گوارش

علائم چسبندگی روده و درمان آن

علائم چسبندگی روده و درمان آن

علائم چسبندگی روده

چسبندگی، نواری از بافت اسکار است که معمولاً پس از جراحی ایجاد می شود. در برخی موارد، چسبندگی می تواند باعث درد در شکم شود و در موارد شدید، بافت اسکار می تواند به اندام ها بچسبد و به طور بالقوه بسیار جدی شود. چسبندگی ها معمولاً پس از جراحی در نتیجه واکنش سیستم ایمنی بدن به این عمل ایجاد می شوند. هر زمان که بافت‌ها آسیب ببینند، مختل شوند یا بدن در معرض تهدید قرار گیرد، سیستم ایمنی واکنش نشان می‌ دهد و بدن را وادار می کند تا شروع به ساختن بافت اسکار کند، نواری که چسبندگی نامیده می شود.

جای زخم بخشی طبیعی از فرآیند بهبود است و بافت اسکار پس از هر عمل جراحی ایجاد می‌شود. در اکثر موارد، بافت اسکار هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اما در برخی دیگر می تواند باعث درد شکم شود، اگر در زنان به روده یا لوله های فالوپ بچسبد، می تواند بسیار جدی باشد و باید به عنوان یک فوریت پزشکی درمان شود.

 

علائم چسبندگی روده

در بسیاری از موارد، چسبندگی شکم علائمی ایجاد نمی کند. اگر علائم ایجاد کنند، درد مزمن شکم شایع ترین علامت است. چسبندگی شکم ممکن است باعث انسداد روده شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر علائم انسداد روده را دارید، فوراً به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. علائم انسداد روده ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • درد شکم
  • نفخ
  • یبوست
  • عدم دفع گاز
  • حالت تهوع
  • استفراغ

اگر انسداد روده جریان خون را در قسمت مسدود شده روده قطع کند یا منجر به پریتونیت شود، ممکن است علائم دیگری مانند ضربان قلب سریع یا تب داشته باشید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان چسبندگی روده

چسبندگی ها را می توان با جراحی باز یا لاپاروسکوپی(بسته) درمان کرد. چسبندگی ها توسط  برش جراحی یا جریان الکتریکی که به آن کوتر می گویند برداشته می شوند. در حدود 70 درصد موارد، عمل برداشتن چسبندگی اصلی باعث ایجاد چسبندگی بیشتر می شود. بنابراین قبل از تصمیم گیری، خطرات، مزایا و جایگزین های جراحی را به طور کامل با پزشک خود در میان بگذارید.

جایگزین های جراحی عبارتند از:

  1. دارو که معمولا  اولین انتخاب درمانی برای درد حاد است و بخشی از درمان درد مزمن است.
  2. ورزش
  3. فیزیوتراپی
  4. تغییر سبک زندگی

 

عارضه چسبندگی روده

عارضه چسبندگی روده

 

غذاهای مفید برای چسبندگی روده

همه غذاها باید خوب جویده شوند و به آرامی خورده شوند. با تنگی یا چسبندگی ممکن است عبور برخی از غذاها دشوار باشد که می تواند باعث انسداد شود. غذاهایی که نرم‌تر و هضم‌تر هستند معمولاً علائم کمتری ایجاد می‌کنند. غذاهای سرشار از فیبر هضم دشواری دارند. غذاهای زیر برای چسبندگی روده مفید هستند:

  1. سبزیجات نرم یا له شده خوب پخته شده، کنسرو گوجه فرنگی بدون دانه، پوره گوجه فرنگی، آب سبزیجات بدون تفاله
  2. سوپ خامه ای، شفاف یا صاف شده
  3. آب میوه بدون پالپ و میوه های نرم مانند موز، میوه های پخته شده و بدون پوست
  4. گوشت و مرغ بدون چربی خوب پخته و نرم با پوست جدا شده است. ماهی، تخم مرغ، توفو
  5. انواع نان سفید و کیک های ساده ساخته شده با آرد سفید

 

پیشنهاد مقاله: روش های درمان پولیپ روده

آیا چسبندگی روده سرطان است؟

چسبندگی روده سرطان نیست اما برخی از درمان‌های سرطان ها می‌توانند باعث چسبندگی و انسداد روده شوند . در بیماران سرطانی، چسبندگی ممکن است در اثر جراحی، تابش اشعه یا گسترش تومور به بافت های مجاور ایجاد شود. کسانی که جراحی روده یا جراحی زنان انجام می دهند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چسبندگی باشند. به صورت کلی چسبندگی روده باید به عنوان یک عامل خطر قوی برای سرطان در نظر گرفته شود که نیاز به بررسی با کولونوسکوپی دارد.

 

درمان خانگی چسبندگی روده

درمان های خانگی برای چسبندگی عبارتند از:

 

دمنوش ها و مکمل های گیاهی

برخی از گیاهان دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده هستند که می تواند برای افراد مبتلا به چسبندگی شکمی مفید باشد. چای های گیاهی مانند چای بابونه و نعناع ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کنند. علاوه بر این، مکمل هایی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و آنزیم های پروتئولیتیک ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

 

روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان طبیعی محبوب برای چسبندگی شکم است. استفاده از روغن کرچک گرم در ناحیه آسیب دیده می تواند به بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک کند و منجر به تسکین درد شود.

 

زردچوبه

زردچوبه یک گیاه ضد التهابی قوی است که به طور گسترده در طب سنتی استفاده می شود. کورکومین، ترکیب فعال آن، به کاهش التهاب کمک می کند، که می تواند درد و ناراحتی ناشی از چسبندگی شکم را کاهش دهد.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از درمان های خانگی شناخته شده برای چسبندگی شکم است که دارای خواص درمانی طبیعی است و می تواند در تسکین بافت های تحریک شده شکم مفید باشد. نوشیدن آب آلوئه ورا یا استفاده از ژل می تواند از سلامت گوارش حمایت کرده و التهاب را کاهش دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوارش و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی همچنین حاوی موسیلاژ است که آن را در تسکین و روان کننده سیستم گوارشی موثر می کند. می توان آن را به صورت چای یا به صورت مکمل مصرف کرد.

 

زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد آن مشهور است. مصرف چای زنجبیل یا افزودن زنجبیل تازه به وعده های غذایی می تواند به مدیریت درد و ناراحتی کمک کند. این یکی از بهترین درمان های طبیعی چسبندگی شکم برای خلاص شدن از شر این عارضه است.

 

چه چیزی برای چسبندگی روده خوبه؟

تغییرات رژیم غذایی و هیدراتاسیون

حفظ یک رژیم غذایی سالم و هیدراته ماندن کافی برای مدیریت چسبندگی شکم ضروری است. نوشیدن آب زیاد در طول روز به منظم بودن حرکات روده کمک می کند.

 

ماساژ شکم

ماساژ ملایم شکم می تواند در شکستن چسبندگی ها و تقویت حرکت مناسب اندام مفید باشد. برای جلوگیری از هر گونه عارضه، ضروری است که به دنبال یک ماساژدرمان با تجربه در مقابله با چسبندگی شکم باشید.

 

علائم چسبندگی شکمی

علائم چسبندگی شکمی

 

تمرین و ورزش منظم

درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم می تواند به بهبود جریان خون و بهبود هضم سالم کمک کند. ورزش‌های کم‌تأثیر مانند یوگا و پیاده‌روی می‌توانند به ویژه برای افراد مبتلا به چسبندگی شکمی مفید باشند.

 

مدیریت استرس

استرس می تواند علائم چسبندگی شکم را تشدید کند. تمرین تکنیک های تمدد اعصاب، مانند مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق، می تواند به مدیریت سطح استرس و کاهش ناراحتی کمک کند.

 

بهبود وضعیت بدن

حفظ وضعیت مناسب در هنگام نشستن و ایستادن می تواند فشار بر ناحیه شکم را به حداقل برساند و درد را کاهش دهد. استفاده از مبلمان ارگونومیک نیز می تواند به دستیابی به وضعیت بهتر بدن کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان فوری اسهال کودکان

چسبندگی معده چیست ؟

چسبندگی های معده و‌اجزای دستگاه گوارش می تواند باعث ناراحتی و درد قابل توجهی شود. چسبندگی شکمی  نوارهای فیبری هستند که بین بافت ها و اندام های شکمی ایجاد می شوند. و ممکن است در اثر جراحی های قبلی، عفونت یا التهاب رخ دهند. این چسبندگی ها ممکن است باعث چسبیدن اندام های داخل شکمی مانند معده و روده  شوند که منجر به درد، محدودیت حرکت و عوارض احتمالی شود.

 

علائم چسبندگی روده به رحم

علائم چسبندگی روده به رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد مزمن
  • ناباروری
  • انسداد روده و ناتوانی در دفع گاز
  • اختلال عملکرد مثانه
  • درد و مشکل در اجابت مزاج
  • درد در حرکت مانند راه رفتن، نشستن یا دراز کشیدن در موقعیت های خاص
  • اختلالات عاطفی مانند افسردگی، افکار خودکشی یا ناامیدی.

سایر مشکلات روده ممکن است شامل یبوست، انسداد یا یبوست متناوب با اسهال ناشی از انسداد نسبی باشد. زنان ممکن است مشکلات زنان و زایمان را تجربه کنند، که می تواند به مشکلات اضطراب و عزت نفس که ممکن است قبلاً توسط زنان مبتلا به این اختلال تجربه شده است، بیفزاید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://medium.com/@jesicasarah/your-abdominal-adhesions-savior-home-remedies-that-work-47a8881fc9f7
  2. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/adhesions
  3. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15254-abdominal-adhesions
  4. https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/abdominal-adhesions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.