زنان و زایمان

علت درد های قاعدگی بدون خونریزی چیست؟

علت درد های قاعدگی بدون خونریزی چیست؟

درد های قاعدگی

درد و گرفتگی عضلات یک علامت رایج در طول قاعدگی است، اما این تنها دلیل یا تنها زمانی نیست که می تواند باعث رخ دادن آنها شود. این گرفتگی‌ ها یا دردها که شبیه به درد های قاعدگی هستند، می‌ توانند در هر زمان دیگری از چرخه قاعدگی رخ دهند، و ممکن است برای زنانی که آن‌ها را تجربه می‌کنند، ایجاد نگرانی کند. در این مقاله در مورد گرفتگی عضلات خارج از درد عادت ماهانه، پریود بدون درد مشکلی دارد! و کاهش سریع درد پریود صحبت خواهیم کرد.

 

علائم پریودی بدون خونریزی نشانه چیست

انقباض عضلانی معمولاً در قسمت تحتانی معده یا لگن ایجاد می شود. به طور خاص، درد قاعدگی بدون خونریزی در روز اول یا دوم پریود اتفاق می افتد. تا کنون، ما برخی از عواملی را که شانس تجربه درد های لگنی یا قاعدگی را در خارج از زمان پریود افزایش می دهد، شناسایی کرده ایم. برخی از شایع ترین علل عبارتند از: سیگار کشیدن، طولانی شدن دوره های قاعدگی، سابقه پزشکی سیکل های نامنظم، اضطراب یا افسردگی.

 

تشخیص علت درد پریودی بدون خونریزی

به یاد داشته باشید، اگر درد های قاعدگی دارید اما خون یا پریود ندارید، می تواند ناشی از سیستم تناسلی، روده، سیستم ایمنی شما باشد یا حتی ممکن است نشانه بارداری باشد. بنابراین بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، به خصوص اگر گرفتگی عضلات شما مداوم یا شدید باشد.

 

عادت ماهانه

عادت ماهانه

 

آزمایش تشخیصی دقیق بستگی به نوع بیماری دارد. پزشک تاریخچه پزشکی مختصری می گیرد و لگن را معاینه می کند تا متوجه بشود آیا یک درد عادت ماهانه ساده است یا خیر. روش های تشخیصی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • سونوگرافی – این دستگاه از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ناحیه لگن و اندام های تولید مثل استفاده می کند.
  • MRI – این دستگاه از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از تصاویر سه بعدی از اندام های داخلی استفاده می کند.
  • هیستروسکوپی – یک ابزار تجسم ویژه از طریق واژن و دهانه رحم برای بررسی رحم و سایر اندام های تولید مثل وارد می شود.

 

علت درد پریود بدون خونریزی چیست

در بیشتر موارد، همان مسکن ‌هایی که برای درمان درد های قاعدگی در طول دوره استفاده می ‌شوند، می ‌توانند گرفتگی ‌های شکمی را که بدون پریود رخ می‌ دهند نیز درمان کنند. پیروی از عادات غذایی سالم، ورزش، پرهیز از الکل و تنباکو و نوشیدن آب کافی نیز کمک کننده خواهد بود. اگر گرفتگی ها دلایل زمینه ای شدیدی مانند اندومتریوز داشته باشند، درمان به سن، شدت علائم و طول مدت بیماری بستگی خواهد داشت. اکثر موارد به حداقل درمان تهاجمی نیاز دارند، اما در موارد شدید، ممکن است به مداخله جراحی نیز نیاز باشد.

 

پیشنهاد مقاله: چگونه قاعدگی منظم داشته باشیم؟

 

علت درد های قاعدگی بدون خونریزی

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند توضیح دهد که چرا یک زن بدون قاعدگی یا باردار شدن دچار درد یا گرفتگی عضلانی می شود. این موارد از شرایط طبیعی تا شرایط پزشکی جدی تر را شامل می شود. برای کاهش سریع درد پریود، ابتدا باید عوامل ایجاد آن را شناسایی کرد. در این قسمت برخی از رایج ترین دلایل آورده شده است:

 

تخمک گذاری

ساده ترین و رایج ترین دلیل برای تجربه گرفتگی عضلات خارج از دوره قاعدگی تخمک گذاری است. تخمک گذاری یک فرآیند طبیعی است که بین روزهای 10 تا 14 سیکل قاعدگی اتفاق می افتد، یعنی زمانی که تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند. اگرچه همه زنان در طول تخمک گذاری درد را تجربه نمی کنند، اما برخی از آنها از درد در قسمت پایین شکم شاکی هستند.

 

عدم تخمک گذاری

عدم تخمک گذاری اصطلاحی است که فرآیندی را توصیف می کند که در آن تخمدان ها تخمک را آزاد نمی کنند. یک زن ممکن است تمام علائم پریود خود مانند درد عادت ماهانه را تجربه کند، بدون اینکه واقعاً خونریزی داشته باشد. برای کاهش سریع درد پریود می توانید از کیسه آب گرم یا درمان های دارویی استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت و مشاوره رایگان دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

کیست های تخمدان

کیست تخمدان نیز می تواند یکی از دلایل درد های قاعدگی باشد. این کیست ‌ها زمانی ایجاد می ‌شوند که کیسه ‌های پر از مایع اطراف تخمدان از آزاد شدن تخمک برای تخمک ‌گذاری جلوگیری می‌کنند یا حتی اگر آزاد شود، بعد از آن بسته نمی‌ شوند. در هر دو مورد، گرفتگی عضلات می تواند یک علامت باشد.

 

آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که بافت پوششی رحم در خارج از آن ظاهر می شود و به طور بالقوه باعث گرفتگی یا قولنج می شود. افراد مبتلا به آندومتریوز، درد های قاعدگی شدید را تجربه می کنند که برای کاهش سریع درد پریود گاهی نیاز به استفاده از دارو پیدا می کنند. این دردها معمولاً در ناحیه لگن، کمر، پایین شکم و حتی بالای ران ها رخ می دهند. این گرفتگی اغلب می‌تواند به قدری شدید باشد که راه رفتن را نیز طاقت فرسا کند. با این حال، برای زنان دیگر، گرفتگی ممکن است به صورت موجی بیاید و از بین برود.

 

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی، که معمولا به عنوان “سندرم مثانه دردناک” شناخته می شود، وضعیتی است که مثانه را تحت تاثیر قرار می دهد. گرفتگی همراه با درد یکی از شایع ترین علائم آن به همراه تکرر ادرار.

 

کاهش سریع درد پریود

کاهش سریع درد پریود

 

سندروم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) با درد شکم و نفخ و سایر علائم مشخص می شود. با این حال، این علائم پس از اجابت مزاج بهبود می یابند، زیرا IBS می تواند شامل دوره هایی از اسهال و یبوست نیز باشد. علاوه بر این، برخی از زنان ممکن است در روزهای منتهی به دوره قاعدگی خود تشدید علائم را تجربه کنند.

 

بیماری التهابی روده

شرایطی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می تواند باعث گرفتگی شکم همراه با درد و سوزش در دستگاه گوارش شود که شبیه به درد عادت ماهانه است.

 

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان که از موارد نادر است، می تواند باعث درد شکم یا لگن شود که ممکن است به پاها یا پشت سرایت کند. همچنین اغلب با یبوست، نفخ، تورم شکم، از دست دادن اشتها و کاهش ادرار همراه است. در برخی موارد، سرطان تخمدان نیز ممکن است باعث لکه بینی شود، که ممکن است شما را به این باور برساند که درد عادت ماهانه مربوط به چیز دیگری است. اگر تغییری در قاعدگی یا گوارش خود دارید، همیشه ارزش دارد که با پزشک خود صحبت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: کنترل افسردگی قبل از دوران قاعدگی

 

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که به رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها راه پیدا می‌کند. حدود 85 درصد موارد التهابی لگن ناشی از عفونت های مقاربتی و واژینوز باکتریایی است. زنان مبتلا به PID ممکن است هیچ علامت یا علامتی نداشته باشند. در صورت بروز علائم، زنان دچار گرفتگی شدید شبیه به درد های قاعدگی اما بدون خونریزی، همراه با ناراحتی و درد در رابطه جنسی می شوند. تب و ترشحات واژن از دیگر نشانه های ابتلا به عفونت هستند. IUD زنان را در معرض خطر بیشتری برای بیماری التهابی لگن قرار می دهد. رشته های IUD در واقع به عفونت باکتریایی کمک می کند تا به اندام های تناسلی شما راه پیدا کند.

 

آپاندیسیت

یکی دیگر از دلایل گرفتگی شکم می تواند زمانی باشد که آپاندیس ملتهب یا عفونی شده باشد. اگر تب و درد زیر شکم در سمت راست پایین یا گرفتگی در اطراف ناف خود دارید که شبیه به درد های قاعدگی متداولتان نیست، بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ivi.uk/blog/cramps-but-no-period/
  2. https://drbrighten.com/period-cramps-no-period/
  3. https://www.hollandandbarrett.com/the-health-hub/conditions/womens-health/menstruation/period-pain-but-no-period/
  4. https://www.icliniq.com/articles/womens-health/abdominal-cramps-without-a-period
  5. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menstrual-cramps/symptoms-causes/syc-20374938

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.