عفونی

چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

چه-افرادی-نباید-واکسن-آنفولانزا-بزنند؟

همه افراد ۶ ماهه و بالاتر، به استثنای موارد نادر، باید هر فصل واکسن آنفولانزا  دریافت کنند. واکسن های مختلف آنفلوانزا برای گروه های سنی مختلف تایید شده است. برخی از افراد (به عنوان مثال، افراد باردار و افرادی که دارای برخی بیماری های مزمن هستند) نباید برخی از انواع واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، و برخی افراد به هیچ وجه نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند .همه افراد باید واکسن آنفولانزا را متناسب با سن و وضعیت سلامتی خود دریافت کنند. برای افراد کمتر از 65 سال، هیچ واکسنی بر واکسن دیگر ارجحیت ندارد. با شروع فصل آنفولانزای 2022-2023، سه واکسن آنفولانزا وجود دارد که ترجیحاً برای افراد 65 سال و بالاتر توصیه می شود.

افرادی که می توانند واکسن آنفولانزا دریافت کنند:

  • واکسن آنفولانزا برای اکثر افراد مناسب است.
  • واکسن های مختلف آنفولانزا برای افراد در سنین مختلف تایید شده است. همه باید واکسن مناسب سن خود را دریافت کنند.
  • برخی از واکسن ها فقط برای بزرگسالان تایید شده اند. به عنوان مثال، واکسن آنفولانزای نوترکیب برای افراد 18 سال و بالاتر و واکسن های غیرفعال کمکی و با دوز بالا برای افراد 65 سال و بالاتر تایید شده است.
  • افراد باردار و افراد مبتلا به بیماری های مزمن خاص باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند.

 

واکسن های مختلف آنفولانزا

افرادی که نباید واکسن آنفولانزا بزنند عبارتند از:

  • کودکان کمتر از 6 ماه برای تزریق واکسن آنفولانزا بسیار کوچک هستند.
  • نوزادان هنوز سیستم ایمنی کاملاً کارآمدی ندارند که بتواند پاسخ مورد نظر را برای واکسن ایجاد کنند.

افراد مبتلا به آلرژی شدید و تهدید کننده زندگی به هر یک از مواد تشکیل دهنده واکسن، (به غیر از پروتئین تخم مرغ)، هستند نباید آن واکسن را دریافت کنند. این ممکن است شامل ژلاتین، آنتی بیوتیک ها یا سایر مواد باشد.

افرادی که واکنش آلرژیک شدید به دوز واکسن آنفولانزا داشته اند، نباید دوباره آن واکسن آنفولانزا را دریافت کنند و ممکن است نتوانند سایر واکسن های آنفولانزا را دریافت کنند. اگر در گذشته واکنش آلرژیک شدیدی به واکسن آنفولانزا داشته‌اید، مهم است که با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا واکسیناسیون برای شما مناسب است یا خیر.

  • هر فردی که تب بسیار بالایی دارد یا به تازگی در بیمارستان بستری شده است.

افرادی که باید قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک خود صحبت کنند:

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند تصمیم بگیرد که آیا واکسیناسیون برای شما مناسب است یا خیر، و بهترین واکسن را برای شرایط شما انتخاب کند:

  • اگر تا به حال به سندرم گیلن باره داشته اید، در مورد سابقه خود با پزشک عفونی خود صحبت کنید.
  • اگر واکنش آلرژیک شدید به دوز قبلی هر واکسن آنفولانزای دیگری داشتید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.
  • اگر احساس بیماری می کنید، در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

آیا می توانید به واکسن آنفولانزا حساسیت داشته باشید؟

اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، ممکن است سوال کنید که آیا آنها دلیلی برای عدم تزریق واکسن آنفولانزا هستند یا خیر. شما باید در مورد مزایا و معایب دریافت واکسن آنفولانزا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا پزشک خود در مورد موارد زیر صحبت کنید:

  • یک واکنش آلرژیک قبلی به واکسن آنفولانزا
  • سابقه سندرم گیلن باره (GBS) پس از واکسیناسیون قبلی آنفولانزا
  • CDC دیگر اقدامات احتیاطی اضافی را برای افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ توصیه نمی کند، اما دو واکسن آنفولانزا وجود دارد که بدون تخم مرغ ساخته شده اند (Flucelvax و Flublok).
  • اگر در زمان واکسن آنفولانزا احساس بیماری می کنید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است توصیه شود که واکسیناسیون خود را به تعویق بیندازید.
  • واکسن آنفولانزا تقریباً برای همه افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، اما اگر نگرانی یا سؤالی دارید، آنها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

 

 تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا

 

آیا در صورت داشتن شرایط پزشکی باید واکسن آنفولانزا بزنم؟

ممکن است سوال کنید که اگر یک بیماری مزمن دارید یا نگران سلامت کلی خود هستید، باید واکسن آنفولانزا دریافت کنید یا خیر.

  • اگر در گروه پرخطر هستید، دریافت واکسن آنفولانزای فصلی در واقع بسیار مهم است، زیرا ممکن است در معرض خطر بالاتری برای داشتن عوارض شدید ناشی از آنفولانزا باشید.

افرادی که پرخطر در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • سالمندان:

با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود و کمتر قادر به دفاع در برابر ویروس آنفولانزا است و شما را در معرض خطر عوارض شدید قرار می دهد. اکثر موارد بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی مربوط به افراد بالای 65 سال است

 

  • کودکان:

کودکان زیر 5 سال و به ویژه کودکان زیر 2 سال در گروه پرخطر عوارض آنفولانزا قرار دارند. این منجر به 25000 بستری شدن در بیمارستان در فصل آنفولانزا برای افراد زیر 5 سال و بیش از 150 مرگ و میر می شود.

 

  • آسم:

حتی اگر آسم به خوبی کنترل شده باشد، راه‌های هوایی حساسی دارید و ویروس آنفولانزا می‌تواند باعث حمله شدید آسم یا ذات‌الریه شود. این شایع ترین عامل در کودکان بستری شده به دلیل آنفولانزا و عامل اصلی در بستری شدن بزرگسالان برای آنفولانزا است.

 

  • بیماری قلبی:

تقریبا نیمی از بزرگسالانی که در فصل آنفولانزای 2018 تا 2019 به دلیل عوارض آنفولانزا در بیمارستان بستری شدند، بیماری قلبی داشتند. ابتلا به بیماری قلبی خطر عوارض آنفولانزا را افزایش می دهد و آنفولانزا خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد

 

  • بارداری:

در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان، سیستم ایمنی بدن شما به گونه ای تغییر کرده است که منجر به افزایش خطر عوارض آنفولانزا می شود. همچنین، اگر تب شدید شود، می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند

  • سرطان:

اگر در حال حاضر سرطان دارید یا در گذشته برای لوسمی یا لنفوم تحت درمان بوده اید، در معرض خطر بیشتری برای عوارض آنفولانزا هستید. احتمال اینکه به دلیل درمان های سرطان یا اثرات خود سرطان، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، بیشتر است.

 

افرادی که در مراکز مراقبت طولانی‌مدت، خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها هستند: افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند و آنفولانزا به راحتی از طریق این مراکز پخش می‌شود.

منابع علمی این مطلب

Who Should Not Get a Flu Shot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.