راهنمایی برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان

کودکان

فهرست مطالب

سوالات جنسی کودکان اغلب با کنجکاوی در مورد بدن خودشان شروع می شود. در اینجا نحوه ایجاد زمینه برای آموزش جنسی و راهنمایی برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان آمده است. پاسخ به سوالات جنسیتی کودکان موضوعی است که بسیاری از والدین ترجیح می دهند از آن اجتناب کنند. اگر فرزند خردسالی دارید ممکن است فکر کنید حداقل برای مدتی از این کار دور هستید. اما این لزوما درست نیست. آموزش جنسی می تواند در هر زمان شروع شود اگرچه بهتر است به فرزندتان اجازه دهید با سوالات خود به این اموزش سرعت ببخشند.

اکتشاف اولیه

همانطور که کودکان راه رفتن و صحبت کردن را یاد می گیرند آنها شروع به یادگیری در مورد بدن خود می کنند. با آموزش نام‌های مناسب اندام‌های جنسی به فرزندتان شاید در زمان حمام، راه را برای آموزش جنسی باز کنید. اگر فرزندتان به قسمتی از بدن اشاره می کند و سوال میپرسد به سادگی به او بگویید آن قسمت چیست. همچنین این زمان خوبی است تا در مورد اینکه کدام قسمت های بدن خصوصی هستند صحبت کنید. وقتی فرزندتان در مورد بدن خود یا بدن شما سوال می پرسد نخندید و خجالت نکشید. سوالات را به صورت اسمی در نظر بگیرید و پاسخ های مستقیم و متناسب با سن فررند خود ارائه دهید. اگر فرزند شما بخواهد بیشتر بداند او از شما سوال خواهد کرد.

 

سوالات جنسی کودکان
سوالات جنسی کودکان

 

انتظار تحریک کودکان توسط خودشان

بسیاری از کودکان کنجکاوی جنسی طبیعی خود را از طریق خود تحریکی ابراز می کنند. پسرها ممکن است آلت تناسلی خود را بکشند و دختران ممکن است اندام تناسلی خود را بمالند. به کودک خود بیاموزید که خودارضایی یک فعالیت عادی اما خصوصی است. اگر فرزندتان در جمع شروع به خودارضایی کرد سعی کنید حواس او را پرت کنید. اگر موفق نشدید فرزندتان را برای یادآوری در مورد اهمیت حریم خصوصی کنار بکشید.
گاهی اوقات خودارضایی مکرر می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در زندگی کودک باشد. شاید او احساس اضطراب می کند یا در خانه به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. حتی می تواند نشانه ای از سوء استفاده جنسی باشد. به کودک خود بیاموزید که هیچکس اجازه ندارد بدون اجازه به قسمت های خصوصی بدن او دست بزند. اگر در مورد رفتار کودک خود نگران هستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیشنهاد مقاله: علت خودارضایی در کودکان و نوجوانان و راه‌های درمان آن

کنجکاوی در مورد دیگران

در سن 3 یا 4 سالگی کودکان اغلب متوجه می شوند که پسران و دختران اندام تناسلی متفاوتی دارند. با شروع کنجکاوی طبیعی ممکن است کودک را در حال “دکتر” بازی یا معاینه اندام های جنسی کودک دیگر بیابید. چنین کاوشی از فعالیت جنسی بزرگسالان بسیار دور است و زمانی که فقط کودکان خردسال درگیر آن باشند بی ضرر است. با این حال به عنوان یک موضوع خانوادگی ممکن است بخواهید برای چنین کاوشی محدودیت هایی تعیین کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

لحظه های روزمره کلیدی هستند

آموزش جنسی یک بحث ساده نیست. در عوض از فرصت های روزمره برای بحث در مورد رابطه جنسی استفاده کنید و پاسخ سوالات جنسی کودکان را در فعالیت های روزانه هم میتوانید بدهید. به عنوان مثال اگر در خانواده فرد بارداری وجود دارد به فرزند خود بگویید که نوزادان در یک مکان خاص در داخل مادر به نام رحم رشد می کنند. اگر فرزند شما جزئیات بیشتری در مورد چگونگی رسیدن نوزاد به آنجا یا نحوه تولد نوزاد می خواهد این جزئیات را ارائه دهید.
این نمونه ها را در نظر بگیرید:

  • نوزادان چگونه وارد شکم مادر می شوند؟ بگویید: «مامان و بابا با در آغوش گرفتن همدیگر به روشی خاص بچه می‌سازند».
  • نوزادان چگونه به دنیا می آیند؟ برای برخی از بچه‌ ها گفتن این جمله کافی است: «پزشکان و پرستاران به نوزادانی که آماده به دنیا آمدن هستند کمک می‌کنند». اگر فرزندتان جزئیات بیشتری می‌خواهد می‌توانید بگویید: “معمولاً یک مادر کودک را از واژن بیرون می‌آورد.”
  • چرا همه آلت تناسلی ندارند؟ یک توضیح ساده را امتحان کنید، مانند: “بدن پسران و بدن دختران متفاوت ساخته شده است.”
  • چرا اون پایین مو داری؟ سادگی اغلب در اینجا نیز کار می کند. بگویید: “بدن ما با افزایش سن تغییر می کند.” اگر فرزندتان جزئیات بیشتری می‌خواهد، اضافه کنید: «پسرها در نزدیکی آلت تناسلی شان مو رشد می‌کنند و دختران در نزدیکی واژن شان مو رشد می‌کنند».

همانطور که کودک شما بالغ می شود و سوالات جنسی کودکان دقیق ترمی شود می توانید پاسخ های دقیق تری ارائه دهید. به سؤالات خاص با استفاده از اصطلاحات صحیح پاسخ دهید. حتی اگر ناراحت هستید پیش بروید. به یاد داشته باشید شما زمینه را برای گفتگوهای آزاد و صادقانه در سال های آینده فراهم می کنید.

 

سوالات جنسی کودکان
سوالات جنسی کودکان

 

پشنهادات کلی برای سوالات جنسی کودکان

از آنجایی که هیچ راهی برای پاسخگویی به تمام سوالات جنسی کودکان وجود ندارد این پیشنهادات کلی را در نظر بگیرید:

  • پاسخ ها را کوتاه و شیرین نگه دارید.
  • مطمئن شوید که به آنچه کودک واقعاً می پرسد پاسخ می دهید.
  • دریابید که کودک از قبل چه می داند یا در حال فکر کردن است.
  • صادقانه پاسخ دهید اما این بدان معنا نیست که اگر حقیقت کامل برای سن کودک مناسب نیست باید تمام حقیقت را بگویید.
  • به کودک اجازه دهید اگر اطلاعات بیشتری فراتر از سوال اولیه می خواهد دیکته کند.
  • پس از پاسخ دادن از آنها بپرسید که آیا سؤالی ندارند؟
  • بدانید که مجبور نیستید به یکباره پاسخ دهید یا کامل پاسخ دهید. شما همیشه می توانید پس از گروه بندی مجدد و تحقیق به عقب برگردید و در زمان درست خود دوباره به آن مراجعه کنید.
  • (اختیاری) بپرسید که آیا آنها این سوال یا موضوع را از یک دوست، یکی از اعضای خانواده، یک کودک دیگر، تلویزیون یا آنلاین شنیده اند یا خیر.
  • آنها را ستایش کنید که از شما در هر مورد سوال کردند.

پیشنهاد ویژه: تاثیر بازی های کودکان بر پیشرفت مهارت های اجتماعی

سخن آخر

اگر فرزند شما تا سن 10 سالگی سؤالی نپرسیده است نمی توانیم فرض کنیم که آنها فقط بچه های “خوب” هستند که به این نوع چیزها علاقه ای ندارند. به احتمال زیاد این ناشی از خجالت است. این می تواند به یک اثر گلوله برفی تبدیل شود زیرا اعتماد و صراحت در رابطه کودک با والدینش وجود ندارد. والدین این احساس را به خاطر داشته باشید که به نوزادان خود نگاه می کنید و این احساس شدید که “من برای شما هر کاری انجام می دهم” دارید و آن را باید حفظ کنید.
بدانید که مسلح کردن فرزندانمان به حقایق و حقیقت آنها را از هر چیزی در این زندگی فراتر خواهد برد. ما منبع نور و حقیقت برای فرزندانمان هستیم.

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

بچه ها از چه زمانی نسبت به بدن خود کنجکاو می شوند؟

از همان دوران کودکی بچه ها علاقه مند به یادگیری در مورد بدن خود هستند. آنها متوجه تفاوت های دختر و پسر می شوند و به طور طبیعی کنجکاو هستند.

به یک کودک خیلی خردسال که می پرسد بچه ها از کجا می آیند چه می گویید؟

بسته به سن کودک می توان گفت که نوزاد از یک تخمک در شکم مادر رشد می کند و به شکم شما اشاره می کند و از محل خاصی به نام واژن بیرون می آید. نیازی به توضیح عمل عشق ورزی نیست زیرا بچه های بسیار کوچک مفهوم را درک نمی کنند.

اگر بچه ها را در حال «دکتر بازی» (نشان دادن اندام خصوصی به یکدیگر) دیدید چه باید بکنید؟

کودکان 3 تا 6 ساله به احتمال زیاد "دکتر بازی" می کنند. بسیاری از والدین با مشاهده یا شنیدن چنین رفتاری بیش از حد واکنش نشان می دهند. سرزنش سنگین راه مقابله با آن نیست . والدین نیز نباید احساس کنند که این رفتار ناپسند است یا خواهد شد. اغلب حضور پدر و مادر برای قطع شدن نمایش کافی است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32300911/
  2. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/sexual-health/basics/talking-to-kids-about-sex/hlv-20049432#
  3. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/sexual-health/in-depth/sex-education/art-20044104#

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید