پوست و مو

ریزش مو سکه ای در اثر چیست؟

ریزش مو سکه ای در اثر چیست؟

ریزش مو سکه ای

آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای یک بیماری خود ایمنی پیچیده است که باعث ریزش مو بدون زخم می شود. معمولاً با تکه‌های گرد و مشخص ریزش مو ظاهر می‌شود و ممکن است در هر سنی ظاهر شود. AA یک بیماری خود ایمنی است که به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش مو بدون زخم می شود. یک مطالعه گسترده در مورد AA نشان دهنده بروز مشابه در طول زندگی در سراسر جهان حدود 2٪ است. برخی از مطالعات کوچک‌تر نشان‌دهنده شیوع بیشتر این بیماری در زنها است،این ممکن است به دلیل نگرانی بیشتر زنان در مورد ریزش مو و درمان بعدی باشد.

این اختلال می تواند در هر سنی رخ دهد و به نظر می رسد بروز در طول زندگی با سرعتی تقریبا خطی افزایش می یابد. سن متوسط ​​در هنگام تشخیص 33 سال است. بیماران مرد ممکن است بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده شوند، در حالی که زنان بیشتر در سنین نوجوانی ظاهر می شوند و درگیری همزمان ناخن یا بیماری های خودایمنی همزمان دارند. معمولاً به صورت تکه‌های صاف، کاملاً مشخص و گرد ریزش مو بدون آتروفی هستند. عناوین خاص این بیماری شامل آلوپسی یونیورسالیس (AU) (ریزش موی کل بدن)، آلوپسی توتالیس (AT) (ریزش موی کل پوست سر) یا آلوپسی در الگوی اوفیازیس (ریزش موی نواری در ناحیه شقیقه و پوست سر پس سری)

انواع کمتر رایج عبارتند از نوع منتشر با نازک شدن گسترده مو در سراسر پوست سر یا الگوی مشبک با ریزش مکرر مو در یک ناحیه و رشد مجدد خود به خودی مو در ناحیه دیگر. تشخیص به طور معمول بالینی است و ممکن است با یافته هایی مانند تست pull مو مثبت یا تریکوسکوپی کمک کند. در تریکوسکوپی، بیماری فعال با نقاط زرد، نقاط سیاه، “علامت تعجب” یا موهای باریک و موهای شکسته مشخص می شود.

این نوع ریزش مو ممکن است به طور خود به خود برطرف شود، اگرچه بازه زمانی رشد مجدد ممکن است ماه ها تا سال ها باشد. درمان‌های طبی شامل کورتیکواستروئیدها، ایمونوتراپی و نور درمانی است.

پیش آگهی بیماری غیرقابل پیش بینی است. داده‌های کنونی نشان می‌دهد که 34 تا 50 درصد بیماران ظرف 1 سال بهبود می‌یابند، در حالی که 14 تا 25 درصد بیماران به AT یا AU پیشرفت می‌کنند، در این مرحله بیماران به ندرت به طور کامل بهبود می‌یابند. بیماران ممکن است در طول زندگی خود چندین حادثه ریزش مو و متعاقب آن رشد مجدد داشته باشند. سابقه خانوادگی AA، سن پایین در شروع، دیستروفی ناخن، ریزش موی گسترده، سابقه آتوپی(آلرژی و حساسیت)، یا وجود سایر بیماری های خود ایمنی با پیش آگهی ضعیف همراه است.

 

آلوپسی

آلوپسی

 

علت واقعی ریزش مو سکه ای:

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. بیماری های خود ایمنی شرایطی هستند که در آن سیستم ایمنی فرد به بافت های دیگر بدن او حمله می کند. محققان از علت دقیق بیماری های خود ایمنی مطمئن نیستند، اما برخی از محرک های بالقوه ممکن است شامل باکتری ها، ویروس ها و داروها باشد. همچنین این امکان وجود دارد که ژن‌های یک فرد احتمال ابتلا به بیماری خودایمنی را افزایش دهد

در آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای ، سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند و باعث التهاب می شود. هنوز به طور قطع علت قطعی این بیماری مشخص نشده که چه چیزی باعث حمله ایمنی به فولیکول های مو می شود، اما تحقیقات نشان داده که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی (غیر ژنتیکی) در ایجاد آن نقش دارند.بدن از فولیکول های مو پوشیده شده است، بنابراین آلوپسی آره آتا می تواند به هر ناحیه ای بدن که مو دار است را تحت تاثیر قرار دهد.

معمولاً موهای سر و صورت را تحت تأثیر قرار می دهد هنگامی که مو شروع به ریزش می کند، گاهی اوقات به صورت گرد و کوچک ریزش میکند، اگرچه مناطق آسیب دیده می توانند بزرگتر باشند. برای برخی افراد، این ریزش مو یک اتفاق یکباره است. برای برخی دیگر، آلوپسی آره آتا می آید و می رود و می تواند تا آخر عمر باقی بماند. هر فردی ممکن است تجربه متفاوتی با آلوپسی آره آتا داشته باشد.  دربرخی از افراد ممکن است موهای ریزش کرده مجدد رشد کنند، در حالی که  در برخی دیگر این رشد خودبه خودی مو رخ نمیدهد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آلوپسی آره آتا می تواند توسط عوامل محیطی مانند استرس و یا بیماری ایجاد شود. اما در بسیاری از موارد، هیچ علت مشخص و قطعی ای برای اینکه چرا فردی دچار این نوع ریزش مو می شود، پیدا نمیشود. به عنوان یک بیماری التهابی ایمنی، این بیماری مو گاهی با سایر بیماری های خود ایمنی همراهی دارد. در واقع برخی ژن هایی که در ایجاد ریزش سکه ای موثر هستند در سایر بیماری ها هم اثرگذار هستند و ممکن است بین عوامل خطر ژنتیکی همپوشانی وجود داشته باشد

 

بیماری های همراه با ریزش مو سکه ای

همراهی بیماری های زیر با آلوپسی آره آتا یا ریزش سکه ای مو دیده شده:

  • ویتیلیگو
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • آسم آلرژیک
  • تیروئیدیت هاشیموتو
  • بیماری گریوز

به عنوان یک بیماری خود ایمنی با دلایل نامشخص، هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از ریزش سکه ای وجود ندارد البته سبک زندگی سالم و کنترل استرس در عدم تشدید و ایجاد این بیماری بی تاثیر نخواهد بود..

 

درمان خانگی ریزش مو سکه ای

روش های درمانی متنوعی برای درمان ریزش مو سکه ای در زنان و مردان وجود دارد. استفاده از یک سری تونیک های تقویت فولیکول مو و داروهای گیاهی مثل روغن بادام یا رزماری، همچنین عسل و… در ناحیه ریزش سکه ای ممکن است تا درصدی مفید باشد. اما باید توجه داشت که در بهبودی این نوع ریزش تاثیرگذاری زیادی ندارند.

 

پیشنهاد مقاله: 13 ماده غذایی که ریزش مو را قطع می کند

درمان قطعی ریزش موی سکه ای طب سنتی

AA یک بیماری چند عاملی پیچیده با پیش آگهی متغیر است. در حالی که بسیاری از بیماران خود به خود بهبود می یابند، سایر بیماران ممکن است بیماری مزمن داشته باشند. هیچ درمان تایید شده توسط FDA وجود ندارد، اگرچه کورتیکواستروئیدها خط اول در نظر گرفته می شوند. راه‌های بالقوه جدید درمان نیاز به بررسی گسترده‌تری دارد

 

پماد بتامتازون برای ریزش سکه ای مو

جز داروهای کورتونی موضعی است و ممکن است در درمان ریزش سکه ای اطفال یا کسانی که تحمل تزریق را ندارند مفید باشد. بتامتازون به فرم پماد جزیی از داروهای کورتیکواسترویید است که به صورت موضعی در محل ضایعه قابل استفاده است. استفاده موضعی از کورتون ها در درمان کودکان مبتلا به ریزش سکه ای که تحمل تزریق داخل ضایعه ای را ندارند مفید است. البته جوابدهی این روش بستگی به میزان جذب این دارو در موضع دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اسم آمپول ریزش مو سکه ای

همه افراد مبتلا به درمان نیاز ندارند. بسیاری از بیماران مبتلا رشد مجدد خود به خودی مو را تجربه خواهند کرد. برای بیمارانی که از روش های درمانی استفاده می کنند، چندین گزینه وجود دارد. با این حال، آلوپسی آره آتا را نمی توان “درمان” کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر بیماران دوره های بعدی ریزش مو را تجربه می کنند.

 

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده می شوند. آنها را می توان از طریق تزریق، استفاده موضعی (مثلاً به عنوان کرم، لوسیون، یا در فرمولاسیون شامپو)، یا از طریق دهان مصرف کرد.

 

طاسی سکه ای

طاسی سکه ای

 

کورتیکواستروئیدهای تزریقی

این روش درمانی اغلب برای بزرگسالان مبتلا به تکه های جدا شده ریزش مو توصیه می شود. این دارو مستقیماً در ناحیه آسیب دیده برای تحریک رشد مجدد مو تزریق می شود. ممکن است حدود شش تا هشت هفته طول بکشد تا متوجه رشد موهای جدید شوید. تزریق ها هر چهار تا شش هفته یکبار تکرار می شود تا رشد مجدد کامل شود..

 

کورتیکواستروئیدهای موضعی

کورتیکواستروئیدهای موضعی گاهی اوقات به عنوان جایگزینی برای کورتیکواستروئیدهای تزریقی برای کودکان یا بزرگسالانی که نمی توانند تزریق را تحمل کنند تجویز می شود. کورتیکواستروئیدهای موضعی معمولاً به صورت روزانه در مناطق ریزش استفاده می شود. کورتیکواستروئیدهای موضعی ممکن است برای افرادی که دچار ریزش موی شدید هستند مفید نباشد.

 

کورتیکواستروئیدهای خوراکی

کورتیکواستروئیدهای خوراکی گهگاه برای بیمارانی که ریزش موی سریع و گسترده را تجربه می کنند تجویز می شود. اگرچه این داروها ممکن است ریزش مو را کند کرده و باعث رشد مجدد شوند، درمان طولانی مدت به دلیل خطر عوارض جانبی جدی توصیه نمی شود. کورتیکواستروئیدهای خوراکی معمولاً فقط برای چند هفته تجویز می شوند. زمانی که بیماران درمان را متوقف کنند، ممکن است ریزش مو عود کند.

 

ماینوکسیدیل موضعی

ماینوکسیدیل موضعی ، با طولانی کردن فاز رشد فولیکول های مو و ایجاد مو در فولیکول ها باعث رشد مو می شود. البته توصیه میشود جهت شروع درمان کورتونی حتما با پزشک خود مشورت کنید. چون قطع ناگهانی این داروها میتواند منجر به عود شود.

ماینوکسیدیل برای درمان آلوپسی آندروژنتیک (ریزش موی مردانه) تایید شده است. همچنین ممکن است در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا خفیف مفید باشد. محلول یا فرمول فوم معمولاً دو بار در روز در ناحیه ریزش مو اعمال می شود و می تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها استفاده شود. هنگامی که درمان موفقیت آمیز باشد، رشد موهای جدید در حدود 12 هفته دیده می شود. ماینوکسیدیل معمولا در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا شدید یا ریزش کامل موهای سر موثر نیست.

 

آنترالین

آنترالین درمانی است که در ابتدا برای درمان بیماری پوستی دیگر، پسوریازیس ایجاد شد، اما بعداً در برخی از افراد مبتلا به آلوپسی خفیف، موها دوباره رشد کرد. باید با احتیاط استفاده شود زیرا پوست و چشم را تحریک می کند و پارچه ها را لکه دار می کند. رشد مجدد مو ممکن است در عرض سه تا چهار ماه مشاهده شود.

 

پیشنهاد ویژه: درمان ریزش مو به کمک محلول ماینوکسیدیل

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، مانند استروئیدهای خوراکی، متوترکسات و سیکلوسپورین، گاهی در بیماری آلوپسی آره آتا گسترده استفاده می شوند. آنها می توانند خطرات و عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند و معمولا فقط برای بیماران مبتلا به ریزش موی شدید یا در حال پیشرفت سریع تجویز می شوند. پلاسمای غنی از پلاکت نیز برای درمان آلوپسی آره آتا مورد استفاده قرار گرفته است، اما آزمایشات بالینی قوی برای تأیید اینکه آیا این درمان مؤثر است در دسترس نیست. درمان های دیگری که برای آلوپسی آره آتا در حال مطالعه هستند شامل استفاده از داروهای کاهنده چربی و تغییر میکروبیوم روده است.

 

آیا ریزش مو سکه ای خطرناک است؟

اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا به طور کلی افراد سالمی هستند و این بیماری معمولا به خودی خود نشانه یک بیماری جدی یا تهدید کننده زندگی نیست. البته گاهی در همراهی با بیماری های دیگر دیده میشود که نیاز به بررسی بیشتر دارد. معمولا برخی افراد آن را در زندگی خود تجربه میکنند که تحت تاثیر ژنتیک و محیط و سایر عوامل مانند استرس و سبک زندگی قرار دارد.

 

قیمت آمپول ریزش مو سکه ای

آمپول کورتون داخل ضایعه معمولا تریامسینولون است که باید توسط پزشک متخصص پوست و مو و با دوز مشخص در ضایعه در لایه مناسب تزریق گردد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5939003/#:~:text=The%20exact%20pathophysiology%20of%20the,are%20summarized%20in%20Table%201.
  2. https://www.pfizer.com/disease-and-conditions/alopecia-areata#:~:text=Alopecia%20areata%20can%20be%20triggered,why%20someone%20develops%20alopecia%20areata.
  3. https://www.uptodate.com/contents/alopecia-areata-beyond-the-basics#:~:text=The%20condition%20can%20develop%20at,hair%20loss%20can%20be%20devastating.
  4. https://ijdvl.com/extensive-alopecia-areata-treated-with-betamethasone-oral-mini-pulse-therapy-an-open-uncontrolled-study/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.