عفونی

سریع ترین راه درمان عفونت در بارداری

سریع ترین راه درمان عفونت در بارداری

عفونت در بارداری

در دوران بارداری، افراد ممکن است بیشتر در مورد ابتلا به عفونت‌ها و تأثیر آن بر نوزاد در حال رشد، نگران باشند. عفونت در بارداری از جمله عفونت‌های واژن، عفونت‌های قارچی شایع هستند و معمولاً جای نگرانی ندارند. با این حال، عفونت رحم ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند. این مقاله به عفونت‌ زنان ، چگونگی تأثیر آن‌ها بر جنین و نحوه جلوگیری از آنها، درمان خانگی عفونت در بارداری، درمان عفونت رحم در بارداری و درمان عفونت دربارداری می‌پردازد.

 

عفونت واژن در دوران بارداری

فردی که باردار است ممکن است در برابر برخی عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر باشد و اگر عفونت‌ها درمان نشوند، ممکن است عوارض شدیدتری ایجاد کنند. هر کسی که در دوران بارداری حتی یک عفونت جزئی داشته باشد باید با پزشک یا ماما صحبت کند.

عفونت‌های واژن در دوران بارداری عبارتند از:

عفونت های قارچی واژن

عفونت قارچی واژن توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود. این عفونت‌ها در دوران بارداری به دلیل تغییرات در سیستم ایمنی، افزایش تولید گلیکوژن و سطوح بالاتر استروژن به وجود می‌آیند.

 

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن

 

شایع ترین علائم عفونت قارچی واژن عبارتند از:

  • خارش در اطراف واژن
  • ترشحات غلیظ، سفید و شبیه پنیر دلمه ای از واژن
  • بوی نان یا آبجو که از واژن می آید
  • درد یا سوزش در داخل یا اطراف واژن
  • درد یا سوزش در طول رابطه جنسی

افراد می توانند از داروهای تجویزی یا بدون نسخه برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده کنند. با این حال، هر فردی که باردار است نباید بدون مشورت با پزشک یا ماما از این داروها استفاده کند. درمان عفونت قارچی واژن بسیار مهم است. تشخیص قبل از شروع درمان عفونت قارچی واژن ضروری است زیرا سایر عفونت ها مانند واژینوز باکتریایی و کلامیدیا را می توان با عفونت های مخمری اشتباه گرفت.

 

پیشنهاد مقاله: عفونت باکتریال واژن

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت در بارداری باکتریایی در واژن است که به راحتی قابل درمان است. علائم عبارتند از:

  • خارش، سوزش یا درد در واژن
  • بوی ماهی از واژن می آید
  • بوی بدی که بعد از رابطه جنسی بدتر می شود
  • مقدار زیادی ترشح نازک و خاکستری رنگ

اگر BV در دوران بارداری درمان نشود، ممکن است باعث زایمان زودرس، زایمان زودرس و تولد نوزادان با وزن کمتر شود.

 

استرپتوکوک گروه B (GBS)

استرپتوکوک گروه B (GBS) گروهی از باکتری ها هستند که در بدن می آیند و می روند اما اغلب به واژن و رکتوم میروند و باعث عفونت زنان می شوند. آنها معمولاً علائم یا حتی عفونت ایجاد نمی کنند. با این حال، زنانی که هنگام زایمان GBS در بدن خود دارند ممکن است آن را به نوزادان خود منتقل کنند. آزمایش بین آغاز هفته 36 و پایان هفته 37 بارداری می تواند GBS را تشخیص دهد و بخشی استاندارد از اکثر مراقبت های دوران بارداری است. درمان با آنتی بیوتیک ها از طریق یک سوزن در ورید (آنتی بیوتیک های IV) می تواند به طور قابل توجهی خطر انتقال عفونت GBS به نوزاد را کاهش دهد.

 

عفونت رحم در دوران بارداری

عفونت در رحم به دلایل مختلفی می تواند خطرناک باشد. این موضوع ممکن است جفت را تحت تأثیر قرار دهد، به جنین در حال رشد آسیب برساند، باعث زایمان زودرس شود یا منجر به ناهنجاری های هنگام تولد شود. عفونت رحم همچنین می تواند زایمان را خطرناک تر و دشوارتر کند. برخی از افراد نارسایی اندام و سایر عوارض تهدید کننده زندگی را تجربه می کنند. عفونت‌های رحمی اغلب زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌های واژن به سمت رحم می‌روند، بنابراین درمان عفونت واژن اگر انجام نشود یک عامل خطر برای عفونت‌های رحمی است. اگر در طول یک زایمان طولانی، پرده های آن پاره شود، فرد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های رحمی است.

درمان شامل آنتی بیوتیک است و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. اگر در حین زایمان تب ایجاد شود، پزشک یا ماما جنین را زیر نظر می گیرد. اگر علائم شدید باشد، پزشک ممکن است زایمان سزارین را توصیه کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سایر عفونت های دوران بارداری

بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می کند و افراد را مستعد ابتلا به عوارض بسیاری از عفونت ها می کند. به عنوان مثال، تغییرات پوستی مرتبط با هورمون در دوران بارداری می تواند باعث بیماری هایی مانند اگزما یا خشکی شدید پوست شود. اگر پوست باز شود و خونریزی کند، یک عفونت جدی پوستی مانند سلولیت ایجاد می شود.

 

درمان عفونت قارچی واژن

درمان عفونت قارچی واژن

 

برخی از عفونت های دیگر که ممکن است در دوران بارداری جدی تر باشند عبارتند از:

  • آنفولانزا
  • هپاتیت E که یک نوع ویروسی خفیف هپاتیت است
  • تبخال، از جمله ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و ویروس واریسلا زوستر (VZV)
  • لیستریا که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود
  • سرخک
  • اچ‌آی‌وی

افزایش خطر ابتلا به این عفونت ها در دوران بارداری به خوبی شناخته نشده است، اما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و سایر تغییراتی باشد که تعداد سلول های خونی را در بدن تغییر می دهد. به عنوان مثال، در اواخر بارداری، تعداد سلول‌های T که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند کاهش می‌یابد. برخی از داروهایی که می توانند به طور موثر عفونت در بارداری را درمان کنند ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند. بنابراین ضروری است که افراد باردار مبتلا به عفونت با پزشک یا ماما صحبت کنند تا مزایا و خطرات گزینه های مختلف درمانی را بسنجید.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

پیشنهاد ویژه: عفونت در بارداری و خطرات آن

پیشگیری از عفونت در بارداری

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) راهبردهایی را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در بارداری ارائه می دهند، از جمله:

  • اجتناب از سفر به مناطقی که زیکا در آن شیوع دارد و استفاده از اسپری حشرات برای جلوگیری از نیش پشه
  • استفاده از کاندوم و درخواست از شریک جنسی برای آزمایش عفونت های مقاربتی (STI)
  • شستن دست ها با دقت و پشتکار
  • دوری از افرادی که عفونت های مسری دارند
  • واکسن آنفولانزا
  • اجتناب از غذاهای غیر پاستوریزه
  • آزمایش برای STDs و گروه B استرپتوکوک

 

خلاصه

اکثر افرادی که در دوران بارداری دچار عفونت می شوند، عوارضی را تجربه نمی کنند. درمان عفونت واژن احتمال زایمان سالم را افزایش می دهد. هر کسی که در طول بارداری خود علائم غیرعادی را تجربه می کند باید با پزشک یا ماما صحبت کند. مراقبت های دوران بارداری نیز بسیار مهم است زیرا می تواند برخی از عفونت ها را حتی قبل از ایجاد علائم تشخیص دهد.

 

منابع علمی این مطلب

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.