زنان و زایمان

تاثیری که شیر مادر بر زردی نوزاد می گذارد!

تاثیری که شیر مادر بر زردی نوزاد می گذارد!

تاثیر شیر مادر بر زردی نوزاد

زردی شیر مادر چیست؟

زردی شیر مادر نوعی زردی است که هنگام شیردهی در نوزادان ایجاد می شود. این یک بیماری شایع در نوزادان است و می تواند بیش از سه هفته پس از تولد نوزاد و شیردهی باقی بماند. می تواند خود به خود بدون نیاز به قطع شیردهی برطرف شود و می تواند به مدت 8 تا 12 هفته ادامه یابد. تقریباً 60 تا 80 درصد همه نوزادان ممکن است درجاتی از زردی داشته باشند.

زردی نوزاد چه مفهومی داره؟

زردی زمانی است که بیلی روبین بیش از حد در خون وجود دارد. هنگامی که این اتفاق در یک نوزاد رخ می دهد، چشم و پوست آنها رنگ زردی پیدا می کند. بیلی روبین ماده ای زرد رنگ است که پس از تجزیه گلبول های قرمز توسط کبد تولید می شود. این یک روند عادی است. با این حال، زردی زمانی رخ می دهد که کبد به اندازه کافی بیلی روبین را تجزیه نمی کند.

به طور معمول بیلی روبین فرآوری شده به روده ها منتقل می شود و از طریق مدفوع خارج می شود. در یرقان، بیلی روبین اضافی دوباره در خون نوزاد جذب می شود. سپس در قسمت های مختلف بدن از جمله غشاهای مخاطی، پوست و ماهیچه ها رسوب می کند.

شیر دادن به کودک مبتلا به یرقان

تغذیه با شیر مادر کالری و آبرسانی را برای شیرخوار فراهم می کند و در عین حال شیر مادر را بهبود می بخشد. هیدراتاسیون سطح بیلی روبین را در بدن کودک کاهش می دهد. این بدان معنی است که ممکن است برای نوزاد مبتلا به زردی مفید باشد. در برخی موارد، شیردهی ممکن است به مدت 12 تا 48 ساعت قطع شود تا امکان تشخیص زردی شیر مادر فراهم شود.

بسیاری از نوزادان نارس در هفته های اول پس از تولد، سطح بیلی روبین بالایی دارند. این بخاطر این است که:

  • گلبول های قرمز خون آنها عمر کوتاهی دارد.
  • نوزادان گاهی اوقات دفع مکونیوم (اولین مدفوع) را به تاخیر می اندازند، بنابراین، بیلی روبین در روده ها بازجذب می شود.
  • کبد نوزاد تازه متولد شده هنوز به طور کامل برای متابولیسم سریع بیلی روبین رشد نکرده است.
  • اکثر نوزادان دارای زردی فیزیولوژیک هستند که بی ضرر در نظر گرفته می شود.

 

علل زردی شیر مادر

در حال حاضر، علت دقیق زردی شیر مادر ناشناخته است. با این حال، اعتقاد بر این است که ممکن است ناشی از ماده ای در شیر مادر باشد که از تجزیه بیلی روبین توسط کبد جلوگیری می کند. این نوع زردی ژنتیکی است.

نوزاد شما ممکن است بیشتر به زردی مبتلا شود اگر:

  • آنها نارس به دنیا می آیند – کبد نوزادانی که نارس به دنیا می آیند هنوز به طور کامل رشد نکرده است تا از شر بیلی روبین خلاص شوند.
  • آنها به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی کنند – این ممکن است در روزهای اول زندگی که کودک در شیردهی مشکل دارد اتفاق بیفتد.
  • آنها در حال شیردهی هستند – شیر مادر ممکن است از دفع سریع بیلی روبین کبد جلوگیری کند.
  • جنین دارای گروه خونی متفاوت از مادر است – این باعث می شود بدن مادر آنتی بادی هایی تولید کند که به گلبول های قرمز نوزاد حمله می کنند.
  • نوزاد با تعداد زیادی گلبول قرمز به دنیا می آید – هر چه تعداد گلبول های قرمز خون بیشتر باشد، بیلی روبین بیشتر می شود.

آنها یک مشکل ژنتیکی دارند که گلبول های قرمزشان را شکننده می کند – گلبول های قرمز شکننده به این معنی است که تعداد بیشتری از آنها به سرعت می میرند، بنابراین سطح بیلی روبین بیشتر می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

زردی شیر مادر

زردی شیر مادر

 

علائم زردی شیر مادر

بارزترین علامت زردی رنگ زرد پوست و چشم است. رنگ زرد روی صورت و سپس سینه، شکم و سپس پاها ظاهر می شود. علائم دیگری که ممکن است در صورت ادامه افزایش سطح بیلی روبین نشان دهند، خواب آلودگی و اختلال در تغذیه هستند. همچنین ممکن است کودک شما با بدتر شدن وضعیت شروع به رفتارهای بی قرار یا اشفته کند.

تشخیص رنگ زرد روی پوست کودک شما دشوار است به خصوص اگر پوست تیره ای داشته باشد. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، با انگشت خود به پیشانی یا بینی کودک خود فشار وارد کنید. اگر نوزادتان زردی دارد، وقتی انگشت خود را بلند می کنید، رنگ زرد روی پوست او خواهید دید.

چه زمانی باید به پزشک اطفال مراجعه کرد؟

گاهی اوقات ممکن است همه چیز جدی تر به نظر برسد و ممکن است مجبور شوید با پزشک خود تماس بگیرید. این زمان ها عبارتند از:

  • زمانی که کودک شما خوب تغذیه نمی کند یا خوب شیر نمی خورد.
  • هنگامی که آنها بیمار گونه رفتار می کنند و بی قرارند.
  • اگر کودک خواب آلودتر از حد معمول است.
  • وقتی متوجه شدید که زردی در حال بدتر شدن است.

تشخیص زردی کودکان

پزشک پس از معاینه نوزاد از نظر رنگ زرد پوست و چشم، زردی را تشخیص می دهد. آنها همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح بیلی روبین در خون انجام دهند. همچنین ممکن است از یک دستگاه  برای اندازه گیری بیلی روبین در پوست استفاده شود.

درمان زردی شیر مادر

همانطور که قبلا ذکر شد، زردی شیر مادر خود به خود از بین می رود. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید به دنبال درمان باشید، مگر اینکه سطح بیلی روبین کودک شما خیلی بالا برود. اگر سطح بیلی روبین بالاتر از آنچه دستورالعمل های فتوتراپی آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند باشد، باید درمان شود.

درمان زردی شیر مادر به موارد زیر نیز بستگی دارد:

  • سن کودک شما
  • اگر بچه زود به دنیا بیاید و نارس باشد
  • سرعت افزایش سطح بیلی روبین
  • نحوه تغذیه کودک شما

زردی نوزاد شما ممکن است با استفاده از موارد زیر درمان شود:

  • فتوتراپی: این شامل قرار دادن نوزاد زیر نوری است که به خروج بیلی روبین از بدن کمک می کند.
  • مایعات: هیدراتاسیون به کاهش سطح بیلی روبین کمک می کند.
  • ایمونوگلوبولین: برای نوزادانی که ناسازگاری گروه خونی دارند
  • انتقال خون: این شامل تعویض خون نوزاد  زمانی است که سطح بیلی روبین او خیلی بالا می رود.

اگر نوزاد تازه متولد شده شما زردی پیدا کند جای نگرانی نیست. این بیماری با مدیریت و نظارت مناسب به راحتی قابل درمان است. درک بهترین روش شیردهی بسیار مهم است زیرا می تواند به بهبودی نوزاد از زردی کمک کند.

منابع علمی این مطلب

  1. What is Breast Milk Jaundice?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.