دارویی

قرص فورازولیدون برای چی خوبه؟

قرص فورازولیدون برای چی خوبه؟

قرص فورازولیدون

فورازولیدون به صورت خوراکی مصرف می شود. قرص فورازولیدون در داخل دستگاه روده برای درمان وبا، کولیت و یا اسهال ناشی از باکتری و انگل ژیاردیازیس عمل می کند. این دارو گاهی همراه با داروهای دیگر برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود. فورازولیدون یک نیتروفوران ضد میکروبی مصنوعی است که در درمان خاص و علامتی اسهال باکتریایی یا تک یاخته ای و آنتریت ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود.

 

قرص Furaben

Furaben نام تجاری داروی فورازولیدون در ایران است .

 

شربت Furazolidone برای چیست؟

شربت اسهال فورازولیدون در درمان اسهال یا آنتریت ناشی از باکتری استفاده می شود. همچنین ممکن است در درمان اسهال مسافرتی، تب حصبه، وبا و عفونت سالمونلا مفید باشد.

 

شربت فورازولیدون خارجی

شربت فورازولیدون خارجی

 

شربت فورازولیدون خارجی برای اسهال کودکان؟

دوز مصرفی شربت اسهال فورازولیدون به شکل زیر است:

 

برای وبا یا اسهال ناشی از باکتری

  • بزرگسالان: 100 میلی گرم , چهار بار در روز به مدت پنج تا هفت روز مصرف می شود.
  • شربت furazolidone در کودکان تا 1 ماه  توصیه نمی شود.
  • کودکان یک ماهه و بالاتر: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 1.25 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است که چهار بار در روز به مدت پنج تا هفت روز مصرف می شود.

 

پیشنهاد مقاله: علت و درمان اسهال متناقض

برای ژیاردیازیس

  • بزرگسالان : 100 میلی گرم چهار بار در روز به مدت هفت تا ده روز مصرف می شود.
  • کودکان تا 1 ماه  توصیه نمی شود.
  • کودکان یک ماهه و بالاتر : دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 1.25 تا 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است که چهار بار در روز به مدت هفت تا ده روز مصرف می شود.

 

فورازولیدون نحوه مصرف؟

فورازولیدون ممکن است همراه با غذا مصرف شود تا احتمال ناراحتی معده کاهش یابد. برای اندازه گیری دقیق هر دوز از یک قاشق اندازه گیری مشخص شده یا وسیله دیگری استفاده کنید. یک قاشق چایخوری معمولی خانگی ممکن است مقدار مناسبی مایع را در خود نگه ندارد. برای کمک به از بین بردن کامل عفونت خود، مصرف فورازولیدون را برای تمام مدت درمان ادامه دهید، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهتری پیدا کردید. اگر مصرف این دارو را خیلی زود قطع کنید، علائم شما ممکن است عود کند. هیچ دوزی را از دست ندهید.

 

طول درمان با فورازولیدون

 میانگین موارد اسهال تحت درمان با فورازولیدون طی 2 تا 5 روز پس از درمان پاسخ می‌دهد. بیماران گاه به گاه ممکن است به درمان طولانی تری نیاز داشته باشند. اگر پاسخ بالینی رضایت بخشی در طی 7 روز به دست نیامد، نشان می دهد که پاتوژن نسبت به فورازولیدون مقاوم است و دارو باید قطع شود. درمان کمکی با سایر عوامل ضد باکتری یا نمک بیسموت منع مصرف ندارد. به منظور تجویز فورازولیدون در دوزهای بزرگتر از توصیه شده یا بیش از پنج روز، علائم باید با خطرات احتمالی بحران فشار خون بالا مربوط به تجمع مهار مونوآمین اکسیداز سنجیده شود.

در صورت کافی بودن علائم، بیمار باید از داروها و غذاهایی که مستعد بحران های فشار خون هستند مطلع شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض جانبی فورازولیدون

 یک دارو در کنار اثرات مورد نیاز خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیربا پزشک خود مشورت کنید:

  • تب
  • خارش
  • درد مفاصل
  • بثورات پوستی یا قرمزی
  • گلو درد
  • درد شکم یا معده
  • اسهال
  • سردرد
  • حالت تهوع یا استفراغ

این دارو معمولاً باعث تغییر رنگ ادرار زرد تیره تا قهوه ای می شود. این عارضه جانبی معمولاً نیازی به اقدام خاصی ندارد.

 

شربت اسهال فورازولیدون

شربت اسهال فورازولیدون

 

نکات مهم قبل از استفاده از فورازولیدون

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

 

آلرژی

اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک متخصص عمومی خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص خود اطلاع دهید. برای محصولات بدون نسخه، برچسب یا ترکیبات بسته را به دقت بخوانید.

 

اطفال

از آنجایی که فورازولیدون ممکن است باعث کم خونی شود، استفاده در نوزادان تا یک ماهگی توصیه نمی شود.

 

سالمندان

بسیاری از داروها به طور خاص در افراد مسن مورد مطالعه قرار نگرفته اند. بنابراین، ممکن است مشخص نباشد که آیا آنها دقیقاً به همان روشی که در بزرگسالان جوان تر عمل می کنند یا اینکه عوارض جانبی یا مشکلات متفاوتی را در افراد مسن ایجاد می کنند، کار می کنند. اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از فورازولیدون در سالمندان با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد.

 

پیشنهاد ویژه: درمان اسهال خونی و پیشگیری از آن

شیر دادن

هیچ مطالعه کافی در زنان برای تعیین خطر شیرخوار هنگام استفاده از این دارو در دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی، فواید بالقوه را در مقابل خطرات احتمالی بسنجید.

 

فورازولیدون در بارداری

ایمنی فورازولیدون در سنین باروری ثابت نشده است. مانند هر آنتی باکتریال قوی، فورازولیدون باید در سنین باروری با احتیاط تجویز شود. با این حال، مطالعات اصلاح نژاد حیوانات هیچ شواهدی مبنی بر تراتوژنیسیته پس از تجویز فورازولیدون به مدت طولانی و در دوزهای بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده برای انسان نشان نداده است. هیچ گزارش بالینی در مورد این اثر نامطلوب احتمالی بر روی جنین یا نوزاد تازه متولد شده وجود ندارد.

 

موارد منع مصرف قرص فورازولیدون

  1. برای جلوگیری از واکنش که ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد، باید از مصرف الکل در طول یا در طی چهار روز پس از درمان با فورازولیدون اجتناب شود.
  2. به طور کلی داروها‌ و غذاهای حاوی تیرامین و آمین های سمپاتومیمتیک غیرمستقیم در بیمارانی که فوروکسون دریافت می کنند، منع مصرف دارند یا باید با احتیاط مصرف شوند.
  3. فورازولیدون را به نوزادان تا یک ماهگی ندهید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. این دارو ممکن است باعث کم خونی در این بیماران شود. فورازولیدون در شیر مادر زنان شیرده مشخص نشده است، بنابراین ایمنی در این شرایط ایجاد نشده است.
  4. حساسیت قبلی به فورازولیدون منع مصرف دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicinenet.com/furazolidone-oral/article.htm
  2. https://www.drugs.com/cons/furazolidone.html
  3. https://www.rxlist.com/furoxone-drug.htm
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.