گوارش

بهترین قرص برای مسمومیت کدام است؟

بهترین قرص برای مسمومیت کدام است؟

بهترین قرص برای مسمومیت

زغال چوب فعال (شارکول) در درمان اضطراری انواع خاصی از مسمومیت ها استفاده می شود. این ماده به جلوگیری از جذب سم از معده به بدن کمک می کند. گاهی اوقات برای درمان مسمومیت های شدید به چندین دوز شارکول نیاز است. معمولاً این درمان موثر نیست اگر عوامل خورنده مانند قلیایی ها (لیمو) و اسیدهای قوی، آهن، اسید بوریک، لیتیوم، فرآورده های نفتی (مانند مایع پاک کننده، روغن زغال سنگ، نفت کوره، بنزین، و… نفت سفید، تینر رنگ)، یا الکل ها بلعیده شده اند، زیرا مانع از جذب این سموم در بدن نمی شود.

برخی از محصولات زغال چوب فعال حاوی سوربیتول هستند. سوربیتول یک شیرین کننده است. همچنین به عنوان یک ملین برای دفع سموم از بدن عمل می کند. محصولات حاوی سوربیتول فقط باید تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص عمومی تجویز شوند زیرا ممکن است اسهال و استفراغ شدید ایجاد شود و علایم مسمومیت تشدید شود. شارکول در تسکین اسهال و گاز روده موثر نیست.

این محصول در اشکال دارویی زیر موجود است:

  • سوسپانسیون
  • پودر برای تهیه سوسپانسیون
  • پودر

 

مترونیدازول و مسمومیت غذایی

درمان بالینی مسمومیت غذایی می تواند شامل داروهای تجویزی باشد، قرص برای مسمومیت غذایی شامل:

  • داروهای ضد استفراغ (ضد استفراغ) مانند کلرپرومازین (Thorazine) و متوکلوپرامید (Reglan و Metozolv)
  • داروهای ضد انگلی مانند مترونیدازول (Flagyl) یا ایورمکتین (Stromectol) اگر مسمومیت شما ناشی از یک انگل است.

این داروها را میتوان به عنوان قرص برای مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار داد.

 

در صورت مسمومیت غذایی چه کنیم؟

به بدن خود استراحت دهید

استراحت یکی از راه‌های کمک به بدن شما در بهبود مسمومیت غذایی است. استراحت کنید تا زمانی که احساس بهتری داشته باشیدو علایم شما بهبود یابد. علاوه بر این، تا چند ساعت پس از شروع علائم، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. هنگامی که دوباره شروع به خوردن و نوشیدن کردید، غذاهای ساده با ماهیت ابکی و‌نوشیدنی های ساده الکترولیت دار مانند نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید . برای هیدراته ماندن آب بنوشید.

 

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

 

آبرسانی با الکترولیت ها

یکی از شایع ترین عوارض هر مسمومیت ناشی از غذا، کم آبی بدن است، به ویژه در میان کودکان خردسال و سالمندان. این عارضه در صورت عدم درمان فوری می تواند کشنده باشد. کم آبی بدن به دلیل علائم رایج مسمومیت غذایی – اسهال و استفراغ – می تواند باعث از دست دادن مقدار زیادی مایعات در مدت کوتاهی شود. کمبود مایعات در بدن می تواند باعث خستگی، ضعف و حتی گاهی اوقات ضربان قلب نامنظم شود.

اگر‌ کم آبی بدن و علائم ان خیلی شدید نباشد، اغلب در خانه و طبق دستور پزشک قابل درمان است. نوشیدنی های ورزشی یا آب با قرص های الکترولیت معمولاً می توانند کم آبی خفیف را بهبود بخشند. در موارد جدی ممکن است نیاز به مراجعه فوری به کلینیک یا بیمارستان برای وارد کردن مایعات داخل وریدی (IV) مستقیماً از طریق رگ‌ها به بدن به وسیله سرم باشد.

 

پیروی از رژیم غذایی BRAT

رژیم BRAT برای معده سبک است و شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است. تا زمانی که احساس مسمومیت دارید این موارد را میتنوانید استفاده کنید. همچنین می توانید آبگوشت ها را نیز در این رژیم قرار دهید. این رژیم غذایی حاوی غذاهایی است که به قوام مدفوع شما کمک می‌کند و به جبران مواد مغذی که ممکن است در طول بیماری از دست داده باشید، کمک می‌کند. اگر علاقه ای به استفاده از این رژیم ندارید، میتوانید از وعده های غذایی کم حجم و کم چربی تا زمانی که علایمتان بهبود پیدا کند استفاده کنید.

 

پیشنهاد مقاله: مسمومیت غذایی | درمان سریع مسمومیت با مواد غذایی در خانه

افزودن پروبیوتیک به وعده های غذایی

پروبیوتیک ها ارگانیسم هایی هستند که به کنترل بیوم روده شما کمک می کنند. همه افراد همیشه دارای باکتری هایی هستند که درون آنها زندگی می کنند. برخی از آنها “باکتری های مفید” و برخی “باکتری های مضر” هستند. مسمومیت غذایی می تواند تعادل باکتری های مفید و مضر را در روده شما از بین ببرد. مصرف پروبیوتیک ها می تواند آن را به تعادل بازگرداند. آنها همچنین ممکن است روده شما را تقویت کنند تا از شما در برابر بیماری های ناشی از مسمومیت غذا در آینده محافظت کنند.

 

مصرف داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه ممکن است علائم مسمومیت غذایی را متوقف کنند. بیسموت ساب سالیسیلات – شما ممکن است این دارو را با نام Pepto-Bismol بشناسید – می تواند حالت تهوع و اسهال را درمان کند. لوپرامید – ممکن است این را با نام ایمودیوم بشناسید – یک داروی ضد اسهال است که با کند کردن روند حرکت دستگاه گوارش، درمان اسهال مسمومیت است. قابل توجه است که این محصولات معمولاً برای کودکان مناسب نیستند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می کند که کودکان خردسال مبتلا به اسهال مایعات بنوشند و رژیم غذایی منظم خود را دنبال کنند، اگرچه ممکن است در صورت ادامه مشکل، تغییرات رژیم غذایی و راه حل های هیدراته کردن مجدد مورد نیاز باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نوشیدن چای زنجبیل یا نعنا

ریشه زنجبیل یک عنصر اصلی در شیوه های طب سنتی فرهنگ های مختلف است. مطالعات نشان می دهد که در بسیاری از موارد اثرات ضد تهوعی دارد. نعناع نیز گیاهی است که به گفته پزشکان طب سنتی می تواند معده را تسکین دهد از این رو عرق نعنا برای مسمومیت میتواند مفید باشد. ممکن است یک کاربرد تسکین دهنده خاص برای روده داشته باشد. نوشیدن چای همچنین می تواند به شما کمک کند در هنگام بیماری هیدراته بمانید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر موارد مسمومیت غذایی را می توانید در خانه درمان کنید. با این حال، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • در صورتی که تب با درجات بالا دارید.
  • خون در ادرار یا مدفوع یا استفراغ می بینید.
  • اسهال شما بیش از سه روز طول می کشد.
  • درد شدیدی را احساس می کنید.
  • علائم عصبی مانند سوزن سوزن شدن اندام ها یا تاری دید دارید.
  • دچار کم آبی شدید می شوید.

 

برای مسمومیت قرص چه بخوریم؟

اگر درمان‌های خانگی به شما در کاهش علائم کمک نمی‌کند، داروها و قرص برای مسمومیت غذایی ممکن است کمی علایم را کاهش دهند. اگر علائم در عرض چند روز برطرف نشد، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد استفراغ یا ضد اسهال را توصیه کنند

 

بهترین قرص برای مسمومیت و دل پیچه

بهترین قرص برای مسمومیت و دل پیچه

 

ضد استفراغ

داروهای ضد استفراغ به عنوان قرص برای مسمومیت غذایی در کنترل حالت تهوع و استفراغ کمک می کنند، در حالی که از کم آبی بدن که ممکن است در نتیجه استفراغ رخ دهد نیز جلوگیری می کنند.

  • زوفران (آندانسترون): از تحریک مغز شما به حالت تهوع جلوگیری می کند.
  • کمپازین (پروکلرپرازین): به رفع حالت تهوع کمک می کند و از استفراغ جلوگیری می کند.

 

ضد اسهال

اسهال یکی از علائم رایج مسمومیت غذایی است که می تواند منجر به کم آبی بدن شود. داروهای ضد اسهال به کاهش دفعات اجابت مزاج یا دفعات احساس نیاز به مدفوع کمک می کنند. قبل از استفاده از داروهای ضد اسهال با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برای انواع خاصی از مسمومیت های غذایی یا افرادی که دچار مسمومیت غذایی هستند مناسب نیستند مانند تب بالا یا مدفوع خونی (مدفوع). لازم به ذکر است که اگرچه داروهای ضد اسهال می توانند علائم را به طور موقت تسکین دهند، اما علت اصلی مسمومیت غذایی را برطرف نمی کنند.

  • ایمودیوم (لوپرامید): یک داروی بدون نسخه (OTC) که حرکات روده شما را کند می کند و تعداد دفعات نیاز به استفاده از دستشویی را کاهش می دهد.
  • پپتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات): اسهال را بهبود میبخشد، مدفوع شل یا آبکی را بهبود می بخشد و دل پیچه یا دل درد مرتبط با اسهال را کاهش می دهد.

 

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی مفید هستند. در بیشتر موارد، مسمومیت غذایی در نتیجه عفونت باکتریایی رخ نمی دهد. با این حال، برخی از عفونت های باکتریایی، مانند سالمونلا، می توانند علائم مسمومیت غذایی را ایجاد کنند. قبل از دریافت آنتی بیوتیک، پزشک شما باید ابتدا تأیید کند که شما یک عفونت باکتریایی مانند سالمونلا دارید. اگر آزمایش‌ها نشان دهد که عفونت باکتریایی ریشه علائم شماست، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند زیتروماکس (آزیترومایسین) را برای بهبود علائم و پاکسازی بدن از شر باکتری‌ها تجویز کند.

 

پیشنهاد ویژه: علت و درمان اسهال متناقض

بهترین قرص برای مسمومیت و حالت تهوع

قرص برای مسمومیت غذایی میتواند علائم مسمومیت غذایی را متوقف کنند. بیسموت ساب سالیسیلات – شما ممکن است این دارو را با نام Pepto-Bismol بشناسید – می تواند حالت تهوع و اسهال را درمان کند. به نظر می رسد اندانسترون یک داروی ضد استفراغ بسیار مؤثر برای استفاده در بیماران مسموم باشد.

برخی از رایج ترین انواع داروهای تجویزی برای تهوع و استفراغ عبارتند از:

  • آنتاگونیست های سروتونین (5-HT3): داروهای این گروه عبارتند از اندانسترون، گرانیسترون، دولاسترون و پالونوسترون. این داروها سروتونین را مسدود می کنند، ماده ای که عمدتا باعث تهوع و استفراغ می شود.
  • آنتاگونیست های گیرنده NK-1: این دسته از داروها اثرات گیرنده NK-1 را که بخشی از رفلکس استفراغ است، مسدود می کند. این داروها معمولاً همراه با سایر داروهای ضد تهوع تجویز می شوند. داروها شامل آپپریپیتانت، روالاپیتانت و فوزاپرپیتانت هستند.
  • آنتاگونیست های دوپامین: این داروها شامل متوکلوپرامید و پروکلروپرازین هستند و با جلوگیری از اتصال دوپامین به مناطقی در مغز که باعث تهوع و استفراغ می شوند، عمل می کنند.

در نتیجه داروهای بالا به عنوان قرص برای مسمومیت غذایی در شرایطی که حالت تهوع ویژگی بارز مسمومیت است استفاده میشوند.

 

بهترین قرص برای مسمومیت و دل پیچه

برای دل پیچه ناشی از اسهال، داروهایی که دارای لوپرامید (Imodium) یا بیسموت ساب سالیسیلات (Kaopectate یا Pepto-Bismol) هستند ممکن است علایم ناشی از دل پیچه شما را بهبود بخشند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/charcoal-activated-oral-route/description/drg-20070087
  2. https://www.healthline.com/health/food-poisoning-supportive-therapy
  3. https://www.webmd.com/digestive-disorders/remedies-for-food-poisoning
  4. https://www.webmd.com/first-aid/abdominal-pain-in-adults-treatment
  5. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/106002809402800307?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed#core-collateral-purchase-access
  6. https://www.webmd.com/digestive-disorders/remedies-for-food-poisoning
  7. https://www.health.com/food-poisoning-treatment-7554497

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.