زنان و زایمان

روش های تشخیص و درمان سرطان سینه خوش خیم و بدخیم در زنان

روش های تشخیص و درمان سرطان سینه خوش خیم و بدخیم در زنان

درمان سرطان سینه

تشخیص سرطان با استرس فراوان و گاه غیرقابل تحملی برای بسیاری از افراد همراه می باشد. اما آشنایی با نوع بیماری، مراحل و روش های درمان آن یکی از بهترین روش های کاهش این استرس می باشد. کانسر پستان (Breast cancer) یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان می باشد. تشخیص زودرس این بیماری و درمان مناسب، با طول عمر بالا و زندگی با کیفیتی در مبتلایان همراه می باشد. اما چنانچه سرطان پس از گسترس به گره های لنفاوی، خون و سایر قسمت های بدن تشخیص داده شود، درمان بسیار مشکل و موفقیت آن تقریبا غیرممکن می باشد. به همین منظور و جهت آشنایی زنان با سرطان پستان، در این قسمت به طور خلاصه به انواع روش های تشخیص و درمان سرطان سینه خوش خیم و بدخیم در زنان پرداخته شده است.

 

سرطان سینه بدخیم

در زنان انواع مختلفی دارد. روش های درمان و طول عمر مبتلایان در انواع مختلف سرطان سینه بدخیم، متفاوت می باشند. به طور کلی مهم ترین انواع سرطان سینه بدخیم در زنان عبارتند از:

  • آنژیوسارکوم
  • کارسینوم داکتال درجا (DCIS)
  • کارسینوم داکتال تهاجمی (Invasive ductal carcinoma)
  • کارسینوم لبولار درجا (LCIS)
  • کارسینوم لبولار تهاجمی (Invasive lobular carcinoma)
  • بیماری پاژه
  • کانسر پستان التهابی

 

سرطان سینه زنان

سرطان سینه زنان

 

سرطان سینه خوش خیم

به طور کلی استفاده از واژه سرطان سینه خوش خیم از ریشه اشتباه می باشد. اما چرا؟ سرطان همیشه بدخیم و خطرناک می باشد. در واقع تمام سرطان ها بدخیم می باشند. به طور کلی واژه سرطان به معنی بدخیمی می باشد. اما آیا این بدان معنی است که همه ضایعات سینه بدخیم هستند؟ خیر! لذا توصیه می شود به جای واژه سرطان سینه خوش خیم، از “ضایعات سینه خوش خیم” استفاده گردد. ضایعات خوش خیم سینه در زنان بسیار شایع هستند و اغلب با تغییرات هورمونی بدن مرتبط می باشند. شایع ترین انواع ضایعات خوش خیم سینه عبارتند از:

  • کیست سینه
  • فیبرآدنوم پستان
  • تغییرات فیبروکیستیک
  • هیپرپلازی
  • پاپیلوم اینترا داکتال
  • اکتازی مجاری پستان
  • نکروز چربی تروماتیک (نکروز چربی سینه که به دنبال آسیب های شدید به پستان رخ می دهد)

 

علل ابتلا به سرطان سینه خوش خیم

انواع ضایعات یا همان سرطان سینه خوش خیم در زنان به طور کامل در قست قبل توضیح داده شده است. اما چرا و چگونه ضایعات سینه خوش خیم در زنان ایجاد می شوند؟ شایع ترین علل سرطان سینه خوش خیم در زنان عبارتند از:

  • تغییر در بافت سینه
  • تغییرات هورمونی به خصوص حین قاعدگی، بارداری یا یائسگی
  • عفونت سینه (ماستیت)
  • آسیب به بافت سینه
  • استفاده از داروهای هورمونی
  • نوشیدنی های حاوی کافئین

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سرطان سینه زنان از چه سنی شروع می شود؟

به طور کلی سرطان سینه زنان اغلب از سنین میانسالی آغاز می گردد. اما با شیوع کمتر ممکن است در زنان جوان و حتی حین بارداری نیز دیده شود. لذا لمس یا رویت توده غیرطبیعی در پستان ها در هر سنی، نیازمند ارزیابی دقیق و کامل می باشد. جهت کاهش مرگ و میر سرطان پستان و تشخیص زودرس آن، از ماموگرافی استفاده می گردد. تمام دستورالعمل ها توصیه می کنند تا زنان از سنین 40 الی 50 سالگی لغایت تا 75 سالگی، هر 2 سال با ماموگرافی از نظر کانسر پستان غربالگری شوند. غربالگری کانسر پستان به ما کمک می کند تا سرطان را در مراحل ابتدایی و پیش از تهاجم به سایر قسمت های بدن، شناسایی کنیم.

 

درمان سرطان سینه

روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه توصیه شده است. درمان سرطان سینه در افراد مختلف به سن بیماری، نوع سرطان، اندازه توده، میزان حساسیت سلول های سرطانی به هورمون درمانی، گسترش آن به سایر اعضای بدن و وضعیت عمومی سلامت افراد بستگی دارد. لذا در هر فردی، ممکن است از یکی یا چند مورد از روش های زیر برای درمان کانسر پستان استفاده گردد:

شیمی درمانی

ممکن است قبل یا پس از جراحی انجام گردد. از شیمی درمانی قبل از جراحی برای کاهش اندازه توده جهت تسهیل جراحی استفاده می گردد و شیمی درمانی پس از جراحی نیز برای کاهش عود و بازگشت سرطان کاربرد دارد. همچنین از شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه متاستاتیک (سرطانی که به سایر قسمت های بدن نیز تهاجم پیدا کرده است) نیز استفاده می گردد.

 

رادیوتراپی

در برخی انواع کانسر پستان ممکن است انجام گردد. پرتوهای رادیوتراپی ممکن است توسط دستگاه مخصوصی از خارج بدن، به پستان ها تابانده شوند. گاهی نیز مواد رادیواکتیو داخل بدن قرار داده می شوند و اشعه با دوز بالا جهت نابودی سلول های سرطانی از خود آزاد می کنند (براکی تراپی). از رادیوتراپی پس از جراحی توده های بزرگ پستان نیز برای پاکسازی حاشیه های درگیر استفاده می گردد.

 

جراحی

یکی از روش های اصلی درمان سرطان سینه می باشد. در این روش ممکن است قسمت کوچکی از بافت پستان (لامپکتومی)، قسمت بزرگی از آن یا کل پستان (ماستکتومی) یک یا هر دو طرف خارج گردد. پس از جراحی پستان ها، می توان به روش های مختلف قسمت خارج شده را بازسازی و ترمیم نمود. حین جراحی ممکن است گره های لنفاوی درگیر با سلول های سرطانی نیز خارج گردند.

 

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه

هورمون درمانی

از هورمون درمانی فقط برای درمان سرطان سینه حساس به هورمون های استروژن یا پروژسترون استفاده می گردد. از این روش ها ممکن است قبل یا بعد از جراحی استفاده گردد. همچنین استفاده از هورمون درمانی در کنترل بیماری متاستاتیک نیز مفید می باشد. گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و تشکیل لخته در عروق خونی از جمله شایع ترین عوارض هورمون درمانی می باشند.

 

تارگت تراپی

یکی از جدیدترین و به روزترین روش های درمان سرطان سینه در دنیا می باشد. برخی انواع سرطان پستان، پروتئین های مخصوصی تولید می کنند که در رشد و بقاء سلول های سرطانی موثر می باشد. حین تارگت تراپی به طور اختصاصی ترشح این پروتئین ها مهار می گردد. مهار تولید این پروتئین ها با کاهش رشد سلول های سرطانی همراه می باشد.

 

ایمونوتراپی

به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند تا سلول های سرطانی را شناسایی و نابود کند. از این روش درمانی به خصوص برای درمان سرطان های به اصلاح تریپل نگاتیو (یعنی سرطانی که قابلیت هورمون درمانی یا تارگت تراپی ندارد) استفاده می گردد.

 

طب تسکینی

کانسر پستان در مراحل انتهایی، با درد و مشکلات زیادی همراه می باشد. تمام افراد مبتلا به کانسر پستان متاستاتیک، باید جهت ادامه روند درمان تحت نظر متخصص طب تسکینی قرار داده شوند. پزشک متخصص طب تسکینی با تجویز انواع داروها و مسکن های قدرتمند به تسکین علائم و درد سرطان سینه کمک می کند. داروهای طب تسکینی در کنترل بهبود سایر علائم سرطان که به دنبال درگیری سایر اعضای بدن ایجاد می شوند نیز موثر می باشد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.uptodate.com/contents/clinical-features-diagnosis-and-staging-of-newly-diagnosed-breast-cancer
  2. Breast Cancer
  3. Breast cancer
  4. Not all lumps are breast cancer: Benign breast

  5. Breast cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.