بهبود و خطرات

بهبود و خطرات بیماری عروق کرونر قلب

بعد از جراحی قلب یا مشکلاتی مانند حمله قلبی، بازگشت به یک زندگی طبیعی امکام پذیر است.

برنامه ی توانبخشی قلبی

اگر جراحی قلب داشته اید یک نفر از اعضای تیم توانبخشی قلبی شما را در بیمارستان ویزیت می کند تا اطلاعات لازم در مورد وضعیت شما و عمل جراحی که برایتان انجام شده است را در اختیارتان قرار دهد. این مراقبت معمولا بعد از ترک بیمارستان هم ادامه پیدا می کند. در چند هفته ی اول بعد از جراحی، ارتباط با یکی از اعضای تیم توانبخشی قلبی بایستی حفظ شود تا وضعیت بهبودی شما را بررسی کند. آنچه که طی برنامه بازتوانی قلبی صورت می گیرد در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد، اما بیشتر این برنامه ها مبانی پایه ای زیر را در بر می گیرند:

  • تمرینات ورزشی
  • آموزش
  • آرامش و حمایت عاطفی

وقتی که برنامه ی توانبخشی تان را بطور کامل انجام دادید مهم است که این برنامه باعث شود تا تمرینات منظم خود را ادامه داده و یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. این کار به محافظت از قلب شما کمک می کند و خطر مشکلات بعدی مرتبط با قلب را کاهش می دهد.

خود مراقبتی

خودمراقبتی بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزانه است وبه این ترتیب است که شما مسئولیت سلامت و تندرستی خود را به کمک کسانیکه در مراقبت از سلامتی شما نقش دارند، به عهده بگیرید.

خود مراقبتی شامل کارهایی است که شما هرروز انجام می دهید تا متناسب بمانید و سلامت فیزیکی و روانی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید. این کار همچنین به شما کمک می کند تا از بیماری یا سوانح پیشگیری کنید و بیشتر مراقب بیماری های جزئی و مشکلات دراز مدت سلامتی خود باشید. افرادی که از مشکلات دراز مدت سلامتی رنج می برند از حمایت دیگران بسیار سود می برند. این افراد می توانند زندگی طولانی تری داشته باشند. درد، اضطراب و افسردگی و خستگی کمتری را تجربه کنند. همچنین کیفیت زندگی بالاتر داشته و در زندگی بیشتر فعال بوده و غیروابسته به دیگران باشند. 

گروه های حمایتی

اگر مشکل قلبی دارید یا از فردی با بیماری قلبی مراقبت می کنید ممکن است ملاقات با افرادی در نزدیکی تان که وضعیت مشابه شما را دارند، برایتان سودمند باشد. تعدادی گروه های حمایتی در سراسر دنیا وجود دارند که جلسات منظم ورزش مانند پیاده روی گروهی و همینطور فعالیت های اجتماعی را برنامه ریزی و برگزار می کنند. پزشک شما می تواند اطلاعاتی در مورد نزدیک ترین گروه به محل سکونت شما در اختیارتان قرار دهد.

روابط بین فردی و رابطه ی جنسی

با توجه به شرایطی که در یک وضعیت دراز مدت مانند بیماری قلبی وجود دارد ممکن است باعث ایجاد فشار و تنش برای شما، خانواده و یا دوستانتان شود. ممکن است صحبت کردن با دیگران در مورد وضعیتی که دارید مشکل باشد حتی اگر به شما بسیار نزدیک باشند. در مورد احساساتی که دارید راحت باشید و بگذارید خانواده و دوستانتان  بدانند برای کمک به شما چه کاری می توانند انجام دهند. از اینکه به آنها بگویید گاهی نیاز دارید زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید، خجالت نکشید.

زندگی جنسی شما

اگر دچار بیماری عروق کرونری قلب هستید یا اخیرا جراحی قلب انجام داده اید ممکن است در مورد داشتن رابطه ی جنسی نگرانی داشته باشید. معمولا، به محض اینکه به اندازه ی کافی حالتان خوب باشد می توانید رابطه ی جنسی تان را از سر بگیرید. جهت اطمینان از این موضوع از پزشک خود بدون احساس شرم و خجالت مشاوره بخواهید. با همسر خود گفتگو کنید و پذیرای نظرات و افکار متفاوت باشید. دریابید هردوی شما از لحاظ جنسی به چه چیز علاقه مند هستید. تماس ساده، لمس شدن و نزدیک شدن کمک می کند شخص احساس دوست داشته شدن و خاص بودن داشته باشد.

بازگشت به کار

بعد از بهبودی از جراحی قلب، باید بتوانید به کار خود باز گردید، اما ممکن است لازم باشد نوع کاری که انجام می دهید را تغییر دهید. بعنوان مثال، ممکن است نتوانید شغلی داشته باشید که نیاز به کار جسمی و فیزیکی شدید داشته باشد. پزشک متخصص تان در مورد زمانیکه می توانید به سرکار باز گردید و نیز کارهایی که باید از انجامشان پرهیز کنید به شما راهنمایی لازم را خواهد داد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.