چگونه دندان قروچه را متوقف کنیم؟

دندان قروچه

فهرست مطالب

دندان قروچه زمانی است که فرد در حالی که نمی جود دندان هایش را به هم می ساید یا روی هم فشار می دهد. معمولاً در هنگام خواب رخ می دهد و فرد اغلب نمی داند که این کار را انجام می دهد. علل آن عبارتند از رشد دندان ها، نیش نامناسب، استرس، و برخی شرایط عصبی و سایر موارد. دندان قروچه شامل انجام یک حرکت جویدن است که در آن دندان ها روی یکدیگر ساییده می شوند. فشردن زمانی است که فرد دندان های خود را به هم نزدیک می کند و بدون حرکت دادن دندان ها به جلو و عقب، ماهیچه ها را به هم فشار می دهد. طبق گزارش انجمن دندان قروچه بریتانیا، 8 تا 10 درصد از جمعیت آن را تجربه می کنند. در این مقاله به بررسی علت دندان قروچه و درمان آن خواهیم پرداخت.

 

علائم دندان قروچه خواب

این امر نوعی اختلال خواب است. علائم دندان قروچه در خواب که ممکن است افراد هنگام بیداری متوجه آن شوند عبارتند از:

  • درد صورت
  • درد و سفتی فک
  • صداهای کلیک کردن، ترکیدن یا ساییدن هنگام حرکت فک
  • یک سردرد کسل کننده
  • دندان های حساس، لق یا شکسته
  • دندان های فرسوده
  • پر کردن شکسته یا شل

افراد همچنین می توانند گوش درد را تجربه کنند زیرا مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) – مفصلی که به فک اجازه باز و بسته شدن می دهد – بسیار نزدیک به گوش است. همچنین ممکن است افراد به درد مراجعه کرده باشند، یعنی زمانی که فردی در مکانی غیر از منبع آن احساس درد کند.

اگرچه افراد مبتلا به دندان قروچه در هنگام خواب اغلب نمی توانند احساس کنند که در حال فشردن یا ساییدن دندان ها هستند، افرادی که در نزدیکی آنها می خوابند ممکن است بتوانند صدای ایجاد شده را بشنوند.

 

علت <yoastmark class=

 

دندان قروچه بیداری

بین دندان قروچه بیدار با دندان قروچه در خواب تفاوت هایی است، زیرا یک اختلال خواب نیست. در عوض، این یک عادت ناخودآگاه است. در بیداری باعث درد در اطراف فک، سردرد مبهم و سفتی می شود. با این حال، در مواردی که دندان قروچه وجود ندارد، ممکن است این بیماری به همان شکل دندان‌ها را ساییده نکند.

مانند دندان قروچه در خواب، دندان قروچه در بیداری به طور غیرارادی اتفاق می افتد. افراد ممکن است متوجه شوند که در هنگام تمرکز یا احساس استرس بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

 

علت دندان قروچه

دندان قروچه همیشه یک علت واحد یا قابل شناسایی ندارد، اما تعدادی از عوامل با آن مرتبط هستند. این عوامل بسته به نوع دندان قروچه متفاوت است. در زیر بیشتر به علت دندان قروچه می پردازیم:

 

دندان قروچه اولیه

این امر به خودی خود رخ می دهد و ناشی از بیماری دیگری نیست. برخی از عوامل شناخته شده که در ایجاد آن نقش دارند عبارتند از:

دندان های در حال رشد:

این پدیده در کودکان خردسال شایع است و تا 40٪  آن را تجربه می کنند، معمولاً زمانی که دندان هایشان در حال رشد است. با این حال، از آنجایی که دندان‌ها و فک‌ها در دوران کودکی به سرعت رشد می‌کنند، دندان قروچه معمولاً خود به خود و بدون ایجاد آسیب پایدار برطرف می‌شود.

بایت نامرتب:

در برخی از افراد، ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که یا نیش فرد در یک راستا قرار ندارد و یا دندان هایش از دست رفته است. تحریک در دهان نیز ممکن است به ساییدن یا فشردن کمک کند.

استرس:

یکی از دلایل اصلی دندان قروچه در بزرگسالان، چه در هنگام خواب و چه در بیداری، استرس است. یک بررسی سیستماتیک در سال 2020 نشان داد که ارتباط قابل توجهی بین استرس و دندان قروچه وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری برای درک این رابطه ضروری است.

سیگار کشیدن، الکل و کافئین:

مروری بر تحقیقات قبلی در سال 2016 نشان داد که استفاده از این مواد با دندان قروچه نیز مرتبط است. احتمال ابتلا به دندان قروچه در افرادی که به طور منظم سیگار می‌کشیدند یا الکل می‌نوشیدند، دو برابر بیشتر بود، در حالی که افرادی که بیش از 8 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، 1.5 برابر بیشتر احتمال داشت.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان مشاوره آنلاین با متخصص دندانپزشک است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

دندان قروچه ثانویه

این نوع در نتیجه بیماری یا شرایط پزشکی دیگری رخ می دهد، مانند:

شرایط سلامت روان: اضطراب و افسردگی با دندان قروچه مرتبط است. این ارتباط ممکن است تا حدی به دلیل استرس باشد که می تواند به این شرایط کمک کند.

شرایط عصبی: شرایطی مانند بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون می تواند باعث حرکت در هنگام خواب شود که ممکن است منجر بهاین امر شود.

سرترالین و دندان قروچه: دندان قروچه می تواند یک عارضه جانبی برخی داروها از جمله برخی داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی باشد. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که بین مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و دندان قروچه وجود دارد. فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (زولوفت) شایع‌ترین مقصران در بین داروهای مورد مطالعه بودند.

آپنه خواب: آپنه خواب وضعیتی است که باعث می شود تنفس در طول خواب به طور موقت متوقف شود. این می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد و باعث برانگیختگی های مکرر شود، به همین دلیل ممکن است یک عامل خطر باشد. با ایجاد اختلال در خواب، آپنه خواب ممکن است فشردن دندان ها کمک کند.

 

عوارض دندان قروچه چیست؟

آسیب طولانی مدت ممکن است باعث شود:

  • حساسیت دندان به دلیل فرسودگی مینای دندان
  • التهاب یا خونریزی لثه
  • لق شدن دندان ها
  • آسیب به کارهای دندانی، مانند روکش ها و پرکردن ها
  • دندان های صاف یا کوتاه
  • شکستگی دندان
  • سندرم TMJ که باعث درد، تنش و مشکل در جویدن می شود

بیشتر بخوانید: بهترین روش درمان دندان درد خانگی

 

تشخیص

دندانپزشک با انجام معاینه دندان می تواند  این امر را تشخیص دهد. آنها ممکن است متوجه شوند:

  • مینای دندان فرسوده
  • دندان های صاف، شکسته یا شکسته
  • تاج ها و پرکننده های شل یا آسیب دیده
  • بزرگ شدن عضلات فک

سایش دندان همچنین می تواند ناشی از مسواک زدن بیش از حد شدید، مواد ساینده در خمیر دندان، نوشابه های اسیدی و غذاهای سفت باشد، اما یک متخصص آموزش دیده می تواند تفاوت بین الگوهای سایش مشخصه هر علت را تشخیص دهد.

 

<yoastmark class=

 

چگونه دندان قروچه را درمان کنیم

استراتژی ها و درمان های مختلف ممکن است کمک کننده باشد. این شامل:

 

محافظ دهان یا آتل دهان

دندانپزشک ممکن است بدون در نظر گرفت علت دندان قروچه استفاده از آتل یا محافظ دهان را در هنگام خواب برای محافظت از دندان ها در برابر آسیب توصیه کند. این دستگاه ها می توانند با یکنواخت کردن فشار روی فک، ایجاد یک مانع فیزیکی بین دندان ها و کاهش صدای ساییدن دندان ها کمک کنند.

محافظ دهان متشکل است از لاستیک یا پلاستیک انعطاف پذیر برای دندان قروچه. یک دندانپزشک می‌تواند دندان‌هایی را بسازد که متناسب با دندان‌های فرد باشد، یا یک فرد می‌تواند یک نسخه بدون نسخه (OTC) بخرد.

اسپلینت های دهان معمولاً از پلاستیک سخت تری ساخته می شوند و مستقیماً روی دندان ها قرار می گیرند. برخی از اسپلینت ها روی دندان های بالایی قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر روی دندان های پایین قرار می گیرند. بسته به طرح، یک آتل فک را در وضعیت آرام‌تری نگه می‌دارد یا مانعی ایجاد می‌کند تا آتل‌ها، به جای دندان‌ها، آسیب ببینند و از عوارض دندان قروچه کم شود.

استفاده از محافظ های دهان عمومی برای ورزش توصیه نمی شود، زیرا می توانند حجیم باشند و باعث ناراحتی قابل توجهی شوند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

قرص برای درمان دندان قروچه

مصرف یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID)، مانند ایبوپروفن، ممکن است به تسکین هرگونه درد و تورم مرتبط با این امر کمک کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت از یک دارو را برای شل کردن عضلات و توقف چرخه دندان قروچه توصیه کند. این روش به عضلات فک فرصت استراحت می دهد که ممکن است علائم را کاهش دهد.

اگر یک داروی ضد دندان قروچه می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث این مشکل شود، ممکن است فرد بخواهد در مورد تغییر به یک جایگزین با پزشک صحبت کند. فرد هرگز نباید بدون مشورت با پزشک دارو را قطع کند یا دوز آن را تغییر دهد.

 

بیوفیدبک

نوعی درمان است که به فرد کمک می کند تا از عملکردهای غیرارادی بدن مانند تنفس یا ضربان قلب آگاه شود و به او یاد می دهد که آنها را کنترل کند.

 

بوتاکس

در موارد شدید، تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس می تواند عضلات مسئول دندان قروچه در خواب را فلج کند تا آن را متوقف کند. با این حال، بوتاکس می تواند گران باشد و تزریق منظم برای حفظ اثرات ضروری است.

 

درمان شرایط زمینه ای

اگر فرد مبتلا همچنین استرس، اضطراب یا افسردگی را تجربه کند، جستجوی کمک برای این شرایط ممکن است بسیار کمک کننده باشد.

معمولاً، درمان این شرایط سلامت روان شامل ترکیبی از گفتار درمانی و دارو برای کاهش علائم است، اما از آنجایی که برخی از SSRI ها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث دندان قروچه شوند، ممکن است فرد بخواهد ابتدا درمان را شروع کند.

از طرف دیگر، اگر فردی دارای شرایطی مانند آپنه خواب باشد، صحبت با پزشک در مورد آن ممکن است به او امکان تشخیص و درمان را بدهد. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به آپنه خواب از استفاده از دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی برای جلوگیری از اختلالات خواب سود می برند.

پیشنهاد مقاله : درمان دندان درد ناشی از سینوزیت

 

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. What is bruxism or teeth grinding?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید