COPD

تشخیص بیماری انسدادی مزمن ریه

اگر بطور مداوم دچار علائم بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD) هستید به پزشک تان مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است:

  • درمورد علائمتان بپرسد
  • قفسه ی سینه تان را معاینه کند و به کمک گوشی پزشکی به صدای تنفستان گوش دهد
  • از شما می پرسد که آیا سیگار می کشید و یا سابقه ی مصرف سیگار دارید
  •  به کمک قد و وزن شما نمایه ی توده ی بدنی(BMI) تان را محاسبه می کند
  • از شما در مورد وجود سابقه ی خانوادگی بیماری های ریوی سوال می پرسد

همچنین ممکن است یک تست تنفسی به نام اِسپیرومتری و چند تست دیگر که در زیر شرح داده شده است، برایتان انجام دهد.

اِسپیرومتری

تستی به نام اسپیرومتری می تواند نشان دهد ریه هایتان چقدر خوب کار می کنند. از شما خواسته می شود بعد از استنشاق دارویی به نام برونکودیلاتور (گشادکننده ی برونش ها)  که به گشاد شدن راه های هوایی شما کمک می کند، داخل دستگاهی به نام اِسپیرومتر نفس بکشید.
اِسپیرومتردو مقدار را اندازه می گیرد: حجم هوایی را که می توانید طی یک ثانیه به بیرون بدمید (بازدم)، و حجم کلی هوایی را که به بیرون می فرستید. ممکن است از شما خواسته شود برای به دست آوردن نتیجه ی دقیق چندین بار نفس بکشید.
نتایجی که خوانده می شود با نتایج طبیعی برای سن شما مقایسه می شود که نشان می دهد آیا راه های هوایی شما مسدود هستند یا خیر.

رادیوگرافی اشعه ی ایکس قفسه ی سینه

از رادیوگرافی اشعه ی ایکس قفسه سینه می توان برای شناسایی مشکلاتی در ریه که موجب بروز علائم مشابه بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) می شود، استفاده کرد. مشکلاتی که در رادیوگرافی اشعه ی ایکس قابل شناسایی هستند عبارتند از عفونت های سینه و سرطان ریه، اگرچه که این بیماری ها همیشه قابل شناسایی نیستند.

آزمایش خون

یک آزمایش خون برای شناسایی سایر بیماری هایی که می توانند علائم مشابه بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) ایجاد کنند از جمله سطح پایین آهن خون (آنمی) و غلظت بالای گلبول های قرمز خون (پلی سیتمی) انجام می شود. گاهی هم برای پی بردن به وجود بیماری کمبود آلفا-1 ضد تریپسین ممکن است آزمایش خون انجام شود. این وضعیت یک بیماری نادر ژنتیکی است که ریسک بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) را در شما افزایش می دهد.

آزمایشات بیشتر

گاهی نیاز به آزمایشات بیشتری است تا تشخیص بیماری  انسدادی مزمن ریه (COPD) در شما تائید شده و یا شدت آن مشخص شود. این آزمایشات به شما و پزشکتان برای برنامه ریزی روند درمان کمک می کند. این آزمایشات عبارتند از:

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.