روانشناسی

علت حواس پرتی چیست؟

علت حواس پرتی چیست؟

علت حواس پرتی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد به راحتی و مکرر حواسشان پرت می شود. علت حواس پرتی میتواند ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانی و محیطی باشد که همگی باعث عدم تمرکز حواس میشوند. درک اینکه علت حواس پرتی چیست؟ و چرا حواسمان پرت می‌شود می‌تواند به شما این امکان را بدهد که استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی و تأثیر آن‌ها بر یادگیری خود اتخاذ کنید.

بیایید با نگاهی به این موارد دلیل وقوع این اتفاق و نحوه مبارزه با آن را بررسی کنیم.

 

علت حواس پرتی در جوانی

اکنون که در مورد اینکه حواس پرتی چیست بحث کردیم. بیایید دلایل خاصی را بیان کنیم که چرا ممکن است در جوانی دچار حواس پرتی شویم. لیست زیر را بررسی کنید و ببینید آیا چیزی برای شما آشنا به نظر می رسد؟

  • سلامت روان: اگر با مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، نارساخوانی، اختلال کمبود توجه، بیش فعالی (ADHD) و غیره سروکار دارید به نظر می رسد که حواس پرتی محصول جانبی آن است.
  • مسائل عاطفی: بسیاری از مسائل به تعویق انداختنما تلاش‌های پنهانی برای جلوگیری از ناراحتی است. رسیدگی نکردن به مسائل عاطفی و عقب انداختن این مسئله باعث سردرگمی و حواس پرتی میشود.
  • روزمرگی: وقتی به اندازه کافی احساس چالش نمی کنیم یا زمانی که فعالیت هایی که انجام می دهیم بیش از حد یکنواخت شده است چرخه رفتاری تکراری را تشکیل می دهد و این نیز میتواند علت حواس پرتی باشد.
  • انجام دادن چند کار هم زمان: یکی دیگر از دلایل مهم حواس پرتی انجام چند کار است. اگر کارهای زیادی را یکجا انجام می دهید احتمال زیادی وجود دارد که نتوانید روی یک چیز تمرکز کنید به خصوص از نظر ذهنی. شما دائماً احساس خستگی می کنید و نمی توانید با تمام ظرفیت خود عمل کنید.
  • بی انگیزگی:  زمانی که انگیزه کافی نداریم یا وظیفه به اندازه کافی پاداش ندارد.
  • سلامت جسمانی: ذهن و بدن ما ارتباط نزدیکی با هم دارند. بنابراین مایه شرمساری است که مردم اغلب سلامت جسمانی را به عنوان یک قطعه مهم از پازل تمرکز نادیده می گیرند. از هر سه بزرگسال یک نفر به طور مزمن دچار کمبود خواب و بی خوابی است که ارتباط بین سلول های مغز را مختل می کند و شناخت را از بین میبرد. ما همچنین عادت داریم وعده های غذایی خود را حذف می کنیم یا میان وعده های سبک می خوریم، که ثابت شده است این کار تمرکز را کم می کند و باعث حواس‌پرتی میشود.

 

عدم تمرکز حواس

عدم تمرکز حواس

 

حواس پرتی چیست؟

حواس پرتی توجه را از آنچه یک اپراتور باید در هنگام انجام یک کار انجام دهد دور می کند. حواس پرتی می تواند بیرونی (مانند سر و صدا) یا داخلی (مانند خستگی، نشخوار فکری یا استرس) باشد. علت حواس پرتی میتواند ناشی از عوامل متعددی باشد از جمله از دست دادن علاقه به فعالیت اولیه، ناتوانی در توجه به دلایل مختلف، یا شدت حواس پرتی.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان حواس پرتی

اگر آماده هستید زندگی خود را از حواس پرتی های بی وقفه پس بگیرید و علت حواس پرتی خود را دریافتید باید مراحل زیر را دنبال کنید تا حواس پرتی نکنید:

 

بر محرک های داخلی مسلط شوید

برای غلبه بر حواس‌پرتی‌ها باید بفهمید که چه چیزی باعث این رفتار میشود؟ چه چیزی شما را وادار می‌کند اجباراً به تلفن خود نگاه کنید یا یک ایمیل دیگر بخوانید؟ علت اصلی رفتار انسان میل به فرار از ناراحتی است. حتی زمانی که فکر می کنیم به دنبال لذت هستیم در واقع مایلیم که خود را از درد رها کنیم. ما از بازی‌های ویدیویی، رسانه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه خود بیش از حد استفاده می‌کنیم، نه فقط برای لذتی که آنها فراهم می‌کنند بلکه به این دلیل که ما را از ناراحتی روانی رها می‌کنند.

پس حواس‌پرتی، فراری ناسالم از احساسات بد است. هنگامی که بتوانید نقش محرک‌های درونی مانند کسالت، تنهایی، ناامنی، خستگی و عدم اطمینان را در زندگی‌تان تشخیص دهید می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه به شیوه‌ای سالم‌تر پاسخ دهید.

 

پیشنهاد مقاله: راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری

برای برنامه ریزی زمان بگذارید

در این روزگار اگر تو برای روزت برنامه ریزی نکنی دیگری این کار را خواهد کرد! بدون اینکه بدانید می خواهید با وقت خود چه کاری انجام دهید همه چیز یک حواس پرتی بالقوه است.

 

حساب شده از تلفن همراه استفاده کنید

این وسیله معجزه آسا در جیب شما خواه برای حفظ تماس با خانواده، گشت و گذار در شهر یا گوش دادن به کتاب های صوتی ضروری است. همچنین می تواند منبع اصلی حواس پرتی باشد.

به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دهید و به دنبال درمان باشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان گیجی و حواس پرتی؟

  1. روال خودمراقبتی: زمانی را برای مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مانند ورزش روزانه، غذا خوردن به موقع و خواب کافی در نظر بگیرید.
  2. روال خود را تغییر دهید: چرخه کسالت خود را بشکنید و راه های خلاقانه برای انجام وظایف روزانه خود بیابید
  3. درمان برای ذهن مانند آبگرم برای بدن و مدیتیشن برای ذهن است.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که در مورد سلامت روانی خود باید دوچندان مطمئن باشید. شما نمی توانید یک علامت واحد را رها کنید حتی اگر به اندازه حواس پرتی بی ضرر باشد.

 

اختلال حواس پرتی

اختلال حواس پرتی

 

افسردگی و حواس پرتی

مسائل مربوط به سلامت روان می تواند تمرکز را به همان شدتی که مسائل مربوط به سلامت جسمانی مختل کند. اضطراب و افسردگی فقط الگوهای فکری ما را تغییر نمی دهند. آنها حتی می توانند مغز ما را دوباره سیم کشی کنند. تصور کنید زمانی که هورمون های استرس شما در حال پمپاژ هستند به دلیل اینکه مغز شما متوجه می شود که تحت یک تهدید جدی (اضطراب) هستید یا زمانی که انگیزه غیرممکن است زیرا این کار بی معنی است (افسردگی) حذف سرعت کدگذاری ذهنی بعدی چقدر دشوارتر خواهد بود.

 

برای درمان حواس پرتی چه بخوریم؟

  • صبح آب بنوشید. پس از هفت یا هشت ساعت خواب در هر شب با کم آبی از خواب بیدار خواهید شد. اگر بتوانید روز خود رابا چند لیوان آب شروع کنید تفاوت زیادی در سطح انرژی و توانایی تمرکز شما ایجاد خواهد کرد.
  • میان وعده های سالم. وقتی گرسنه هستید و با انبوهی از کار مواجه هستید می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که گرسنگی را تا ناهار یا پایان روز کنار بگذارید. اما گرسنگی توانایی شما برای تمرکز رابه میزان قابل توجهی کاهش می دهد. نگهداری از میان وعده های سالم (مانند میوه یا آجیل) در محل کار باعث می شود شکم خود را پر نگه دارید و در کار خود بمانید.
  • از فست فود بپرهیزید.
  • میوه و سبزیجات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این ها باعث عملکرد بهتر ذهن و مغز شما میشود.

 

پیشنهاد ویژه: روش های متوقف کردن نشخوار فکری

 درمان حواس پرتی و سردی مغز

در طب سنتی سردی مغز باعث کند شدن فعالیت ذهنی و کم شدن حافظه میشود و میتواند یکی از علت حواس پرتی باشد و هم چنین کند فهمی، خواب زیاد، سردرد نیز از علائم سردی مغز است. برای از بین بردن سردی مغز و درمان حواس پرتی میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  1. مالیدن روغن سیاه دانه به پیشانی
  2. گرم نگه داشتن سر به وسیله کلاه
  3. خشک کردن موها بعد از حمام
  4. استفاده از بخورهای گرم
  5. خوردن دمنوشهای گرم
  6. استفاده از مواد غذایی با طبع گرم مانند: زنجبیل، عسل، خرما، انگور، سیاهدانه

 

تست حواس پرتی

آزمون هایی برای میزان سنجش حواس پرتی شما وجود دارد که شامل چند سوال می‌باشد که با پاسخ دادن به این سوالات و در آخر تفسیر آزمون میتوانید میزان حواس پرتی خود را ارزیابی کنید. این تست ها به صورت آنلاین در دسترس است. کافی است کلمه تست حواس پرتی را در موتور های جستجوگر بنویسید و آماده انجام آزمون شوید. میزان اعتبار این آزمونها زیاد نمیباشد و فقط جنبه آشنایی دارد.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3217550/
  2. https://medium.com/personal-growth/what-were-all-getting-wrong-about-distraction-53b34244744b
  3. https://doi.org/10.1016/S0165-0327(99)00015-4
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2832856/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.