عفونی

۱۰ دارویی که کودک تب دار نباید بخورد!

۱۰ دارویی که کودک تب دار نباید بخورد!

کاهش تب کودک

کودکان به داروهایی نیاز دارند که به طور خاص برای بدن و نیازهای آنها طراحی شده باشد. بسیاری از داروهای بزرگسالان برای کودکان مناسب نیستند.

اگر مطمئن نیستید که دارو برای کودک شما مناسب است یا خیر، از داروساز یا پزشک عفونی خود بپرسید، به خصوص اگر کودک شما زیر 6 ماه سن دارد.

هر زمان که به کودک خود دارو می دهید، باید دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید و دوز را به دقت بررسی کنید. مصرف بیش از حد دارو می تواند بسیار خطرناک باشد.

نگهداری ایمن داروها و انجام سایر اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از مسمومیت بسیار مهم است. به عنوان مثال، داروها را دور از دسترس کودک و در بسته بندی نگهداری کنید.

اگر فکر می کنید فرزندتان به طور تصادفی دارو مصرف کرده یا دوز اشتباه مصرف کرده است، با اورژانس تماس بگیرید. اگر تنفس کودک شما متوقف شد، هوشیاری خود را از دست داد یا تشنج کرد، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید.

 

 

اطلاعات مهم درباره داروی کودکان

وقتی کودک شما احساس ناخوشی می کند، اولین غریزه شما این است که به داروخانه بروید و برای او دارو بیاورید تا احساس بهتری داشته باشد. با این حال، تمام داروهایی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای بزرگسالان تایید کرده است، لزوما برای کودکان بی خطر نیستند. مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان فقط بزرگسالان کوچک نیستند. اینکه آیا یک دارو در کودکان بی‌خطر و مؤثر است به عوامل مختلفی مانند سن و رشد کودک، وزن بدن، دوز و عوارض جانبی دارو بستگی دارد که می‌تواند در کودکان به طور قابل توجهی متفاوت از بزرگسالان باشد.

کاهش تب کودک

چرا دانستن داروهای نامناسب برای کودکان مهم است؟

صرفاً فرض اینکه کودکان بالغ کوچک هستند و تنظیم دوز بر اساس وزن بدن می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، در دهه 1950، آنتی بیوتیک کلرامفنیکل برای درمان عفونت های باکتریایی مقاوم به پنی سیلین استفاده شد. با این حال، هنگامی که به نوزادان تازه متولد شده یا نوزادان نارس کلرامفنیکل داده شد، کبد آنها به اندازه کافی بالغ نبود که بتواند دارو را تجزیه کنn و آنها را در معرض خطر بالای سندرم نوزاد خاکستری قرار می داد که می تواند منجر به مرگ شود.

بنابراین، پزشکان فقط دوزهای کمتری از داروهای مورد تایید FDA را برای بزرگسالان برای بیماران اطفال تجویز نمی کنند. در عوض، آنها بر تحقیقات منتشر شده در مجلات فارماکولوژی اطفال تکیه می کنند که نشان می دهد یک دارو در کودکان چگونه کار می کند و چه واکنش های دارویی نامطلوبی می تواند رخ دهد. آنها بر اساس این یافته های علمی تصمیم می گیرند.

 

راهکارهای کاهش تب کودک

چه داروهایی در کودکان منع مصرف دارد؟

  1. آسپرین

  • برای: کودکان کمتر از 18 سال توصیه نمی شود.

آسپرین با سندرم ری در کودکان مرتبط است. این یک بیماری نادر اما جدی است که در آن تورم در مغز و کبد وجود دارد. اغلب کودکانی را که از یک عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا آبله مرغان بهبود می یابند، تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بالای 3 سال تایید شده است، اما باید فقط در موارد نادر با احتیاط شدید و تحت نظارت دقیق پزشک اطفال استفاده شود. اگر کودک شما به چیزی برای تسکین درد یا تب نیاز دارد، استامینوفن (تیلنول) گزینه ایمن تری است.

  1. ایبوپروفن

  • برای: نوزادان کمتر از 6 ماه توصیه نمی شود.

محصولات ایبوپروفن (ادویل، موترین) برای نوزادان در بازار موجود است. با این حال، پزشکان استامینوفن (تیلنول) را برای کودکان زیر 6 ماه برای درمان بیماری هایی مانند تب و درد دندان درآوردن توصیه می کنند زیرا ایبوپروفن می تواند منجر به مشکلات کلیوی شود. داروسازان و پزشکان اطفال استفاده از استامینوفن را توصیه می کنند زیرا ایمن تر است و احتمال کمتری برای ایجاد واکنش های نامطلوب دارویی دارد.

  1. کدئین

  • برای: کودکان کمتر از 12 سال توصیه نمی شود.

کدئین برای درمان سرفه و درد و تب مورد تایید FDA است. با این حال، داروهایی که حاوی کدئین به عنوان تنها ماده هستند، نباید در کودکان زیر 12 سال استفاده شوند زیرا می توانند باعث کندی یا دشواری تنفس و مرگ شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

  1. دیفن هیدرامین برای تب

  • برای: کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی شود.

دیفن هیدرامین (بنادریل) یک آنتی هیستامین است که برای درمان علائم آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی استفاده می شود. این یک آنتی هیستامین نسل اول است و ممکن است یک داروی  نامناسب در کودکان باشد. دیفن هیدرامین برای تب کودک یک درمان نیست. به سادگی علائم آلرژی را تسکین می دهد. و در حالی که این دارو دارای اثرات آرام بخش است، هرگز نباید برای کمک به خواب کودکان یا تب استفاده شود.

  1. لوپرامید

  • برای: کودکان کمتر از 3 سال توصیه نمی شود.

لوپرامید (Imodium) دارویی است که برای درمان اسهال تجویز می شود. همچنین در برخی از محصولات ضد اسهال بدون نسخه موجود است. با این حال، مطالعات کودکان نشان داده است که در کودکان کمتر از 3 سال، خطر عوارض جانبی بیشتر از فواید آن است، حتی در دوزهای پایین.

  1. قطره بینی زایلومتازولین

  • برای: نوزادان و کودکان خردسال توصیه نمی شود.

قطره بینی Xylometazoline (Otrivin) برای استفاده در نوزادان، کودکان و بزرگسالان مورد تایید FDA است. با این حال، پزشکان توصیه می کنند از مصرف این دارو به خصوص در نوزادان کمتر از 2 هفته خودداری شود، زیرا می تواند باعث خشک شدن مجاری بینی شود. استفاده از مرطوب‌کننده و آسپیراتور ایمن‌ترین راه برای رفع گرفتگی بینی در کودکان خردسال است.

  1. ژل های دندانی بنزوکائین

  • برای: کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی شود.

بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی است. ژل های دندانپزشکی حاوی بنزوکائین  در بازار موجود است. با این حال، FDA در مورد استفاده  نامناسب دارویی از این عوامل موضعی برای درمان درد دندان در کودکان (گروه سنی کمتر از 2 سال) هشدار می دهد. این محصولات فواید کمی دارند و می توانند خطرناک باشند. آنها مفید نیستند زیرا در عرض چند دقیقه شسته می شوند. ژل‌ها، پمادها، اسپری‌ها، محلول‌ها و پاستیل‌های بنزوکائین برای درد دهان و لثه با یک بیماری کشنده به نام متهموگلوبینمی مرتبط هستند که در آن گلبول‌های قرمز توانایی حمل اکسیژن را از دست می‌دهند.

  1. سنا گلیکوزیدها

  • برای: کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی شود.

گلیکوزیدهای سنا (Senokot، Ex-Lax) برای درمان یبوست استفاده می شوند و بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، پزشکان استفاده از این داروها را در کودکان توصیه نمی کنند زیرا جایگزین های مطمئن تری در دسترس هستند.

منابع علمی این مطلب

  1. 8 Medications Not Approved for Children

  2. Medicines for children

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.