زندگی با داشتن دیابت

زندگی با داشتن دیابت نوع 2

اگر شما مبتلا به  دیابت نوع ۲ هستید مهم است که از سلامت و تندرستی خود با کمک گرفتن از تیم پزشکی مراقبت کنید.
مراقبت کردن از سلامتی‌‌‌‌‌تان درمان دیابتتان را راحتترمی‌کند و خطر بروز و توسعه عوارض دیابت را برای شما کاهش می‌دهد.
خود مراقبتی برای بیماری دیابت نوع ۲ شامل این موارد می شود:

  • حفظ و باقی‌ماندن در شرایط جسمی و ذهنی خوب
  • پیشگیری از بیماری یا حوادث
  • یادگیری چگونگی .کنارآمدن موثر با ناخوشی های جزئی و شرایط دراز مدت بودن بیماری دیابت

تیم مراقبت کننده از دیابت

از آنجایی که بیماری دیابت نوع ۲ یک مشکل دراز‌مدت است، شما در یک ارتباط منظم با تیم مراقبت از دیابت تان خواهید بود.لازم است پزشک به‌طور منظم چشم‌ها، پاها و اعصابتان را چک کند چون هر یک از  این اعضا می‌توانند تحت تاثیر دیابت قرار گیرند.
شما همچنین باید به‌طور منظم حداقل سالی یکبار مورد بررسی قرار گیرید. تا کیفیت کنترل دیابت تان در طی یک دوره طولانی بررسی شود.
یک نمونه خون از بازوی شما گرفته شده و آزمایش هموگلوبین A1C انجام خواهد شد. این آزمایش مقدار گلوکز درون گلبول‌های قرمز خون را اندازه گرفته وسطح گلوکز خون شما را در طی دو تا سه ماه گذشته نشان می‌دهد

تغییر در سبک زندگی

تغذیه سالم

اگر شما مبتلا به دیابت هستید مصرف یک رژیم غذایی سالم  و متعادل بسیار حائز اهمیت است.ضمناَ نیازی نیست شما ازمصرف یک گروه‌غذایی خاص پرهیز کنید.
تا زمانی که منظم غذا بخورید و انتخاب‌های غذایی سالم داشته‌باشید، می‌توانید یک رژیم‌غذایی متنوع داشته  و از طیف غذاهای وسیعی لذت ببرید.
شما می‌توانید در پخت‌و‌پز غذا تغییراتی برای سازگاری با دیابت ایجاد کنید،مانند کاهش مقدار چربی،نمک و شکر مصرفی و افزایش مقدار فیبر غذایی.
نیازی نیست شما غذاهای حاوی قند وبا چربی زیاد را کاملاَ از رژیم‌غذایی خود حذف کنید،اما مصرف آن‌ها باید محدود باشد.
مسئله مهم در کنترل دیابت از طریق رژیم غذایی این است که منظم غذا بخورید و غذای شما شامل کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای ،مانند ماکارونی،همچنین مقادیر فراوان میوه و سبزیجات باشد. 
اگر رژیم‌غذایی شما متعادل باشد، می توانید سطح سلامتی و وزن مناسب خود را حفظ کنید.

ورزش منظم

از آنجایی که فعالیت بدنی سطح گلوکز خون شما را کاهش می‌دهد، بنابراین بسیار مهم است که اگر دچار دیابت هستید ورزش منظم انجام دهید.
همانند هرکس دیگر، شما باید هر‌هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه(۲ ساعت و ۳۰ دقیقه) فعالیت هوازی با شدت متوسط ، مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی سریع انجام دهید.
با این حال، قبل از شروع یک فعالیت جدید، ابتدا با پزشک خود یا تیم مراقبت کننده از دیابت مشورت کنید.
از آنجایی که ورزش بر میزان قند‌خون شما اثر می‌گذارد، پزشک ممکن است برای ثابت نگه‌داشتن قندخونتان میزان انسولین یا نوع رژیم‌غذایی ‌تان را تغییر دهد.

سیگار نکشید

اگر شما دیابت دارید، خطر بتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در شما افزایش می‌یابد.
علاوه بر افزایش این خطر، سیگار کشیدن هم باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی مرتبط با سیگار مانند سرطان ریه می‌شود.
اگر علاقه مند به ترک سیگار هستید، پزشک تان می‌تواند به شما مشاوره ،حمایت و درمان هایی ارائه دهد تا برای ترک سیگار به شما کمک کند.

ترک الکل

اگر شما دیابت دارید و الکل هم مصرف می کنید، از مصرف بیش از اندازه خودداری کنید و هرگز با معده خالی الکل ننوشید.
با توجه به مقدار الکلی که می‌نوشید،الکل می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قند خون شود(هیپرگلیسمی یا هایپوگلیسمی).
نوشیدن الکل ممکن است برتوانایی شما در انجام انسولین درمانی یا کنترل مناسب قند خون شما تاثیر بدی بگذارد، بنابراین همیشه در مورد مصرف آن مراقب باشید.
به مردان و زنان توصیه می‌شود که به‌طور منظم بیش از ۱۴ واحد در هفته الکل مصرف ننوشند.

حفظ تندرستی

به افراد مبتلا به بیماری ‌های طولانی مدت،مثل دیابت نوع ۲ ،توصیه میشود تا هر پاییز واکسن آنفولانزا دریافت کنند تا در مقابل بیماری  آنفولانزا محافظت شوند.
انجام واکسیناسیون ذاتالریه، که در مقابل عفونت جدی قفسه سینه به نام ذاتالریه پنوموکوکی محافظت ایجاد می‌کند، نیز توصیه شده است.

مراقبت از پا

اگر شما دیابت دارید،شما در معرض خطر بیشتری برای بروز مشکلات درپاهایتان هستید، شامل زخم‌های پا و عفونت‌های ناشی از بریدگیها و خراشیدگیها.
دلیل این موضوع آن است که دیابت با گردش خون ضیف در پاها همراه بوده و گلوکز بالای خون می‌تواند به اعصاب آسیب برساند.
برای پیشگیری از ایجاد مشکل در پاهایتان، ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید و پاهایتان را روزانه با آب گرم بشویید.
کفش‌هایی بپوشید که اندازه باشند،و با پزشکی یا متخصص مراقبت از پا به‌طور منظم ملاقات داشته باشید به این ترتیب هرگونه مشکلی سریعاَ تشخیص داده می‌شود.
به‌طور منظم پاهایتان را برای بریدگی‌ها،تاول‌ها یا خراشیدگی‌ها بررسی کنید چون اگر اعصاب پاهایتان آسیب دیده باشند،ممکن است شما نتوانید درد ناشی از این آسیب ها را در پاهایتان احساس کنید.
اگر آسیب کوچکی در پایتان دارید که درطی چند روز شروع به بهبود نکرده است به پزشک مراجعه کنید.

بررسی منظم چشم

اگر دیابت نوع ۲ دارید، بهتر است یک بار درسال چشم‌هایتان برای معاینه‌ی شبکیه و رتینوپاتی دیابتی شبکیه، توسط چشم پزشک معاینه شوند.
رتینوپاتی دیابتی مشکلی مربوط به چشم است که در آن رگهای خونی کوچک چشمتان در قسمت شبکیه آسیب می بینند.
این موضوع می‌تواند در صورتی رخ دهد که سطح قندخون شما برای مدت طولانی بیش از حد بالا باشد (هایپرگلیسمی). بدون درمان،رتینوپاتی می‌تواند در نهایت منجر به از دست دادن بینایی شود.
علاوه بر رتینوپاتی دیابتی و آسیب شبکیه چشم، بیماران دیابتی در معرض خطر مشکلات دیگری هم در بخشهای دیگر چشم هستند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت برای آزمایش چشم به صورت منظم بایستی هر دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنند.

بارداری

اگر شما دیابت دارید و به داشتن فرزند فکر می‌کنید،بهتر است این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.
برنامه‌ریزی بارداری به این معنی است که شما می‌توانید تضمین کنید سطح گلوکز خون شما می‌تواند به خوبی قبل از باردار شدن کنترل شود.
شما باید به شدت سطح قند خون خود را کنترل کنید -به خصوص قبل از بارداری و طی هشت هفته اول رشد کودکتان- تا خطر زایمان نامطلوب را کاهش دهید.
شما همچنین باید:

  • داروهای خود را چک کنید-برخی قرص‌های درمان دیابت نوع ۲ ممکن است به کودک شما آسیب برساند،بنابراین ممکن است مجبور شوید به تزریق انسولین روی بیاورید. 
  • دوزهای بالاتری از قرصهای اسیدفولیک مصرف کنید-اسیدفولیک به جلوگیری از بروز آسیب‌ طناب نخاعی در فرزندتتان کمک می‌کند. توصیه می‌شود همه زنانی که قصد بارداری دارند اسید فولیک مصرف کنند؛به زنان دیابتی توصیه می‌شود روزانه ۵میلی‌گرم مصرف کنند(فقط با تجویز و نسخه پزشک)
  • چشمهایتان را چک کنید-رتینوپاتی که عروق چشمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد،خطری برای تمام افراد دیابتی است؛از آنجایی که بارداری می‌تواند فشار بیشتری روی عروق  کوچک چشم‌هایتان وارد کند، بنابراین مهم است که رتینوپاتی را قبل از باردار شدن درمان کنید.

پزشک عمومی‌ یا تیم مراقبت از دیابتتان می‌توانند توصیه‌های بیشتری هم در اختیار شما قرار دهند.

با دیگران حرف بزنید

بسیاری از افراد صحبت کردن با دیگرانی که درموقعیت مشابه قرار دارند را مفید می‌دانند، به همین دلیل ممکن است شما از انجمن دیابتی ها بتوانید حمایت هایی را دریافت کنید.
انجمن هایی از بیماران دیابتی وجود دارند که به صورت گروهی فعالیت می کنند و شما می‌توانید در این انجمن ها با سایر افراد مبتلا به دیابت ملاقات و گفتگو داشته باشید.

حمایت مالی و مزایا

در مناطقی که پزشکان خانواده فعالیت می کنند، افراد مبتلا به دیابت را تحت معاینات رایگان چشم قرار می دهند.
برخی افراد دیابتی، باتوجه به تاثیری که این موقعیت بر زندگیشان دارد ممکن است واجد شرایط برخوردداری از مزایای ازکار افتادگی باشند.
گروه‌های اصلی محتمل واجد شرایط برای استفاده از مزایا و امکانات رفاهی شامل کودکان،سالمندان،افراد دارای ناتوانی‌های یادگیری،مشکلات سلامت روان و بیماران با عوارض دیابت هستند.

قوانین مراقبت های روزهای کسالت در دیابت

اگر شما نیاز به تزریق انسولین دارید تا بتوانید دیابتتان را کنترل کنید،باید دستورالعمل‌هایی درباره چگونگی مراقبت از خود هنگام کسالت داشته باشید- این دستورالعمل ها به نام «قوانین مراقبتهای روزهای کسالت» شناخته می شوند.
این قوانین رامی توانید از پزشک یا تیم مراقبت کننده از دیابت دریافت کنید.
مشاوره‌ای که به شما داده می‌شود مختص شماست،اما برخی قوانین کلی درباره انجام این مراقبتهای روزانه در زمان کسالت وجود دارند، شامل:

  • سرخود انسولین تان را قطع نکنید-بسیار مهم است زمانی که کسالت دارید درمان را متوقف نکنید؛برنامه درمان شما نشان می دهد که آیا لازم است به‌طور موقت دوز انسولین را افزایش دهید یا خیر.
  • زمانیکه احساس کسالت می کنید قند خون خود را بیش از مواقع عادی آزمایش کنید-به بسیاری از افراد توصیه می‌شود سطح قند خون را حداقل چهار بار در روز چک کنند.
  • به اندازه کافی آب بنوشید-مطمئن شوید مقادیر زیادی نوشیدنی‌های بدون شکر مصرف می‌کنید
  • به غذا خوردن ادامه دهید-اگر به‌اندازه کافی احساس سلامت می‌کنید غذای جامد بخورید، یا اگر راحتتر است کربوهیدارت‌های مایع مثل شیر،سوپ یا ماست مصرف کنید
  • سطح کتون خود را چک کنید (اگر سطح قند خونتان بالاست)

اگر سطح قند یا کتون خونتان بعد از دریافت انسولین کماکان بالا باقی ماند یا یکی از موارد زیر را داشتید از پزشک یا تیم مراقبت از دیابت تان مشاوره بخواهید:

  • شما مطمئن نیستید که آیا لازم است تغییراتی  در درمان خود ایجاد کنید یا خیر
  • شما نشانه های کتواسیدوز دیابتی را بروز می‌دهید
  • نگرانی های دیگری نیز دارید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.