زنان و زایمان

تامپون قاعدگی چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟

تامپون قاعدگی چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟

تامپون قاعدگی چیست

قاعدگی دوره‌ای از زندگی زنان جوان است که بعد از رسیدن آن‌ها به سن بلوغ، هرماه اتفاق افتاده و نشان‌دهنده سلامت و توانایی بدن آن‌ها برای بارداری است. این دوره با تغییراتی در بدن همراه است که یکی از آن‌ها خون‌ریزی ماهیانه رحم به دلیل فرایند تخمک‌گذاری و آزاد کردن تخمک‌هاست. به‌منظور جلوگیری از مشکلات این دوره مانند جلوگیری از خون‌ریزی، از محصولات مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها تامپون قاعدگی است. تامپون پریودی یا قاعدگی نوع کاربردی‌تر از پد قاعدگی است که به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد، راحت‌تر استفاده می‌شود.

اگر تاکنون از این محصول استفاده نکرده‌اید و نمی‌دانید که تامپون قاعدگی چیست؛ تا انتها همراه ما باشید تا ضمن پاسخ به این سوال، این محصول کاربردی را به شما معرفی کنیم.

 

تامپون قاعدگی چیست و طرز استفاده از آن

یکی از محصولات بهداشتی که زنان در دوران قاعدگی از آن استفاده می‌کنند، تامپون است. تامپون پریودی یک پد پنبه‌ای لوله‌ای شکل و کوچک است که انتهای آن یک نخ متصل شده و با قرارگیری داخل واژن، مانع نشت خون به بیرون می‌شود. جنس این محصول به گونه‌ای است که خون قاعدگی را به خود جذب کرده و در لایه‌های داخلی حفظ می‌کند و تا زمانی که از بدن خارج نشود، مانع خروج خون می‌شود. این محصول را می‌توانید برای چند ساعت استفاده کنید و دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی و دردسرهای تعویض دائمی آن نداشته باشید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

استفاده از تامپون اصلا سخت نیست و تنها در دفعات اول باید کمی احتیاط کنید تا تامپون به اندازه وارد بدنتان شود. برای قرار دادن این محصول در بدن، کافی‌ است تامپون را در یک دست و میان انگشت شست و میانی خود نگه دارید؛ انگشت اشاره خود را در انتهای لوله تامپون، جایی که بند به آن متصل است، بگیرید و نوک تامپون را به آرامی داخل واژن هدایت کنید. در ادامه پاسخ به این سوال که تامپون قاعدگی چیست، چند نکته مهم را برای استفاده راحت‌تر از این وسیله عنوان می‌کنیم. اول اینکه خم کردن زانوها و باز کردن آن‌ها یا قرار دادن یک پا روی صندلی، گذاشتن تامپون را ساده‌تر می‌کند.

دقت کنید تامپون را تا جایی وارد بدن کنید که انگشت انتهای تامپون واژن را لمس کند؛ همچنین دقت کنید که نخ تامپون باز شده و بیرون باشد تا خارج کردن آن از بدن سخت نشود. تامپون درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند اما اگر بعد از گذاشتن آن، چنین احساساتی داشتید، احتمالا زاویه قرارگیری آن مشکل دارد و باید آن را خارج کرده و مجددا در داخل بدن قرار دهید.

 

تامپون قاعدگی

تامپون قاعدگی

 

فیلم استفاده از تامپون

حالا که می‌دانید تامپون قاعدگی چیست، قطعا استفاده از آن برای شما راحت‌تر خواهد بود اما اگر هنوز در چگونگی استفاده از این محصول مشکل یا ابهامی دارید، توصیه می‌کنیم چند فیلم استفاده از پد قاعدگی را در اینترنت مشاهده کنید تا به این کار مسلط شوید. این فیلم‌ها را می‌توانید با جستجو در گوگل، یوتیوب و… پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها، قرار دادن تامپون را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

 

پیشنهاد مقاله: آموزش تصویری ماساژ سینه در زنان که باید بدانید!

انواع تامپون قاعدگی

فرم بدنی افراد با هم متفاوت است؛ درنتیجه، یک نوع تامپون مشخص برای همه زنان کاربرد ندارد. این محصول دارای انواع مختلفی است و افراد این امکان را دارند که براساس شرایط خود از آن‌ها استفاده کنند. از انواع تامپون قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامپون انگشتی: این مدل تامپون لوله‌ای، پنبه‌ای و کوچک است که به آرامی و با کمک انگشت وارد واژن می‌شود و برای درآوردن آن هم کافی است نخ تامپون را کشیده و آن را از بدن خارج کرد.
  • تامپون با اپلیکاتور: این تامپون از نظر شکل ظاهری شبیه به تامپون انگشتی است؛ با این تفاوت که با کمک اپلیکاتور وارد واژن می‌شود. این تامپون هم یک نخ باریک و بلند دارد که با کشیدن آن، از بدن خارج می‌شود.
  • تامپون استخری: این مدل تامپون از پنبه‌ای فشرده‌تر و با قدرت جذب بالاتر ساخته می‌شود تا جذب خون را بهتر انجام دهد و درصورت جذب کمی رطوبت (هنگام شنا) خون را به بیرون پس نزدند. این تامپون به خوبی داخل بدن قرار می‌گیرد و احتمال خارج شدن آن حین شنا بسیار کم است.
  • تامپون‌های مختلف از نظر قدرت جذب: تامپون پریودی براساس قدرت جذب به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به تامپون با قدرت جذب 6، 9-6، 12-9، 15-12 و 18-15 گرم تقسیم می‌شوند که براساس میزان خون‌ریزی و روزهای قاعدگی می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تامپون مردانه چیست؟

تا اینجا گفتیم که تامپون چیست و چند نوع دارد؛ شاید جالب باشد که بدانید تامپون‌ها علاوه بر انواع زنانه دارای انواع مردانه هم هستند. تامپون مردانه که شبیه به نوار بهداشتی زنان تولید می‌شود، برای جذب ترشحات آلت تناسلی و افراد تراجنسیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از نظر طول، ضخامت، اندازه، قدرت جذب و ماندگاری متناسب با شرایط آقایان طراحی شده تا استفاده از آن سخت نباشد. استفاده از تامپون مردانه به خصوص در زمان ورزش کردن، انتخابی مناسب است.

 

تامپون قاعدگی

تامپون قاعدگی

 

آیا تامپون برای مجردها قابل استفاده است؟

یکی از سوالاتی که در مورد تامپون پریودی وجود دارد، امکان استفاده از آن برای دختران مجرد است. دختران مجرد دارای لایه‌ای به نام هایمن یا پرده بکارت در ابتدای واژن خود هستند که با ورود جسم خارجی به داخل آن، پاره شده و از بین می‌رود. باتوجه به اینکه تامپون هم وارد واژن می‌شود تا مانع خون‌ریزی شود، احتمال اینکه هایمن در اثر برخورد پرده بکارت آسیب ببیند وجود دارد.
هر چند تامپون پرده بکارت را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما با توجه به آسیبی که به آن وارد کرده و احتمال از بین بردن عروق خونی را دارد، توصیه می‌شود که دختران مجرد از این محصول استفاده نکنند. جایگزین تامپون قاعدگی برای دختران می‌تواند پد قادگی یا نوار بهداشتی باشد که خارج از واژن قرار گرفته و مانع نشت خون به لباس‌ها و… می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: تشخیص رحم سرد و گرم | مزایا و معایب

خرید و قیمت تامپون قاعدگی

در آخرین بخش تامپون قاعدگی چیست به یک موضوع مهم یعنی قیمت این محصول می‌پردازیم. قیمت تامپون قاعدگی به مسائل مختلفی بستگی دارد و هرکدام از انواع این محصول براساس ویژگی‌ها، قیمتی متفاوت دارند. باتوجه به اینکه خرید تامپون تا حد زیادی وابسته به قیمت آن است، در این بخش، عوامل موثر در قیمت این محصول را بررسی خواهیم کرد:

  • برند تولیدکننده: قیمت تامپون قاعدگی تا حد زیادی به برند تولیدکننده آن بستگی دارد. برندهای مطرح و شناخته شده در زمینه تولید لوازم بهداشتی، معمولا این محصول را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.
  • نوع تامپون: نوع تامپون هم در قیمت‌گذاری این محصول تاثیرگذار است. تامپون انگشتی به عنوان ساده‌ترین نوع این محصول، کمترین قیمت را دارد و انواع اپلیکاتوری و… از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  • قدرت جذب: تامپون‌هایی با قدرت جذب بیشتر معمولا از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند. به‌علاوه هرچه اندازه یا تعداد تامپون در بسته‌بندی آن بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.
  • جنس تامپون: تامپون‌ها معمولا پنبه‌ای هستند. بعضی از انواع آن‌ها نیز با الیاف ابریشم مصنوعی تولید می‌شوند که این موضوع در قیمت تامپون تاثیرگذار بوده و میزان آن را مشخص می‌کنند.

 

سخن پایانی

در مطلبی که خواندید به این سوال که تامپون قاعدگی چست و چه کاربردی دارد، پاسخ دادیم. همان‌طورکه گفتیم این محصول بسیاری از مشکلات زنان در دوران قاعدگی را برطرف کرده و به راحت سپری شدن این دوره کمک می‌کند. جهت خرید تامپون قاعدگی می‌توانید از داروخانه‌های معتبر اقدام کنید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.