دارویی

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

عفونت دندان

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و اگر مراقبت‌های معمول دندانپزشکی را انجام ندهید، ممکن است با عفونت دندان مواجه شوید. یک دهان سالم به طور طبیعی در برابر عفونت ها مقاومت می کند. اما زمانی که باکتری ها در دهان وجود داشته باشند، می توانند از طریق سوراخ های دندانی که در اثر حفره، بیماری های لثه یا ضربه به دندان ایجاد شده باشند، وارد دندان شوند.

عفونت دندان ممکن است منجر به آبسه دندان شود که در آن داخل دندان یا لثه پر از چرک می شود و عفونت به ریشه نیز منتقل می شود. اگر آبسه دندان فوراً درمان نشود، ممکن است نزدیکترین اعصاب را که ممکن است بر مغز شما نیز تأثیر بگذارد، تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، عفونت دندان می تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند و  منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود. خوشبختانه، آبسه دندان قابل درمان است، اما اگر در مراحل اولیه عفونت درمان نشود، کار بسیار پیچیده تر خواهد شد. بنابراین به محض اینکه با برخی از علائم آبسه دندان مانند حساسیت دندان، تورم لثه یا دندان درد غیرقابل تحمل مواجه شدید، سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک ممکن است از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان استفاده کند.

 

مراحل عفونت دندان

عفونت دندان مراحل زیادی از پوسیدگی را طی می کند تا تبدیل به آبسه شود:

  • پوسیدگی مینای دندان: پوسیدگی مینا، ساییدگی لایه بیرونی محافظ دندان است. این ساییدگی می تواند به دلیل غذاها و نوشیدنی های اسیدی رخ دهد. از علائم پوسیدگی مینای دندان می توان حساسیت را نام برد.
  • پوسیدگی عاج: پوسیدگی عاج یک مشکل رایج دندانی است که زمانی رخ می دهد که باکتری ها در دهان اسید تولید کنند. این اسید به آرامی بافت های سخت و معدنی دندان را حل می کند، به تدریج لایه محافظ مینای دندان را فرسایش می دهد و لایه نرم تر عاج زیر آن را آشکار می کند.
  • پوسیدگی پالپ: پوسیدگی پالپ یا پالپیت، وضعیتی است که در آن پالپ دندان ملتهب یا عفونی می شود. پالپ دندان بخش نرم داخلی دندان است که شامل اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های همبند است.

 

آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک

 

در صورت ایجاد آبسه دندان، پزشک احتمالا قرص چرک خشک کن قوی تجویز خواهد کرد.

 

علایم عفونت دندان

شایع ترین علامت درد در ناحیه آسیب دیده است. ممکن است فرد درد ناشی از دندان عفونی خود را در فک، گونه و گردن احساس کند زیرا این قسمتها به اعصاب زیادی متصل هستند. شاخص های دیگری که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • درد در دندان آسیب دیده یا ناحیه اطراف آن
  • حساسیت به دمای سرد یا گرم
  • تورم در صورت، فک یا گردن
  • قرمزی یا گرمی در ناحیه عفونت
  • مشکل در باز کردن دهان یا بلعیدن
  • بوی بد دهان یا طعم بد در دهان
  • تب یا لرز (در موارد شدیدتر)

در صورت مشاهده این علائم باید برای درمان با دندانپزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم از آنتی بیوتیک مناسب به عنوان قرص چرک خشک کن برای شما استفاده کند.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر ماسک دندان در بوی بد دهان

مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

آنتی بیوتیک چیست؟ آنتی بیوتیک ها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند. انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان وجود دارد که شامل خوراکی (به شکل قرص یا مایع)، موضعی (به عنوان کرم یا پماد)، یا داخل وریدی (مستقیماً وارد جریان خون از طریق ورید) می شوند. باید توجه داشت که که آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بی اثر هستند و استفاده از آنها برای درمان عفونت های ویروسی می تواند باعث مقاومت آنتی بیوتیکی شود.

 

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بهتر عمل می کند؟

خانواده پنی سیلین

گروه پنی سیلین رایج ترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان است. این گروه به نام بتالاکتام شامل آموکسی سیلین و پنی سیلین می شود. به دلیل افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها، آموکسی سیلین با اسید کلاوولانیک ترکیب می شود تا اثربخشی آن افزایش یابد.

ممکن است برخی از افراد به این دسته از آنتی بیوتیک ها آلرژی داشته باشند، بنابراین باید سابقه پزشکی خود را با دندانپزشک در میان بگذارید تا بتواند قرص چرک خشک کن دیگری را انتخاب کند. متوسط دوز درمانی آموکسی سیلین برای عفونت دندان 500 میلی گرم هر 8 ساعت یا 1000 میلی گرم هر 12 ساعت از راه خوراکی است. متوسط دوز آموکسی سیلین با اسید کلاوولانیک می تواند 125/875 میلی گرم هر 8 ساعت یا 125/2000 میلی گرم هر 12 ساعت باشد. بتالاکتام های دیگری نیز وجود دارند، اما تجویز آنها به صورت داخل وریدی (از طریق ورید) است و باید توسط دندانپزشک انجام شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مترونیدازول

این نوع آنتی بیوتیک کمی خاصتر است و برای خانواده های خاصی از باکتری ها به نام بی هوازی استفاده شده و معمولاً برای درمان عفونت دندان حاد تجویز می شود. با این حال، مترونیدازول اولویت انتخاب نیست زیرا برای همه بیماران ممکن است مناسب نباشد. هنگام مصرف آن همراه با الکل، آرام بخش ها، یا درمان های دارویی افسردگی و همچنین داروهای ضد انعقاد و ضد تشنج باید احتیاط خاصی کرد. دوز توصیه شده مترونیدازول حدود 500-750 میلی گرم هر 8 ساعت به صورت خوراکی است.

 

درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان

 

آزیترومایسین

این دسته از آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان در بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند بسیار خوب عمل می کند. آنها به خانواده ای به نام ماکرولیدها تعلق دارند و نباید همراه با کلیندامایسین تجویز شوند زیرا اثر آن را از بین می برند. آزیترومایسین در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی منع مصرف دارد. دوز معمول آزیترومایسین 500 میلی گرم هر 24 ساعت به مدت 3 روز است که به صورت خوراکی مصرف می شود.

 

پیشنهاد ویژه: ماسک دندان خانگی برای سفید کردن دندان ها

اریترومایسین

این آنتی بیوتیک هم رده آزیترومایسین است و معمولاً برای مدیریت حفره ها و پلاک ها تجویز می شود زیرا رشد باکتری ها را کاهش می دهد. اریترومایسین برای کودکان مناسب است. البته اولویت انتخاب نیست، اما برای برخی از بیماران یک گزینه بی خطر است. دوز مشخص شده می تواند از 250 تا 500 میلی گرم هر 6 ساعت خوراکی باشد. این قرص چرک خشک کن در برخی بیماری ها منع مصرف دارد، بنابراین توصیه می شود که دندانپزشک یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع کنید.

 

کلیندامایسین

این آنتی بیوتیک برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود، اما اغلب برای عفونت دندان تجویز نمی شود. به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن و همچنین مقاومت کم باکتریایی، به ویژه در مقایسه با پنی سیلین، گزینه ای موثر در نظر گرفته می شود. دوز درمانی کلیندامایسین 300 میلی گرم یا 600 میلی گرم هر 8 ساعت به صورت خوراکی است.

هر یک از آنتی بیوتیک های ذکر شده برای درمان عفونت دندان باید توسط دندانپزشک شما ارزیابی و تجویز شود. مهم است که از داروساز نحوه دقیق مصرف و شایع ترین عوارض جانبی آنها را بپرسید.

 

سوالات متداول

قوی ترین قرص چرک خشک کن عفونت دندان کدام است؟

آموکسی سیلین

چرا گاهی آنتی بیوتیک ها نمی توانند عفونت دندان را درمان کنند؟

هنگامی که عفونت به ریشه ها برسد، رگ های خونی که مواد ضدباکتری را حمل می کنند دیگر از بین رفته اند. بنابراین، آنتی‌بیوتیک‌ ها نمی‌توانند به داخل دندان یا ریشه ‌های مشکل دار برسند.

مصرف چند روز قرص چرک خشک کن برای درمان عفونت دندان مناسب است؟

معمولاً در عرض 2-3 روز شاهد بهبود در عفونت خواهید بود، اما به طور متوسط، بسته به نوع مصرف، یک دوره کامل آنتی بیوتیک 7 تا 14 روز طول می کشد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://genuine.dental/best-prescription-and-otc-antibiotics-for-tooth-infections/
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325470#side-effects
  3. https://cidentist.com/antibiotics-for-tooth-infection/
  4. https://www.drugs.com/medical-answers/best-antibiotics-tooth-infection-3555997/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.