درمان کمردرد

درمان کمر درد

چگونه از کمردرد خلاص شویم ؟

راهکارهای زیر ممکن است به کاهش کمر درد و افزایش سرعت بهبود شما کمک کند

  • تا حد ممکن فعال باقی بمانید و به فعالیت روزانه خود ادامه دهید (این موضوع یکی از مهمترین نکاتی ست که می توانید انجام دهید). به نظر می رسد استراحت طولانی مدت درد را بدتر می کند.
  • ورزش و حرکات کششی مخصوص کمردرد را امتحان کنید، همچنین فعالیت های دیگر مانند پیاده روی، شنا، یوگا و پیلاتس ممکن است مفید باشند.

  • مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید. (قبل از مصرف اطمینان حاصل کنید که داروها مشکلی برایتان ایجاد نمی کنند و اگر مطمین نیستید با پزشک یا داروساز مشورت نمایید).
     
  • از کمپرس گرم یا سرد برای مدت کوتاهی استفاده نمایید.این کمپرس ها و کیسه های آب را می توانید از داروخانه محل تهیه نمایید. یک بطری آب گرم یا یک کیسه سبزیجات یخ زده که در یک پارچه پیچیده شده است نیز درست همین کار را انجام خواهد داد.

گرچه دشوار و دور از ذهن به نظر می رسد اما اگر شما خوش بین باشید و فکر کنید که درد شما باید بهتر شود، به شما در کاهش درد کمک می کند. اثبات شده است افرادیکه در زندگی خود مثبت اندیش اند، بهبود دردشان سریعتر خواهد بود.

درمان های تخصصی

اگر کمردردتان با درمان های معمول بهبود نیابد پزشک عمومی، متخصص یا فیزیوتراپیست ممکن است درمان های بیشتری به شما پیشنهاد دهند. این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:

  • کلاس های ورزش جمعی که در آنها ورزشهایی برای تقویت عضلات و بهبود وضعیت ستون فقرات شما ارائه می شوند.
  • درمان با فشار دست – درمان هایی مانند ماساژ و فشار بر ستون فقرات که معمولا توسط فیزیوتراپیست ها، کایروپرکتورها یا استئوپات ها انجام می شوند.
  • مشاوره روانشناسی مانند درمان رفتاری شناختی که ممکن است زمانیکه بطور مکرر درگیر مقابله با درد کمر هستید، مفید باشند.

اگر مستقیما به افرادی که درمان با ماساژ و فشار دست انجام می دهند مراجعه کنید احتمالا بایستی ویزیت خصوصی بپردازید.
جراحی به طور کلی تنها در تعداد کمی از موارد که کمردرد توسط  شرایط خاص پزشکی ایجاد می شود، مورد توجه قرار می گیرد.

درمانهایی که خودتان به تنهایی می توانید انجام دهید

به فعالیت خود ادامه دهید:

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که تا زمانی که ممکن است فعالیت های طبیعی خود را ادامه داده و تحرک داشته باشید.
تصور می شد که استراحت در رختخواب به شما کمک می کند که از کمردرد رهایی پیدا کنید، اما امروزه مشخص شده که افرادی که به فعالیت خود ادامه می دهند، احتمالا سریع تر بهبود می یابند.
بهبود درد ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما دلسرد نشوید – درد شما در نهایت شروع به بهبود خواهد کرد. در صورتی که این درد شما را از انجام امور روزمره به طور عادی باز می دارد، داروهای مسکن را درنظر بگیرید.
لازم نیست منتظر بمانید تا قبل از بازگشت به کار، کاملا بدون درد باشید. بازگشت به کار به شما کمک خواهد کرد که به یک الگوی طبیعی از فعالیت بازگردید و به درد فکر نکنید.

تمرین ها و کشش های ورزشی برای کمر

تمرینات و کشش های ورزشی ساده اغلب می توانند به کاهش درد کمک کنند. هر زمان که تمایل داشته باشید می توانید این ورزشها را در منزل انجام دهید. برای اطلاع  در مورد انواع تمرینات و کشش های ورزشی که می توانند به شما در کاهش درد کمرتان کمک کنند، موارد زیر را ببینید:

پزشک یا فیزیوتراپیست شما می توانند اطلاعات لازم را در مورد نحوه انجام این ورزشها، کششها و تمرینات مربوط به کمر ارایه دهند. انجام ورزش منظم در کنار این کشش ها می توانند به تقویت عضلات کمر و حفظ سلامتی شما کمک کنند. فعالیت هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگا و پیلاتس، انتخابهای محبوب در این موارد هستند.

مسکن ها

ضد التهاب های غیر استروییدی (NSAID) مانند ایبوپروفن می توانند به بهبود کمردرد کمک کنند. انواع مختلفی از این دسته داروها برای خرید در داروخانه ها  بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارند. اما این ضد التهاب های غیر استروییدی برای همه مناسب نیستند. بنابراین برای اینکه بدانید آیا می توانید این دارو مصرف کنید یا خیر، در ابتدا توصیه های روی جعبه دارو یا راهنمای مصرف درون آن را به دقت مطالعه کنید. در هر صورت اگر مطمئن نیستید با داروساز صحبت کنید.
اگر ضد التهاب های غیر استروییدی را نمیتوانید استفاده کنید، مسکن های جایگزین مانند کدئین میتواند کمک کننده باشند. این یک ضد درد قوی است که تنها باید برای کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا اگر به مدت طولانی مصرف شود، میتواند باعث اعتیاد شود.
پاراستامول به تنهایی برای کمردرد توصیه نمی شود اما ممکن است در کنار مسکن های قوی تر مانند کدئین استفاده شود.
اگر شما اسپاسم عضلانی دردناک در پشت داشته باشید ممکن است شل کننده های عضلانی  توسط پزشک شما تجویز شود.

کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس گرم می تواند به کاهش درد هنگام ابتلا به کمر درد کمک می کند. به عنوان مثال استفاده از یک کیسه آب گرم به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده یا استفاده از حمام گرم.
سرما، مانند یک بسته یخ یا کیسه ای از سبزیجات یخ زده که در ناحیه دردناک قرار می گیرد، می تواند در کوتاه مدت کمک کند. با این حال، یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث سرمازدگی در آن ناحیه شود. برای استفاده، یک بسته یخ یا کیسه سبزیجات یخ زده را در یک پارچه بپیچید، سپس به صورت موضعی استفاده نمایید.
یکی دیگر از گزینه ها استفاده متناوب از بسته یخ و کیسه آب گرم است. پک های کمپرس گرم و سرد را می توانید از اکثر داروخانه ها خریداری کنید.

آرام باشید و مثبت فکر کنید

سعی برای آرام و ریلکس بودن بخش مهمی از کاستن درد است زیرا تنش عضلانی ناشی از نگرانی در مورد شرایطتان ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت شود. اگر چه انجام آن می تواند دشوار باشد، اما اگر خوش بین و مثبت اندیش باشید وبه این فکر کنید که درد شما باید بهتر شود، به بهبود شما کمک خواهد کرد، زیرا افرادی که مثبت فکر می کنند  دردشان سریع تر بهبود می یابد.

درمان های تخصصی

کلاس های ورزشی

پزشک معالجتان ممکن است یک برنامه ورزش گروهی را برای بهتر شدن دردتان به شما پیشنهاد دهد. این برنامه ها شامل کلاس هایی است که به وسیله یک مربی واجد شرایط انجام می شود. در این کلاسها انجام ترکیبی از تمرینات برای تقویت عضلات و بهبود وضعیت ستون فقرات، ورزش های هوازی و انجام تمرینات کششی مناسب به شما آموزش داده می شود.

ماساژ و درمان با فشار دست
ماساژ و درمان با فشار دست  نام  گروهی از درمانها است که در آن درمانگر از دست خود برای حرکت، ماساژ دادن و اعمال نیروی دقیق به عضلات، استخوان ها و مفاصل در اطراف ستون فقرات استفاده می کند.
این درمان ها معمولا توسط یک کایروپرکتور ، استئوپات یا فیزیوتراپیست انجام می شود، هرچند عمدتا بیمه این خدمات را پوشش نمی دهد.
درمان با فشار دست می تواند به کاهش درد کمر کمک کند، اما باید در کنار سایر اقدامات درمانی مانند ورزش استفاده شود.
همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه درمانی با نام تکنیک الکساندر ممکن است به درمان درازمدت کمردرد کمک کند، اگر چه جوامع معتبر علمی  در حال حاضر این درمان را به طور خاص توصیه نمی کند.

حمایت های روانشناختی

پزشک معالج شما ممکن است علاوه بر ماساژ، درمان با فشار دست و توصیه های ورزشی، درمان روانشناختی را نیز به شما پیشنهاد دهد.
درمان هایی از قبیل درمان رفتاری شناختی با ایجاد تغییر در تفکرتان نسبت به وضعیتی که در آن قرار دارید، می توانند در کنترل کمردرد به شما کمک کنند.
طرز تفکر و احساس شما نسبت به درد و شرایطی که در آن قرار دارید می تواند بر شدت دردتان تاثیر گذار باشد.
اگر به مدت طولانی در معرض درد بوده اید، یک برنامه درمانی ویژه و تخصصی که شامل ترکیبی از درمان گروهی، ورزش، آرام و ریلکس شدن و همچنین آموزش و روانشناسی در مورد درد باشد ممکن است توسط پزشک برای شما تجویز شود.

جراحی و روش های تهاجمی

جراحی برای کمردرد معمولا تنها در موارد وجود یک دلیل خاص پزشکی برای درد کمرمانند سیاتیک یا دیسک جابجا شده (پرولاپس)، توصیه می شود. اگر سایر درمان ها کمکی به بهبود کمردرد نکرده باشند نیز احتمال انجام جراحی وجود دارد. برخی اوقات در موارد زیر روشی به نام radiofrequency denervation به کار برده می شود:

  • شما برای مدتی طولانی دچار کمردرد باشید
  • درد شما متوسط یا شدید است
  • احتمال آن باشد که درد شما از مفاصل موجود در ستون فقرات ایجاد شده باشد

این روش شامل قرار دادن سوزن در اعصابی است که به آن مفاصل درگیر ختم می شوند. امواج رادیویی از طریق سوزن ها برای گرم کردن اعصاب ارسال می شوند که باعث می گردد از ارسال سیگنالهای درد جلوگیری شود. در حالی که درمان انجام می شود، بیدار هستید و بی حسی موضعی برای کاهش حس در کمر استفاده می شود. شما نیازی به گذراندن حتی یک شب در بیمارستان نخواهید داشت. همانند سایر روش ها، radiofrequency denervation خطر عوارضی مانند خونریزی، کبودی، عفونت و آسیب تصادفی به عصب را به همراه دارد. پیش از موافقت با درمان، با جراح خود صحبت کنید تا خطرها را برای شما شرح دهد.

درمان هایی که توصیه نمی شوند

برخی درمان های دیگر نیز گاهی برای کمردردهای غیر اختصاصی (دردکمر بدون علت مشخص) مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل کمبود شواهد، هنوز جوامع معتبر علمی آنها را توصیه نمی کنند.

این موارد شامل:

  • کمربندها و کرست های طبی، کفش‌ها و کفی های طبی ارتوپدی
  • کشش – استفاده از وزنه ، طناب به همراه  قرقره برای اِعمال نیرو به بافت های اطراف ستون فقرات
  • طب سوزنی – درمانی که به وسیله جایگذاری سوزن های ظریف در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود
  •  درمان با امواج صوتی- که در آن امواج صوتی به سمت ناحیه کمرهدایت می شوند تا سرعت بهبود را افزایش داده و باعث ترمیم بافت گردند.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)– در این روش ماشینی برای انتقال پالس های الکتریکی کوچک به کمر از طریق الکترودهای متصل به پوست (پچهای چسبنده کوچک) استفاده می شود.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست(PENS) – پالس های الکتریکی از طریق سوزن های تعبیه شده  در نزدیکی اعصاب ناحیه کمر به محل درد فرستاده می شوند.
  • درمان IFT)interferential ) – در این روش از دستگاهی برای عبور جریان الکتریکی از کمر استفاده می شود تا سرعت بهبود را افزایش دهد.
  • تزریق مسکن داخل ستون فقرات (در مواردی که درد سیاتیک دارید نیز می تواند موثر باشد).
  • درمان جراحی تعویض دیسک یا جوش دادن ستون فقرات

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.