روانشناسی

عوارض خودارضایی و راه های ترک آن

عوارض خودارضایی و راه های ترک آن

خودارضایی

میل جنسی یکی از امیالی است که فرد برای فرو کش کردن آن با جنس مخالف در قالب ازدواج رابطه جنسی داشته باشد. این درست ترین راه در تمام جوامع است که دو فرد، یعنی زن و مرد اقدام به رابطه جنسی می کنند این گونه هر دوی آن ها به آرامش می رسند که این آرامش ناشی از سیر شدن میل جنسی فرد است. دوره ی نوجوانی دوره پرمخاطره در رشد جنسی است. و احتمال بروز خودارضایی در این دوره شدید است.در زبان عامه به خودارضایی،استمنا نیز گفته می شود. خودارضایی به معنی: تماس آگاهانه شخص با اندام های تناسلی خویش، با هدف افزایش برانگیختگی جنسی و کسب لذت. این عمل عبارت است از تحریک جنسی به ویژه تحریک اندام‌های تناسلی که اغلب به (اوج لذت جنسی) منتهی می‌شود.

علل کلی خودارضایی:

  • کسب لنت
  • کاهش تنش و فشار (جنسی یا عمومی)
  • کاهش اضطراب
  • کسب آرامش
  • پاسخ به تمایلات جنسی زمانی که شریک جنسی جهت برقراری رابطه جنسی وجود ندارد، یا طرف مقابل تمایل به برقراری رابطه جنسی ندارد.

پیشنهاد مقاله: باورهای غلط راجع به خودارضایی

از علل اجتماعی خودارضایی:

  1. محیط اجتماعی آسیب رسان
  2. سطح تحصیلات
  3. رفاه مادی

 علل محیطی، ارتباطی :

  • نظیر چالش های ارتباطی با والدین
  • استرسورهای خانوادگی
  • ارتباطات نامحدود با جنس مخالف

عوامل روان شناختی:

  1. مانند تخیلات جنسی
  2. باروهای نادرست در مورد خودارضایی
  3. آسیب دیدگی در فضای مجازی
  4. اعتیاد به پورنوگرافی

 

عوارض خودارضایی

عوارض خودارضایی

 

مطالعات انجام شده نشان داده است که خودارضایی در هر دو جنس مذکر و مؤنث و در تمام سنین رایج است. تقریباً صد درصد مردان و سه چهارم زنان در دوره‌ای از زندگی خود، دست به این کار زده‌اند.

عوارض خودارضایی

عوارض خودارضایی به دو قسمت عوارض جسمانی و عوارض روانی میتواند تقسیم شود. در ابتدا به عوارض ترک خود ارضایی از لحاظ روانی میپردازیم:

  • اعتیاد به خودارضایی:

افرادی که دائماً این کار را انجام می دهند به این عمل اعتیاد پیدا میکند و نمی توانند این عمل را متوقف کنند و در عوض از دست دادن کنترل زندگیشان می فهمند که این عمل خوب نیست. نیاز به تکرار این عمل چنان قدرتمند است که فرد معتاد قدرتی در برابر خودارضایی ندارد. این میل سحر کننده و قوی پایه و اساس بیشترین اعتیاد های جنسی است. به خاطر بسپارید که اعتیاد به پرنوگرافی( عکس ها و داستان های جنسی) در مراحل فرایند جسمانی به طور شدید به اعتیاد خودارضایی وابسته است.

  • رفتار ما با بدنمان:

بدن انسان یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌های خلقت است که باید از آن درست استفاده کنیم. حالت شما و میزان شادی و خوشحالی شما مستقیماً با از رفتار شما با بدنتان تاثیر می گیرد. اعتیاد به خودارضایی تاثیر مستقیم بر سلامت روح دارد. این مسئله خصوصاً در مورد خودارضایی صدق می کند چرا که با بدنتان بد رفتار می کند، هر کس که با بدن خود بد رفتار کند به طور غریزی احساس بدی خواهد داشت. بعضی افراد این احساس را نادیده می‌گیرند و وانمود می کنند خوشحال هستند درحالی که واقعاً اینطور نیست چرا که در صلح و آرامش درونی با خود نیستند.

  • خودارضایی و اعتماد به نفس:

وقتی که نتوانیم به هیچ یک از بخش های زندگیمان کنترلی داشته باشیم خوشحال نیستیم اعتیاد به خودارضایی باعث می‌شوند که شما کنترلی بر خود نداشته باشید و این بدن و نفس شما است که بر شما کنترل دارد. این احساس اسیر شدن باعث ضعیف شدن اعتماد به نفس و توانایی شما در کنترل خیلی از جنبه‌های زندگی خواهد شد. وقتی ما بتوانیم هدف مشخصی را انجام بدهیم این به ما در توانایی کنترل بر خود، اعتماد به نفس می دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  • خود ارضایی و روابط:

زندگی با انواع روابط عاشقانه، کاری،حرفه‌ای و دوستانه سر و کار دارد. وقتی شخص خود ارضایی می کند توانایی برقراری او برای روابط اجتماعی پایین می آید. خود ارضایی ما را گوشه گیر و درونگرا می کند. خود ارضایی باعث میشود ما کمتر بیرون برویم. این عمل در روابط زناشویی و عاطفی تاثیر می گذارد زیرا یک عمل خودخواهانه است. از آنجا که شما با خودتان رابطه جنسی دارید نیازی به شریک جنسی ندارید.

  • تاثیر خودارضایی بر ازدواج:

از سوی دیگر با ارضای جنسی در خودارضایی باعث کاهش میل جنسی و تمایل فرد برای ازدواج و تشکیل خانواده دچار کاهش می‌شود.

 

ترک خودارضایی

ترک خود ارضایی

 

  • ایجاد افسردگی:

با هر بار انجام خود ارضایی در دفعات بعد تعداد این امر بیشتر میشود. فرد به واسطه چنین امری از کار و زندگی دور شده و به تدریج دنبال شرایطی است که تنها باشد تا خود ارضایی کند. گوشه گیری از یک سو و نرسیدن به آرامشی که باید به دنبال عمل جنسی فرد از نظر روانی به آن برسد به‌ مرور او را دچار خلق افسرده می‌سازد و از لحاظ روانی دچار مشکلاتی می‌شود.

  • عوارض جسمانی خود ارضایی:

در یک رابطه جنسی سالم پرولاکتین آزاد شده در اوج لذت جنسی نسبت به خود ارضایی چهار برابر بیشتر است. بدین معنا که احساس رضایت و خوشایندی شخصی که خود ارضایی به وجود می آورد قابل قیاس با روابط زناشویی معمولی نخواهد بود. از عوارض دیگر این عمل میتوان به: کمر درد و پرخاشگری، تاثیر منفی بر غدد هیپوتالاموس و … اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه: خودارضایی چیست و چه عوارضی دارد؟

ترک خودارضایی

ترتیب عوامل ارتباطی-خانوادگی، روان شناختی و اجتماعی بر سوق دادن افراد به این عمل موثر بوده است و به نظر می رسد توانمندسازی خانواده می تواند نقش محوری و تعیین کننده در این عوامل داشته باشد، بدین جهت پیشگیری از ابتلا به خودارضایی یا ترک خودارضایی نیازمند الگوی تربیت جنسی خانواده محور برگرفته از مبانی علمی در چهارچوب وسیع و غنی آموزه های علمی و فرهنگی است تا در قالب برنامه های آموزش خانواده در مدارس، رسانه ملی و کلینیک های مشاوره بتواند به سلامت جنسی افراد کمک نماید. روش‌های کلی برای ترک خودارضایی موارد زیر است:

  • ورزش کنید
  • در بستر نرم و محرک نخوابید
  • دیر به رختخواب بروید
  • پرهیز از دیدن فیلم های تحریک آمیز
  • زودتر از عادات معمولی از خواب بیدار شوید
  • ایجاد سرگرمی در مواقع بیکاری

نقش خانواده در ترک خودارضایی

  • اعمال محبت صادقانه
  • احترام شخصیت فرد
  • مسئولیت سپاری
  • تقویت اراده در وی
  • ترکیب بر جنبه‌های مثبت شخصیت فرد.

اگر این عمل در عملکرد زندگی روزمره شما مشکل ایجاد کرده است با مراجعه به روانشناس راهکارهای علمی و متنوعی را جهت ترک این عمل را دریافت کنید و به زندگی عادی و با نشاط خود بازگردید.

 

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. کتاب انحراف جنسی/نویسنده:محمد جانبلاغی/صفحات ۱ تا ۱۰
  2. کتاب شناخت خود ارضایی و روشهای ترک آن صفحات ۷ تا ۱۳
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.