زنان و زایمان

کاربرد آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

کاربرد آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

عفونت رحم

جنتامایسین برای پیشگیری و درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود و با توقف رشد باکتری ها ‌مرگ آن ها باعث بهبود عفونت می شود. جنتامایسین یک آنتی بیوتیک است که در درمان انواع مختلفی از عفونت های باکتریایی مانند عفونت های استخوانی، عفونت های قلبی، بیماری التهابی لگن، عفونت های مغزی، عفونت دستگاه تنفسی و عفونت های دستگاه ادراری و تناسلی کاربرد دارد.

 

آمپول برای عفونت واژن

اندومتریت یا عفونت رحم التهاب و عفونت پوشش داخلی رحم است. عفونت رحم را می توان به دو دسته مرتبط با بارداری و غیرمرتبط با بارداری تقسیم کرد. زمانی که این بیماری با بارداری ارتباطی نداشته باشد، به آن بیماری التهابی لگن (PID) گفته می شود. اندومتریت اغلب با التهاب لوله های رحم، تخمدان ها و لگن همراه است. عفونت رحم معمولاً از یک عفونت بالا رونده از دستگاه تناسلی تحتانی مانند عفونت واژن ناشی می شود و تشخیص آن معمولاً بر اساس یافته های بالینی مانند تب و درد زیر شکم است.

 

آمپول جنتامایسین برای چیست؟

آمپول جنتامایسین برای درمان عفونت های باکتریایی جدی در بسیاری از قسمت های مختلف بدن استفاده می شود. جنتامایسین متعلق به دسته داروهایی است که به عنوان آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید شناخته می شوند و با  از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها عمل می کنند. با این حال، این دارو برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی مؤثر نیست. تزریق جنتامایسین معمولاً برای عفونت‌های باکتریایی جدی استفاده می‌شود که ممکن است سایر داروها برای آنها مؤثر نباشند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

مصرف آمپول برای عفونت زنان یا آمپول عفونت رحم : تقریباً 90 درصد از زنانی که تحت درمان با داروهای تأیید شده قرار گرفته‌ اند، طی 48 تا 72 ساعت بهبود پیدا می‌کنند. تاخیر در شروع درمان با آمپول عفونت واژن زنان می تواند منجر به سمیت سیستمیک شود. عفونت رحم یا عفونت واژن با افزایش مرگ و میر مادران ناشی از شوک سپتیک همراه است.

 

رویکردهای درمانی

پس از تشخیص عفونت رحم، پزشک باید به سرعت آنتی بیوتیک های وسیع‌الطیف را شروع کند. اکثر موارد عفونت رحم، از جمله مواردی که بعد از زایمان سزارین رخ می دهد، باید در بیمارستان درمان شوند. برای موارد خفیف پس از زایمان طبیعی، آنتی بیوتیک های خوراکی ممکن است کافی باشد. درمان جراحی معمولاً در اندومتریت حاد ضروری نیست. با این حال، در بعضی از افراد به دنبال سقط عفونی، کورتاژ رحم لازم می‌شود. در موارد نادر عفونت رحم شدید که به درمان دارویی پاسخ نمی دهد، ممکن است هیسترکتومی (درآوردن رحم) به عنوان یک مداخله نجات بخش ضروری باشد.

تشخیص عفونت رحم

تشخیص معمولا بر اساس یافته های بالینی به شرح زیر است:

  • تب
  • درد زیر شکم
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • ترشحات غیر طبیعی یا خارش واژن
  • دیسپارونی (درد هنگام رابطه جنسی)
  • سوزش ادرار
  • یبوست یا درد همراه با اجابت مزاج
  • تورم شکم
  • بدحالی

در موارد پس از زایمان، بیماران با تب، لرز، درد زیر شکم و ترشحات بدبو مراجعه می کنند. علایم بیماران مبتلا به PID شامل درد زیر شکم، ترشحات واژن، دیسپارونی، سوزش ادرار، تب و سایر علائم سیستمیک می‌باشد.

 

پیشنهاد مقاله: سریع ترین راه درمان عفونت در بارداری

آمپول جنتامایسین برای عفونت ادراری

عفونت در هر قسمت از سیستم ادراری شما  مانند کلیه ها، مثانه، حالب ها یا مجرای ادرار، عفونت دستگاه ادراری (UTIs) نامیده می شود. UTI شایع ترین عفونت در انسان است و زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند. جنتامایسین تزریقی برای درمان عفونت های پیچیده و بدون عارضه ی ادراری ناشی از باکتری استفاده می شود. جنتامایسین در درمان عفونت‌های طولانی مدت دستگاه ادراری ناشی از باکتری هایی که آنتی‌بیوتیک های با سمیت کمتر به درمان پاسخ نداده اند ، با دوز مناسب و تحت نظر پزشک تجویز می شود و عموماً در دوره‌های اولیه عفونت ادراری تجویز نمی‌شود زیرا عوارض جانبی زیادی دارد .

دوز جنتامایسین در عفونت ادراری

این دارو طبق دستور پزشک معمولاً هر 8 ساعت به صورت تزریق در وریدی یا عضلانی تجویز می شود. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، وزن، آزمایشات و پاسخ به درمان است. دوز معمول بزرگسالان برای عفونت دستگاه ادراری عبارتست از: عفونت های سیستمیک: 1 میلی گرم بر کیلوگرم انفوزیون IM یا IV (بیش از 30 تا 120 دقیقه) هر 8 ساعت. مدت درمان: 7 تا 10 روز.

درمان عفونت رحم

درمان عفونت رحم

آمپول جنتامایسین 80 برای عفونت واژن

برای عفونت واژن و عفونت های زنانه، پزشک آمپول جنتامایسین را فقط در موارد شدید که سایر درمان ها، پاسخ مناسبی نداشته اند ممکن است تجویز کند، ولی به صورت معمول برای عفونت واژن، بسته به علت عفونت که ممکن است باکتریایی یا قارچی باشد ، پزشک داروهای مناسب را به صورت خوراکی، تزریقی یا موضعی برای شما تجویز می کند و تزریق آمپول جنتامایسین جزء درمان های اولیه و روتین نیست.

تاثیر آمپول جنتامایسین بر پریودی

مصرف آمپول جنتامایسین به طور کلی هیچ تاثیری بر پریود شما ندارد. مطالعات علمی نشان داده اند که آنتی بیوتیک ها باعث تاخیر یا تغییر در پریود شما نمی شوند.

عوارض مصرف امپول جنتامایسین برای عفونت زنان

عوارض آمپول جنتامایسین 80 برای عفونت واژن شامل موارد زیر است:

  • ادم (ورم)
  • فشار خون بالا یا پایین
  • مشکلات کلیوی
  • سردرد
  • مشکلات کبدی
  • واکنش محل تزریق
  • ریزش مو
  • خارش
  • تشنج
  • سرگیجه
  • افسردگی
  • گیجی
  • اختلالات الکترولیت
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش ترشح بزاق
  • مشکلات بینایی
  • اختلال شنوایی
  • مشکلات تنفسی
  • تب
  • درد مفاصل
  • کم خونی
  • کاهش تعداد گلبول های سفید
  • کاهش پلاکت
  • واکنش های آلرژیک

درمان آنتی بیوتیکی عفونت رحم غیر مرتبط با بارداری

چندین عامل ضد باکتری با فعالیت در برابر طیف وسیعی از پاتوژن‌های دخیل مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، از جمله داروهای موجود در گروه‌های دارویی بتالاکتام، فلوروکینولون، آمینوگلیکوزید، لینکوزامید و ماکرولید. اکثریت قریب به اتفاق این مطالعات شامل درمان دوگانه برای پوشش طیف گسترده ای از میکروب‌های مرتبط با PID هستند. داکسی سایکلین عامل انتخابی در اکثر این مطالعات بوده است، اگرچه آزیترومایسین نیز در برخی از رژیم‌های درمانی وجود دارد. ترکیب کلیندامایسین و جنتامایسین دارای فعالیت متوسط در شرایط آزمایشگاهی است، در حالی که یک سفالوسپورین نسل دوم (به عنوان مثال، سفوکسیتین یا سفوتتان) به همراه داکسی سایکلین دارای فعالیت عالی در برابر هر دو پاتوژن هستند.

 

مصرف آمپول جنتامایسین در بارداری و شیردهی

بارداری

جنتامایسین تزریقی نباید در دوران بارداری استفاده شود مگر اینکه گزینه های مطمئن تری وجود نداشته باشد. استفاده از جنتامایسین در زنان باردار ممکن است باعث ایجاد نقص مادرزادی در برخی از نوزادان شود. با این حال، در برخی از شرایط جدی، اگر فواید آن بیشتر از خطر آسیب رساندن به نوزاد باشد، پزشک ممکن است این دارو را تجویز کند.

 

شیر دهی

این دارو به مقدار کم وارد شیر مادر می شود. با این حال، بسیاری از پزشکان هنگام استفاده از این دارو، شیردهی را بی خطر می دانند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آمپی سیلین سولباکتام

آمپی سیلین سولباکتام نیز یک عامل بتالاکتام وسیع‌الطیف است، اگرچه اطلاعات کمی در مورد استفاده از آن برای درمان PID وجود دارد. فلوروکینولون‌ها (مانند سیپروفلوکساسین) دیگر PID توصیه نمی شوند، زیرا میزان مقاومت در برابر آنها افزایش یافته است.

 

درمان عفونت رحم

درمان عفونت رحم

 

درمان آنتی بیوتیکی عفونت رحم مرتبط با بارداری

انتی بیوتیک برای عفونت رحم و تخمدان: درمان برای تسکین علائم و جلوگیری از عواقبی مانند عفونت شکم، آبسه و ترومبوفلبیت عفونی لگن توصیه می شود. تجویز سریع آنتی بیوتیک های مناسب در بیماران بدحال بسیار مهم است. درمان بدون توجه به نحوه زایمان یکسان است. با توجه به میکروبیولوژی عفونت رحم، تجویز آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی وسیع‌الطیف توصیه می‌شود. آنتی بیوتیک های خوراکی گزینه ای برای اندومتریت خفیف هستند.

 

کلیندامایسین به همراه جنتامایسین

کلیندامایسین به همراه جنتامایسین یک رژیم وریدی رایج و موثر برای بیماران با عملکرد طبیعی کلیه است. موفقیت این درمان 90 تا 97 درصد می‌باشد. برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، جایگزین های مناسب برای جنتامایسین شامل آمپی سیلین سولباکتام یا کلیندامایسین و سفالوسپورین نسل دوم است.

 

 

مترونیدازول

مترونیدازول فعالیت خوبی در برابر بیشتر بی هوازی ها دارد و می تواند با آمپی سیلین و جنتامایسین مفید باشد، اما اگر دارویی با مشخصات ایمنی بهتر در دسترس باشد، انتخاب ارجح برای زنان شیرده نیست. مقاومت به کلیندامایسین در بین باکتری‌های بی‌هوازی در حال افزایش است، در چنین شرایطی، افزودن آمپی سیلین به رژیم کلیندامایسین به همراه جنتامایسین یا استفاده از آمپی سیلین سولباکتام توصیه می شود. دوره درمان در رژیم خوراکی آنتی بیوتیک، 14 روز و در رژیم آنتی بیوتیکی عضلانی 48 تا 72 ساعت درمان عضلانی است.

سپس برای تکمیل درمان عضلانی، یک دوره هفت روزه آنتی بیوتیک خوراکی پیشنهاد می‌گردد. درمان داخل وریدی تا زمانی که بیمار از نظر بالینی بهبود یابد و حداقل 24 تا 48 ساعت دچار تب نشود ادامه می‌یابد. درمان با آنتی بیوتیک خوراکی پس از درمان داخل وریدی موفقیت آمیز مورد نیاز نیست. همچنین کشت خون به طور معمول انجام نمی‌شود. اگر کشت خون انجام شد و باکتری در خون وجود داشت، مشاوره با متخصص بیماری های عفونی توصیه می شود زیرا ممکن است دوره طولانی تر درمان توصیه گردد.

 

پیشنهاد ویژه: عفونت کلامیدیا چیست و چگونه درمان می شود؟

 

علت شناسی عفونت رحم

اندومتریت یک بیماری چند میکروبی است که در بیشتر موارد، از یک عفونت صعودی از ارگانیسم‌های موجود در فلور طبیعی واژن ناشی می‌شود. عفونت رحم می تواند به دلیل کلامیدیا، سوزاک، سل یا ترکیبی از باکتری های طبیعی واژن باشد و بیشتر احتمال دارد بعد از سقط جنین یا زایمان اتفاق بیفتد. این عفونت همچنین بعد از زایمان طولانی یا سزارین شایع تر است.

پس از انجام عمل لگنی که از طریق دهانه رحم انجام می شود، خطر ابتلا به عفونت رحم بیشتر است. چنین اقداماتی عبارتند از:

  • کورتاژ
  • بیوپسی آندومتر
  • هیستروسکوپی
  • قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD)
  • زایمان (سزارین شایع تر از زایمان طبیعی)

عفونت رحم می تواند همزمان با سایر عفونت های لگنی رخ دهد.

 

 آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

 

بررسی‌ها و آزمایشات برای درمان عفونت رحم

طی معاینه لگن توسط پزشک، رحم و دهانه رحم ممکن است حساس باشد و صداهای روده شنیده نشود. ترشحات دهانه رحم نیز گاهی وجود دارد.

آزمایشات:

  • کشت از دهانه رحم برای کلامیدیا، سوزاک و سایر ارگانیسم ها
  • بیوپسی آندومتر
  • ESR (سرعت رسوب گلبول قرمز)
  • لاپاراسکوپی
  • WBC (شمارش سفید خون)
  • معاینه میکروسکوپی هرگونه ترشح

 

عوارض احتمالی عفونت رحم

عوارض مصرف آمپول عفونت زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناباروری
  • عفونت لگن
  • تشکیل آبسه لگن یا رحم
  • عفونت خون
  • شوک عفونی

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicinenet.com/gentamicin-injection/article.htm
  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-1496/gentamicin-injection/details
  3. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682275.html
  4. https://emedicine.medscape.com/article/254169-overview
  5. https://uptodatefree.ir/topic.htm?path=postpartum-endometritis#H12
  6. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/24334-endometritis
  7. https://medlineplus.gov/ency/article/001484.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.