رژیم و تغذیه

خواص دارچین برای کنترل قند خون

خواص دارچین برای کنترل قند خون

خواص دارچین برای کنترل قند خون

دارچین سال های زیادی به عنوان طعم دهنده و برای اهداف دارویی استفاده می شود. رومی ها از آن برای درمان بیماری های گوارشی و تنفسی استفاده می کردند و مصریان باستان از آن برای خوشبو کننده و طعم دهنده استفاده می کردند. اخیراً فواید سلامتی دارچین به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که این ادویه ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابتی، ضد میکروبی و حتی ضد سرطانی داشته باشد. همچنین خواص دارچین برای کنترل قند خون را مورد مطالعه قرار داده اند.

اکنون در مطالعات محققان دریافته‌اند که مکمل‌های دارچین می‌توانند به کاهش سطح گلوکز (قند) خون در افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن به کنترل قند خون و پیش دیابت کمک کنند. با خواندن ادامه این مطلب به کنترل قند خون با دارچین و خواص دارچین برای کنترل قند خون پی می برید.

 

قند خون چیست؟

وقتی کربوهیدرات می خورید، گلوکز (یا قند) در بدن شما آزاد می شود و انرژی برای سلول های شما فراهم می کند. متعادل نگه داشتن قند خون برای حفظ انرژی و حفظ عملکرد صحیح سایر سیستم های بدن مهم است. انسولین، هورمونی که توسط لوزالمعده تولید می شود و به تنظیم قند خون کمک می کند. دیابت نوع 2 به دلیل پاسخ ناکافی بدن به انسولین ایجاد می شود، در حالی که دیابت نوع 1 (یک اختلال خود ایمنی) به دلیل تولید ناکافی انسولین ایجاد می شود. پیش دیابت وضعیتی است که در آن سلول ها به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند و در نتیجه سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

قوی‌ترین پایین آورنده قند خون

برخی مکمل ها از جمله دارچین و آلوئه ورا ممکن است به کاهش قند خون کمک کنند. برخی از مکمل ها ممکن است اثر مفیدی بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشند. با این حال تحقیقات در مورد اثربخشی مکمل در مدیریت این بیماری اغلب مخلوط است. در اینجا تعدادی مکمل وجود دارد که ممکن است به کاهش قند خون کمک کند و همچنین خواص دارچین برای کنترل قند خون را بررسی میکنیم:

  • دارچین: به طور قابل توجهی قند خون ناشتا و نمرات HOMA-IR (اندازه گیری مقاومت به انسولین) را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت کاهش می دهد.
  • آلوئه ورا:  “آلوئه ورا یک گیاه آبدار است که قرن ها برای اهداف دارویی استفاده می شود.”
  • سرکه سیب: یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب (حتما ابتدا آن را با آب رقیق کنید) همراه با وعده های غذایی به طور قابل توجهی قند خون ناشتا را کاهش می دهد.
  • شنبلیله: این گیاه شبدر مانند و دانه‌های آن ممکن است چندین فواید سلامتی مانند کاهش کلسترول و قند خون – دو معیار مهم سلامتی برای افراد مبتلا به دیابت – ارائه دهد.

 

کنترل قند خون با دارچین

کنترل قند خون با دارچین

 

آیا دارچین برای قند خون خوب است؟

دارچین یک ادویه شیرین اما تند است که از پوست داخلی شاخه های درختان دارچین وحشی که در مناطق گرمسیری در سراسر آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی و دریای کارائیب رشد می کنند به دست می آید. قدمت استفاده از دارچین به هزاران سال قبل باز می گردد و در میان بسیاری از تمدن های باستانی بسیار ارزشمند بوده است. دارچین که اغلب در پخت و پز استفاده می شود به طور فزاینده ای با بهبود در درمان بیماری هایی مانند دیابت مرتبط است. پس یکی از خواص دارچین برای کنترل قند خون است.

 

پیشنهاد مقاله: در حالت طبیعی سطح قند خون نرمال چقدر باید باشد؟

خواص دارچین برای کنترل قند خون

در ادامه به خواص دارچین پایین آورنده قند خون میپردازیم:

  1. دارچین به دلیل ترکیبات ضد دیابتی که دارد بسیار محبوب است. پودر دارچین برای دیابت حاوی شاخص گلیسمی پایینی است که به کاهش سطح قند کمک می کند.
  2. به ترشح انسولین از لوزالمعده کمک می کند و به پردازش گلوکز کمک می کند.
  3. دارچین استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد (که از افراد در برابر دیابت محافظت می کند) زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است.
  4. دارچین برای دیابت موثر است زیرا انسولین را تقلید می کند و توانایی آن را برای حرکت قند خون در سلول ها افزایش می دهد.
  5. دارچین سیستم گوارشی را تقویت می کند که به دفع قند اضافی از سیستم کمک می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طریقه مصرف دارچین برای کاهش قند خون

اگر نمی دانید که چگونه از دارچین برای دیابت استفاده کنید چندین دستور العمل خوشمزه وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

  • چای دارچین برای دیابت: پودر دارچین را به چای یا قهوه اضافه کنید (در حین دم کشیدن). رایحه ای مطبوع به نوشیدنی شما میدهد.
  • غذاها: وقتی مقداری پودر دارچین یا چوب دارچین به غذا اضافه می کنید، این کاری طعم مسحورکننده ای دارد.
  • غلات صبحانه، فرنی و پنکیک: پودر دارچین می تواند غلات، فرنی یا پنکیک صبحانه شما را تقویت کند.
  • میوه ها: برای طعم مطلوب دارچین را به یک کاسه میوه اضافه کنید.
  • دسرها: شکر موجود در دسرها را با طعم چوبی و شیرین دارچین جایگزین کنید. آن را به حلوا، کیک، پای، دونات اضافه کنید (اگر دکتر شما اجازه دسر را می دهد).
  • نوشیدنی ها: اسموتی ها و شیک ها با کمی پودر دارچین طعم بسیار خوبی دارند.

برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است قرص دارچین مصرف کنند.

 

دارچین و قند خون

دارچین و قند خون

 

دارچین برای کاهش قند خون چه مقدار و چند بار مصرف شود؟

  1. متخصصان پیشنهاد می کنند که مصرف ۲ تا ۴ گرم پودر دارچین در دیابت مفید است.
  2. اگر چوب دارچین مصرف می کنید بیش از یک چوب در روز مصرف نکنید.
  3. به گفته متخصصان دارچین را به طور مداوم مصرف نکنید. آن را به مدت شش هفته مصرف کنید و یک یا دو هفته استراحت کنید.
  4. گزارشی از مواد غذایی داشته باشید و میزان دارچین مصرفی در روز را پیگیری کنید. دارچین برای کنترل دیابت نمی تواند جایگزین داروهای دیابت شود.

 

دارچین برای قند و فشار خون

افرادی که دیابت دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. این به این دلیل است که قند خون بالا می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و فشار بیشتری بر قلب شما ایجاد می کند. هم دیابت و هم فشار خون بالا از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. بسیاری از مطالعات اخیر بر روی تأثیر دارچین بر قند خون متمرکز شده اند. مکانیسم آن ناشناخته است اما برخی مطالعات گزارش می دهند که دارچین ممکن است به کنترل قند خون و فشار خون در افراد کمک کند. مکمل‌های دارچین ممکن است با بهبود فشار خون و گردش خون سلامت کلی قلب مفید باشند.

داشتن فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، بنابراین مصرف مکمل های دارچین ممکن است به کاهش خطر قلبی عروقی کمک کند. مطالعات نشان می دهد که ترکیبات موجود در دارچین، خاصیت شل کنندگی عروق دارند به این معنی که به رگ های خونی کمک می کند. این می تواند به بهبود فشار خون و گردش خون در سراسر بدن کمک کند.

 

خواص میخک و دارچین برای قند خون

محبوب ترین ادویه ها برای دیابتی ها میخک، سیر، دارچین (دالچینی) و زردچوبه است. این ادویه ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی هستند.

 

پیشنهاد ویژه: آشنایی با انواع میوه های بدون قند برای افراد دیابتی

مضرات دارچین برای دیابت

علاوه بر خواص دارچین برای کنترل قند خون میتواند مضراتی هم داشته باشد که باهم به آن میپردازیم: مصرف روزانه ۲ تا ۴ گرم دارچین برای افراد دیابتی توصیه می شود. هر چیزی بیش از مقدار لازم ممکن است باعث آسیب کبد، زخم های دهان و افزایش خطر سرطان شود. اگر دارچین بیش از حد مصرف شود می تواند با داروهای کبد، دیابت و قلب تداخل داشته باشد.

 

سخن پایانی

دارچین یک ادویه آشپزی محبوب با ترکیبات آنتی اکسیدانی و التهابی است که ممکن است از چندین جهت برای سلامتی مفید باشد. وقتی دارچین به عنوان مکمل مصرف شود ممکن است به کاهش فشار خون و سطح چربی خون کمک کند و به تنظیم سالم قند خون کمک کند. خواص دارچین برای کنترل قند خون، فشار خون و چربی خون بسیار زیاد است اما قبل از قرار دادن آن در برنامه غذایی تان حتما با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا مکمل دارچین برای نیازهای سلامتی شما بی خطر و مناسب است یا خیر.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7885002/
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/expert-answers/diabetes/faq-20058472
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23867208/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3924990/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.