گوارش

علائم درد آپاندیس چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم درد آپاندیس چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم درد آپاندیس

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است. آپاندیس کیسه‌ای به شکل انگشت است که از ابتدای روده بزرگ در سمت راست بیرون بیرون می‌آید. آپاندیسیت باعث درد آپاندیس در سمت راست و پایین شکم می شود. با این حال، در بیشتر افراد، درد از اطراف ناف شروع می شود و سپس حرکت می کند. با بدتر شدن التهاب، درد آپاندیس به طور معمول افزایش می یابد و در نهایت جدی می شود. اگرچه هر فردی ممکن است به آپاندیسیت مبتلا شود، اما اغلب در افراد بین 10 تا 30 سال رخ می دهد. درمان آپاندیس معمولاً آنتی بیوتیک و جراحی برای برداشتن آپاندیس است.

 

با علائم درد آپاندیسیت آشنا شوید:

علائم آپاندیسیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد ناگهانی که از سمت راست پایین شکم شروع می شود.
  • همچنین درد ناگهانی که از اطراف ناف شروع می شود و اغلب به سمت راست پایین شکم منتقل می شود.
  • دردی که با سرفه، راه رفتن یا انجام سایر حرکات تند بدتر می شود.
  • تهوع و استفراغ.
  • از دست دادن اشتها.
  • تب با درجه پایین که ممکن است با بدتر شدن بیماری افزایش یابد.
  • یبوست یا اسهال.
  • نفخ شکم.
  • گاز.

محل درد بسته به سن و موقعیت آپاندیس ممکن است متفاوت باشد. در بارداری، به نظر می رسد که درد از قسمت بالای شکم می آید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن نفخ شکم فوری 

 

علل درد آپاندیسیت

انسداد درد آپاندیس دلیل احتمالی آپاندیسیت است. این انسداد می تواند باعث عفونت شود. سپس باکتری ها به سرعت تکثیر می شوند و باعث می شوند آپاندیس ملتهب، متورم و پر از چرک شود. اگر فورا درمان نشود، آپاندیس می تواند بترکد.

 

علائم درد آپاندیسیت

علائم درد آپاندیسیت

 

عوارض درد آپاندیسیت

آپاندیسیت می تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند: یک آپاندیس ترکیده می تواند عفونت را در سراسر شکم پخش می کند، وضعیتی که پریتونیت نامیده می شود. این وضعیت که احتمالاً تهدید کننده زندگی است، نیاز به جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و تمیز کردن حفره شکمی دارد.

یک پاکت چرکی که در شکم ایجاد می شود. اگر آپاندیس شما بترکد، ممکن است یک پاکت عفونت ایجاد شود که به آن آبسه می‌گویند.برای درمان آپاندیس در بیشتر موارد، جراح آبسه را با قرار دادن لوله ای از طریق دیواره شکم به داخل آبسه تخلیه می کند. لوله برای حدود دو هفته در جای خود باقی می ماند و به شما آنتی بیوتیک داده می شود تا عفونت برطرف شود.

پس از برطرف شدن عفونت، جراحی برای برداشتن آپاندیس انجام خواهید داد. در برخی از افراد، آبسه تخلیه می شود و آپاندیس بلافاصله برداشته می شود.

 

تشخیص آپاندیس

برای کمک به تشخیص آپاندیس، پزشک شما احتمالاً سابقه علائم شما را می گیرد و شکم شما را بررسی می کند.

آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص آپاندیسیت عبارتند از:

 

معاینه بدنی

یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است فشار ملایمی بر ناحیه دردناک وارد کند. هنگامی که فشار به طور ناگهانی کاهش می یابد، درد آپاندیسیت اغلب بدتر می شود. این به دلیل التهاب پوشش داخلی حفره شکمی به نام صفاق است.

 

آزمایش خون

این آزمایش تعداد بالای گلبول های سفید خون را بررسی می کند. بالا بودن تعداد گلبول های سفید ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

آزمایش ادرار. ممکن است مجبور شوید آزمایش ادرار انجام دهید که آنالیز ادرار نیز نامیده می شود.

 

تست های تصویربرداری

این آزمایشات ممکن است شامل عکس برداری با اشعه ایکس شکم، سونوگرافی شکم، سی تی اسکن یا ام آر آی باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان آپاندیس

درمان آپاندیسیت معمولاً شامل جراحی برای برداشتن آپاندیس است. قبل از جراحی، ممکن است برای درمان عفونت به شما آنتی بیوتیک داده شود. در این مورد میتوانید از متخصص گوارش کمک بگیرید.

 

جراحی برای برداشتن آپاندیس

آپاندکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن آپاندیس است. آپاندکتومی را می توان به صورت جراحی باز با استفاده از یک برش شکمی به طول حدود 2 تا 4 اینچ انجام داد. به این عمل لاپاراتومی می گویند. این جراحی همچنین می تواند از طریق چند بریدگی کوچک شکم انجام شود. به این عمل جراحی لاپاراسکوپی می گویند. در طول آپاندکتومی لاپاراسکوپی، جراح ابزارهای مخصوص و یک دوربین فیلمبرداری را در شکم شما قرار می دهد تا آپاندیس شما را خارج کند.

به طور کلی، جراحی لاپاراسکوپی به شما این امکان را می دهد که سریعتر بهبود یافته و با درد و جای زخم کمتر بهبود پیدا کنید. ممکن است برای افراد مسن و افراد چاق بهتر باشد.

اما جراحی لاپاراسکوپی برای همه مناسب نیست. اگر آپاندیس شما پاره شده باشد و عفونت به خارج از آپاندیس گسترش یافته باشد یا آبسه داشته باشید، ممکن است به آپاندکتومی باز نیاز داشته باشید. آپاندکتومی باز به جراح شما این امکان را می دهد که حفره شکمی را تمیز کند.

انتظار داشته باشید که پس از برداشتن آپاندیس، 1 تا 2 روز را در بیمارستان بگذرانید.

 

درمان آپاندیس

درمان آپاندیس

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی

انتظار چند هفته بهبودی پس از آپاندکتومی را داشته باشید

برای کمک به بهبودی بدن: فعالیت خود را محدود کنید

اگر آپاندکتومی شما به روش لاپاراسکوپی انجام شد، فعالیت خود را برای 3 تا 5 روز محدود کنید. اگر آپاندکتومی باز انجام داده اید، فعالیت خود را برای 10 تا 14 روز محدود کنید. همیشه از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد محدودیت های فعالیت خود و اینکه چه زمانی می توانید فعالیت های معمول خود را پس از جراحی از سر بگیرید بپرسید.

اگر داروهای ضد درد شما کمکی نکرد، با تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. درد داشتن استرس مضاعفی به بدن شما وارد می کند و روند بهبودی را کند می کند. اگر با وجود مصرف داروهای ضد درد همچنان درد دارید، با یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

وقتی آماده شدید بلند شوید و حرکت کنید. با پیاده روی کوتاه شروع کنید.

وقتی خسته هستید بخوابید. همانطور که بدن شما بهبود می یابد، ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید. راحت باشید و در صورت نیاز استراحت کنید.

 

طب جایگزین برای درد

برای شما داروهایی تجویز می شود که به شما در کنترل درد پس از برداشتن آپاندیس کمک می کند. درمان های دیگر که می تواند به کنترل درد کمک کند مانند:

فعالیت های حواس پرتی، مانند گوش دادن به موسیقی و صحبت با دوستان، که ذهن شما را از درد شما دور می کند. روش حواس پرتی می تواند به ویژه در مورد کودکان موثر باشد.

تمرین مدیتیشن برای کمک به آرامش بدن. همچنین حتما استراحت کافی داشته باشید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. Appendicitis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.