روانشناسی

سندرم آسپرگر چیست؟ تشخیص و درمان

سندرم آسپرگر چیست؟ تشخیص و درمان

سندرم آسپرگر

سندرم آسپرگر ( به عنوان اختلال آسپرگر یا آسپرگر شناخته می شود) به عنوان یک اختلال در سال 2013 ابطال شد. آسپرگر اکنون به عنوان اختلال طیف اوتیسم سطح 1 (ASD یا اوتیسم با نیازهای حمایتی کم تشخیص داده می شود. آسپرگر، اوتیسم خفیف است که یک اختلال رشدی می‌باشد. افراد مبتلا به این تشخیص در مقایسه با همسالان خود دارای گفتار و رشد شناختی معمولی هستند اما چالش هایی را در تعاملات اجتماعی و الگوهای رفتاری و علایق تکراری تجربه می کنند. در ادامه میخواهیم به سوال سندرم آسپرگر چیست؟ تشخیص و درمان آن بپردازیم.

 

معرفی آسپرگر

اختلال آسپرگر یک اختلال رشدی فراگیر است که با اختلال در تعامل اجتماعی، با الگوهای محدود و رفتارهای تکراری مشخص می شود. این اختلال یک زیرگروه در طیف اوتیسم است که بسیاری از ویژگی‌های آن با اختلال اتیسم مشترک است اما بدون تأخیر رشد بالینی قابل توجه در فراگیری زبان. در اختلال آسپرگر مهارت های زبانی پایه دست نخورده است اگرچه در مهارت های ارتباط غیرکلامی و عمل شناسی تاخیر وجود دارد.

 

تشخیص سندرم آسپرگر

اختلال آسپرگر معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود. با این حال برخی از افراد تا زمانی که بزرگسال نشوند این بیماری را تشخیص نمی دهند. اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است به آسپرگر مبتلا باشد ممکن است بخواهید با پزشک کودک خود صحبت کنید. از آنجایی که آسپرگر اکنون به عنوان نوعی اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده شده است ممکن است شما را به یک متخصص برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم یا تیمی از متخصصان بهداشت روان که کار ارزیابی کودکان هم انجام میدهند ارجاع دهند.

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص این سندرم  وجود ندارد. یک متخصص یا تیمی از متخصصین با شما و فرزندتان و سایر اعضای خانواده تان صحبت می کند و فرزند شما را بررسی می کند تا ببیند آیا معیارهای خاصی برای سندرم آسپرگر دارد یا خیر. ارزیابی معمولاً شامل سؤالاتی در مورد توانایی های اجتماعی و عاطفی، مهارت های ارتباطی، توانایی های یادگیری، مهارت های حرکتی و علایق خاص می شود. افراد ممکن است متوجه شوند که تشخیص آسپرگر در بزرگسالی به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند که مشکلات رفتاری، ارتباطی و روابط آنها ناشی از این بیماری است.

تشخیص می تواند به آنها کمک کند تا درک کنند که چه احساسی دارند یا مشکلاتی را که تجربه می کنند. همچنین می تواند به آنها کمک کند تا انتخاب های مناسب تحصیلی یا شغلی داشته باشند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان آسپرگر

اگر کودک شما برخی از علائم سندرم آسپرگر را نشان می دهد ممکن است بخواهید با یک متخصص بهداشت روان متخصص قرار ملاقات بگذارید. اگر به پزشک عمومی مراجعه کنید احتمالاً شما را به یک روانپزشک یا روانشناس بالینی ارجاع می دهند که در کار با افراد مبتلا به آسپرگر آموزش دیده است. تشخیص زودهنگام برای کودکان مبتلا به آسپرگر مهم است زیرا کسانی که در اوایل زندگی تحت درمان قرار می گیرند شانس بیشتری برای موفقیت در مدرسه و زندگی مستقل در آینده دارند.

از آنجا که هر مورد آسپرگر منحصر به فرد است برنامه های درمانی باید بر اساس نیازهای هر فرد ساخته شود. درمان اختلال آسپرگر ممکن است شامل هر ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • آموزش مهارت های اجتماعی
  • درمان شناختی رفتاری(CBT)
  • آموزش والدین
  • گفتار و زبان درمانی
  • کار درمانی
  • درمان رشدی
  • دارو
نشانگان آسپرگر

نشانگان آسپرگر

 

سندرم آسپرگر در کودکان

کودکانی که مبتلا به اختلال آسپرگر تشخیص داده می شوند توانایی های فکری متوسط ​​تا بالا دارند اما ممکن است توانایی های مختلط داشته باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است مهارت های کلامی قوی اما مهارت های غیر کلامی ضعیف تری داشته باشند. این کودکان اغلب در مورد موضوعات مورد علاقه خود آگاه هستند. آنها ممکن است مهارت های زبانی پیشرفته ای برای سن خود داشته باشند و اغلب شروع به بحث می کنند. اما آنها اغلب روابط اجتماعی را از دست می دهند و صحبت ها را اشتباه تفسیر می کنند.

به عنوان مثال آنها ممکن است در درک جوک ها مشکل داشته باشند یا ممکن است مسائل را بیش از حد تحت اللفظی درک کنند. و معمولاً تغییر را دوست ندارند و روال‌ها را ترجیح می‌دهند.

 

پیشنهاد مقاله: سندرم لالی انتخابی یا موتیسم، راه های درمان

آسپرگر در نوجوانان

تشخیص این اختلال در کودکی صورت میگیرد اما ممکن است تا زمانی که کودک شما به سن نوجوانی نرسد متوجه رفتار غیرعادی یا این که آیا فرزندتان به سندرم آسپرگر مبتلا است نشوید. آسپرگر ممکن است تا زمانی که کودک شما به سن بلوغ نرسد مورد خود را نشان ندهد. در آن زمان است که او با تغییرات فیزیکی و هورمونی همراه با چالش های اجتماعی و آموزشی بیشتر مواجه می شود. هر نوجوانی آسپرگر را متفاوت تجربه می کند اما علائم کلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در نوبت گرفتن
  • مشکل در تفسیر نشانه های اجتماعی، زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره
  • برای همدلی یا درک دیدگاه دیگران تلاش می کند
  • مشکل در انجام وظیفه و درک یا پیروی از دستورالعمل ها
  • تماس چشمی نامناسب
  • بی سازمانی در کارها
  • مشکلات رفتاری، از جمله پرخاشگری، طغیان یا گوشه گیری
  • مبارزه برای تنظیم احساسات
  • وسواس یا رفتارهای تکراری
  • نیاز شدید به روال و ساختار
  • عدم هماهنگی حرکتی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سندرم آسپرگر در بزرگسالان

بزرگسالان مبتلا به اختلال آسپرگر ممکن است مشکلاتی در ارتباط و تعامل اجتماعی داشته باشند. همچنین ممکن است برای آنها سخت باشد که احساسات خود را تنظیم کنند یا احساسات دیگران را درک کنند. افراد مبتلا به آسپرگر معمولاً دارای هوش متوسط ​​یا بالاتر از حد متوسط ​​هستند اما ممکن است در برخی از زمینه‌های زندگی خود با چالش‌هایی مواجه شوند. بزرگسالان مبتلا به آسپرگر اغلب دارای توانایی های فکری قوی و مهارت های واژگانی هستند. اما ممکن است تعاملات اجتماعی ناخوشایند را تجربه کنند یا در صحبت کردن با دیگران مشکل داشته باشند.

 

اختلال آسپرگر

اختلال آسپرگر

 

تست آنلاین آسپرگر

بعضی از آزمون های آنلاین بر اساس فهرستی معروف و مورد توجه مناسب برای ارزیابی مفهوم بالینی سندرم آسپرگر هستند. با این حال تست ها و آزمون‌های آنلاین رایگان نمی‌توانند ارزیابی دقیقی از اختلالات و مشکلات احتمالی شما ارائه دهند. از این رو این آزمون ها فقط برای اهداف آموزشی در نظر گرفته شده اند. ارزیابی قطعی سلامت روان فقط توسط یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط انجام می شود.

 

آسپرگر باهوش

اختلال آسپرگر ترکیبی از هوش بالاتر و اوتیسم است. افراد مبتلا به سندرم آسپرگر اغلب دارای ضریب هوشی بسیار بالایی هستند. اوتیسم در این شکل پیچیده است زیرا ویژگی‌های این افراد این است که احساسات را به گونه ای ساده درک می‌کنند و بیشتر بر تجربیات خود به صورت منفی و مثبت تمرکز می‌کنند. برای افراد بسیار با استعداد مبتلا به آسپرگر اغلب مشاهده می شود که این افراد بسیار روی خودشان متمرکز هستند تا اطراف و جوامعی که در آن زندگی میکنند.

یک مشکل دیگر این است که افراد بسیار با استعداد مبتلا به آسپرگر توسط متخصصین روان به اشتباه تشخیص داده می شوند زیرا رفتار و شخصیت با هم مخلوط شده اند و آزمایش ها به عنوان تنها اندازه گیری در نظر گرفته می شوند.

 

سندرم آسپرگر افراد معروف

برخی از افرادی که در مورد آنها صحبت می کنیم تشخیص اختلال طیف اوتیسم  یا آنچه قبلاً به عنوان اختلال آسپرگر شناخته می شد را دارند. برخی دیگر ممکن است تشخیصی از پزشک نگرفته باشند اما ممکن است علائم اتیسم را نشان دهند و برای برخی از افرادی که به آنها اشاره خواهیم کرد بسیاری از مردم حدس می زنند که این افراد احتمالاً واجد شرایط ابتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند:

  1. آلبرت انیشتین – دانشمند و ریاضیدان: هیچ راهی برای اطلاع دقیق وجود ندارد اما بسیاری از مردم معتقدند او علائم اختلال طیف اوتیسم را داشته است.
  2. آنتونی هاپکینز – بازیگر: آنتونی هاپکینز یک بازیگر برنده جایزه است. او در کودکی به سندرم آسپرگر مبتلا شد. برخی از ویژگی های ASD او شامل تفکر وسواسی، مشکل در حفظ روابط دوستانه و خیره شدن به افراد است.
  3. چارلز داروین – طبیعت شناس، زمین شناس و زیست شناس: اعتقاد بر این است که چارلز داروین دارای اختلال آسپرگر است. داروین فردی بسیار ساکت بود که از تعاملات اجتماعی اجتناب می کرد. او همچنین ترجیح می داد با نوشتن به جای گفتار ارتباط برقرار کند و تمرکز زیادی روی کار خود داشت.
  4. بیل گیتس – یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت: تصور می شود که بیل گیتس مبتلا به آسپرگر است. او یک نابغه است، گفتاری یکنواخت دارد و از تماس چشمی با دیگران اجتناب می کند.
  5. بابی فیشر – استاد بزرگ شطرنج: فیشر به عنوان یک استاد بزرگ شطرنج و قهرمان شطرنج جهان شناخته می شود. او تجربیات غیر منتظره و از پیش تعیین شده را دوست نداشت و با دیگران تعامل خوبی نداشت.

افرادی که نام بردیم به خاطر کارهای شگفت انگیزی که در این دنیا انجام داده اند شناخته شده اند. آنها زندگی بسیاری از مردم را به شیوه ای مثبت تحت تاثیر قرار داده اند. اختلال آسپرگر در هر فرد مبتلا به این بیماری متفاوت به نظر می رسد. اگرچه مهم است که به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد مبتلا به آسپرگر به حمایت بسیار بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند اما هر فرد مبتلا دارای نقاط قوت و توانایی های خاص خود است.

 

پیشنهاد ویژه: خشونت خانگی چیست؟ علت و راهکارهای مقابله با خشونت خانگی

تفاوت آسپرگر و اتیسم

در حالی که سندرم آسپرگر دیگر یک تشخیص رسمی نیست اما ویژگی های مشترکی با اوتیسم دارد و همچنین دارای ویژگی هایی است که آن را متمایز می کند. با این حال روش‌های دقیق بروز هر دو شرایط در فردی می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. آسپرگر معمولاً با دیر به حرف افتادن کودکان همراه نیست. «کودکان مبتلا به آسپرگر اغلب دارای دایره لغات بیشتری هستند. داشتن ضریب هوشی بالاتر از حد طبیعی اغلب یکی دیگر از عوامل تمایز آسپرگر و اوتیسم است.

به عنوان مثال کودکان مبتلا به آسپرگر اغلب در املای کلمات پیچیده یا حل سریع مسائل دشوار ریاضی مهارت دارند.«در ریاضیات آنها گاهی اوقات فقط پاسخ مسئله را می‌دانند اما نمی‌توانند توضیح دهند که چگونه به آنجا رسیده‌اند.

 

سخن پایانی

هیچ دو نفر مبتلا به سندرم آسپرگر دقیقاً شبیه هم نیستند. این اختلال خود را به طرق مختلف نشان می دهد و بسیاری از افراد علائم متفاوتی را نسبت به دیگران تجربه می کنند. برخی از آنها فقط مشکلات خفیف دارند در حالی که برخی با چالش های بزرگی روبرو هستند. نکته اصلی برای والدین این است که اگر کودک شما علائم غیرعادی را تجربه کرد که ممکن است نشان دهنده اختلال طیف اوتیسم باشد به یک متخصص مراجعه کنند. این می تواند تشخیص دقیق و سریع را تضمین کند.

هرچه زودتر کودکان تشخیص داده شوند، سریع‌تر می‌توانند درمان‌های مؤثری را شروع کنند که می‌تواند به آنها کمک کند تا با وجود محدودیت‌هایی که تجربه منحصربه‌فردشان با این اختلال ایجاد کند تا حد امکان زندگی کامل داشته باشند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر محمدرضا خسروجردی

محمدرضا خسروجردی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید علیزاده

سعید علیزاده

روانشناسی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557548/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32491480/
  3. https://www.psychologytoday.com/us/basics/aspergers-syndrome?amp
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/autism-spectrum-disorder/symptoms-causes/syc-20352928

8 دیدگاه در “سندرم آسپرگر چیست؟ تشخیص و درمان

  1. دانیال گفت:

    بسیار عالی بود،ممنونم خانم دکتر ،خیلی کمک کرد.

  2. سعیده عرفانی راد گفت:

    مقاله کاملا کارشناسانه انتخاب و ترجمه شده است. برای من به عنوان گفتار درمانگر انجمن اوتیسم اصفهان بسیار کاربردی بود.از اینکه خانم قشقاییان عزیز زحمت ترجمه و ارائه آن را در این اپلیکیشن گرفتند تا در اختیار دیگر درمانگران قرار دهند جای تشکر و جود دارد.

  3. فریبا ناطقی گفت:

    سلام
    مطالبی بسیار پر محتوا تشکر از خانم دکتر قشقاییان

  4. ااابراهیمی گفت:

    تشکر بابت مطلب پربار وآموزنده

  5. کیمیا گفت:

    عزیزم ممنونم از توضیحاتی که دادین بسیار جامع و کامل بود

  6. مهرناز گفت:

    سلام من مطالب خانم دکتر را بسیار دنبال میکنم و برایم جالب و اموزنده است.خواستم ازشون تشکر کنم.

  7. ایرج گفت:

    سپاس از خانم دکتر عزیزبخاطر زحماتشون

  8. ابراهیمی گفت:

    عالی.ممنون از توضیحات جامع وکامل شما🙏🙏🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.