کاربرد شربت دیفن ھیدرامین برای چیست؟

شربت دیفن ھیدرامین

فهرست مطالب

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یک داروی ضد حساسیت و آنتی هیستامین است. از این دارو برای درمان علائم حساسیتی مانند انفلوآنزای آلرژیک، علائم رینیت آلرژیک (آلرژی نسبت به غبار و گرده گیاهان)، حساسیت پوستی و در برخی موارد به عنوان یک داروی خواب آور نیز مصرف می‌شود. این دارو معمولاً به صورت قرص یا شربت تجویز می‌شود. ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین بهتر است همیشه از مقدار و راهنمایی پزشک خود پیروی کنید و از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید. در ادامه به موضوع شربت دیفن ھیدرامین برای سرفه و دیفن ھیدرامین برای کودکان خواهیم پرداخت.

 

کاربرد شربت دیفن هیدرامین

شربت دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) در برخی موارد به عنوان یک داروی چند منظوره استفاده می‌شود. کاربردهای اصلی این شربت عبارتند از:

  1. درمان حساسیت‌ها: دیفن هیدرامین به عنوان یک آنتی هیستامین استفاده می‌شود تا علائم حساسیت مانند خارش پوست، زیرآیندها، سرفه، انفلاوانزای آلرژیک و تورم را کاهش دهد.
  2. خواب‌آور: این دارو به دلیل اثرات آرام‌بخشی که دارد، ممکن است به عنوان داروی خواب آور در برخی موارد استفاده شود.
  3. درمان علائم سرماخوردگی: دیفن هیدرامین ممکن است به عنوان یک داروی تسکین دهنده درمانی برای علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی ناشی از رینیت و آنفلوآنزا مصرف شود.
  4. درمان غثیان و استفراغ: در برخی موارد، این دارو به عنوان ضد تهوع و تسکین دهنده استفراغ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم است که همیشه دستورات پزشک یا راهنمایی داروساز را رعایت کرده و از مصرف مقادیر مناسب این دارو پیروی نمایید. همچنین توجه داشته باشید که داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و با داروهای دیگر تداخل داشته باشند، بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف آن مشورت کنید.

 

دیفن ھیدرامین برای سرفه
دیفن ھیدرامین برای سرفه

 

آیا دیفن هیدرامین برای سرفه مناسب است؟

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) معمولاً به عنوان یک آنتی هیستامین برای کاهش علائم حساسیتی مانند خارش پوست و علائم آلرژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ممکن است به طور موقت تسکین دهنده برخی علائم سرفه مانند سرفه ناشی از رینیت آلرژیک باشد، اما برای درمان سرفه عمومی که ناشی از عوامل مختلف مثل عفونت‌ها یا سرماخوردگی است، داروهای دیگری معمولاً موثرترند. اگر سرفه شما مزمن و یا به شدت مزاحم است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن تعیین شود و درمان مناسبی مانند شربت دیفن ھیدرامین برای سرفه را تجویز کند. همچنین، در مواردی که سرفه با علائم دیگری همراه باشد یا بهبود نیافته و شدید باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) اصولاً برای کاهش علائم حساسیتی مانند خارش پوست و علائم آلرژیک استفاده می‌شود و در موارد معمول به عنوان داروی ضد هیستامین تجویز می‌شود. این دارو ممکن است به طور موقت برخی از علائم سرفه ناشی از رینیت آلرژیک را تسکین دهد. اما برای سرفه عمومی که ناشی از عوامل مختلفی مثل عفونت‌ها، سرماخوردگی، یا سایر علل است، دیفن هیدرامین به عنوان داروی اصلی و مناسب برای کنترل سرفه معمولاً توصیه نمی‌شود. در چنین مواردی، شما ممکن است نیاز داشته باشید تا با پزشک خود مشورت کنید تا علت سرفه تعیین شود و داروی مناسبی مانند شربت دیفن ھیدرامین برای سرفه به شما تجویز شود. به طور کلی، استفاده از داروها برای کنترل سرفه باید با توصیه و نظر پزشک شما صورت گیرد.

 

دیفن هیدرامین برای کودکان

استفاده از دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) برای کودکان باید با دقت و توصیه پزشک انجام شود. این دارو ممکن است به عنوان آنتی هیستامین برای کاهش علائم حساسیتی مانند خارش پوست و سرفه ناشی از رینیت آلرژیک در برخی موارد مورد استفاده قرار بگیرد، اما دوز و مصرف مناسب باید توسط یک پزشک تعیین شود. مهمترین نکته این است که مصرف دیفن هیدرامین در کودکان باید با دقت و در دستورات پزشک انجام شود، زیرا این دارو ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و تداخل با داروهای دیگر داشته باشد. همچنین، دوز باید بر اساس وزن و سن کودک تعیین شود.

قبل از تجویز هر دارویی به کودکان به خصوص دیفن ھیدرامین برای کودکان، مشورت با پزشک کودکان ضروری است. اطمینان حاصل شود که این دارو مناسب و ایمن برای کودک شما است و چگونگی مصرف صحیح آن را به شما توضیح دهد.

 

دیفن ھیدرامین برای کودکان
دیفن ھیدرامین برای کودکان

 

عوارض مصرف دیفن هیدرامین

مصرف دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) ممکن است به عوارض جانبی منجر شود. برخی از عوارض معمول این دارو عبارتند از:

  1. خواب‌آلودگی: یکی از عوارض شایع دیفن هیدرامین، خواب‌آلودگی یا افت تمرکز و توجه است.
  2. خشکی دهان و گلو: این دارو ممکن است باعث خشکی دهان و گلو شود.
  3. گیجی و سردرد: برخی از افراد ممکن است احساس گیجی یا سردرد کنند.
  4. کاهش توانایی رانندگی: مصرف دیفن هیدرامین می‌تواند توانایی رانندگی و انجام وظایفی که نیاز به تمرکز دارند را کاهش دهد.
  5. تشنج: اگر دوز این دارو بیش از حد مصرف شود، ممکن است به عوارض جدی‌تر مثل تشنج منجر شود.
  6. افزایش ضربان قلب: برخی از افراد ممکن است افزایش ضربان قلب (تاکی‌کاردی) تجربه کنند.
  7. تاری دید: دیفن هیدرامین می‌تواند به موقتی تاری دید ایجاد کند.
  8. تغییرات در مزاج: برخی از افراد ممکن است تغییرات در مزاج (مثلاً تحریک یا اضطراب) را تجربه کنند.
  9. افت فشار خون: این دارو ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

برای برخی افراد مصرف دیفن هیدرامین می‌تواند تداخل با داروهای دیگر داشته باشد. بهتر است هرگز این دارو را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. هرگونه عارضه یا تغییر در وضعیت خود را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بیشتر بخوانید: کاربرد مصرف قرص هیوسین چیست؟

 

عوارض مصرف شربت دیفن هیدرامین در کودکان

مصرف شربت دیفن ھیدرامین برای کودکان نیز ممکن است به عوارض جانبی منجر شود. افزایش خواب‌آلودگی و کاهش توانایی کودک در انجام وظایف روزمره از عوارض این دارو محسوب می شود. دیفن ھیدرامین برای کودکان می‌تواند به موقت تاری دید ایجاد کند و ممکن است باعث خشکی دهان و گلو در کودک شود. برخی از کودکان ممکن است احساس گیجی یا سردرد کنند. تغییرات در مزاج کودکان از جمله تحریک و اضطراب ممکن است رخ دهد. مصرف دیفن هیدرامین می‌تواند توانایی تمرکز کودک را کاهش دهد و برخی کودکان ممکن است افزایش ضربان قلب (تاکی‌کاردی) تجربه کنند.

به عنوان والدین، بسیار مهم است که دقت کنید که دیفن هیدرامین به توصیه پزشک و با رعایت دقیق دستورات او به کودک شما تجویز شود. همچنین، هرگز از این دارو بدون مشورت با پزشک برای کودکان استفاده نکنید. هرگونه عارضه یا تغییر در وضعیت کودک را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر آناهیتا مختارکاری

آناهیتا مختارکاری

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر سروش صمدی

سروش صمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

سوالات متداول

آیا دیفن هیدرامین می تواند کشنده باشد؟

مصرف بیش از حد دیفن هیدرامین می تواند کشنده باشد. به اوج سطح سرمی DPH تقریباً 2-3 ساعت پس از مصرف رسیده و نیمه عمر آن تقریباً 4 ساعت است.

دیفن هیدرامین چه کاری با مغز انجام می دهد؟

علاوه بر درمان آلرژی و علائم سرماخوردگی مانند عطسه و آبریزش چشم ، از استیل کولین نیز جلوگیری می کند. این یک انتقال دهنده عصبی است که برای عملکردهای مغز از جمله یادگیری و حافظه مهم است.

آیا دیفن هیدرامین می تواند بر قلب تأثیر بگذارد؟

به طور کلی ، آنتی هیستامین ها در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و سایر اشکال بیماری های قلبی ایمن هستند.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید