دندانپزشکی

نحوه عصب کشی دندان و مراحل انجام آن

نحوه عصب کشی دندان و مراحل انجام آن

نحوه عصب کشی دندان

عصب کشی دندان (Root Canal Treatment) یکی از خدمات دندانپزشکی است که طی آن بافت مرکزی ملتهب و نرم دندان برداشته شده، داخل آن به‌دقت تمیز شده و با مواد مناسب پر می‌شود. این روش درمان برای جلوگیری از ورود باکتری‌های مضر از کانال ریشه عفونی، جلوگیری از عفونت مجدد دندان و نجات دندان‌های سالم انجام می‌شود. در ادامه این مطلب، توضیحات کاملی درمورد نحوه عصب کشی دندان ارائه شده است.

 

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که به عصب کشی نیاز دارید، به‌هیچ‌عنوان نباید نگران شوید. عصب کشی برای درمان دندان آسیب‌دیده و عفونی انجام می‌شود. هرساله میلیون‌ها دندان به این روش درمان شده و درد آن‌ها التیام پیدا می‌کند.
نحوه عصب کشی دندان در گذشته بسیار ابتدایی و دردناک بود که باعث بروز مشکلات بسیاری برای بیمار می‌شد. درحال‌حاضر، عصب کشی به یک پر کردن ساده دندان شبیه است و طی یک یا دو جلسه بسته به وضعیت دندان شما انجام می‌شود. با مشاهده فیلم عصب کشی دندان، به‌صورت گرافیکی با مراحل عصب کشی دندان آشنا می‌شوید؛ اما در ادامه سعی کرده‌ایم به‌صورت اجمالی، به مراحل این روش درمان اشاره کنیم.

 

مرحله اول، آمادگی برای درمان کانال ریشه

دندانپزشک پیش از شروع عصب کشی ریشه دندان، با استفاده از اشعه ایکس از دندان آسیب‌دیده تصویربرداری می‌کند. این تصاویر به او کمک می‌کند که تصویر واضح‌تری از کانال ریشه و میزان آسیب آن داشته باشد. پس از آن نوبت به اعمال ماده بی‌حسی روی دندان آسیب‌دیده است. برای این کار، ماده بی‌حسی را در اطراف ناحیه دندان اعمال می‌کنند. پس از گذشت چند دقیقه و بی‌حس شدن کامل دندان، پزشک عمل عصب کشی دندان را انجام می‌دهد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

مرحله دوم: برداشتن پالپ دندان

پزشک مسلط به نحوه عصب کشی دندان، یک ورقه پلاستیکی به نام رابردم را در اطراف دندان شما قرار می‌دهد تا مطمئن شود که دندان در طول انجام عصب کشی کاملا خشک باقی بماند. این ورقه پلاستیکی از بلعیدن و تنفس مواد شیمیایی مورد استفاده دندانپزشک توسط شما نیز جلوگیری می‌کند؛ سپس پزشک برای دسترسی به پالپ مرده دندان باید یک سوراخ کوچک در دندان ایجاد کند. این سوراخ می‌تواند در بالا یا پشت دندان آسیب‌دیده باشد. ایجاد این سوراخ به‌دلیل ماده بی‌حسی هیچ دردی ندارد و به‌راحتی انجام می‌شود.

حالا نوبت بیرون کشیدن و تمیز کردن بافت مرده دندان است. بافت مرده پالپ و عصب‌های دندان با استفاده از ابزار مخصوصی برداشته می‌شود. با برداشتن بافت مرده، بیمار دیگر هیچ دردی را در دندان خود احساس نمی‌کند.

 

عصب کشی ریشه دندان

عصب کشی ریشه دندان

 

مرحله سوم: تمیز کردن کانال ریشه

بعد از برداشتن پالپ، دندانپزشک آشنا با نحوه عصب کشی دندان، کانال ریشه را کاملا تمیز می‌کند. کانال ریشه معمولا بسیار باریک است؛ به‌همین‌دلیل دندانپزشک از ابزارهایی برای بزرگ کردن کانال و تبدیل آن به شکل منظم استفاده می‌کند. این بخش از درمان ممکن است ساعت‌ها زمان ببرد. دندان‌های ثنایای جلویی و دندان نیش معمولا دارای یک ریشه هستند و یک کانال ریشه دارند. دندان‌های پرمولر یا آسیاب کوچک و دندان‌های جونده پشتی نیز دارای دو یا سه ریشه هستند و هرکدام از آن‌ها یک یا دو کانال ریشه دارند.

هرچه تعداد ریشه‌ها بیشتر باشد، درمان ریشه دندان بیشتر طول می‌کشد. پس از تمیز کردن کانال ریشه، دندان شما به صورت موقتی با مواد مخصوص پر می‌شود و پزشک در صورت نیاز به شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا از بروز عفونت بیشتر جلوگیری شود.

 

پیشنهاد مقاله: درمان عفونت لثه و دندان

مرحله چهارم: پر کردن کانال ریشه

در این مرحله از عصب کشی ریشه دندان، مواد پرکننده موقت برداشته شده و از مواد دیگری برای پر کردن دائم کانال ریشه استفاده می‌شود. ممکن است پزشک بعد از اتمام عملیات پر کردن کانال ریشه، دندان را روکش کند؛ چراکه دندان‌های پرشده با مواد نسبت‌به دندان‌های سالم و طبیعی آسیب‌پذیرتر هستند و احتمال شکستن آن‌ها بیشتر است.

 

فیلم عصب کشی دندان

با تماشای فیلم می‌توانید دید بهتری نسبت‌به نحوه عصب کشی دندان به‌دست بیاورید و از تمام مراحل آن به‌صورت تصویری آگاه شوید. از مرحله ابتدایی آماده کردن کانال ریشه تا تمیز کردن و پر کردن آن به‌صورت کامل در فیلم قابل مشاهده است و می‌توانید خیلی دقیق‌تر با نحوه انجام این عمل آشنا شوید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص دندانپزشکی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان بسته به تعداد کانال‌های عصبی نرخ متفاوتی دارد. همچنین هزینه ترمیم و پر کردن دندان و رادیوگرافی را باید در نظر داشته باشید. برای آگاهی از تعرفه‌ها و نرخ خدمات دندانپزشکی می‌توانید با مشاوران و پزشکان وب‌سایت ازپزشک در ارتباط باشید. با ویزیت آنلاین می‌توانید در وقت و هزینه پرداختی صرفه‌جویی خوبی داشته باشید.

 

عصب دندان

عصب دندان

 

نحوه عصب کشی دندان در خانه

عصب کشی دندان در خانه قابل انجام نیست و حتما در صورت بروز درد و عفونت ریشه دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید؛ اما راهکارهایی برای آرام کردن درد عصب دندان پیش از مراجعه به دندانپزشک وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شست‌وشوی دهان با محلول آب‌نمک
  • استفاده از محلول پروکسید هیدروژن
  • سرمادهی با استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده از سیر برای کاهش عفونت عصب دندان
  • استفاده از چای کیسه‌ای نعناع
  • استفاده از روغن میخک برای کاهش التهاب
  • استفاده از روغن آویشن
  • استفاده از روغن درخت چای
  • استفاده از زنجبیل
  • استفاده از زردچوبه

 

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

همان‌طورکه پیش از این گفتیم، اگر به پزشک مسلط به نحوه عصب کشی دندان مراجعه کنید، تمام پروسه درمان شما بدون درد طی خواهد شد. البته این موضوع به وضعیت دندان و لثه‌های شما ارتباط دارد. همچنین پزشک معمولا پیش از سوراخ کردن دندان، از مواد بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که بیمار دردی را احساس نکند. بسیاری از افراد با نگرانی درد عصب کشی دندان به کلینیک‌ها مراجعه نمی‌کنند و با انجام اقدامات خانگی ناامن سعی در آرام کردن درد عصب دندان خود دارند. دقت کنید که این کار شرایط شما را سخت‌تر می‌کند و باعث طولانی‌تر شدن روند درمان شما خواهد شد.

 

عوارض عصب کشی دندان

بعد از پرداختن به این موضوع که آیا عصب کشی دندان درد دارد، باید به عوارض عصب کشی دندان بپردازیم. به‌طورکلی، اگر به پزشک مسلط به عصب کشی دندان مراجعه کنید، عوارضی در انتظار شما نخواهد بود. عوارض و درد عصب کشی دندان فقط در صورت مراجعه به افراد ناشی بروز پیدا می‌کنند و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمیز نشدن کامل کانال‌ها و باقی ماندن مقداری عفونت که باعث آبسه در ریشه دندان می‌شود.
  • برداشتن بی‌دلیل بخش زیادی از دندان که باعث آسیب‌پذیری و تضعیف دندان می‌شود.
  • باقی ماندن یک کانال عفونی اضافی در دندان که از دید دندانپزشک مخفی مانده است.
  • آسیب دیدن روکش به‌دلیل استفاده از مواد بی‌کیفیت

 

مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان

معمولا پزشک بعد از انجام عصب کشی ریشه دندان، به شما پیشنهاد می‌کند که چند دقیقه استراحت کنید و فورا مطب را ترک نکنید. اگر از مواد بیهوشی استفاده شده باشد، ممکن است این مدت زمان طولانی‌تر باشد. همچنین پزشک برای جلوگیری از گسترش عفونت در دهان، به شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند و شما موظف هستید تا پایان دوره درمان، دارو را مطابق دستور پزشک مصرف کنید. از روکش دندان موقت و دائم خود مراقبت کنید و از جویدن مواد سخت و شکستن آجیل با آن‌ها اکیدا خودداری کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و طول عمر دندان ترمیم‌شده شما را افزایش می‌دهد.

 

پیشنهاد ویژه: علت حساسیت دندان به سرما و گرما چیست؟

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، هر چه تعداد ریشه و کانال دندان بیشتر باشد، مدت زمان عصب کشی دندان طولانی‌تر خواهد شد و به‌تبع آن هزینه عصب کشی نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما در حالت عادی، عمل عصب کشی دندان بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد. در برخی از موارد، این عمل طی ۲ تا ۳ جلسه انجام می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب ازپزشک سعی کردیم شما را با نحوه عصب کشی دندان و مراحل آن آشنا کنیم. در صورت بروز هرگونه ناراحتی مربوط به لثه یا دندان می‌توانید از طریق وب‌سایت از پزشک با دندانپزشکان متخصص و مجرب مشورت داشته باشید و در صورت نیاز برای درمان حضوری اقدام کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/21759-root-canal
  2. https://www.nhs.uk/conditions/root-canal-treatment/what-happens/
  3. https://www.aae.org/patients/root-canal-treatment/what-is-a-root-canal/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.