داخلی

علائم فتق اینگوینال و درمان آن

علائم فتق اینگوینال و درمان آن

علائم فتق اینگوینال

فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که بافتی مانند بخشی از روده از طریق یک نقطه ضعیف در عضلات شکم بیرون بزند. برآمدگی ایجاد شده می تواند دردناک باشد، به خصوص زمانی که سرفه می کنید، خم می شوید یا یک جسم سنگین را بلند می کنید. با این وجود، بسیاری از فتق ها بی علامت هستند و درد ایجاد نمیکنند. فتق اینگوینال لزوما خطرناک نیست. با این حال، به خودی خود بهبود نمی یابد و می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. در صورت مراجعه به پزشک و متخصص به احتمال زیاد روش جراحی برای شما پیشنهاد خواهد شد و ترمیم فتق یکی از روش های رایج جراحی برای درمان است.

 

علائم فتق اینگوینال در مردان

علائم فتق اینگوینال بسته به نوع فتق ممکن است از بی علامت تا کاملا پر سروصدا و دردناک باشد. علائم شایع را به طور خلاصه بررسی میکنیم:

  • برآمدگی در ناحیه دو طرف استخوان پوبیس (استخوانی که بالای قسمت تناسلی و در خط وسط بدن لمس میکنید)، که در حالت ایستاده آشکارتر می شود، به خصوص اگر سرفه می کنید یا فشار می آورید.
  • احساس سوزش یا درد در برآمدگی
  • درد و احساس ناراحتی در کشاله ران به خصوص هنگام بلند شدن، سرفه کردن یا خم شدن
  • احساس سنگینی یا کشش در کشاله ران شما به خصوص در پایان روز و پس از انجام فعالیت های سنگین
  • ضعف یا فشار در کشاله ران شما
  • گاهی اوقات درد و تورم در اطراف بیضه ها هنگام ورود روده بیرون زده به داخل کیسه بیضه و بروزعلائم فتق بیضه
  • تغییر در عادات روده ای
  • علائم ادراری مانند تکرر ادرار و یا سوزش و درد هنگام ادرار

 

علائم فتق اینگوینال در زنان

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد نیز ممکن است برای زنان رخ بدهد با این تفاوت که درد های تیر کشنده در مردان ممکن است در بیضه ها احساس شود اما در زنان ممکن است این درد تیرکشنده و ناراحتی در ناحیه خارجی اندام تناسلی احساس شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آیا فتق اینگوینال خطرناک است؟

اگر نتوانید فتق را به داخل جا بیندازید، محتویات فتق ممکن است در دیواره شکم و کیسه فتق به دام افتاده باشد (حبس شود). فتق حبس شده می تواند جریان خون را به بافتی که به دام افتاده است قطع کند. فتق استرانگوله شده در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علائم و نشانه های فتق استرانگوله عبارتند از:

  • حالت تهوع، استفراغ یا هر دو
  • تب
  • درد ناگهانی که به سرعت به شدیدترین حالت خود میرسد.
  • تغییر رنگ پوست ناحیه فتق که قرمز، بنفش یا تیره می شود.
  • گیرافتادن روده و‌ عدم‌ دفع مدفوع یا دفع گاز

 

علائم فتق کشاله ران

علائم فتق کشاله ران

 

درمان فتق اینگوینال بدون جراحی

درمان غیرجراحی (watchful waiting) تنها در بیماران بدون علامت یا کم علامت به کار‌ میرود، اگرچه جراحی تنها روش درمان قطعی فتق اینگوینال میباشد. استفاده از فتق بند علایم بیمار را کاهش میدهد ولی نمیتواند جلوی پیشرفت و اینکاسره شدن (به حالتی گفته میشود که محتویات فتق داخل آن گیر افتاده و قابل جا اندازی نیست) فتق را بگیرد. فتق بند میتواند در بیشتر از 65 درصد بیماران موجب تسکین علائم شود.

 

پیشنهاد مقاله: علت و علائم باد فتق چیست؟

قرص برای درمان فتق

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا میتوان فتق را با قرص درمان کرد؟ همانطور که قبلا توضیح داده شد درمان قطعی فتق جراحی است و قرص ها فقط میتوانند نقشی در تسکین درد ناشی از فتق داشته باشند. میتوانید برای تسکین درد فتق خود از داروهایی مانند NSAIDها، استامینوفن و اییوبروفن استفاده کنید.

 

درمان فتق کشاله ران بدون جراحی

همانطور که در بالاتر هم توضیح داده شد تنها روش قطعی درمان فتق اینگوینال جراحی است اما در مواردی که فتق کوچک و بدون علامت است میتوان از فتق بند استفاده کرد. همچنین فتق بند در تسکین علائم فتق مانند درد نیز موثر است به شرط اینکه مداوم استفاده شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داخلی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

برخی از افراد تصور می کنند که فقط به دلیل اینکه علائم فتق اینگوینال مهم یا آزاردهنده ای را ندارند، فتقی که از آن رنج می برند نباید مشکل ساز باشد. چنین دیدگاهی حتی ممکن است این افراد را به این باور برساند که نادیده گرفتن فتق بهترین راه ممکن است. در برخی موارد، رشد فتق متوقف می شود، اما هرگز کوچکتر نمی شود. در برخی موارد شدید، فتق ها می توانند به قدری بزرگ شوند که حفره شکمی فرو بریزد و ترمیم را بسیار دشوارتر کند.

به هر حال، بهتر است فتق را در حالی که نسبتاً کوچک است درمان کنید تا اینکه صبر کنید تا اندازه آن بزرگ شود. ترمیم فتق‌های کوچک‌تر معمولا آسان‌تر است و زمان بهبودی پس از جراحی آن ها می‌تواند بسیار کوتاه‌تر باشد. فتق‌های درمان‌نشده نه تنها ممکن است اندازه‌شان افزایش پیدا کنند، بلکه ممکن است مدیریت آن‌ها سخت‌تر، ناراحت‌کننده‌تر، دردناک‌تر، و در بدترین حالت، تهدیدکننده زندگی شوند.

 

باد فتق در مردان کجاست؟

فتق به معنای ورود قسمتی از بافت بدن به نقطه ای از جدار و غشاء بدن که دچار ضعف است با توجه به تعریف بالا فتق ها بر اساس محل درگیری به انواع مختلفی طبقه بندی میشوند.

 

علائم فتق بیضه

علائم فتق بیضه

 

انواع فتق

فتق اینگوینال

فتق مغبنی زمانی رخ می دهد که بافت چربی یا بخشی از روده شما به کشاله ران شما در بالای قسمت داخلی ران شما نفوذ می کند. شایع ترین نوع فتق همین فتق اینگوینال میباشد که در مردان نسبت به زنان شایع تراست. ازعوامل مهم در ایجاد آن میتوان به افزایش سن و فشار مکرر بر روی شکم اشاره کرد.

 

فتق فمورال

فتق فمورال همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که بافت چربی یا بخشی از روده شما به کشاله ران در پایین کانال اینگوینال شما وارد می‌شود. آنها بسیار کمتر از فتق اینگوینال هستند و بیشتر زنان را نسبت به مردان مبتلا می کنند. علائم فتق کشاله ران نیز مشابه فتق اینگوینال است.

 

فتق نافی

فتق نافی زمانی رخ می دهد که بافت چربی یا بخشی از روده شما از شکم شما نزدیک ناف شما بیرون بزند. این نوع فتق در صورتی می تواند در نوزادان ایجاد شود که منفذی در شکم که بند ناف از آن عبور می کند پس از تولد به درستی بسته نشود. ممکن است بزرگسالان نیز بر اثر فشار مکرر بر شکم به این نوع فتق مبتلا شوند.

 

پیشنهاد ویژه: نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق

فتق هیاتوس

فتق هیاتوس زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از معده با فشردن منفذی در دیافراگم، ورقه نازکی از عضله که قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند، به سمت قفسه سینه شما فشار می‌آورد. این نوع فتق ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشد، اگرچه ممکن است در برخی افراد باعث سوزش سر دل شود. علت مشخصی برای فتق هیاتوس اثبات نشده است اما افزایش سن ودر نتیجه ضعیف شدن دیافراگم و همچنین فشار مکرر بر شکم میتواند زمینه ساز ایجاد آن شود.

انواع دیگر فتق ها که محل بروز آن ها در ناحیه شکم میباشد:

  • فتق ناشی از برش جراحی – جایی که بافت از طریق یک زخم جراحی در شکم شما که به طور کامل بهبود نیافته است عبور می کند.
  • فتق اپی گاستر – جایی که بافت چربی از شکم شما، بین ناف و قسمت پایینی استخوان سینه شما عبور می کند.
  • فتق اشپیگل – جایی که بخشی از روده شما از شکم شما در کنار عضله شکم شما، معمولا زیر ناف شما عبور می کند.
  • فتق دیافراگم – جایی که ارگان ها و بافت های شکم شما از طریق سوراخی در دیافراگم به قفسه سینه شما راه میابند. اگر دیافراگم آنها به درستی در رحم رشد نکند، این می تواند بر نوزادان نیز تأثیر بگذارد.
  • فتق عضلانی – جایی که بخشی از عضله از بافت عبور می کند. آنها معمولا در عضلات پا در نتیجه یک آسیب ورزشی ایجاد می شوند.

 

خلاصه

به طور خلاصه فتق ها بافت هایی از بدن هستند که از مناطق دارای غشاء و عضلات ضعیف بیرون زده میشوند. میتوانند بدون علامت و یا همراه با درد باشند. فتق ها بسته به محل ایجاد به انواع مختلفی تقسیم میشوند که شایع ترین آن فتق اینگوینال است و از ریسک فاکتور های مهم ایجاد آن انجام کار سنگین و افزایش سن میباشد. تنها درمان قطعی برای بهبود فتق ها جراحی میباشد و داروها فقط برای کاهش درد ناشی از فتق کاربرد دارند.

 

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/inguinal-hernia/symptoms-causes/syc-20351547
  2. https://www.nhs.uk/conditions/hernia/
  3. https://thesurgerygroup.com/what-happens-when-a-hernia-goes-untreated/
  4. کتاب اصول جراحی شوارتز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.