داروها

قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست)

 

قرص اکتولوکاست برای چیست؟ اکتولوکاست برای کودکان نیز کاربرد دارد؟ قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست) به کاهش التهاب کمک می کند و ممکن است برای جلوگیری از حملات آسم در بزرگسالان استفاده شود. قرص اکتولوکاست برای کودکان بالای ۲ سال تجویز می شود. مونته لوکاست همچنین برای جلوگیری از انقباض برونش ناشی از ورزش (باریک شدن مجرای هوا در ریه ها به دلیل ورزش که به عنوان آسم ناشی از ورزش نیز شناخته می شود) در بزرگسالان و کودکان حداقل 6 سال استفاده می شود.

قرص ایروکاست برای چیه؟ برای بزرگسالان و کودکان حداقل 2 ساله با علائم آلرژی فصلی یا تمام سال مونته لوکاست ممکن است زمانی در نظر گرفته شود که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند. Montelukast یک داروی سریع برای حملات آسم نیست و برای عملکرد بهتر باید روزانه مصرف شود. Montelukast در سال 1998 مورد تایید FDA قرار گرفت.

همراه ما باشید تا بدانید مصرف اکتولوکاست 10 برای چیست و قرص مونته لوکاست برای چی خوب است و همچنین در مورد عوارض قرص اکتولوکاست و قرص اکتولوکاست برای کودکان بیشتر بدانید.

 

هشدارها در مورد قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست)

اگر تغییرات غیرعادی در خلق و خو یا رفتار (مانند بی قراری، گیجی، افسردگی، مشکلات خواب، رفتارهای اجباری، توهمات، یا افکار یا اعمال خودکشی) داشتید، مصرف مونته لوکاست را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم التهاب رگ های خونی دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین علائمی شبیه: آنفولانزا، درد شدید سینوسی، بثورات پوستی، بی حسی یا احساس “سوزن و سوزن” در بازوها یا پاها را اگر مشاهده کردید ازپزشک کمک بگیرید.

قبل از مصرف این دارو اگر به آن حساسیت دارید، نباید از مونته لوکاست استفاده کنید. در صورتیکه بیماری روانی یا روان پریشی؛ یا آسم، یا سابقه واکنش آلرژیک شدید (عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، خس خس سینه، تنگی نفس) پس از مصرف آسپرین یا یک NSAID دیگر داشته اید به پزشک خود بگویید.

قرص مونته لوکاست جویدنی (قرص جویدنی اکتولوکاست) ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد و در صورت ابتلا به فنیل کتونوری (PKU) مضر باشد. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

قرص اکتولوکاست برای کودکان

قرص اکتولوکاست ۵ برای کودکان برای چیست؟ برای مصرف هر دارویی، به ویژه برای کودکان، توصیه می‌شود که با پزشک مشورت کنید. این مشاوره به اطمینان از انتخاب صحیح دارو و مطابقت با ویژگی‌های سلامتی کودک شما کمک می‌کند.

در صورتی که پزشک شما توصیه کرده باشد از داروهایی مانند اکتولوکاست یا مونته لوکاست برای کودکان استفاده کنید، حتماً دستورات مصرف را دقیقاً پیروی کنید. همچنین، دوزها و طریقه مصرف باید متناسب با اندازه وزن و سن کودک شما باشد.

داروی اکتولوکاست را بدون نظر پزشک به کودک ندهید.

 

قرص مونته لوکاست برای سرماخوردگی

قرص مونته لوکاست برای چیست؟ داروهایی مانند اکتولوکاست یا مونته لوکاست معمولاً برای سرماخوردگی و علائم آن مثل سرفه، گلو درد، و عطسه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها ممکن است شامل موادی مانند دکسترومتورفان، گواییفنزین، یا پاراستامول باشند.

به هر حال، توصیه می‌شود قبل از مصرف هر دارو، با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که مصرف آن با وضعیت سلامت شما و تداخل با داروهای دیگر شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. همچنین، همواره به دقت دستورات و نکات مصرف موجود در بسته‌بندی دارو را مطالعه کنید.

 

قرص اکتولوکاست برای کودکان

قرص اکتولوکاست برای کودکان

 

نحوه مصرف قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست)

قرص آکتولوکاست برای چی خوبه؟ نحوه مصرف اکتولوکاست به چه صورت است؟ قرص اکتولوکاست 10 برای چیست؟ مونته لوکاست را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید و تمام راهنمای دارو یا برگه های دستورالعمل مربوط به اکتولوکاست ۱۰ مونته لوکاست را بخوانید.

Montelukast یک داروی نجات سریع برای حملات آسم نیست. اگر مشکلات تنفسی‌تان به‌سرعت بدتر می‌شود یا فکر می‌کنید داروهایتان مؤثر نیستند، به پزشک مراجعه کنید.

قرص مونته لوکاست ۱۰ معمولاً هر شب یک بار، با یا بدون غذا مصرف می شود.

برای انقباض برونش ناشی از ورزش، حداقل 2 ساعت قبل از ورزش یک دوز واحد مصرف کنید و حداقل تا 24 ساعت دوز دیگر مصرف نکنید.

قرص معمولی را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید.

اگر از داروهای استروئیدی خوراکی نیز استفاده می کنید، نباید با شروع مصرف مونته لوکاست، مصرف آن را به طور ناگهانی قطع کنید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد کاهش دوز داروی خود دنبال کنید.

مونته لوکاست را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. یک بسته گرانول خوراکی مونته لوکاست را تا زمانی که قصد استفاده ندارید باز نکنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

اطلاعات دقیق دوز قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست)

اگر یک دوز مونته لوکاست را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. از مصرف دو دوز در یک زمان استفاده نکنید.

چنانچه بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

هنگام مصرف مونته لوکاست از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

از موقعیت ها یا فعالیت هایی که ممکن است باعث حمله آسم شود اجتناب کنید.

اگر علائم آسم شما با مصرف آسپرین بدتر می شود، از مصرف آسپرین یا سایر NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره خودداری کنید.

قرص اکتولوکاست برای کودکان بالای ۲ سال است و نه کمتر.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین از متخصص عمومی به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض قرص اکتولوکاست

عوارض قرص اکتولوکاست ۱۰ چیست؟ اگر علائم واکنش آلرژیک به قرص جویدنی مونته لوکاست دارید: کهیر، تاول، خارش شدید. تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو. سریعا به پزشک اطلاع دهید. برخی از افرادی که از مونته لوکاست استفاده می کنند، مشکلات روانی جدید یا بدتر شده ای داشته اند.

اگر تغییرات غیرعادی در خلق و خو یا رفتار داشتید، مصرف قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست) را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، مانند:

  • بی قراری، پرخاشگری، احساس بی قراری یا تحریک پذیری
  • اضطراب، افسردگی، سردرگمی، مشکلات حافظه یا توجه
  • لکنت، لرزش، حرکات کنترل نشده عضلات
  • افکار یا اعمال خودکشی
  • توهم، مشکلات خواب، رویاها، در خواب راه رفتن
  • رفتارهای اجباری یا تکراری

 

عوارض جانبی رایج مونته لوکاست

عوارض قرص مونته لوکاست به شرح زیر است:

  • درد معده، اسهال
  • تب یا سایر علائم آنفولانزا
  • گوش درد یا احساس پری، مشکل شنوایی
  • سردرد
  • علائم سرماخوردگی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، درد سینوسی، سرفه، گلودرد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است در صورت مصرف موارد دیگری نیز رخ دهد.

بیشتر بخوانید: بھترین شربت خلط آور برای درمان سرفه

عوارض قرص اکتولوکاست

عوارض قرص اکتولوکاست

 

عوارض کمتر شایع قرص اکتولوکاست (مونته لوکاست)

بعضی از عوارض در مورد مصرف این قرص کمتر شایع هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

 

ایمونولوژیک

سندرم چرچ استراوس یک بیماری ائوزینوفیلیک گرانولوماتوز نادر است که راه های هوایی فوقانی و تحتانی را درگیر می کند و به صورت رینیت، سینوزیت و آسم ظاهر می شود. اگر سندرم درمان نشود ممکن است به واسکولیت سیستمیک، نوروپاتی محیطی و عوارض قلبی کشنده بالقوه تبدیل شود.

در بیشتر موارد، این وضعیت در طول قطع درمان با کورتیکواستروئید خوراکی ظاهر می شود. نقش ایجاد کننده آنتاگونیست های گیرنده لکوترین رد نشده است.

 

سیستم عصبی

اختلال در توجه، تحریک‌پذیری، اختلال حافظه، لرزش، خواب‌آلودگی، پارستزی/هیپوستزی، تشنج

 

پوستی

بثورات پوستی ، درماتیت آتوپیک، عفونت پوست، اگزما، کهیر.

آنژیوادم، کبودی، اریتم مولتی‌فرم، اریتم ندوزوم، خارش، سندرم استیونز-جانسون/نکرولیز اپیدرمی سمی

 

دستگاه گوارش

درد شکم، سوء هاضمه ،درد دندان ،گاستروانتریت، تهوع، اسهال، سوء هاضمه، عفونت دندان

 

کبدی

افزایش ALT ،AST

انفیلتراسیون ائوزینوفیلیک کبدی. موارد هپاتیت کلستاتیک، آسیب سلولی کبدی و آسیب کبدی با الگوی مخلوط. بسیاری از این موارد در ترکیب با سایر عوامل مخدوش کننده، مانند استفاده از سایر داروها، یا زمانی که در بیمارانی که پتانسیل زمینه ای برای بیماری های کبدی مانند مصرف الکل یا سایر اشکال هپاتیت داشتند، تجویز می شد.

 

چشمی

نزدیک بینی، ورم ملتحمه

 

عوارض دیگر

آستنی، خستگی، تب، تروما ، آنفولانزا، اوتیت، عفونت ویروسی، واریسلا، گوش درد، اوتیت میانی

 

تنفسی

شایع: آنفولانزا، سرفه، احتقان بینی، فارنژیت، سینوزیت، لارنژیت، رینیت عفونی، برونشیت حاد، رینوره، پنومونی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، خس خس سینه، ورم لوزه

  • قلبی عروقی
  • تپش قلب
  • مجاری تناسلی و ادراری
  • شب ادراری در کودکان
  • هماتولوژیک
  • افزایش تمایل به خونریزی، ترومبوسیتوپنی
  • حساسیت مفرط
  • آنافیلاکسی
  • عضلانی اسکلتی
  • آرترالژی، میالژی از جمله گرفتگی عضلات
  • روانپزشکی

 

چه داروهای دیگری بر مونتلوکاست تأثیر می گذارد؟

سایر داروها ممکن است بر مونتلوکاست تأثیر بگذارند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید.

پیشنهاد مقاله: علائم آلرژی شدید فصلی

منابع علمی این مطلب

  1. Montelukast Side Effects
  2. Montelukast

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.