کاربرد و عوارض مصرف قرص سفالکسین

سفالکسین

فهرست مطالب

سفالکسین یک آنتی بیوتیک است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 1970 تایید شده است و به عنوان سفالوسپورین های نسل اول طبقه بندی می شود. این دارو به دلیل مشخصات ایمنی و اثربخشی مطلوب آن به طور گسترده در محیط های مراقبت های بهداشتی سرپایی و بستری استفاده می شود. سفالکسین به صورت پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خطر عفونت محل جراحی و سایر عفونت های باکتریایی تجویز می شود. هر دو گونه استرپتوکوک و استافیلوکوک می توانند این عفونت ها را ایجاد کنند.

 

سفالکسین ۵٠٠ برای چیست

کپسول سفالکسین 500 میلی گرمی در دسته آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار می گیرد که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. داروی سفالکسین با تداخل با دیواره سلولی باکتری که منجر به کشتن آن می شود، رشد را به تاخیر می اندازد. این آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی توصیه نمی شود. بسیاری از صنایع دارویی آن را با نام های تجاری مختلف تولید می کنند. رایج ترین نام های تجاری سفالکسین موجود داکسبیا، سفادکس و کفلکس هستند.

پزشک متخصص عمومی پس از بررسی وضعیت کلی سلامتی شما این دارو را تجویز می کند. شما می توانید به راحتی سفالکسین 500 میلی گرمی را بدون نسخه نیز خریداری کنید.

 

داروی سفالکسین
داروی سفالکسین

 

سفالکسین ۵٠٠ برای گلودرد

آموکسی سیلین و پنی سیلین رایج ترین آنتی بیوتیک هایی هستند که برای درمان گلودرد استرپتوکوکی تجویز می شوند. تحقیقات نشان می دهد که استرپتوکوک گروه A هنوز مقاومتی در برابر پنی سیلین نشان نداده است. اما از سوی دیگر، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد باکتری ها به کلاریترومایسین و آموکسی سیلین مقاومت نشان داده اند. با این حال افراد مبتلا به آلرژی به پنی سیلین می توانند از سفالکسین برای گلودرد استرپتوکوکی استفاده کنند. سفالکسین با جلوگیری از رشد دیواره های سلولی باکتری ها و متعاقباً جلوگیری از تکثیر آنها عمل می کند. سفالکسین همچنین در مبارزه با باکتری هایی که باعث موارد زیر می شوند به خوبی عمل می کند:

  • عفونت های سینوسی
  • عفونت های دستگاه تنفسی
  • عفونت های بافت نرم و پوست
  • عفونت گوش میانی
  • عفونت های دستگاه ادراری

معمولا برای گلودرد، پزشک سفالکسین را با دوز 20 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن (تا 500 میلی گرم) دو بار در روز برای حداکثر ده روز تجویز می کند. اگر مصرف یک دوز سفالکسین را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده، دوز مصرفی خود را دو برابر نکنید.

 

پیشنهاد مقاله: نقش آنتی بیوتیک ھا در درمان بیماری ھای عفونی

قرص سفالکسین برای سرماخوردگی

داروی سفالکسین برای درمان عفونت های باکتریایی در اغلب ناحیه های مختلف بدن استفاده می شود. این دارو به دسته داروهایی تعلق دارد که به نام آنتی بیوتیک های سفالوسپورین نامیده می شوند. در واقع با از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها عمل می کند. این شامل عفونت های راه های هوایی (سینه و ریه ها)، گلو، سینوس ها، گوش ها، پوست و بافت نرم، کلیه ها و مثانه است. با این حال، این دارو برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی مؤثر نیست.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طریقه مصرف قرص سفالکسین 500

کپسول سفالکسین 500 برای درمان عفونت های مختلف ناشی از باکتری استفاده می شود. این شامل عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های استخوانی، عفونت گوش میانی، عفونت دستگاه ادراری، عفونت های پوستی و گلودرد است. همچنین می تواند برای جلوگیری از اندوکاردیت (التهاب دریچه قلب) که در اثر عفونت ایجاد می شود، استفاده شود. مقدار مصرف کپسول سفالکسین 500 به سن، سلامت عمومی، شرایطی که درمان برای آن انجام می شود و شدت آن و همچنین واکنش بدن شما به اولین دوز بستگی دارد. دوزها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، می توانید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر زمان مصرف نوبت بعدی برنامه ریزی شده نزدیک است، از مصرف آن صرف نظر کنید.

برای جبران دوز فراموش شده دو دوز را با هم مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد می تواند منجر به تهوع، استفراغ، معده درد، اسهال و خون در ادرار شود. عوارض جانبی رایج کپسول سفالکسین 500 MG شامل سوء هاضمه، درد معده و التهاب یا تحریک در پوشش داخلی معده است که در عرض چند روز از بین می روند. اگرچه ممکن است برخی عوارض جانبی جدی وجود داشته باشد که نیاز به کمک فوری پزشکی دارد: یک واکنش آلرژیک جدی که علائم آن ممکن است شامل کهیر، تورم صورت و لب‌ ها یا مشکل در تنفس باشد. برفک دهان یا عفونت قارچی؛ علائم شامل لکه های سفید داخل دهان و تغییرات در ترشحات واژن است اسهال مداوم با وجود خون یا مخاط در مدفوع.

 

عوارض سفالکسین
عوارض سفالکسین

 

کپسول سفالکسین 500 MG  می تواند از طریق شیردهی توسط مادر به نوزاد تازه متولد شده منتقل شود و کودک را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مهم است که قبل از مصرف دارو، پزشک خود را در این مورد مطلع کنید. زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن را دارند نیز باید از قبل به پزشک خود در مورد وضعیت خود اطلاع دهند.

 

آمپول سفالکسین چیست

سفالکسین تزریقی اغلب برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری ها مانند ذات الریه و سایر عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های استخوان، پوست، گوش، دستگاه تناسلی و مجاری ادراری استفاده می شود. با این حال سفالکسین که در دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار دارد و اغلب به صورت کپسول، قرص و سوسپانسیون (مایع) برای مصرف خوراکی عرضه می شود.

 

پیشنهاد ویژه: بهترین درمان سرماخوردگی با روش های خانگی

کپسول سفالکسین برای عفونت واژن

سفالکسین معمولاً در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی، عفونت‌های تنفسی، اوتیت میانی، عفونت‌های استخوانی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس یا پروتئوس میرابیلیس و عفونت‌های پوست و بافت نرم که عمدتاً توسط استافیلوکوکوس اورئوس یا استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می‌شوند، استفاده می‌شود.

 

کپسول سفالکسین زرد

  • کپسول های 250 میلی گرمی: یک پودر سفید تا زرد روشن پر شده در یک کپسول سفید مات و سبز تیره مات که با KEFLEX 250  میلی گرم با جوهر سیاه خوراکی روی بدنه سفید حک شده است.
  • کپسول های 500 میلی گرمی: یک پودر سفید تا زرد روشن پر شده در یک کپسول سبز روشن مات و سبز تیره مات که با KEFLEX  500 میلی گرم با جوهر سیاه خوراکی روی بدنه سبز روشن حک شده است.
  • کپسول های 750 میلی گرمی: یک پودر سفید تا زرد روشن پر شده در یک کپسول سبز تیره مات دراز و سبز تیره مات که KEFLEX 750  میلی گرم با جوهر سفید خوراکی روی بدنه سبز تیره حک شده است.

 

عوارض سفالکسین

مانند همه داروها، سفالکسین خطر عوارض جانبی دارد. عوارض سفالکسین رایج عبارتند از:

  • سرگیجه
  • اسهال
  • خستگی
  • دل درد
  • سردرد
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • درد
  • مفاصل و شکم
  • ترشح یا خارش واژن
  • بثورات قرمز یا بنفش و خارش و زردی پوست
  • تورم
  • تنگی نفس یا سبکی سر
  • ادرار تیره رنگ
  • تب

 

سوالات متداول

سفالکسین ۵٠٠ برای چیست؟

سفالکسین یک آنتی بیوتیک موثر و بسیار مفید برای درمان عفونت های پوستی استرپتوکوک و استافیلوکوک است.

کپسول سفالکسین برای عفونت واژن استفاده می شود؟

سفالکسین معمولاً در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های تنفسی، اوتیت میانی، عفونت‌های استخوانی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس یا پروتئوس میرابیلیس و عفونت‌های پوست و بافت نرم، استفاده می‌شود.

سفالکسین ۵٠٠ برای گلودرد

در مورد گلودرد استرپتوکوکی، سفالکسین موثرتر از آموکسی سیلین است. با این حال، آموکسی سیلین گزینه درمانی خط اول توصیه شده برای گلودرد استرپتوکوکی باقی می ماند و سفالکسین گزینه ای برای بیماران مبتلا به آلرژی به پنی سیلین توصیه می شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK549780/
  2. https://healthmatch.io/strep-throat/cephalexin-for-strep-throat#side-effects-of-cephalexin
  3. https://www.lybrate.com/medicine/cephalexin-500-mg-capsule
  4. https://www.healthshots.com/brand-posts/know-about-cephalexin-500mg-over-the-counter-medicine-for-bacterial-infections/
  5. https://www.rxlist.com/keflex-drug.htm
  6. https://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/fda/fdaDrugXsl.cfm?setid=68fba58a-7748-4581-8432-f5286c46d90a&type=display

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید