پوست و مو

درمان جوش روی آلت تناسلی

درمان جوش روی آلت تناسلی

درمان جوش

پوست آلت تناسلی مانند پوست سایر قسمت‌های بدن مستعد بثورات، آکنه، عفونت‌ها و سایر مشکلات است و درمان جوش آن گاهی چالش برانگیز می‌گردد. توده ها و برجستگی های روی آلت تناسلی، در حالی که به طور بالقوه هشدار دهنده هستند، شایع و معمولا غیر سرطانی می‌باشند. در مردانی که از نظر جنسی فعال نیستند یا همیشه در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کنند، جوش های روی آلت تناسلی اغلب بی ضرر هستند. بهترین گزینه درمان جوش تناسلی تمیز نگه داشتن ناحیه و اجتناب از دست زدن به آنها است. اما، گاهی ضایعاتی که شبیه جوش هستند می‌توانند ناشی از زگیل تناسلی، تبخال یا سیفلیس باشند.

در مردان فعال جنسی، به ویژه آنهایی که از کاندوم استفاده نمی کنند یا دارای چندین شریک جنسی هستند، ممکن است نشان دهنده یک بیماری مقاربتی باشد. جوش ها می توانند در هر جایی که منافذ وجود دارد ایجاد شوند. این بدان معنی است که آنها می توانند در هر جایی از بدن، از جمله آلت تناسلی، تشکیل شوند. با توجه به ماهیت حساس منطقه، باید قبل از اقدام به درمان جوش با پزشک مشورت کرد. سایر برجستگی ها و برآمدگی هایی که در اطراف آلت تناسلی ایجاد می شوند ممکن است مربوط به مشکلات دیگری بوده و به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.

 

علل ایجاد جوش

جوش زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست مسدود گردد. چربی و سلول‌های مرده پوست منجر به جوش های سرسیاه و سرسفید می شوند. ترکیبی از باکتری ها، چربی و سلول‌ها می تواند باعث ایجاد جوش با سر یا بدون سر شود. برای درمان جوش با پزشک مشورت نمایید.

 

درمان جوش تناسلی

درمان جوش تناسلی

 

جوش ها همچنین ممکن است حاوی چرک، دردناک یا همانند یک برآمدگی سفت باشند.

عوامل افزاینده احتمال ایجاد جوش در این ناحیه عبارتند از:

  • عدم استحمام منظم
  • زندگی در آب و هوای مرطوب
  • پوست چرب
  • تراشیدن موهای ناحیه تناسلی
  • پوشیدن لباس زیر تنگ

 

شرایط پوستی که ممکن است علائم ایجاد کنند

فولیکولیت

وضعیتی که در اثر عفونی شدن فولیکول‌های مو و در نتیجه ایجاد جوش‌های ملتهب ایجاد می‌شود. کیست‌های چربی، جوش‌ها یا برآمدگی‌های زرد رنگی هستند که در اثر انسداد غدد چربی ایجاد می‌شوند و معمولاً بدون مراقبت پزشکی به صورت خود به خود از بین می روند.

 

پیشنهاد مقاله: پماد پودوفیلین برای درمان زگیل تناسلی

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی(PPP)

ضایعات پوستی به رنگ زرد یا سفید و به شکل گنبد می‌باشند  که اغلب در ردیفهایی در اطراف سر آلت تناسلی یافت می شوند. PPP بی ضرر وغیرواگیردار بوده و ممکن است با افزایش سن شیوع آنها کاهش یابد.

لکه‌های فوردایس

لکه‌های زرد متمایل به سفید که در اثر بزرگ شدن غدد چربی ایجاد شده و اغلب در هنگام نعوظ به علت کشیده شدن پوست آلت تناسلی بیشتر دیده می‌شوند. این لکه ها معمولا روی لب ها یا داخل گونه و گاهی روی آلت تناسلی بروز پیدا می‌کنند. لکه های فوردایس بی ضرر و غیرعفونی بوده و معمولاً هیچ علامتی ندارند.

آسیب با تیغ

برجستگی های قرمز کوچک و ملتهب که به دنبال اصلاح و به دلیل باکتری ها یا موهای فرورفته روی اندام تناسلی یا نزدیک آن ظاهر می شوند. برای درمان جوش ناشی از اصلاح، باید با پزشک مشورت کرد.

 

عفونت استاف

در حالی که باکتری استاف (استافیلوکوک) روی بدن حدود 25 درصد افراد زندگی می کند، عفونت استاف تناسلی یک اتفاق نادر است. بریدگی‌ها یا خراش‌های کوچک ناشی از تیغ به باکتری‌ها اجازه ورود به بدن را می‌دهند و باعث ایجاد جوش چرکی می‌شوند. استاف یک عفونت مسری است و درمان جوش آن با آنتی بیوتیک ضروری است. زیرا استاف می تواند گسترش یابد و باعث مشکلات جدی سلامتی (از جمله مرگ) شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین  توسط دکتر پوست و مو آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره و ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سه بیماری مقاربتی که ممکن است با جوش اشتباه گرفته شود:

زگیل ناحیه تناسلی

یکی از علائم اولیه زگیل ناحیه تناسلی رشد برجستگی های کوچک و سفید گوشتی بر روی تنه یا سر آلت تناسلی است. نوک زگیل ها می تواند شبیه گل کلم و اندازه آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین ممکن است زگیل تناسلی در نواحی اطراف آلت تناسلی مانند کیسه بیضه یا داخل ران ظاهر شود. زگیل ناحیه تناسلی اغلب خود به خود ناپدید می شود، اما می‌توان آن را به راحتی با کرم ها، فریز و گرمادرمانی از بین برد.

 

تبخال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی باعث ایجاد تاول های سفید خاکستری با پایه قرمز روی آلت تناسلی یا نواحی اطراف آن می شود. این ضایعات اغلب دردناک هستند، خارش دارند و می توانند به مقعد سرایت کنند. تاول ها می توانند به زخم های باز تبدیل شده، مایعات ترشح کنند و پوسته پوسته شوند. آنها همچنین می توانند در اطراف دهان یا لب ها ظاهر شوند.

تبخال ناحیه تناسلی معمولا با استفاده از داروهای ضد ویروسی درمان می شود.

 

سیفلیس

زخم های سفید یا قرمز بدون درد روی آلت تناسلی یا اطراف آن می تواند علامت سیفلیس باشد. این بیماری یک عفونت باکتریایی است و در صورت عدم درمان می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند. سیفلیس معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

 

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل ناحیه تناسلی

 

درمان خانگی جوش تناسلی مردان

درمان جوش تناسلی مردان دارویی به ندرت برای جوش ها مورد نیاز است. جوش ها در بیشتر موارد پس از چند روز خود به خود ناپدید می شوند. بهترین راه برای درمان جوش آلت تناسلی این است که آن را به حال خود رها کنید. همچنین اگر محل تمیز و خشک نگه داشته شود، احتمالاً جوش به خودی خود برطرف می شود.

هرگز نباید جوش های آلت تناسلی را دستکاری کرد. زیرا می تواند آن را بدتر کرده و باعث عفونت شود. ترکاندن جوش ها می تواند باعث گسترش باکتری ها و ایجاد جوش های بیشتر شود. درصورت برطرف نشدن مشکل، باید برای درمان جوش با متخصص پوست در مورد گزینه تخلیه یا برداشتن آنها صحبت کرد.

جوش آلت تناسلی را نمی‌توان با داروهای بدون نسخه (OTC) ازجمله بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک مانند جوش‌های سایر قسمت‌های بدن درمان کرد. زیرا پوست این ناحیه نازک تر و حساس تر است. این محصولات برای ناحیه تناسلی خیلی خشن بوده و در نتیجه ممکن است بثورات و خارش قابل توجهی ایجاد نمایند.

 

پیشنهاد ویژه: زگیل تناسلی چیست؟ علت ، علائم ، راه های درمان و عوارض زگیل تناسلی

روش های کاهش خطر جوش

  • اجتناب از محیط های مرطوب
  • به حداقل رساندن فعالیت هایی که باعث تعریق می شوند.
  • پوشیدن لباس های گشاد و پرهیز از لباس هایی که باعث ساییدگی و اصطکاک می شوند.
  • دوش گرفتن منظم
  • اجتناب از خاراندن یا دستکاری ناحیه آسیب دیده
  • تعویض مرتب ملافه و لباس

برای درمان جوش در ناحیه تناسلی، ممکن است پزشک پماد برای جوش ناحیه تناسلی مردان ضد آکنه خوراکی تجویز نماید. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به پاکسازی باکتری‌هایی که سبب ایجاد یا تشدید جوش‌ها می‌شوند کمک کنند، اما این داروها فقط برای مدت کوتاهی مصرف می‌شوند. ایزوترتینوئین یا آکوتان (یک مشتق قوی ویتامین A)، گزینه دیگری است که برای آکنه شدید (معمولا آکنه ندولار کیستیک) مصرف می شود.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

درمان خانگی جوش آلت تناسلی

روغن کرچک

این روغن ماهیتی ضد التهابی دارد و می تواند به شما کمک کند تا از شر جوش های آلت تناسلی خود خلاص شوید. برای درمان جوش آلت تناسلی، دو یا سه بار در روز با یک تکه پنبه مقداری روغن کرچک روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

روغن درخت چای

فقط مقدار کمی روغن درخت چای که ماهیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد را روی آلت تناسلی خود بمالید. اما از افراط در مصرف خودداری نمایید.

 

کلام پایانی

وجود جوش روی آلت تناسلی ممکن است شما را نگران کند، اما این جوش ها معمولا خطرناک نیستند. باید در مورد هر تغییری در ظاهر دستگاه تناسلی و برای درمان جوش در این ناحیه به پزشک مراجعه نمایید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/pimple-on-penis
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321630#treatment
  3. https://www.healthline.com/health/whiteheads-on-penis#takeaway
  4. https://www.tuasaude.com/en/lump-or-pimple-on-penis/
  5. https://www.stdcheck.com/std-symptoms-pimple-on-penis.php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.