پوست و مو

انواع عفونت های پوستی پس از گزیدگی حشرات (آنتی بیوتیک)

انواع عفونت های پوستی پس از گزیدگی حشرات (آنتی بیوتیک)

گزیدگی حشرات

حشرات اغلب در تلاش برای تغذیه یا برای دفاع از خود انسان را نیش می زنند. بیشتر انواع گزیدگی حشرات بی ضرر هستند و پس از چند روز ناپدید می شوند. با این حال، در برخی موارد، جای نیش حشره ممکن است نیش حشرات عفونی شود. بسیاری از حشرات هنگام گاز گرفتن به فرد اسید فرمیک تزریق می کنند. این بزاق ممکن است حاوی چندین ماده باشد که برخی از آنها می توانند باعث واکنش نامطلوب بدن فرد شوند. حشرات مختلفی انسانها را نیش می‌زنند شامل: ساس- کک– عفونت نیش پشه- کنه– زنبور.

به طور معمول، گزیدگی حشرات نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این حال، در برخی موارد، نیش حشره ممکن است سبب ورود باکتری به داخل پوست شده و عفونت نیش حشرات ایجاد نماید. باکتری های گروه A استرپتوکوک و استافیلوکوکوس اورئوس شایع ترین علل انواع عفونت پوستی هستند. این باکتری ها از طریق شکاف های پوستی از جمله محل فرو رفتن نیش حشره وارد بدن می شوند. عفونت جای نیش حشرات می‌تواند هر سه لایه پوست را تحت تاثیر قرار دهد و علائمی مانند سرخی، تورم و التهاب ایجاد نماید. این بیماری را باید با آنتی بیوتیک برای گزش حشرات  درمان کرد، در غیر این صورت، می‌تواند جدی و حتی کشنده شود.

 

علائم عفونت ناشی از گزیدگی حشرات

علائم عفونت پوستی ناشی از نیش حشره عبارتند از:

  • درد و حساسیت
  • التهاب
  • سرخی
  • تورم
  • رگه ها یا لکه های قرمز در نزدیکی محل گزش
  • گرم شدن پوست
  • فرورفتگی

 

نیش حشرات

نیش حشرات

 

اگر عفونت پوست درمان نشود، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل گردد. علائم بدتر شدن عفونت عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • تورم غدد لنفاوی
  • چرک یا ترشح در محل گزش

 

عوامل خطر عفونت ناشی از گزیدگی حشرات

کودکان زمان بیشتری را در بیرون از خانه می گذرانند و نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض گزیدگی حشرات قرار دارند. ناخن های آنها نیز اغلب کثیف تر است. این عوامل، خطر عفونت پوستی را در کودکان افزایش می دهد. بیماری خودایمنی، سرطان یا هر بیماری دیگری که سبب ضعف سیستم ایمنی شود، خطر ابتلا به عفونت را بیشتر می‌کند.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • ادم مزمن (تورم اندامها)
  • دیابت
  • اضافه وزن
  • مشکلات سیستم لنفاوی، که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

 

پیشنهاد مقاله: راه های درمان انواع نیش حشرات

انواع عفونت های ناشی از گزیدگی حشرات

زرد زخم

زرد زخم یک عفونت پوستی شایع و بسیار مسری است که بیشتر در کودکان خردسال دیده می شود. با این حال، بزرگسالان نیز می توانند به آن را مبتلا شوند. اولین علامت زرد زخم پوست قرمز یا ارغوانی و خارش دار است. سپس به زخم هایی تبدیل می‌شود که قبل از خشک شدن می‌ترکند و ترشح می‌کنند. درمان زرد زخم استفاده از آنتی بیوتیک ها است. این عفونت در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد زخم یا تاول های جدید شود. عفونت همچنین می‌تواند شدید شده و به لایه‌های عمیق‌تر زیر پوست برود.

 

سلولیت

سلولیت یک عفونت باکتریایی نسبتاً گسترده است که در لایه‌های عمیق‌تر پوست رخ می‌دهد. علایم سلولیت اغلب شامل تغییر رنگ پوست، درد در ناحیه آسیب دیده و احساس گرما و حساسیت در لمس می‌باشد. عفونت می تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شده و منجر به سپسیس (انتشار عفونت در خون) شود که شدید و خطرناک است. سلولیت ناشی از گزیدگی حشرات ممکن است به طور ناگهانی شروع شود و بدون درمان سریع می تواند زندگی فرد را تهدید نماید. اگر سلولیت زود تشخیص داده شود، پزشک برای درمان آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کند. با این حال، اگر عفونت شدیدتر باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک های داخل وریدی و مراقبت های دیگر نیاز باشد.

لنفانژیت

لنفانژیت عفونت عروق لنفاوی است که یک عفونت ثانویه است. به این معنی که سایر عفونت ها مثلا” عفونت های ناشی از گزیدگی حشرات باعث ایجاد لنفانژیت می شوند. علائم اولیه لنفانژیت شامل رگه های قرمز یا تیره است که از محل گزش تا مناطقی که غدد لنفاوی وجود دارند گسترش می یابد. این مناطق شامل نواحی اطراف گردن، زیر بغل، کشاله ران و روده است. سایر علائم لنفانژیت عبارتند از احساس بیماری یا ضعف، لرز، تب، سردرد، کاهش انرژی و از دست دادن اشتها. لنفانژیت می تواند شدید باشد و به سرعت گسترش یابد. پزشک معمولاً برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. در صورت نیاز به آنتی بیوتیک وریدی، درمان در بیمارستان انجام می‌شود.

 

درمان نیش حشرات

 

بیماری لایم

بیماری لایم شایع‌ترین بیماری منتقله از طریق گزیدگی حشرات در ایالات متحده است. کنه‌های پا سیاه آلوده این بیماری را از طریق نیش خود به انسان منتقل می‌کنند. علائم بیماری لایم عبارتند از تب، سردرد، خستگی و بثورات پوستی. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به قلب، مفاصل و سیستم عصبی سرایت کند. در بیشتر موارد، بیماری لایم و درمان نیش حشرات توسط آنتی بیوتیک انجام می‌شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین  توسط دکتر پوست  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره و ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان

متداول ترین درمان برای عفونت ناشی از گزیدگی حشرات مصرف آنتی بیوتیک برای گزش کنه به مدت 7 تا 14 روز است. بسته به شدت عفونت، ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا وریدی تجویز گردد. فرد باید تمام آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کند. ضروری است که هیچ دوزی را حذف نکنید یا دارو را قبل از اتمام دوره قطع ننمایید، حتی اگر علائم بهبود یافته باشد. استراحت، قرار دادن کمپرس سرد روی محل گزیدگی حشرات ، مصرف داروهای مسکن خوراکی یا استفاده از کرم بی حس کننده می تواند به کاهش هرگونه ناراحتی کمک کند.

 

پیشگیری

اگر بریدگی، خراش یا گزیدگی روی پوست خود دارید، این تکنیک ها می‌تواند به شما در پیشگیری از عفونت کمک کند:

 

نخارانید

البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما خاراندن یکی از راه های اصلی ورود باکتری به پوست و تبدیل شدن به عفونت است. به دنبال کرم ها یا لوسیون های ضد خارش با عوامل بی حس کننده خفیف باشید که می توانند به کاهش احساس خارش پوست کمک کنند.

 

محل گزیدگی حشرات را بشویید

پوست تمیز خطر ورود باکتری ها به محل نیش حشرات را کاهش می‌دهد. از آب و صابون برای تمیز کردن و شستشوی محل گزش و پوست اطراف آن استفاده کنید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید تا زمانی که نیش از بین برود یا دچار دلمه شود.

 

از پماد استفاده کنید

وازلین یا یک پماد آنتی بیوتیک می تواند یک سد محافظ بر روی محل نیش حشرات ایجاد کند. پماد آنتی بیوتیک می تواند به درمان نیش حشرات و کاهش تورم و التهاب کمک کند و تحریک و خارش را کاهش دهد.

 

درمان نیش حشرات

درمان نیش حشرات

 

با بانداژ بپوشانید

هنگامی که محل گزش را شستید و مقداری پماد زدید، آن را با بانداژ بپوشانید تا از آلودگی و باکتری محافظت شود. این کار همچنین می تواند وسوسه برای خاراندن را کاهش دهد. برای تمیز نگه داشتن ناحیه و کاهش خطر عفونت، بانداژ را روزانه عوض کنید.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

یخ بگذارید

می توانید کیسه های یخ پیچیده شده در حوله را مستقیماً روی محل گزش قرار دهید. یخ پوست را بی حس می‌کند و به کاهش میل به خاراندن کمک می‌نماید.

 

ناخن های خود را کوتاه کنید

انبوهی از باکتری ها و آلودگی‌ها زیر ناخن ها زندگی می‌کنند. با کوتاه کردن ناخن ها و تمیز کردن آنها با برس ناخن، صابون و آب گرم، خطر انتشار میکروب های زیر ناخن به پوست را کاهش دهید.

 

پیشنهاد ویژه: خارش پوست | علت، عوارض و راه درمان خارش پوست

مرطوب کننده استفاده کنید

به دنبال شستشو، پوست اطراف گزیدگی حشرات ممکن است خشک شود. از یک لوسیون مرطوب کننده ملایم برای کمک به آبرسانی پوست و جلوگیری از ترک پوست استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از این لوسیون بلافاصله بعد از حمام است.

 

مراقب علائم عفونت باشید

اگر ناحیه اطراف گزش حشره شروع به قرمز شدن و تورم کرد، ممکن است دچار عفونت شده باشید. در صورت بروز تب، لرز یا تورم غدد لنفاوی، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. این علائم جدی تر هستند و در صورت عدم درمان می توانند خطرناک شوند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/infected-insect-bite#treatment
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21522-cellulitis-from-a-bug-bite
  3. https://www.healthline.com/health/cellulitis-from-bug-bite#takeaway

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.