عفونی

عفونت کلامیدیا چیست و چگونه درمان می شود؟

عفونت کلامیدیا چیست و چگونه درمان می شود؟

عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا، یکی از انواع بیماری های منتقله از راه جنسی (STD) می باشد که در افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند، ممکن است دیده شود. اغلب افراد جوان، افرادی که حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی کنند و افرادی که چندین شریک جنسی دارند، ممکن است به بیماری مبتلا گردند. عامل این بیماری، نوعی باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس می باشد. اغلب موارد این عفونت در زنان جوان رخ می دهد، و گاهی به صورت عفونت کاملا بدون علامت ایجاد می شود. عدم درمان عفونت ممکن است با عوارض طولانی مدت مانند اختلالات باروری در زنان همراه باشد.

 

علائم کلامیدیا چیست؟

مراحل اولیه ابتلا به بیماری اغلب بدون علامت یا با علائم خفیف همراه می باشد. لذا ممکن است فرد تا چندین هفته پس از رابطه با فرد مبتلا نیز هیچ علامتی نداشته باشد. با توجه به نوع رابطه جنسی، عفونت کلامیدیا ممکن است چشم ها، گلو و رکتوم را نیز درگیر نماید. عفونت چشم اغلب با قرمزی و تحریک چشم ها (کنژنکتیویت کلامیدیایی) همراه می باشد. عفونت گلو نیز ممکن است با گلودرد همراه باشد. درد مقعد، ترشح از مقعد یا خونریزی از علائم عفونت رکتوم می باشند. اما به طور کلی شایع ترین علائم کلامیدیا عبارتند از:

  • خروج ترشحات از واژن
  • درد حین خروج ادرار
  • خروج ترشحات از آلت تناسلی در مردان
  • رابطه جنسی دردناک در خانم ها
  • خونریزی بین سیکل های قاعدگی یا پس از رابطه جنسی
  • درد بیضه ها
  • تورم بیضه ها

 

علائم کلامیدیا

علائم کلامیدیا

 

کلامیدیا چگونه منتقل می شود؟

عفونت کلامیدیا نوعی بیماری جنسی می باشد که می تواند مردها و زنان را هر دو درگیر نماید. اغلب عفونت از طریق رابطه دهانی، واژینال و رابطه از مقعد با فرد آلوده که کاندوم استفاده نمی کند، منتقل می گردد. عوارض عفونت در صورت عدم درمان در مردها نادر می باشد، ولی در زنان می تواند با عوارض جدی و اختلالات شدید باروری (ناباروری و حاملگی خارج از رحم) در صورت عدم درمان همراه باشد. در مردان نیز به ندرت ممکن است با عفونت پروستات یا عفونت اطراف بیضه همراه گردد.

پیشنهاد مقاله: عکس بارداری خارج از رحم

 

ابتلا به کلامیدیا حین بارداری

ممکن است عفونت کلامیدیا حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل گردد. انتقال باکتری به نوزاد ممکن است با عفونت چشم یا ریه همراه باشد. همچنین ابتلا به عفونت می تواند منجر به زایمان زودرس در مادران باردار گردد. طبق توصیه انجمن پیشگیری از بیماری های واگیردار آمریکا (CDC)، بهتر است تمام مادران باردار در اولین ویزیت بارداری خود از نظر ابتلا به این عفونت بررسی گردند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تشخیص کلامیدیا چگونه انجام می شود؟

در صورت بروز علائم مشکوک به عفونت، پزشک معالج ممکن است یکی از بررسی های زیر را برای تشخیص کلامیدیا پیشنهاد نماید:

  • آزمایش ادرار: بررسی وجود باکتری در نمونه ادرار در مردها و زن ها هر دو می تواند در تشخیص عفونت کمک کننده باشد.
  • سوآپ واژن، سرویکس، گلو یا رکتوم: اخذ نمونه از ترشحات عضو درگیر یا علامتدار، در تشخیص عفونت کمک کننده می باشد. به طور مثال اخذ نمونه از ترشحات واژن، دهانه رحم یا گلو در صورت همراهی با رابطه دهانی و گلودرد می توانند کمک کننده باشند.

 

درمان کلامیدیا

خوشبختانه عفونت کلامیدیا به راحتی با مصرف 1 الی 7 روز آنتی بیوتیک به طور کامل درمان می گردد. اغلب طی یک الی دو هفته پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، عفونت به طور کامل از بدن پاک می گردد. بهتر است تمام شرکای جنسی افراد آلوده که طی 2 ماه اخیر با وی رابطه داشته اند، از نظر ابتلا به بیماری بررسی و درمان گردند. توجه داشته باشید که ابتلا به عفونت در گذشته، نسبت به ابتلای مجدد به این بیماری ایمنی ایجاد نمی کند. بهتر است 3 ماه پس از اتمام درمان، جهت بررسی پاک شدن کامل میکروب از بدن، مجددا بررسی توسط پزشک صورت پذیرد.

 

درمان کلامیدیا

درمان کلامیدیا

 

رابطه جنسی پس از ابتلا به کلامیدیا

رابطه جنسی مجدد باید تا زمان درمان کامل فرد مبتلا و شریک جنسی او به تعویق انداخته شود. باید تا زمان بهبود کامل علائم در فرد و شریک وی از رابطه مجدد اکیدا پرهیز نمود. اگر از درمان های تک دوز استفاده می شود، تا حداقل 7 روز پس از مصرف دارو نباید به رابطه جنسی پرداخته شود. اگر از درمان 7 روزه استفاده می شود، باید تا اتمام درمان و بهبودی کامل علائم، رابطه به تعویق انداخته شود.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

پیشگیری از ابتلا به کلامیدیا

عدم برقراری رابطه جنسی، مطمعن ترین روش جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت کلامیدیا می باشد. در صورت برقراری رابطه و عدم امکان قطع آن، رعایت نکات بهداشتی زیر در پیشگیری از ابتلا کمک کننده می باشند:

  • استفاده از کاندوم حین برقراری رابطه جنسی
  • عدم استفاده از دوش واژینال در زنان (باکتری های مفید واژن را از بین می برد و شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهد)
  • غربالگری های مکرر از نظر عفونت در صورت رابطه با شریک های جنسی متعدد
  • پرهیز از داشتن چندین شریک جنسی و رابطه با فقط یک شریک جنسی مشخص و مطمعن

پیشنهاد ویژه : مطالعه مقاله تشخیص انواع بیماری های جنسی (STD)

 

منابع علمی این مطلب

  1. Chlamydia – CDC Basic Fact Sheet

  2. Chlamydia (Chlamydial Genitourinary Infections)
  3. Clinical manifestations and diagnosis of Chlamydia trachomatis infections
  4. Treatment of Chlamydia trachomatis infection
  5. Chlamydia trachomatis
  6. Chlamydia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.