پاکسازی پوست صورت در خانه

متخصص پوست

فهرست مطالب

پوست عضو مهم بدن است، که مهم ترین نقش آن حفاظت در برابر ورود میکروارگانیسم ها به بدن انسان می باشد. بنابراین رسیدگی به پوست و انجام اقداماتی که آسیب کمتری به آن برساند بسیار مهم است. امروزه با پیشرفت علم و توصیات متخصص پوست، اقدامات مراقبتی و همینطور استفاده از محصولات مراقبت پوست بیشتر شده است. داشتن آگاهی و انتخاب شیوه پاکسازی و رسیدگی به پوست هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. سالم ماندن پوست به ویژه پوست صورت نیازمند مراقبت های ویژه می باشد. پاکسازی صورت در خانه جز روش هایی است که توصیه می شود حتما نزد بیوتی تراپیست یا متخصص پوست انجام دهید.

 

مواردی که در گذر زمان می تواند به پوست آسیب وارد کند

  1. نور خورشید عامل مهمی در آسیب به پوست است. اگر فردی به علت موقعیت شغلی میبایست زمان زیادی از روز را در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد و از ضدآفتاب هم استفاده نکند، آثار چروک و لک های قهوه ای زودتر نمایان می شوند.
  2. سیگار کشیدن نیز علاوه بر تاثیراتی که بر سیستم تنفسی میگذارد، موجب تیرگی و خشکی پوست نیز می شود.
  3. استرس و فشار های عصبی
  4. تغذیه نامناسب به گونه ای که مصرف چربی، شکر، نمک بر مصرف سبزیجات و آب فراوان ارجعیت پیدا کند.
  5. خواب ناکافی یا با کیفیت پایین نیز می تواند منجر به تیرگی و چروک پوست به مرور زمان شود.
  6. پاک نکردن آرایش قبل از خواب
  7. خوب نشستن صورت بعد از استخر و باقی ماندن کلر بر روی پوست.

نوشیدن آب کافی در طول روز به حفظ شادابی پوست بسیار کمک می کند. پوست ما از سلول هایی تشکیل شده است که به آب نیاز دارند، حال عدم نوشیدن آب کافی می تواند چروک های پوستی را بیشتر کند و از شفافیت آن بکاهد. متخصص پوست نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز را توصیه می کند. با آمدن فصل گرما و تعریق بیشتر نوشیدن آب کافی از کارهای ضروری است که هر فردی میبایست به خاطر داشته باشد.

 

پاکسازی صورت
پاکسازی صورت

 

پاکسازی و رسیدگی به پوست صورت در منزل

متخصص پوست زمانی که آسیب های پوستی زیاد باشد یا فرد مراقبت های پوستی ضعیفی داشته است، پاکسازی صورت و پوست به روش پیشرفته و با کمک تجهیزات در مراکز درمانی را توصیه می کند. با انجام این موارد فرد می تواند در بازه زمانی کوتاه تری به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

پیشنهاد مقاله: مراقبت‌های پوستی | بهترین و اثر بخش‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت

اما افرادی هم هستند که مراقبت ها را به درستی انجام می دهند ،برای این دسته می توان نکاتی را جهت حفظ زیبایی پوست و شادابی ذکر کرد تا در منزل نیز انجام دهند.

  • آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شل شدن پوست اهمیت دارد. آلوئه ورا خاصیت ترمیم کنندگی دارد. هر روز بعد از شستن صورت خود می توانید مقداری از آن را روی پوست صورت قرار دهید به مرور زمان با انجام این کار پوست صورت لطافت و شفافیت خاصی پیدا می کند.

لازم به ذکر است حتما قبل از استفاده از این گیاه میزان کمی را روی پوست ناحیه ساعد امتحان کنید، در صورتی که تا 24 ساعت حساسیت نشان ندادید می توانید برای صورت استفاده کنید. حساسیت نیز می تواند خود را به شکل قرمزی، خارش، گرمی و تورم خفیف نشان دهد. در صورت مشاهده این علائم به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل از دیگر مواردی است که برای پاکسازی صورت و پوست در منزل می توانید استفاده کنید. روغن نارگیل خاصیت ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ترمیم کنندگی دارد. تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل به عنوان یک نرم کننده بسیار قوی می تواند برای پوست استفاده شود. ولی برای هر پوستی نیز مناسب نیست.

  • استفاده از نرم کننده بعد از شست و شو

اگر جنس پوست شما چرب می باشد، دلیلی بر استفاده نکردن از نرم کننده نیست. در واقع خشکی پوست به مرور زمان چروک های ریزی را روی پوست صورت ایجاد می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین متخصص پوست بیمار توسط دکتر پوست و مو آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  • استفاده از پاک کننده خوب برای پاک کردن آرایش

متخصص پوست نیز توصیه می کند که صرفا شست و شوی پوست صورت با آب به پاک کردن کامل مواد آرایشی کمک نمی کند. باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست می تواند منجر به ایجاد جوش شود و حال پروسه درمان جوش های صورت طولانی و هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت.

  • رساندن بخور مرطوب به پوست

از دیگر روش های پاکسازی، این روش است. اگر دستگاه بخور در منزل دارید از آن استفاده کنید، در صورت نبودن این دستگاه میزانی آب را بجوشانید. استفاده از بخار آب به مدت 7 الی 10 دقیقه نیز به پاکسازی پوست کمک میکند.

 

پاکسازی پوست
پاکسازی پوست

 

  • استفاده از اسکراب

استفاده از اسکراب به صورت هفته ای یک بار نیز به از بین بردن آلودگی های پوست و پاکسازی پوست کمک میکند. بعد از استفاده از اسکراب ممکن از پوست صورت میزانی حساس تر شود. متخصص پوست توصیه می کند، استفاده از ضد آفتاب و انجام مراقبت های بعد از اسکراب را فراموش نکنید. عدم استفاده درست می تواند میزانی آسیب زننده باشد. از اسکراب هایی که می توانید در منزل درست کنید به چند مورد در ادامه اشاره می شود:

  1. مخلوط یک قاشق پودر کاکائو یا پودر قهوه با 1.5 قاشق شکر، به این صورت که این مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید. نصف قاشق روغن نارگیل را نیز می توانید به آن اضافه کنید. حال این ترکیب را پوست خود قرار دهید و اجازه دهید 2 دقیقه بماند، سپس به آرامی پوست را ماساژدهید تا این اسکراب به خوبی عمل کند. بین 5 تا 7 دقیقه ماساژدهید و سپس با آب به آرامی بشورید.
  2. مخلوط عسل و شکر نیز از دیگر اسکراب هایی است که می توانید در منزل تهیه و استفاده کنید. نحوه استفاده از آن به این صورت است که یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق چای خوری شکر را باهم مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست صورت قرار دهید و بگذارید 5 دقیقه بماند سپس به آرامی ماساژدهید. سپس بعد از 10 دقیقه به آرامی با آب ولرم صورتتان را بشویید.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

پیشنهاد ویژه: درمان منافذ باز پوست 

  • ترکیب عسل و آب لیمو

از ترکیب عسل و آب لیمو می توانید به عنوان پاک کننده ای که برای پوست های چرب استفاده کنید. سپس با آب خنک صورتتان را بشویید.

در صورت بروز هرگونه حساسیت یا ایجاد لک از استفاده مجدد این مواد خودداری کنید و به متخصص پوست مراجعه کنید. دقت داشته باشید استفاده از این مواد راحت است و در منزل می توانید برای پاکسازی صورت استفاده کنید. اما مطمئن باشید یک روش برای همه پوست ها قابل تجویز نیست. و اگر پوست ملتهب یا جای جوش و اسکار عمیقی رو پوست دارید، حتما برای درمان و مشاوره به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر فاطمه زهرا عسگری

فاطمه زهرا عسگری

روانشناسی کودکان استثنایی

تصویر دکتر پردیس شجاعی

پردیس شجاعی

اجتماعی

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر صبا آذربایجانی

صبا آذربایجانی

عمومی

تصویر دکتر سید ابراهیم شجاعی

سید ابراهیم شجاعی

عمومی

تصویر دکتر امید عبداللهی

امید عبداللهی

داخلی

تصویر دکتر فاطمه فرامرزی

فاطمه فرامرزی

عمومی

تصویر دکتر زهرا امیری

زهرا امیری

عمومی

تصویر دکتر محمدرضا کریمی

محمدرضا کریمی

عمومی

تصویر دکتر هادی شجاعی

هادی شجاعی

عمومی

تصویر دکتر ملیکا محمد زاده

ملیکا محمد زاده

عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.skinassociatesfl.com/top-ten-causes-of-wrinkles-and-skin-damage/
  2. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/home-remedies-for-glowing-skin
  3. https://bebodywise.com/blog/face-clean-up-at-home/amp/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید