رژیم و تغذیه سالم

خرمالوی نارس مفید است یا مضر؟

خرمالوی نارس مفید است یا مضر؟

خرمالوی نارس

خرمالوی نارس را می توان بدون تأثیر منفی بر سلامتی خورد، اما طعم آن به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود، زیرا طعم آن شیرین نیست و به دلیل گس بودن می تواند دهان شما را خشک کند. طعم گس خرمالو، تنها زمانی از بین می رود که کاملاً رسیده باشد. بنابراین اگر انتظار خوردن یک میوه خوشمزه را دارید، خوردن خرمالوی نارس توصیه نمی شود. خرمالو پس از چیده شدن، کماکان به رسیدن خود ادامه می دهد، بنابراین اگر خرمالویی را بخرید که کاملاً نرسیده باشد، مشکل بزرگی نیست.

 

وحشتناک ترین مضرات خرمالوی نارس

در صورت بروز واکنش آلرژیک به مصرف خرمالو که بسیار نادر است، از خوردن آن احتناب کنید. خرمالوی نارس نخورید. خرمالوی نارس حاوی مقادیر زیاد محصولات شبه تانن بوده و مصرف آن به ویژه با معده خالی، منجر به احساس طعم گس در دهان شده و همراه با احساس سنگینی و درد در ناحیه شکم می شود. در افراد مبتلا به گاستریت فرسایشی حاد یا زخم معده، خرمالو در سطح نواحی آسیب دیده باعث تحریک، تهوع، استفراغ، درد و احساس سنگینی در شکم می شود. هرگز خرمالو را برای مصرف با شیر و آب سرد ترکیب نکنید.

 

فواید خرمالوی نارس

فواید خرمالوی نارس

 

پوست خرمالو چه ضرری دارد؟

خوردن پوست خرمالو به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما چند نکته در رابطه با خوردن پوست خرمالو وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • پوست خرمالو حاوی مواد مغذی مفیدی مانند فیبر و آنتی اکسیدان ها است.
  • اگر میوه رسیده و نرم باشد، پوست آن قابل مصرف است. از خوردن پوست خرمالوی نارس خودداری کنید.
  • برخی از افراد پوست خرمالو را به ‌طور ناخوشایندی گس یا تلخ می‌بینند.
  • اگر خوردن پوست خرمالو باعث بروز مشکلات گوارشی می شود، بهتر است قبل از مصرف، پوست خرمالو را بکنید.
  • شستن کامل پوست به کاهش قرار گرفتن در معرض هرگونه آفت کش یا آلودگی کمک می کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

فواید خرمالو

برای قلب

عمده ارزش این میوه به دلیل تأثیر مثبت آن بر فعالیت سیستم عروقی و قلب است و تواند از ناهنجاری‌های احتمالی مانند بیماری ایسکمیک، سکته مغزی، حمله قلبی جلوگیری کند.

 

برای چشم

ویتامین A یا رتینول که در خرمالو است به ایجاد اشک طبیعی و حفظ رطوبت چشم کمک می کند. ویتامین A همچنین ماهیچه های چشم را توسعه می دهد و بینایی را تقویت می کند.

 

برای حفره دهان

کلسیم در ترکیب با ویتامین ها و بتاکاروتن بافت استخوان و دندان را تشکیل می دهد. مصرف منظم خرمالو از خونریزی لثه، ایجاد پوسیدگی و سایر مشکلات حفره دهان جلوگیری می کند.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر تغذیه بر سلامت استخوان و مفاصل

برای دستگاه گوارش

خرمالو به دلیل داشتن فیبر به عملکرد صحیح دوازدهه و سایر ارگان های گوارشی کمک می‌کند. مصرف منظم خرمالو فرد را از شر کرم های انگلی رهایی می بخشد، ضایعات قدیمی را از روده خارج می کند و با اختلالات دفع مبارزه می کند.

 

برای سیستم غدد درون ریز

افراد مبتلا به بیماری تیروئید کمبود شدید ید را تجربه می کنند. خرمالو حاوی این عنصر است که به سرعت توسط خون جذب شده و در سراسر بدن پخش می شود.

 

برای سیستم ادراری

خرمالو سرشار از منیزیم و پتاسیم است. این عناصر به حفظ عملکرد دستگاه تناسلی ادراری و دفعی کمک می کنند. اگر خرمالو را روزانه مصرف کنید، خطر ایجاد سنگ و شن در کلیه ها کاهش می یابد، املاح از ادرار خارج می شود و تورم اندام ها از بین می رود. کمبود منیزیم منجر به کم آبی عمومی بدن و مشکلات ناشی از آن می شود.

 

برای سیستم عصبی

در خرمالو ویتامین های B زیادی وجود دارد که مسئول تولید هورمون های شادی هستند. مصرف روزانه 2 خرمالو در روز، “روحیه” را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

برای سیستم ایمنی بدن

اسید اسکوربیک موجود در خرمالو به بدن فرد این امکان را می دهد که در هنگام گسترش عفونت های حاد تنفسی، سارس، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی عملکردهای محافظتی بدن را افزایش دهد، همچنین به حذف مخاط از برونش ها کمک می کنند، رشد اولیه پنومونی (التهاب ریه ها) را سرکوب می کند.

 

برای سیستم گردش خون

کم خونی، فرد را اغلب دچار سرگیجه، بی تفاوتی و بی حالی می کند. خرمالو خون را کاملا تمیز می کند، آن را رقیق می کند، به رشد گلبول های قرمز جدید (کمک می کند، گردش خون را تسریع می کند و بافت ها را با اکسیژن غنی می کند. در نتیجه تمام فرآیندهای متابولیک افزایش می یابد، سیستم ایمنی تقویت می شود و فشار شریانی و وریدی تثبیت می شود.

 

برای سیستم عروقی

مصرف خرمالو برای افرادی که دارای رگ های واریسی و سایر تظاهرات عروق خونی ضعیف هستند مفید است.

 

برای کاهش وزن

خرمالو در رژیم غذایی به منظور کاهش وزن استفاده می شود. این میوه به شما این امکان را می دهد که اضافه وزن خود را به طور موثر و بدون عواقب سلامتی از دست بدهید. یک خرمالو حاوی 60 تا 130 کیلو کالری، پکتین و سلولز است که احساس سیری را در بدن ایجاد می کند و احساس گرسنگی را به میزان قابل توجهی در فرد کم می کند.

 

نحوه رسیدن خرمالوی نارس

نحوه رسیدن خرمالوی نارس

 

خواص خرمالو برای زنان

  • استفاده از خرمالو به کاهش علائم یائسگی، تثبیت سطح هورمون ها و کاهش تعداد دفعات گرگرفتگی ها کمک می کند. در دوران یائسگی، زنان احساس ناراحتی و افسردگی می کنند، خرمالو افکار منفی را از بین می برد.
  • جنین ها گرفتگی های دردناک شکم و کمر را در دوران قاعدگی تسکین می دهند. خرمالو ازدیاد ترشحات را کنترل می‌کند، هموگلوبین را در حد لازم حفظ می کند و منظم بودن قاعدگی را تضمین می کند.
  • زنان بیش از مردان مستعد افت فشار خون و بیماری قلبی هستند. مصرف روزانه این میوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، فشار خون را تثبیت می کند.
  • مصرف خرمالو توسط پزشکان زن برای کمک به درمان ناباروری و سایر مشکلات زنان تجویز می شود.
  • خوردن خرمالو برای زنانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند یا وزن خود را در سطح مناسب حفظ کنند، مفید است.

 

خواص خرمالو برای مردان

  • خرمالو از بیماری های مرتبط با پروستات پیشگیری می کند. در تقویت جنسی آقایان موثر است و همچنین قادر به افزایش تعداد اسپرم و عادی سازی عملکرد تولید مثل است.
  • خرمالو حاوی رتینول و ویتامین A می باشد. رتینول مسئول تولید اسپرم است و به طور فعال در سنتز هورمون ها نقش دارد. ویتامین A از ایجاد آسیب های احتمالی دستگاه تناسلی مردانه جلوگیری می کند.
  • آدنوم پروستات به دلیل افزایش هورمون پرولاکتین ایجاد می شود. خرمالو قادر است سنتز این آنزیم را کاهش دهد.
  • ویتامین C موجود در خرمالو سیستم ایمنی مردان را تقویت می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا کارهای سنگین فیزیکی و ذهنی را راحت‌تر تحمل کند.
  • مصرف متوسط ​​خرمالو منجر به تثبیت فشار خون، افزایش توان کار، کاهش ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی می شود.

 

پیشنهاد ویژه: نقش غذاھای حاوی فیبر در بھبود عملکرد گوارش

 مضرات خرمالو

  • خرمالو سرشار از قند، تانن و فیبر است. عناصر ذکر شده بنابراین، مصرف این میوه در افراد مبتلا به دیابت، کودکان زیر 3 سال، و کسانی که تمایل به چاقی دارند، باید با احتیاط بیشتری انجام شود.
  • در رابطه با موارد منع مصرف می توان گفت، مصرف خرمالو پس از عمل جراحی دستگاه گوارش مطلقاً ممنوع است.
  • افراد مبتلا به پانکراتیت باید مصرف خرمالو را در زمانی که بیماری شروع به تشدید می کند، محدود کنند.
  • خرمالو در افراد مبتلا به بیماری های مثانه و کلیوی به خصوص در مراحل شدید بیماری، مضر می باشد. این میوه باعث تکرر ادرار شده و بر ارگان های دفعی فشار وارد می کند.
  • مصرف خرمالو برای افرادی که بعد از جراحی دچار یبوست، آتونی روده، چسبندگی ارگان های گوارشی شده اند، باید با احتیاط انجام شود. میوه باید به اندازه کافی رسیده باشد و از مصرف خرمالوی نارس اجتناب شود.

 

نحوه رسیدن خرمالوی نارس

اگر خرمالویی که خریده اید کاملا نرسیده است، با کمک چند راهکار ساده می توانید فرآیند رسیدن خرمالوی نارس را سرعت ببخشید. اگر می خواهید در چند روز پس از خرید، طعم یک خرمالوی رسیده را بچشید، آن ها را در یک کیسه کاغذی و در یک ظرف میوه قرار دهید. نگه داشتن خرمالو ها در نزدیکی موز، آووکادو، سیب یا هر میوه دیگری که اتیلن ساطع می کند، به تسریع فرآیند رسیدن  آن ها کمک می کند.

اگر قصد دارید بیش تر از 4-5 روز خرمالو ها را نگه دارید، بهتر است آن ها را در یخچال بگذارید و فقط یک یا دو روز قبل از خوردن آن ها را از یخچال خارج کنید. هنگام قرار دادن خرمالو های نارس در یخچال، مطمئن شوید که آن ها را در نزدیکی غذا یا میوه‌های دیگر قرار ندهید، زیرا باعث تغییر مدت زمان ماندگاری آن ها در یخچال می شود. علاوه بر روش های فوق، خرمالو را می توان فریز کرد و به کمک این روش خرمالو تا شش ماه ماندگاری دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://foodiosity.com/when-is-persimmon-ripe/
  2. https://boned.ru/en/salads/poleznye-i-vrednye-svoistva-hurmy-dlya-zdorovya-komu-protivopokazano-gde-hranit-nespeluyu-hurmu-so.html
  3. https://www.thedonutwhole.com/is-it-safe-to-eat-persimmon-skin/
  4. https://htgetrid.com/en/polza-i-vred-xurmy-dlya-organizma-cheloveka/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.