روانشناسی

تاثیر بازی های کودکان بر پیشرفت مهارت های اجتماعی

تاثیر بازی های کودکان بر پیشرفت مهارت های اجتماعی

کودکان

کودکان با انجام بازی های مختلف بزرگ می شوند و تعامل کودکان با هم اغلب در همین بازی ها صورت می گیرد. این جمله اغلب توسط پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ذکر می شود. بازی ها در واقع یک راه لذت بخش برای یادگیری مهارت های مختلف است. اینکه کودک بتواند در سنی خودش انتخاب کند که چه فعالیت یا بازی را می خواهد انجام دهد و خودش آزادانه انتخاب کند بسیار مهم است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شکل بازی های کودکان تغییر کرده است. اکثر این بازی ها در فضای مجازی آن ها را مشغول کرده است و قدرت فعالیت و حوصله را از آن ها گرفته است. تعامل کودکان و برقراری رابطه اجتماعی در گذشته راحت تر صورت می گرفت.

ورزش در سنین کودکی اغلب در قالب بازی گنجانده می شود تا جذابیت کافی را برای کودک داشته باشد. در بازی هایی که فعالیت جسمی بیشتری را می طلبد کودکان شور و انگیزه بیشتری برای ادامه این فعالیت دارند.

کودک شما باید حق انتخاب داشته باشد، و بتواند بازی یا فعالیت مورد نظر خود را انتخاب کند. در این مرحله دو مسیر ایجاد می شود یا کودک همین فعالیت را به طور جدی ادامه می دهد و رشد می کند، و یا تغییر رشته می دهد و بازی دیگری را انتخاب می کند. در هیچ کدام از این موارد اشتباه وجود ندارد. شما در واقع به فرزند خود قدرت انتخاب را آموختید و همراهش بودید تا علاقه خود را پیدا کند. اما اگر در شرایطی شما به او درست یا غلط را گوشزد کنید، فرزند شما در آینده نیز نمی تواند به طور مستقل انتخاب داشته باشد، همواره منتظر نظر شما برای نشان دادن مسیر می باشد.

 

اهمیت بازی های کودکان در چیست؟

بازی ها نقش بسیار مهمی در پرورش توانایی شناختی، اجتماعی، فعالیت بدنی کودک دارند. کودکان درک بهتری از دنیا و اتفاقات پیرامون خود پیدا خواهند کرد. همچنین بسته به نوع بازی که انجام میدهند توانایی خواندن و یادگیری مهارت های مختلف را تمرین می کنند.

 

تعامل کودکان

تعامل کودکان

 

تعدادی از فوایدی که به وسیله بازی ها به کودکان رسانده می شود عبارت اند از:

  • اعتماد به نفس:

در واقع وقتی کودک می تواند کاری را به خوبی انجام دهد و یا در یادگیری این مهارت موفق شود، اعتماد به نفس وی نیز افزایش می یابد.

  • انعطاف پذیری:

به این معنا که آن ها درک بهتری از شرایط پیدا خواهند کرد. اینکه ممکن است در زمانی که شرایط فراهم نباشد یا برای مثال در بازی تیمی تصمیمی با رای اکثریت گرفته شود، کودک بپذیرد و اصرار به نظر خود نداشته باشد.

  • توانایی های اجتماعی:

مانند همکاری، وقت شناسی، احترام به دوستان و قدرت بیان نظر را پیدا خواهد کرد.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر بازی کودکان در تقویت حافظه آنھا

  • استقلال:

این توانایی زمانی ایجاد می شود که شما به کودک خود قدرت انتخاب و تصمیم گیری می دهید. اما توجه داشته باشید که این استقلال به معنی رها کردن کامل کودک نیست. در چنین شرایطی شما دورادور مراقب کودک می باشید، اما به جای او تصمیم نمیگیرید و صرفا راهنمایی می کنید. در صورتی که متوجه می شوید راه مورد انتخب باعث آسیب رسانی می شود با دلایل منطقی و صحبت کردن او را از تصمیم خودش منصرف می کنید.

  • کنار آمدن با شرایط سخت و تحمل شکست:

زندگی همواره لحظات سخت و آسان را باهم داشته است. هر فردی بیش از یک بار تجربه تلخ شکست را خواهد داشت. یادگیری پذیرش شکست و تلاش از تجربه آن برای برد مرحله بعد نیز در وجه های مختلف زندگی تاثیر گذار است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

پرورش توانایی های اجتماعی به واسطه بازی

امروزه در دستان هر کودکی تبلت یا گوشی های هوشمند دیده می شود. اینکه این امکانات در این سنین کم دراختیار کودکان قرار می گیرد کمی نگران کننده نیز می باشد. در گذشته اکثر بازی ها با فعالیت بدنی زیاد همراه بوده و همین مسئله در رشد کودک کمک بسیار زیادی می کرده است. جذابیتی که بازی های اجتماعی انلاین و مجازی دارند می شود تا کودکان بیشتر در خانه بماند وبه جای بازی در فضای بیرون ،از گوشی های هوشمند استفاده کنند.

 

بازی های کودکان

بازی های کودکان

 

بازی در دنیای واقعی مهارت های تعامل کودکان و ارتباطی کودکان را افزایش می دهد. به آن ها اجازه درک احساسات هم نوع می دهند، تجربه کسب می کنند. اعتماد به نفس آن ها زیاد می شود و قدرت پرورش مهارت های مختلف را به دست می آورند. بازی هایی که فعالیت بدنی در آن زیاد باشد افراد توانایی ابراز توانایی هایشان را پیدا می کنند و همچنین به شناخت وجه های مختلف شخصیتی و استعدادی خود نیز پی می برند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند برای اینکه فردی به موفقیت دست پیدا کند میبایست مثلث موفقیت تکمیل شود.

اضلاع مثلث موفقیت

  • استعداد
  • امکانات
  • علاقه

همانطور که میبینید اضلاع مهم این مثلث مکمل همدیگر هستند. کودکان برای شناخت استعداد ها و علایق خود نیاز دارند تا تجربه کنند. در بازی های گروهی در محیط های بیرون این تجربه ها به خوبی به دست می آیند. جنبه احساسات و نحوه ابراز و کنترل آن ها نیز از مواردی است که در این حالت به دست می آورند.

اما در بازی های آنلاین این فضا محدود می شود و به علت گستردگی اطلاعات در دسترس، ممکن است مواردی که مناسب سن آن ها نباشد نیز در اختیارشان قرار گیرد. والدینی که با بچه ها بازی می کنند، در بزرگسالی نیز ارتباط قوی تری با آن ها خواهند داشت. و ارتباط نزدیک خانواده با کودک به آن ها کمک می کند تا بتوانند راهنمایان خوبی برای او باشند.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر بازی کودکان بر یادگیری مفاهیم ریاضی

نکاتی در ارتباط با بازی در فضای مجازی

دنیای امروز وابستگی زیادی به اینترت و فضای مجازی دارد و به گونه نمی توان کودکان را به طور کامل از این فضا جدا کرد. اما می توان با رعایت نکاتی از آسیب به آن ها جلوگیری کرد. والدین میبایست زمان استفاده را محدود کنند و کودک متعهد شود که صرفا در زمان مشخص از این فضا استفاده کند. در سنین پایین تر نیز میبایست زمان استفاده کمتر باشد. چراکه استفاده طولانی مدت از صفحات نمایشگر آسیب جدی به چشمان وارد می کند،ومی تواند از علل شروع خشکی چشم نیز باشد. با کودک خود صحبت کنید تا در زمان و مکان های خاصی از تبلت یا گوشی هوشمند استفاده نکند، همانند زمان مصرف غذا، بیرون رفتن یا پیک نیک، قبل از خواب و…

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nidirect.gov.uk/articles/how-play-helps-childrens-development
  2. https://www.healthline.com/health/the-importance-of-play
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.