پوست و مو

علت لکه های قرمز روی زبان

علت لکه های قرمز روی زبان

علت لکه های قرمز روی زبان

علت لکه های قرمز روی زبان میتواند مختلف باشند. لکه های روی زبان اغلب شایع و بدون نگرانی هستند. اما در بعضی موارد، می توانند نشانه بیماری زمینه ای جدی باشد. برخی از این لکه ها به راحتی قابل تشخیص هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به ارزیابی بیشتر توسط پزشک و دندانپزشک دارند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است لکه هایی روی زبان ایجاد شوند.

اول، زبان‌های سالم دارای لکه‌های کوچک زیادی هستند – جوانه‌های چشایی و پاپیلا (برجستگی‌های کوچک) – برای کمک به حس و چشایی. اما گاهی اوقات، ممکن است لکه هایی روی زبان خود ایجاد شوند که معمولاً وجود ندارند. در بیشتر موارد، این لکه ها بی ضرر هستند. در موارد دیگر، آنها می توانند یک بیماری زمینه ای را نشان دهند.

دانستن تفاوت بین این نوع لکه ها بسیار مهم است تا بتوانید در صورت نیاز به دنبال درمان باشید.

 

علت لکه قرمز روی زبان

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است لکه قرمز روی زبان خود داشته باشید. اول، زبان‌های سالم دارای لکه‌های کوچک زیادی هستند – مانند جوانه‌های چشایی و پاپیلا (برجستگی‌های کوچک) – برای کمک به حس و چشایی. اما گاهی اوقات، ممکن است لکه هایی روی زبان ایجادشود که معمولاً وجود ندارند.

در بیشتر موارد، این لکه ها بی ضرر هستند. در موارد دیگر، آنها می توانند یک بیماری زمینه ای را نشان دهند. دانستن تفاوت بین این نوع لکه ها بسیار مهم است تا بتوانید در صورت نیاز به دنبال مراقبت باشید. علاوه بر پاپیلاها و جوانه های چشایی، ممکن است گهگاه لکه های دیگری روی زبانتان ایجاد شود. بیشتر اوقات، این دلیلی برای نگرانی نیست.

اما گاهی اوقات، لکه‌های روی زبان می‌تواند به یک مشکل اساسی سلامتی جدی‌تر اشاره کند.

 

لکه های روی زبان

عکس لکه قرمز روی زبان

 

ضایعات زبانی شایع و مهم

  • زخم های شانکر لکه های زرد یا سفید با حاشیه های قرمز.
  • تبخال تاول ها یا برجستگی های پر از مایع، گاهی اوقات به صورت خوشه ای.
  • زبان جغرافیایی نقاط بی رنگ و نقشه مانند که ممکن است حاشیه ای رنگ روشن داشته باشند.
  • (پاپیلیت گذرا زبانی) برجستگی های کوچک قرمز یا سفید.
  • برفک دهان نواحی برجسته و سفید رنگی که شبیه پنیر است.
  • لیکن پلان لکه های سفید توری با قرمزی و تورم احتمالی.
  • لکوپلاکیا لکه های سفید که خراشیده نمی شوند برخلاف برفک.
  • اریتروپلاکیا قرمز رنگ است و خراشیده نمی شود.
  • سرطان زبان لکه های قرمز یا سفید، زخم یا زخم های باز

 

آفت دهان

زخم های آفتی نیز نامیده می شوند، زخم های کوچکی هستند که در پوشش دهان ایجاد می شوند. رنگ آنها سفید یا زرد به نظر می رسد و معمولاً حاشیه قرمز دارند. آفت می‌تواند روی زبان، لب‌ها، سطح داخلی گونه ها یا حتی سقف دهان ظاهر شود.

 

تبخال

تبخال که تاول های تب نیز نامیده می شود، شبیه تاول های پر از مایع (یا دسته هایی از تاول ها) است. آنها اغلب بر روی لب های شما ظاهر می شوند، اما می توانید آنها را روی زبان خود نیز مشاهده کنید. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) باعث ایجاد تبخال می شود. HSV-1 به راحتی از طریق بزاق یا تماس نزدیک پخش می شود.

گزینه های بدون نسخه برای درمان تبخال وجود دارد. پزشک شما می تواند به شما کمک کند درمان مناسب برای شما شروع شود…

 

پیشنهاد مقاله: علت التھاب زبان چیست و چگونه درمان میشود؟

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی به دلیل ظاهر “نقشه مانند” به این نام نامیده میشود. افراد مبتلا به این عارضه لکه های صاف قرمزی یا تغییر رنگ روی زبان خود ایجاد می کنند. این مناطق اغلب توسط یک حاشیه سفید یا رنگ روشن احاطه شده اند.

زبان جغرافیایی کاملاً بی ضرر است و مسری نیست. معمولاً درمان لازم نیست.

 

پاپیلیت گذرا زبانی (برجستگی های دروغگو)

پاپیلیت گذرا زبانی که معمولاً برجستگی های دروغی نامیده می شود به پاپیلاهای بزرگ یا ملتهب (برجستگی های کوچک روی زبان) اشاره دارد. آنها معمولا به صورت برجستگی های کوچک قرمز یا سفید ظاهر می شوند. بسیار رایج هستند. آنها معمولاً طی چند روز خود به خود از بین می روند. معمولا خطرناک نیستند و نیازی به درمان ندارند.

برجستگی‌های دروغ نام خود را از افسانه‌ای گرفته‌اند که می‌گوید یک فرد می‌تواند پس از گفتن یک دروغ،مبتلا به این نوع برجستگی ها شود..

 

برفک

برفک دهان یک عفونت قارچی دهانی است. این می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در کودکان نوپا و خردسالان شایع تر است. خیلی مسری نیست، اما می تواند به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند سرایت کند. افراد مبتلا به برفک، لکه‌های برجسته و سفیدی روی زبان و سطح داخلی گونه دارند. این نواحی تحریک شده شبیه پنیر است.

اگر این ضایعات را بتراشید، باعث خونریزی می شود. پزشک شما می تواند یک داروی ضد قارچ برای از بین بردن عفونت تجویز کند.

 

لیکن پلان

لیکن پلان وضعیتی است که منجر به تحریک پوست می شود. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به دلایل ناشناخته به سلول های بدن حمله می کند. همچنین ممکن است لیکن پلان در داخل دهان نیز ایجاد شود. لیکن پلان دهان می‌تواند مانند لکه‌های سفید توری به نظر برسد یا منجر به زخم‌های باز یا بافت‌های متورم شود.

پزشک شما می تواند داروهایی را برای کمک به مدیریت علائم تجویز کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست و مو  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

لکوپلاکیا

ضایعات لکوپلاکیا مانند لکه های سفید داخل دهان به نظر می رسند. این لکه‌ها می‌توانند روی سطح داخلی گونه ها، یا روی یا زیر زبان ایجاد شوند – و نمی‌توانید آنها را بتراشید و از بین ببرید. افرادی که به لکوپلاکیا مبتلا می شوند، خطر ابتلا به سرطان دهان آنها را تهدید می کند. اما اکثر افرادی که به لکوپلاکیا مبتلا می شوند به سرطان دهان مبتلا نمی شوند.

در بیشتر موارد، پزشک توصیه می کنند ضایعات لکوپلاکیا را با جراحی یا نوع دیگری از درمان از بین ببرید.

 

اریتروپلاکی

اریتروپلاکی باعث ایجاد لکه های قرمز غیرطبیعی در داخل دهان می شود.مانند ضایعات لکوپلاکیا، نواحی اریتروپلاکیا هنگام خراشیدن جدا نمی شوند. افرادی که اریتروپلاکیا دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان هستند. پزشک اریتروپلاکیا را با پرتو، جراحی یا با حذف عوامل خطر مرتبط درمان می کنند.

 

سرطان زبان

سرطان زبان نوع نادری از سرطان است که از سلول‌هایی که روی زبان قرار دارند شروع می‌شود. ضایعات سرطانی ممکن است شبیه به موارد زیر باشد:

  • لکه های قرمز یا سفید.
  • زخم ها یا زخم های باز که از بین نمی روند.

در صورت وجود ضایعات دهانی طول کشنده معمولا بالای دوهفته حتما با پزشک و دنداپزشک خود مشورت کنید.

 

درمان لکه های سفید روی زبان

برفک دهان (برفک دهان)

زبان سفید با لکه های قرمز میتواند نشانه برفک دهان باشد. دهان قرمز و خارش دار با لکه های سفید روی زبان می تواند برفک دهان باشد. در نوزادان و کودکان مسن تر با دندان مصنوعی شایع تر است. و در صورت تایید تشخیص توسط پزشک درمان با قطره نیستاتین شروع میشود.

اما قبل از شروع این دارو به صورت خودسرانه حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است تشخیص دیگری مطرح باشد و با شروع درمان به صورت خودسرانه مشکلاتی به وجود بیاید.

 

تغییر رنگ زبان

تغییر رنگ زبان

 

لکوپلاکیا

لکه های سفید داخل دهان می‌توانند روی سطح داخلی گونه ها، یا روی یا زیر زبان ایجاد شوند – و نمی‌توانید آنها را بتراشید و از بین ببرید. افرادی که به لکوپلاکیا مبتلا می شوند، خطر ابتلا به سرطان دهان آنها را تهدید می کند. اما اکثر افرادی که به لکوپلاکیا مبتلا می شوند به سرطان دهان مبتلا نمی شوند.

در بیشتر موارد، پزشک توصیه می کنند ضایعات لکوپلاکیا را با جراحی یا نوع دیگری از درمان از بین ببرید. همچنین لیکن پلان دهان می‌تواند مانند لکه‌های سفید توری به نظر برسد یا منجر به زخم‌های باز یا بافت‌های متورم شود

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که متوجه یک نقطه دردناک یا زخم جدید در زبان یا دهان شدید، باید با پزشک یا دندانپزشک ارتباط بگیرید – به خصوص اگر ظرف چند روز از بین نرود. در بیشتر مواقع، لکه های روی زبان بی ضرر هستند و به سرعت از بین می روند. اما برخی از لکه ها، زخم ها یا ضایعات می توانند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تری باشند.

اگر لکه‌هایی روی زبان خود دارید که از بین نمی‌روند، وقت ویزیت با پزشک خود تعیین کنید. آنها می توانند به تعیین اینکه چه چیزی هستند و اینکه آیا آنها با هر بیماری دیگر مرتبط هستند یا خیر کمک کنند.

 

پیشنهاد ویژه: علت درد زبان چیست ؟

دانه های قرمز روی زبان نشانه چیست؟

انواع لکه های طبیعی و غیر طبیعی روی زبان، از جمله انواع نقطه های قرمز روی زبان، تبخال و آفت. انواع مختلفی از لکه ها را روی زبان وجود دارند یا به وجود می آیند. لکه های طبیعی شامل جوانه های چشایی و پاپیلا است. لکه‌های غیرطبیعی ممکن است شامل زخم‌های سرد، زخم‌های شانکر باشند.

 

لکه های غیرمعمول روی زبان

ممکن است نشاندهنده زبان جغرافیایی باشد که در بالا توضیح داده شد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/24632-spots-on-tongue
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/geographic-tongue/symptoms-causes/syc-20354396
  3. https://championsdental.com/red-dots-on-tongue-the-causes-and-how-to-treat-them/
  4. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/24595-erythroplakia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.