جنسی

تاثیر هورمون های جنسی در افزایش میل جنسی چگونه است؟

تاثیر هورمون های جنسی در افزایش میل جنسی چگونه است؟

هورمون های جنسی

آخرین باری که معاشقه خوبی داشتید کی بود؟ آیا آن روز را به یاد دارید که پارتنر شما جذاب تر به نظر می رسید؟ در مورد جذابیت جدیدی که در بدن خود احساس می کردید چطور؟ همه این تجربیات به میل جنسی ما و نقش شگفت انگیزی که در تشویق ما برای درگیر شدن با رابطه جنسی ایفا می کند، مرتبط هستند. مانند نوسانات چرخه قاعدگی، میل جنسی ما عامل دیگری است که به طور مداوم در رابطه با هورمون های جنسی ما تغییر می کند.

 

آنچه سطوح برانگیختگی جنسی ما را تعیین می کند، یک تجربه فردی، پیچیده و چند عاملی است. اینکه ما چگونه رابطه جنسی را انتخاب می کنیم و میل جنسی خود را بالا و پایین می کنیم کاملاً شخصی است. با این حال، تابوی لذت جنسی زنانه هنوز بر بسیاری از گفتگوها سایه می اندازد و نگرانی های زنان مربوط به میل جنسی آنها را خاموش می کند. هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و مطالعات بیشتری لازم است.

 

تغییرات هورمونی و میل جنسی ما

چه چیزی میل جنسی ما را افزایش می دهد؟ اگرچه ممکن است احساس کنیم که عشق به قلب ما ضربه می زند، اما می توان فهمید که ترشح هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون همان چیزی است که برانگیختگی شهوت ما را تحریک می کند . تستوسترون در شروع فعالیت های جنسی و پیگیری میل و رفتار جنسی در مردان و زنان نقش دارد . از طرف دیگر به نظر می رسد استروژن نقش مشخصی در میل جنسی زن دارد. این در رابطه با چرخه قاعدگی او اتفاق می افتد. اگرچه ما در اینجا به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما مطالعات نشان می دهد که با رسیدن یک زن به تخمک گذاری، سطح استرادیول و تستوسترون او به اوج خود می رسد. این با افزایش میل جنسی ارتباط دارد.

 

هر دو استروژن و تستوسترون تولید سایر مواد شیمیایی دخیل در لذت و جذابیت مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهند. موقعیت‌های لذت‌بخش ترشح دوپامین را زیاد می‌کنند که در نتیجه ما را تحریک می‌کند تا به دنبال فعالیت یا تجربه جنسی باشیم. این بدان معنی است که  احساس خوب رابطه جنسی و خودارضایی می تواند میل جنسی ما را حتی بیشتر کند . استروژن از آزاد شدن دوپامین حمایت می کند، در حالی که تستوسترون به بدن ما در تولید آن کمک می کند . نوراپی نفرین یک انتقال دهنده عصبی کلیدی (نوعی دیگر از پیام رسان های شیمیایی) است که برانگیختگی را تنظیم می کند،  مطالعات نشان می دهد که سطوح بالاتر نوراپی نفرین منجر به میل جنسی بالاتر می شود.

 

هورمون های جنسی زنانه

هورمون های جنسی زنانه

 

چه چیزی میل جنسی ما را کاهش می دهد؟

پس از تخمک گذاری سطح استروژن شروع به کاهش می کند. به طور همزمان، مقدار پروژسترون آزاد شده در بدن ما شروع به افزایش می کند. این منجر به  فاز لوتئال قاعدگی می شود، و اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، مطالعات نشان دهنده کاهش میل جنسی به دلیل هورمون های جنسی زنانه در این زمان است.

این نشان می دهد که یک الگوی هورمونی وجود دارد که میل جنسی ما از آن پیروی می کند، اما برای هر زن متفاوت است. برخی از مطالعات نشان داده اند که فقدان استروژن همزمان با افزایش پروژسترون می تواند تمایل به سکس را کم کند.

بسیاری از فشارهای دیگر می توانند میل جنسی ما را از بین ببرند، مانند درد و ناراحتی که در طول قاعدگی احساس می شود . با این حال، تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از زنان در حین قاعدگی به فعالیت‌های جنسی می‌پردازند و زیاد از هورمون های جنسی تبعیت نمی کنند.

 

هورمون ها چگونه بر دهانه رحم تاثیر می گذارند؟

در انتهای کانال واژن ما دهانه رحم قرار دارد و راه را به سمت رحم، لوله های فالوپ و در نهایت به تخمدان ها هدایت می کند. با نزدیک شدن به تخمک گذاری، افزایش سطح استروژن باعث می شود رباط های داخل کانال واژن، اطراف دهانه رحم، سفت شوند. در این مورد می توانید از پزشک زنان و زایمان کمک بگیرید.

 

هورمون ها چگونه بر روی برانگیختگی دستگاه تناسلی تاثیر می گذارند؟

هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه ما فقط بر تمایل ما به سکس اثر نمی‌گذارند. آنها همچنین به تجربه برانگیختگی جنسی کمک می کنند تا یک تجربه تحریک کننده و رضایت بخش باشد. تستوسترون تحریک و سطح رضایت جنسی را افزایش می دهد تستوسترون با کمک به رسیدن خون به غده پیاز دهلیزی، نقش اساسی در تنظیم تغییرات کلیتورال و واژن را ایفا می کند. با افزایش جریان خون، فشار و تورم در رگ های خونی منجر به ترشح مایعات تحریک کننده از دیواره واژن می شود. خیس شدن یک روش طبیعی و شگفت انگیز است که بدن ما برای حرکت های دخول به شیوه ای لذت بخش انجام می دهد.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

چه چیزی می تواند باعث کاهش میل جنسی یا کاهش میل جنسی شود؟

وقتی زندگی جنسی دچار مشکل می شود. تخمین زده می شود که اختلال عملکرد جنسی زنان (FSD) تا 43 درصد از زنان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد، و با رسیدن زنان به یائسگی به تدریج گسترش می یابد . این وضعیتی است که به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز دارد تا به لذت جنسی زنان در سطح جهانی کمک کند. آنچه می دانیم این است که انواع فرعی FSD از جمله اختلال برانگیختگی جنسی زنان (FSAD) وجود دارد. علائم FSAD شامل کمبود میل جنسی، ناتوانی در ارگاسم، درد در حین فعالیت های جنسی و مقاومت در برابر برانگیختگی است. این مشکلات می توانند مداوم یا تکرار شونده باشند که اغلب با مشکلات بین فردی و همچنین سایر عوامل سلامتی مرتبط هستند.

 

کاهش استروژن

نکته مهم این است که کاهش استروژن می تواند منجر به افزایش اسیدیته کانال واژن شود و باعث ناراحتی و عدم حساسیت دستگاه تناسلی شود. گزینه‌های درمان به داروهای مبتنی بر تستوسترون محدود می‌شوند. با این حال این منجر به نتایج متفاوتی شده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است . گزارش‌های بیشتر ادعا می‌کنند که درمان‌های استرادیول راهی برای افزایش میل جنسی، لذت و دفعات ارگاسم هستند.

همه اشکال پیشگیری از بارداری هورمونی دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. برخی از عوارض جانبی می تواند شامل خشکی واژن و کاهش روانکاری و همچنین علائم کف لگن مانند سیستیت و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) باشد.این مسائل می تواند منجر به ناراحتی در طول فعالیت جنسی شود و مانند یک مانع در مسیر لذت باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ضدبارداری‌های مبتنی بر پروژسترون و داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی (COC) میزان تستوسترون آزاد را در بدن کاهش می‌دهند هنگامی که تستوسترون کمبود داشته باشد، میل جنسی کاهش می یابد، خستگی می تواند رخ دهد و فقدان انگیزه جنسی ظاهر می شود. مطالعات نشان می دهد که زنانی که از COC استفاده می کنند میل جنسی به طور قابل توجهی پایین تری دارند و  فعالیت جنسی کمتری دارند.

 

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

 

عوامل خارجی موثر بر میل جنسی

لذت جنسی زنانه فقط یک احساس بدنی نیست بلکه یک تجربه ذهنی است. جایی که سر ما قرار دارد بر نحوه رسیدن به ارگاسم تأثیر می گذارد. مهم است که بدانیم عوامل روانی، محیطی و بیولوژیکی چگونه در کاهش میل جنسی نقش دارند . سلامت جنسی خوب به احساس احترام و تجارب ایمن و لذت بخش بستگی دارد. برای بسیاری، لذت جنسی زنانه بخشی از تحریک ذهنی و فعالیت های فیزیکی مانند بوسیدن، نوازش شهوانی، تماس دهان و تناسلی و تحریک مقعدی است. اضطراب، تجارب ناراحت کننده و حواس پرتی عاطفی می توانند تأثیر زیادی بر تمایل به درگیر شدن در فعالیت جنسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: افزایش میل جنسی با روش ھای خانگی 

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. Hormones and Sex Drive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.