دارویی

کاربرد مصرف قرص هیوسین چیست؟

کاربرد مصرف قرص هیوسین چیست؟

قرص هیوسین

قرص هیوسین، دارویی است که عموما برای درمان گرفتگی (اسپاسم) معده، روده، کلیه، مثانه، کرامپ‌های (دردهای) شکمی، دردهای قاعدگی و بیماری حرکت استفاده می‌شود. این دارو برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از سندرم روده تحریک پذیر، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه و مثانه بیش فعال/اسپاستیک نیز به کار می‌رود. همچنین در افرادی که فشار خون پایین مقاوم به درمان دارند، برای درمان فشار خون پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص هیوسین برای اسهال و نفخ نیز کاربرد دارد. نحوه اثر قرص هیوسین برای اسهال به صورت کاهش حرکات طبیعی روده و شل کردن عضلات دستگاه گوارش و مجاری ادراری می‌باشد.

 

نحوه مصرف قرص هیوسین

این دارو باید طبق دستور پزشک و به شکل خوراکی مصرف شود. دوز مصرفی دارو بستگی به وضعیت پزشکی بیمار و میزان پاسخ بیمار به درمان دارد. بنابراین هیچ‌گه خود سرانه و بدون مشورت با پزشک، بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. در مدت زمانی که با قرص هیوسین تحت درمان  هستید، مایعات فراوان مصرف کنید. در صورتی که همزمان با مصرف هیوسین، از داروهای آنتی اسید و یا ضد اسهال استفاده می‌کنید، آن‌ها را با فاصله زمانی حداقل یک ساعت قبل از هیوسین، مصرف کنید؛ در غیر این صورت جذب داروی هیوسین در بدن شما کاهش می‌یابد.

اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد قرص هیوسین برای کودکان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

قرص هیوسین برای اسهال

قرص هیوسین برای اسهال

 

عوارض جانبی قرص هیوسین

از عوارض شایع این دارو می‌توان به خستگی، اضطراب، خشکی دهان، حالت تهوع، کاهش تعریق، برافروختگی، تاری دید، یبوست، سرگیجه یا خواب آلودگی اشاره کرد. اگر هر یک از این اثرات به مدت طولانی باقی ماند یا بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است عوارض جانبی ناشایعی داشته باشد که در صورت بروز باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید. این عوارض، عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • خشکی شدید دهان
  • بروز مشکل در ادرار کردن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • تغییرات ذهنی یا خلقی (مانند احساس گیجی)

این دارو ممکن است فشار داخل چشم افراد مبتلا آب سیاه یا گلوکوم و یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند را افزایش دهد. این افراد در صورت مصرف قرص هیوسین، با بروز علائمی  مثل احساس درد چشم و یا اختلالات بینایی مانند کاهش بینایی باید به پزشک مراجعه کنند. بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی ناشی از مصرف این دارو شایع نمی‌باشد. با این حال، اگر به دنبال مصرف دارو، متوجه علائمی مثل سرگیجه شدید، کهیر، مشکل در تنفس، خارش و یا تورم شدید به ویژه در ناحیه صورت، زبان یا گلو فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: قرص آسپرین برای غلظت خون

موارد احتیاط مصرف قرص هیوسین

 در صورت داشتن سابقه برخی بیماری‌ها مانند موارد زیر، پیش از مصرف قرص هیوسین به پزشک خود اطلاع دهید:

  • فشار خون بالا
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری‌های کبدی
  • گلوکوم
  • مشکل در ادرار کردن (به عنوان مثال به دلیل بزرگی پروستات)
  • اختلالات قلبی (مانند تپش قلب، ریتم غیر طبیعی قلب، بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب ،آنژین، تنگی میترال)
  • مشکلات معده یا روده (مانند کند شدن حرکات روده، انسداد روده ، مگاکولون، عفونت روده، کولیت اولسراتیو)
  • سوزش سر دل (مانند رفلاکس اسید، فتق هیاتال)
  • بیماری‌های کلیوی
  • میاستنی گراویس (نوعی بیماری عصبی عضلانی خود ایمنی)
  • پورفیری (برخی اختلالات ژنتیکی نادر که عمدتاً روی پوست یا سیستم عصبی تأثیر می گذارد)
  • بارداری

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

توضیحات تکمیلی

همانطور که قبلا گفته شد، این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شما شود. بنابراین بهتر است تا زمانی که از عدم وجود این عوارض جانبی و یا رفع کامل آن‌ها مطمئن نشدید از رانندگی، کار با ماشین آلات و یا انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری یا دید کامل دارند، پرهیز کنید. مصرف هم زمان این دارو با الکل یا ماری جوانا (حشیش) می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. بنابراین، در صورت مصرف الکل یا حشیش به پزشک خود اطلاع دهید.در صورت مصرف این دارو، از سونا، ماندن بیش از حد در هوای گرم، ورزش یا سایر فعالیت های شدید خودداری کنید. زیرا این دارو به دلیل کاهش تعریق بدن،می‌تواند خطر گرمازدگی را افزایش دهد.احتمال بروز عوارض جانبی این دارو بخصوص خشکی دهان، تاری دید، اختلال در ادرار کردن، سرگیجه و خواب آلودگی در سالمندان بیشتر است.

 

قرص هیوسین برای کودکان

قرص هیوسین برای کودکان

 

تداخلات دارویی با قرص هیوسین

تداخلات دارویی می‌توانند منجر به کاهش عملکرد داروهای شما شوند یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بنابراین لازم است پیش از مصرف دارو، لیستی از تمام داروهایی که در حال حاضر استفاده می کنید شامل داروهای نسخه ای، داروهای غیر نسخه‌ای و  همچنین داروهای گیاهی را به پزشک خود اطلاع دهید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. در ادامه به برخی از تداخلات دارویی قرص هیوسین با سایر داروها  می‌پردازیم. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • پراملینتاید
  • قرص/کپسول پتاسیم
  • داروهای آنتی کولینرژیک (مانند آتروپین، گلیکوپیرولات)
  • سایر داروهای ضد اسپاسم (مانند کلیدینیم، دی سیکلومین، پروپانتلین)
  • برخی از داروهای ضد پارکینسون (مانند تری هگزی فنیدیل)
  • برخی داروهای ضد افسردگی (مانند آمی تریپتیلین)
  • مهارکننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبمید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین)

در صورت مصرف همزمان داروهای شل کننده عضلانی، داروهای ضد افسردگی یا اضطراب، خواب آورها، ،آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد صرفه یا مواد مخدر، قبل از مصرف قرص هیوسین به پزشک خود اطلاع دهید.

 

پیشنهاد ویژه: بھترین قرص تقویت چشم برای حفظ سلامت چشم ھا

مصرف قرص هیوسین برای کودکان

بیماری حرکت یا Motion sickness معمولاً کودکان بین 2 تا 12 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. بنا به دلایلی ناشناخته، نوزادان و کودکان نوپا معمولاً حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت را تجربه نمی‌کنند اما در سنین بالاتر ممکن است تهوع و استفراغ بر اثر این بیماری را تجربه کنند. داروهای مختلفی برای این بیماری تجویز می‌شود. یکی از این داروها، قرص هیوسین است. قرص هیوسین برای اسهال و اغلب برای بیماری حرکت در بزرگسالان تجویز می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که مصرف قرص هیوسین برای کودکان خردسال ممنوع است، اما تجویز قرص هیوسین برای کودکان بالای 12 سال بلامانع است. اگر فرزندتان 12 سال یا بیشتر دارد با پزشک خود در مورد مصرف دارو و اقدامات احتیاطی آن، قبل از مصرف دارو صحبت کنید. هیوسین باید قبل از سفر استفاده شود و اثر آن شش تا هشت ساعت پس از مصرف ماندگار است. عوارض جانبی این دارو می‌تواند تا سه روز ادامه داشته باشد و ممکن است باعث خشکی دهان، خواب آلودگی، بی قراری و تاری دید در کودکان شود.

 

سوالات متداول

نحوه مصرف قرص هیوسین چگونه است؟

دارو را مطابق با دستورالعمل پزشک یا بسته بندی دارو مصرف کنید. بیش از 60 میلی گرم از این دارو در روز مصرف نکنید. قرص‌ها را باید طور کامل و همراه با یک لیوان آب میل کنید. در حین مصرف این دارو مایعات زیاد مصرف کنید.

نحوه مصرف قرص هیوسین در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز و با دستور پزشک پس از بررسی خطرات و فواید ناشی از دارو، مصرف شود. این دارو وارد شیر مادر می‌شود. بنابراین مصرف آن بدون دستور پزشک جایز نیست.

اگر یک نوبت قرص را فراموش کردیم، چگونه مصرف قرص را ادامه دهیم؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید و دوز بعدی داروی خود را در زمان معین مصرف کنید. هیچگاه برای جبران دوز فراموش شده، دوز دارو را دوبرابر نکنید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthlinkbc.ca/medications/scopolamine-hyoscine-butylbromide-oral
  2. https://cpe.org.uk/our-news/mhra-class-4-medicines-defect-information-hyoscine-butylbromide-20-mg-film-coated-tablets-morningside-healthcare-limited/
  3. https://clicks.co.za/health/medicines/article-view/hyoscine-butylbromid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.