سلامت جسم

جوش صورت و انواع آن | علت آکنه صورت چیست و چه درمانی دارد ؟

جوش صورت و انواع آن | علت آکنه صورت چیست و چه درمانی دارد ؟

Acne vulgaris

آکنه، مشکل پوستی شایعی است که بیشتر مردم به درجاتی از آن دچار می شوند. آکنه باعث ایجاد لکه های قرمز و چرب شدن پوست و گاهی اوقات گرم و دردناک شدن آن می شود. آکنه اغلب در این بخشها ایجاد می شود:

  • صورت – تقریباً در همه افراد، آکنه در این محل دیده می شود.
  • پشت – در بیش از نیمی از افرادی که آکنه دارند این قسمت درگیر می شود.
  • قفسه سینه – حدود ۱۵ درصد از آکنه ها در این قسمت ایجاد می شوند.

انواع آکنه:

به طور کلی ۶ نوع ضایعه پوستی ناشی از آکنه وجود دارد:
۱. سرسیاه: برآمدگی های کوچک سیاه یا متمایل به زرد رنگ که روی سطح پوست ایجاد می شوند. آن‌ها با چرک پر نشده‌اند اما به این علت سیاه هستند که ابتدای فولیکول مو رنگدانه سیاه تولید می کند.
۲. سرسفید: ظاهری مشابه جوش های سرسیاه دارند، اما ممکن است سفت تر باشند و با فشار دادن خالی نمی شوند.
۳. پاپول: برآمدگی های کوچک قرمز رنگی هستند که ممکن است حساس و دردناک باشند.
۴. پوسچول: مشابه پاپول ها هستند، اما بدلیل تجمع چرک، در بخش مرکزی نوک سفیدرنگ دارند.
۵. ندول ها: توده های بزرگ و سفتی هستند که در زیر سطح پوست تشکیل می‌شوند و می‌توانند دردناک باشند.
۶. کیست ها: شدیدترین نوع ضایعات پوستی هستند که به علت آکنه ایجاد می شوند؛ کیست ها توده های بزرگ پر از چرک هستند که ظاهری مشابه دُمَل دارند و بیشترین احتمال ایجاد اسکار (جای زخم) های دائمی مربوط به این دسته است.

در صورت وجود آکنه چه کنیم؟

رعایت موارد زیر می‌توانند مفید باشند:

مناطق آسیب دیده پوست را بیش از دوبار در روز نشویید. شست و شوی مداوم آن می‌تواند پوست را تحریک و علایم را بدتر کند.
منطقه آسیب دیده را با صابون یا پاک کننده ملایم و آب ولرم بشویید. آب خیلی گرم یا سرد می تواند آکنه را بدتر کند.
جوش صورت را دستکاری نکرده و فشار ندهید. این کار می‌تواند آن‌ها را بدتر کند و باعث اسکار های دائمی شود.
از استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی اجتناب کنید. از محصولات آرایشی که ماده اصلی سازنده آن‌ها آب است و تاثیری در ایجاد آکنه ندارند، استفاده کنید (این محصولات به احتمال کمتری منافذ پوستی را مسدود می کنند).
قبل از خواب آرایش خود را به طور کامل پاک کنید.
اگر  پوست تان خشک است، از نرم کننده های غیر معطر که ماده اصلی سازنده آنها آب است، استفاده کنید.
ورزش منظم نمی‌تواند آکنه شما را بهبود ببخشد، اما می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. پس از ورزش در اولین فرصت دوش بگیرید زیرا عرق می‌تواند آکنه شما را تحریک کند.
موهای خود را به طور منظم بشویید و از تماس موها با صورتتان جلوگیری کنید.

اگرچه آکنه درمان نمی شود، اما می‌توان با کمک دارو آن را کنترل کرد. چندین نوع کرم، لوسیون و ژل برای درمان آکنه در داروخانه ها در دسترس است.
اگر آکنه دارید، بهتر است با دکتر داروساز در داروخانه مشورت کنید. ممکن است ترکیباتی با غلظت پایین بنزویل پروکساید به شما پیشنهاد شود – اما باید بدانید که این پماد ممکن است لباس‌های شما را سفید کند.
اگر آکنه شما شدید است و یا روی قفسه سینه و پشت شما ظاهر می شود، ممکن است نیاز باشد که با آنتی بیوتیک و یا کرم‌های قوی‌تر درمان شوید. این داروها تنها در صورت داشتن نسخه به شما داده می شوند.

چه زمان به دنبال مشاوره پزشکی برویم؟

حتی موارد خفیف آکنه هم می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و ناراحتی شود. اگر آکنه باعث ناراحتی شدید شما می شود یا نمی‌توانید لکه ها را با دارو های بدون نیاز به نسخه درمان کنید، به پزشک مراجعه کنید.
همچنین، اگر روی بدن شما ندول یا کیست بوجود آمد، با پزشک خود مشورت کنید تا این موارد به درستی درمان شوند و باعث بوجود آمدن اسکار نشوند. همچنین در مقابل میل به فشار دادن و یا ترکاندن جوش های خود مقاومت کنید زیرا باعث ایجاد اسکار های دائمی می شود.
داروها برای اثر کردن به ۳ ماه زمان نیاز دارند. پس سعی کنید صبور باشید چون زمانی که آن‌ها شروع به اثر کنند، نتایج درمان معمولا خوب است.

 Acne vulgaris

جوش صورت

چه کسانی به آکنه مبتلا می شوند؟

آکنه در نوجوان‌ها و جوان‌ها بسیار رایج است. حدود ۸۰ درصد از مردم بین ۱۱ تا ۳۰ سال به آکنه مبتلا می شوند. آکنه بیشتر در بین دختران ۱۴ تا ۱۷ سال و پسران ۱۶ تا ۱۹ سال شایع است. در بیشتر افراد به مدت چندین سال نشانه‌های آکنه به صورت دوره ای بروز می‌کند و هرچه سن بالاتر می‌رود این نشانه ها بهبود می یابند. اغلب از سن ۲۵ سالگی به بعد آکنه از بین می‌رود. در بعضی موارد، آکنه می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. حدود ۵ درصد از زنان و ۱ درصد از مردان بالاتر از ۲۵ سال کماکان آکنه دارند.

جوش صورت به احتمال زیاد به تغییرات هورمونی در زمان بلوغ مرتبط است، اما می‌تواند در هر سنی شروع شود. برخی از هورمون‌ها باعث می‌شوند غدد چربی ساز نزدیک به فولیکول مو مقادیر بیشتری از چربی را در پوست تولید کنند (تولید سبوم غیرعادی).
این تولید غیرعادی سبوم باعث تغییر فعالیت باکتری های معمولا بی ضرر پوست به نام  P.acnes  شده  و التهاب و چرک ایجاد می شود.
هورمون‌ها همچنین لایه درونی فولیکول مو را ضخیم می‌کنند و باعث بسته شدن منافذ (ورودی فولیکول های مو) می شوند. تمیز کردن پوست به باز کردن این منافذ کمکی نمی کند.
همچنین آکنه می‌تواند ارثی باشد. اگر هم مادر و هم پدر شما به آکنه مبتلا بوده اند، به احتمالا شما هم به آن مبتلا خواهید شد. تغییرات هورمونی مانند آنچه طی چرخه قاعدگی یا بارداری رخ می دهد هم می‌توانند باعث ایجاد دوره هایی از آکنه در زنان شوند. با این حال، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه رژیم غذایی، بهداشت ضعیف یا فعالیت‌ جنسی نقشی در آکنه دارند، پیدا نشده است.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و ویزیت پزشک آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

درمان جوش صورت با دارو

اگر جوش صورت شما به صورت وسیع پخش شده است، برای دریافت داروهای نسخه ای باید به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر:

1- دارای جوش های نوک تیز (پاپول) و جوش های چرک دار(پوسچول) زیادی هستید
2- داروهای بدون نیاز به نسخه بر روی شما اثر نکرده است

داروهای نسخه ای که می تواند برای درمان جوش صورت استفاده شود شامل:

1- رتینوئید های موضعی
2- آنتی بیوتیکهای موضعی
3-اسید آزلائیک
4- قرص های آنتی بیوتیک
5- در زنان، قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی

پیشنهاد ویژه: مطالعه آکنه (جوش صورت)

قرص های ایزوترتینوئین

اگر آکنه شدید داشته باشید، پزشک عمومی یا پزشک خانواده شما ممکن است برای درمان ویزیت توسط متخصص پوست (متخصص درمان بیماری های پوستی) را به شما پیشنهاد کند. به عنوان مثال، اگر شما:

  • تعداد زیادی جوشهای نوک تیز (پاپول) و جوشهای چرکی(پوسچول) بر روی قفسه سینه، پشت و صورت تان داشته باشید
  • ندول های دردناک داشته باشید

ترکیبی از قرص های آنتی بیوتیکی و درمان های موضعی به طور معمول اولین انتخاب برای آکنه شدید است. اما اگر این روش موثر نبود، دارویی به نام ایزوترتینوئین ممکن است برای شما تجویز شود. درمان های هورمونی یا استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی هم می تواند در زنانی که دارای آکنه هستند، موثر باشد. با این حال، قرص پروژستوژن یا استفاده از ایمپلنت ضد بارداری گاهی می تواند باعث بدتر شدن آکنه شود. بسیاری از این درمان ها برای شروع تاثیر به دو یا سه ماه زمان نیاز دارند. به همین علت مهم است که شما صبور باشید و داروها را در زمان مشخص آن مصرف کنید، حتی اگر تاثیر زود هنگامی مشاهده نکردید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.