گوارش

شیمی درمانی سرطان روده

شیمی درمانی سرطان روده

سرطان روده

به رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل سلول های روده، سرطان روده گفته می شود. سرطان کولون و رکتوم، شایع ترین انواع سرطان های سیستم گوارشی تحتانی می باشند. گاهی زوائد غیر طبیعی به نام پولیپ در روده ها شکل می گیرند که این پولیپ ها شانس بروز تغییرات سرطانی و بدخیمی دارند. خروج این پولیپ ها با کولونوسکوپی یا جراحی در پیشگیری از بروز تغییرات سرطانی در آن ها موثر می باشد. غربالگری با کولونوسکوپی از نقش مهمی در تشخیص زودرس سرطان روده و ممانعت از پیشرفت آن برخوردار می باشد.

آیا سرطان روده کشنده است؟

کشندگی سرطان روده به مرحله درگیری بیماری بستگی دارد. چنانچه سرطان در مراحل ابتدایی و پیش از تهاجم به سایر ارگان های بدن کشف گردد، اغلب به خوبی قابل درمان می باشد و مبتلایان نیز از طول عمر بالا و زندگی با کیفیتی برخودار می باشند. اما چنانچه سرطان در مراحل پیشرفته و پس از درگیری گره های لنفاوی و سایر اعضای بدن تشخیص داده شود، اغلب با طول عمر کمتر و کاهش کیفیت زندگی همراه می باشد. حفظ روحیه بالا و مناسب در کنار درمان، از نقش موثری در بهبود روند درمانی و افزایش طول و کیفیت زندگی برخودار می باشد.

علائم ابتدایی سرطان روده

علائم ابتدایی سرطان روده برحسب درگیری قسمت های مختلف روده (بزرگ یا کوچک) متفاوت می باشند. گاهی نیز در مراحل ابتدایی، بیماری کاملا بدون علامت می باشد و طی غربالگری های روتین با کولونوسکوپی توده کشف می گردد. اما به طور کلی علائم برحسب قسمتی از روده که درگیر می باشد، عبارتند از:

  • کولون صعودی: کم خونی، طپش قلب و خستگی
  • کولون عرضی و نزولی: دردهای شکمی، انسداد روده، سوراخ شدن روده
  • رکتوسیگموئید: خونریزی از مقعد، کرامپ و انقباضات مکرر عضلات شکم و لگن، کاهش قطر مدفوع

 

مراحل سرطان روده و شیمی درمانی

مراحل سرطان روده و شیمی درمانی

 

مراحل سرطان روده و شیمی درمانی

سرطان روده مراحل مختلفی دارد و درمان و طول عمر مبتلایان در مراحل مختلف بیماری، متفاوت می باشند. سایز تومور روده، درگیری یا عدم درگیری گره های لنفاوی منطقه ای و وجود یا عدم وجود متاستاز به سایر ارگان های بدن در تعیین مرحله سرطان موثر می باشند. بر اساس این تقسیم بندی، سرطان روده به 4 مرحله تقسیم می گردد؛ مرحله یک نشان دهنده اوایل بیماری و مرحله چهار نشان دهنده اواخر بیماری می باشد. جراحی به تنهایی برای درمان مراحل ابتدایی سرطان کافی می باشد. اما در مراحل پیشرفته تر بیماری، شیمی درمانی یا رادیوتراپی نیز علاوه بر جراحی ضروری به نظر می رسد. گاهی در مراحل پیشرفته سرطان روده، ایمونوتراپی نیز در افرادی که کاندید مناسبی باشند، انجام می گردد. ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن در نابودی سلول های سرطانی کمک می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

داروهای شیمی درمانی

از داروهای شیمی درمانی برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می گردد. داروهای شیمی درمانی در سرطان کولون اغلب پس از جراحی برای توده های بزرگ و توده هایی که گره های لنفاوی را درگیر کرده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی از داروهای شیمی درمانی پیش از جراحی نیز برای کوچک کردن توده های بزرگ استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی در سرطان رکتوم ممکن است پیش یا پس از جراحی هر دو استفاده گردند. گاهی نیز از داروهای شیمی درمانی به تنهایی در سرطان پیشرفته روده که به سایر اعضای بدن تهاجم نموده است، جهت تسکین و بهبود علائم استفاده می گردد.

پیشنهاد مقاله : علائم ابتدایی سرطان روده در زنان و درمان آن

عوارض و خطرات داروها

همان طور که در قسمت قبل نیز توضیح داده شد، از داروهای شیمی درمانی ممکن است پیش یا پس از جراحی و یا به تنهایی استفاده گردد. داروها ممکن است همراه با یا بدون رادیوتراپی مورد استفاده قرار گیرند. شایع ترین داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان روده عبارتند از:

  • فلورواوراسیل (5-FU)
  • کاپسیتابین (Capecitabine)
  • اگزالیپلاتین (Oxaliplatin)
  • ایرینوتکان (Irinotecan)
  • تری فلوریدین و تیپیراسیل (Triflurudine/Tipiracil)

 

داروهای شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی

 

داروهای شیمی درمانی اغلب داروهای پرعارضه ای می باشند. لذا توجه به عوارض جانبی و درمان آن ها، از نقش مهمی در افزایش موفقیت درمان برخودار می باشد. ازجمله مهم ترین و شایع ترین عوارض و خطرات داروها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوروپاتی (گزگز و مور مور شدن دست و پا)
  • ریزش مو
  • اسهال
  • عفونت
  • کبودی و خونریزی
  • کم خونی
  • احساس خستگی
  • زخم دهانی
  • زخم دست و پا
  • عوارض قلبی
  • اختلالات جنسی
  • اختلالات باروری
  • احساس تهوع و استفراغ
  • کاهش وزن

 

پیشنهاد ویژه: درمان ریزش مو و ویزیت آنلاین دکتر پوست

 

شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

شیمی درمانی سرطان روده اغلب به صورت سرپایی و یا با بستری های کوتاه مدت متعدد انجام می گردد. رژیم های مختلفی برای درمان سرطان روده وجود دارند. داروهای شیمی درمانی ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی (وریدی) توسط پزشک معالج تجویز گردند. داروهای وریدی اغلب به طور مستقیم به جریان خون تزریق می گردند و به محل مورد نظر در بدن می رسند. گاهی نیز از شیمی درمانی رژیونال (منطقه ای) استفاده می گردد که دارو به طور مستقیم به قسمت درگیر بدن تزریق می گردد. شیمی درمانی منطقه ای عوارض کمتری نسبت به شیمی درمانی سیستمیک دارد. درمان اغلب بین 3 الی 6 ماه طول می کشد و رعایت احتیاطات لازم حین روند درمان، از نقش مهمی در افزایش موفقیت آن برخوردار می باشد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.uptodate.com/contents/clinical-presentation-diagnosis-and-staging-of-colorectal-cancer
  2. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-the-management-of-primary-colon-cancer
  3. https://www.iarc.who.int/cancer-type/colorectal-cancer/
  4. https://www.cdc.gov/cancer/colorectal/basic_info/what-is-colorectal-cancer.htm
  5. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/colon-cancer/symptoms-causes/syc-20353669
  6. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rectal-cancer/diagnosis-treatment/drc-20352889

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.