کاربرد قرص متروماکس چیست؟ طریقه مصرف و عوارض

کاربرد قرص متروماکس

فهرست مطالب

متروماکس یا مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های پوستی، روزاسه و عفونت های دهان، از جمله لثه های آلوده و آبسه های دندانی استفاده می شود. همچنین برای درمان بیماری هایی مانند واژینوز باکتریایی و بیماری التهابی لگن استفاده می شود. مترو‌ماکس همچنین برای نیش حشرات آلوده، زخم های پوستی، زخم بستر و درمان و پیشگیری از عفونت های باکتریایی و انگلی استفاده می شود.

 

کاربرد قرص متروماکس

متروماکس یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها استفاده می شود. این آنتی بیوتیک با توقف رشد باکتری ها و انگل های خاص عمل می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی و انگلی خاصی را درمان می کند. و برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا کارایی ندارد. استفاده از هر آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند باعث شود که برای عفونت های بعدی کارایی نداشته باشد. متروماکس همچنین ممکن است همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده و روده ناشی از باکتری هلیکو‌باکتر استفاده شود.

 

قرص متروماکس 250 و 500 برای چیست؟

متروماکس برای درمان عفونت های دستگاه تناسلی، دستگاه گوارش، پوست، قلب، استخوان، مفاصل، ریه، خون، سیستم عصبی و سایر نواحی بدن استفاده می شود، متروماکس همچنین برای درمان برخی از بیماری های مقاربتی واژینوز باکتریایی در زنان استفاده می شود. متروماکس در دسته ای از داروها به نام ضد میکروبی نیترویمیدازول قرار دارد. و با توقف رشد باکتری ها کار می کند. آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، خطر ابتلا به عفونتی را که بعداً در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

قرص متروماکس برای دندان

متروماکس در برابر باکتری های بی هوازی موثر است و جایگزین مناسبی برای مدیریت آبسه دندان در بیمارانی است که به پنی سیلین حساسیت دارند. همچنین می تواند به عنوان مکمل آموکسی سیلین در بیماران مبتلا به عفونت در حال گسترش یا تب بر استفاده شود. متروماکس آنتی بیوتیکی است که می تواند برای درمان عفونت دندان مفید باشد، اما به تنهایی استفاده نمی شود. دندانپزشکان اغلب پنی سیلین و متروماکس را با هم تجویز می کنند تا با سویه های باکتریایی که ممکن است به تنهایی به پنی سیلین مقاوم باشند، مبارزه کنند.

 

کاربرد قرص متروماکس
کاربرد قرص متروماکس

 

طریقه مصرف قرص متروماکس برای عفونت واژن

متروماکس خوراکی و واژینال برای درمان زنان مبتلا به عفونت های واژن مانند واژینوز باکتریایی استفاده می شود. متروماکس متعلق به دسته داروهایی است که به عنوان آنتی بیوتیک شناخته می شوند و با از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها عمل می کند. با این حال، این دارو برای قارچ های واژن یا عفونت های مخمری کار نمی کند.

 

پیشنهاد مقاله: سریع ترین راه درمان عفونت بدن و تشخیص آن

قرص متروماکس برای عفونت ادراری

متروماکس به طور معمول برای UTI وعفونت دستگاه ادراری استفاده نمی شود. آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای عفونت های ادراری بدون عارضه تجویز می شوند عبارتند از تری متوپریم و سولفامتوکسازول،نیتروفورانتوئین،فسفومایسین، سفالکسین و سفتریاکسون. بهترین آنتی بیوتیک ها برای عفونت دستگاه ادراری عبارتند از:

  • سفتریاکسون
  • سفالکسین
  • داکسی سایکلین
  • فسفومایسین
  • نیتروفورانتوئین
  • تری متوپریم و سولفامتوکسازول

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمایید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص متروماکس برای عفونت گلو

داروی متروماکس برای عفونت گلودرد مناسب نیست. شما باید قرص پنی سیلین V 250 میلی گرم را 3 بار در روز به مدت 10 روز مصرف کنید.

 

داروی متروماکس
داروی متروماکس

 

عوارض قرص متروماکس

 متروماکس ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • ناراحتی معده
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • دهان خشک
  • طعم فلزی تیز و ناخوشایند

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • بی حسی، درد، سوزش یا سوزن سوزن شدن در دست یا پا
  • تشنج
  • کهیر
  • خارش
  • تاول زدن پوست
  • گرگرفتگی
  • گرفتگی بینی، تب، گلودرد یا سایر علائم عفونت
  • سرگیجه
  • مشکل در صحبت کردن

 

موارد احتیاط مصرف قرص متروماکس

  • قبل از مصرف متروماکس ، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید، به ویژه در موارد: بیماری کبد، بیماری کلیوی و اختلالات خونی.
  • در حین مصرف این دارو و حداقل 3 روز پس از اتمام این دارو از نوشیدنی های الکلی و محصولات حاوی پروپیلن گلیکول خودداری کنید زیرا ممکن است ناراحتی و گرفتگی شدید معده، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و گرگرفتگی ایجاد شود.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا می تواند این حالت را تشدید کند. بنابراین تا زمانی که علائم شما برطرف شوند رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید.
  • متروماکس ممکن است باعث شود واکسن های باکتریایی زنده مانند واکسن تیفوئید به خوبی کار نکنند. قبل از انجام هر گونه ایمن سازی‌ و واکسیناسیون به پزشک خود بگویید که از متروماکس استفاده می کنید.

 

پیشنهاد ویژه: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

قرص متروماکس در دوران بارداری ‌و شیردهی

 در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود. اگر درمان تک دوز برای شما تجویز شود، ممکن است پزشک به شما دستور دهد که شیردهی را برای مدت کوتاهی قطع کنید.

 

خلاصه مطالب

متروماکس برای درمان عفونت های مختلف ناشی از باکتری ها یا انگل ها استفاده می شود. که شامل عفونت های دستگاه گوارش، تولید مثل یا واژن می شود. متروماکس متعلق به دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک نیترویمیدازول است. آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت ها استفاده می شوند. نیترویمیدازول عفونت های ناشی از باکتری ها و سایر موجودات به نام تک یاخته را درمان می کند. قرص متروماکس با از بین بردن باکتری ها یا سایر ارگانیسم هایی که باعث عفونت می شوند عمل می کند. و باعث بهبود عفونت می شود.

 

سوالات متداول

قرص متروماکس برای عفونت ادراری؟

متروماکس به طور معمول برای UTI وعفونت دستگاه ادراری استفاده نمی شود. آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای عفونت های ادراری بدون عارضه تجویز می شوند عبارتند از تری متوپریم و سولفامتوکسازول،نیتروفورانتوئین،فسفومایسین، سفالکسین و سفتریاکسون.

قرص متروماکس 250 و 500 برای چیست؟

متروماکس برای درمان عفونت های دستگاه تناسلی، دستگاه گوارش، پوست، قلب، استخوان، مفاصل، ریه، خون، سیستم عصبی و سایر نواحی بدن استفاده می شود، متروماکس همچنین برای درمان برخی از بیماری های مقاربتی واژینوز باکتریایی در زنان استفاده می شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nhs.uk/medicines/metronidazole/about-metronidazole/
  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-6426/metronidazole-oral/details
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/metronidazole-oral-tablet
  4. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/metronidazole-oral-route/proper-use/drg-20064745
  5. https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/18989-metronidazole-capsules-or-tablets
  6. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a689011.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید