پوست و مو

۱۰ بیماری که با کاشت ناخن به آن مبتلا می شوید

۱۰ بیماری که با کاشت ناخن به آن مبتلا می شوید

کاشت ناخن

ناخن های ژلی و کاشت از لاک مخصوص استفاده می کنند که با یک لامپ UV خشک می شود. کاشت ناخن و ناخن‌های ژلی معمولاً دوام بیشتری دارند که می‌تواند یک مزیت اصلی برای برخی افراد باشد. علت خارش ناخن بعد از ژلیش، براق و مقاوم در برابر خراش و ضربه هستند. ولی با گذشت زمان، این کار می تواند به ناخن ها آسیب برساند یا برای افراد مضراتی داتشته باشد. بر اساس یک نظرسنجی بزرگ از 2118 نفر که از کاشت ناخن استفاده کردند، برخی افراد دچار خارش، تورم و سوزش شدند. آسیب ناخن در طول فرآیند برداشتن کاشت بیشتر اتفاق می‌افتد – شرکت‌کنندگان ناخن‌های ضعیف، شکافته شده، لکه‌های سفید، شیار و تغییرات در صفحه ناخن را گزارش کردند.

شایع ترین عارضه جانبی درماتیت اگزماتوز دردناک و خارش دار است. دیگر مشکلات شامل ناخن های جدا شده یا اونیکولیز، ضایعات زیر صفحه ناخن و ناخن های ضعیف و شکننده است.

 

مواد شیمیایی موجود در مواد کاشت ناخن،بیماریهای بعد از کاشت ناخن

کاشت حاوی مواد شیمیایی مختلفی است و ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. تحقیقات 2018 و 2021 نشان داد که ژلیش و کاشت حاوی متاکریلات و آکریلات است. اینها می توانند باعث تحریک پوست مانند کهیر و درماتیت تماسی شوند. یکی از نگرانی های رایج در مورد این نوع مانیکور قرار گرفتن در معرض اشعه UV است. با این حال، خطر ابتلا به سرطان پوست یا پیری زودرس به دلیل زمان کوتاه قرار گرفتن در معرض این لامپ کم است. کارشناسان استفاده از کرم ضد آفتاب را در هنگام کاشت توصیه می کنند.

 

هر چند وقت یکبار کاشت ناخن بی خطر است؟

متخصصان پوست توصیه می کنند که حداقل 1 تا 2 هفته بین هر بار انجام کاشت یا کاور فاصله بیاندازند. این به تقویت، ترمیم و آبرسانی مجدد ناخن ها کمک می کند. همچنین به افراد این فرصت را می‌دهد تا ناخن‌های خود را از نظر ناهنجاری‌ها مانند ترک، لکه‌ها و تغییر رنگ بررسی کنند.

 

قارچ ناخن

قارچ ناخن

 

نکات ناخن سالم

راه های مختلفی برای حفظ ناخن های براق، صاف و محکم وجود دارد. برای بهبود و حفظ سلامت ناخن، افراد باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • تمیز کردن مرتب ناخن ها
  • کوتاه کردن ناخن ها
  • سوهان زدن ناخن برای ایجاد لبه های گرد
  • کوتاه نگه داشتن ناخن ها برای کاهش تجمع آلودگی و باکتری ها
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی
  • پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف
  • استفاده از مرطوب کننده
  • اجتناب از جویدن ناخن ها

 

قارچ ناخن

عفونت کاشت ناخن یک عارضه نسبتاً شایع ناشی از کاشت ناخن است .در بیشتر موارد، این عفونت‌ها جدی نیستند و با درمان‌های خانگی یا داروهای ضد قارچ برطرف می‌شوند.

 

پیشنهاد مقاله: درمان عفونت ناخن پا

علت ایجاد قارچ ناخن در زیر ناخن های کاشت شده چیست؟

عفونت‌های قارچی بیش از 50 درصد اختلالات ناخن را تشکیل می‌دهند. ناخن های کاشت با یک چسب به ناخن های واقعی شما متصل می شوند. اگر شل شوند یا به درستی روی آن ها قرار نگیرند، رطوبت بین آنها و ناخن های دست شما محبوس می شود. قارچ ها در محیط های مرطوب رشد می کنند و ممکن است در اطراف همان رطوبت شروع به رشد کنند. گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها معمولاً مسئول عفونت‌های قارچی ناخن، به‌ویژه قارچ Trichophyton rubrum هستند.

 

لاک ناخن و تجهیزات آلوده

مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که قارچ‌ها می‌توانند در برخی از لاک‌های ناخن تکثیر شوند. تجهیزات آلوده در سالن ناخن نیز می تواند شما را در معرض انواع قارچ هایی قرار دهد که ممکن است منجر به عفونت شود.

 

علائم قارچ روی ناخن

عفونت قارچی شما ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند، تا زمانی که پیشرفت کند.

با بدتر شدن عفونت، ممکن است موارد زیر را ببینید:

  • یک ناخن شکننده یا ضخیم
  • بوی بدی از ناخن می آید
  • درد ، به خصوص هنگام فشار دادن به ناخن
  • یک تغییر رنگ زرد، سبز، سیاه یا سفید
  • خارش
  • سرخی
  • تورم

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

چگونه قارچ ناخن را از بین ببریم؟

عفونت قارچی ناخن اغلب خود به خود یا با درمان های خانگی برطرف می شود. داروهای ضد قارچ برای عفونت های جدی تر استفاده می شود.

 

درمان خانگی قارچ ناخن

اولین قدم بعد از مشاهده عفونت، برداشتن کاشت ناخن و شستن ناخن با آب و صابون است. تا زمان رفع عفونت از گذاشتن ناخن جدید خودداری کنید.

 

سرکه

سرکه حاوی اسیدی است که می تواند از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری کند. سعی کنید انگشت خود را در نسبت 2:1 آب گرم به سرکه خیس کنید.

 

درمان قارچ ناخن

درمان قارچ ناخن

 

روغن درخت چای

به گفته مرکز ملی سلامت ، یک مطالعه کوچک شواهدی را نشان داد که روغن درخت چای ممکن است به درمان قارچ ناخن کمک کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است. سعی کنید دو بار در روز روغن را به ناخن خود بزنید.

 

روغن پونه کوهی

تیمول شیمیایی موجود در روغن پونه کوهی ممکن است خواص ضد قارچی داشته باشد. سعی کنید دو بار در روز روغن پونه کوهی را با یک سواب پنبه به ناخن خود بمالید.

 

درمان پزشکی

معمولاً برای عفونت قارچی ناخن نیازی به درمان دارویی نیست مگر اینکه شدید شود. عفونت های قارچی شدید در افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، مانند افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند یا با HIV زندگی می کنند، بیشتر دیده می شود. درمان استاندارد طلایی، داروی ضد قارچ خوراکی تربینافین است. تربینافین فقط با نسخه در دسترس است. ممکن است لازم باشد تا چندین ماه از آن استفاده کنید.

پزشک متخصص پوست و مو ممکن است داروهای ضد قارچ دیگری مانند:

  • ایتراکونازول
  • فلوکونازول
  • گریزئوفولوین

را تجویز کند. برخی به شکل قطره در دسترس هستند.

 

سایر خطرات ناشی از کاشت ناخن

عفونت باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی به اندازه عفونت‌های قارچی رایج نیستند، اما افرادی که کاشت ناخن دارند بیشتر از افرادی که ناخن‌های مصنوعی ندارند، مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی ناخن هستند. باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک دو مورد از شایع ترین علل عفونت باکتریایی ناخن هستند.

 

پیشنهاد ویژه: قرص فیتو و تاثیر آن بر رشد مو و ناخن

واکنش آلرژیک

ممکن است واکنش آلرژیک به آسیلات ها یا چسبی که برای ناخن های شما استفاده می شود، داشته باشید. واکنش های آلرژیک معمولاً در ناحیه اطراف ناخن وجود دارد و ممکن است علائمی مانند:

  • پوست خشک یا پوسته پوسته اطراف ناخن
  • سرخی
  • خارش
  • تورم
  • ناخن های ضعیف شده

ایجاد کند. برای اینکه کاشت به ناخن بچسبد، ناخن های شما باید سوهان کشیده شوند. این سوهان ناخن شما را نازک می کند و می تواند آن را شکننده تر کند. استون اغلب برای از بین بردن برداشت کاشت ناخن استفاده می شود که می تواند به شکنندگی یا خشکی ناخن کمک کند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/are-gel-nails-bad-for-you#alternatives
  2. https://www.healthline.com/health/fingernail-fungus-from-acrylic-nails#other-risks

2 دیدگاه در “۱۰ بیماری که با کاشت ناخن به آن مبتلا می شوید

  1. نیلوفر خیابانی گفت:

    سلام
    من دختری 18 ساله هستم چندباری کاشت ناخن داشتم ولی الان 3 ماهه که دیگه انجام نمیدم ولی خیلی ناخن های دستم ضعیف شدن و زود به زود میشکنن
    لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام کاشت ناخن باعث ضعیف شدن و نازک شدن بافت ناخن ها میشه. عکس ناخن هارو برام داخل اپلیکیشن ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.