روش مصرف قرص آلتادین و کاربردهای آن

فهرست مطالب

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که اکثر ما در اوایل پاییز و زمستان به آن مبتلا می شویم و سرماخوردگی را همراه با سوزش و خارش گلو و گلو درد تجربه می کنیم. گلودرد، اگر به درستی درمان نشود، می تواند زمان بهبودی سرماخوردگی را افزایش دهد و ممکن است منجر به عفونت های شدیدتر راه های هوایی شود. قرص آلتادین یک داروی گیاهی ساخته شده از گل ختمی، عصاره شیرین بیان و اسانس نعناع است و حاوی مواد ضدالتهابی است که خاصیت خلط آور و نرم کنندگی دارد.

این دارو برای درمان گلودرد،، سرفه و مشکلات تنفسی مانند برونشیت استفاده می شود. با ما همراه شوید تا در ادامه این مقاله به نحوه مصرف، عوارض و فواید این دارو بپردازیم.

 

نحوه مصرف قرص آلتادین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارو را به دقت مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند تا در مورد دارو و عوارض جانبی احتمالی آن اطلاعات دقیق تری کسب کنید. برای اثربخشی بیشتر قرص، باید یک عدد قرص در فواصل 1 تا 2 ساعت مکیده شود. قرص را بر روی زبان بگذارید، دهان خود را ببندید و اجازه دهید تا قرص کم کم در آب دهان حل شود تا تاثیر مثبت خود را بر درد و التهاب گلو بگذارد.

 

قرص آلتادین دینه
قرص آلتادین دینه

 

قرص نباید جویده شود. بهتر است این قرص را با سایر داروها (به جز آنتی بیوتیک های گلو) مصرف نکنید. با این حال، در التهابات ناشی از عفونت های مخاطی گلو، مصرف آلتادین با آنتی بیوتیک مناسب با نظر پزشک توصیه می شود.

 

عوارض قرص آلتادین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ناشی از مصرف ایجاد کنند. اما  در رابطه با این دارو، بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند. این دارو گیاهی است و تا کنون هیچ گونه عوارض جانبی برای آن گزارش نشده است. با این حال اگر علائمی دارید که احساس می کنید ممکن است ناشی از  مصرف قرص آلتادین باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیشنهاد مقاله: بهترین درمان سرماخوردگی با روش های خانگی

دارو را بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک متخصص عمومی مصرف نکنید. اگر در صورت مصرف این دارو بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک احساس مسمومیت کردید و علائمی مانند تنگی نفس، غش و ضعف داشتید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. همچنین برای حفظ اثربخشی دارو، آن را در جای خشک و خنک و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

 

قرص آلتادین برای چی خوبه؟

قرص مکیدنی آلتادین می تواند سرماخوردگی شما را خیلی سریع درمان کند. زیرا علائم اصلی این بیماری که سوزش و خارش گلو، آبریزش بینی و سرفه خشک است با مصرف قرص آلتادین به سرعت بهبود می یابد. مکانیسم اثر قرص سرماخوردگی آلتادین بدین صورت است که پس از مصرف، موسیلاژ، منتول و گلیسیریزین که از ترکیبات اصلی عصاره های گیاهی در این قرص هستند، به سمت مجرای تنفسی رفته و گلو را مرطوب کرده و باعث جدا شدن باکتری ها و عوامل بیماری زا می شوند.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در این دارو التهاب مجاری تنفسی را از بین می برند و سرفه را کاهش می دهند. استفاده منظم از این قرص برای گلودرد به سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک می کند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

قرص آلتادین برای چه سنی مناسب است؟

این دارو برای بزرگسالان ساخته شده است و تجویز می گردد و بهتر است که توسط افراد زیر 18 سال مصرف نشود. همچنین بزرگسالانی که ا مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی شدید، مشکلات قلبی، هپاتیت مزمن، سیروز کبدی بنباید از این قرص مکنده استفاده کنند. به دلیل وجود ترکیبات شیرین بیان، نعناع و گل ختمی، افرادی که به هریک از این گیاهان حساسیت دارند، باید از مصرف این دارو پرهیز کنند.

 

داروی آلتادین
داروی آلتادین

 

هیچ تداخل دارویی خاصی برای قرص آلتادین شناسایی نشده است. اما به دلیل اینکه مصرف زیاد شیرین بیان با دیورتیک ها، داروهای فشار خون، داروهای قلب، رقیق کننده های خون (مانند وارفارین) و کورتیکواستروئیدها تداخل دارد، بهتر است در صورت مصرف این داروها، جهت استفاده از داروی آلتادین با پزشک خود مشورت کنید.

 

قرص آلتادین برای کودکان

به طور کلی اکثر داروهای سرماخوردگی برای کودکان مناسب نیستند و فقط با تجویز پزشک قابل مصرف هستند. بطور کلی توصیه می‌شود که قبل از مصرف هر گونه دارو برای کودکان، ابتدا بروشور دارو را مطالعه کنید و مطمئن شوید که داروی مورد نظر برای کودکان تولید شده و یا مصرف آن برای کودکان مجاز اعلام شده است. در مورد قرص آلتادین بهتر است قبل از مصرف در افراد زیر 18 سال با پزشک مشورت کنید.

تاثیر این دارو روی کودکان آزمایش نشده است بنابراین عوارض آن برای کودکان نیز شناخته شده نیست. همانطور که قبلا گفته شد، این دارو حاوی ترکیبات شیرین بیان، اسانس نعناع و گل ختمی است. مصرف اسانس نعناع و گل ختمی برای کودکان بالای 6 سال ایمن است، اما تاثیرات شیرین بیان بر کودکان تا به حال مورد بررسی قرار نگرفته و اطلاعات کافی در رابطه با عوارض احتمالی آن بر روی کودکان وجود ندارد. به همین جهت مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی شود.

 

قیمت قرص آلتادین

همانطور که پیشتر گفته شد آلتادین، یک قرص مکیدنی است که حتوی اسانس نعناع، گل ختمی و شیرین بیان است. علاوه بر آن، حاوی ترکیبات پکتین، ساکاروز، اسید سیتریک، سوکرالوز، سیلیکای کلوئیدی، لاکتوز، سی ام سی، منتول، پوویدون، اسانس طبیعی پرتقال، منیزیوم استئارات ونگهدارنده است. این دارو در بسته های 30 عددی برای درمان سرماخوردگی و سرفه در داروخانه ها در دسترس است. قیمت هر بسته از این قرص 33600 تومان می باشد.

 

پیشنهاد ویژه: درمان گلو درد به کمک انواع قرص آنتی بیوتیک

قرص آلتادین و فشار خون

بطور کلی مصرف خودسرانه انواع داروها بدون مشورت پزشک هیچ گاه توصیه نمی شود. در افرادی که فشار خون بالا دارند بهتر است که قبل از مصرف قرص آلتادین دینه با پزشک خود مشورت کنند. همانطور که گفتیم، آلتادین حاوی شیرین بیان در ترکیبات خود است. شیرین بیان که به آن ریشه‌ی شیرین نیز می‌گویند، گیاهی چوبی و چندساله است که تا حدود ۱ تا ۲ متر رشد می‌کند. این گیاه شامل برگ هایی چسبناک، میوه  قهوه ای رنگ، گل های آبی رنگ و ریشه قهوه ای و سیاه رنگ است. گیاه شیرین بیان دارای خاصیت خلط آوری است. این ویژگی کمک می کند تا از  انسداد مجاری تنفسی پیشگیری شود و مخاط چسبنده و قدیمی دفع شود.

با این حال شیرین بیان می تواند منجر به فشار خون بالا و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی احتقانی قلب در برخی از افراد شود. افراد مبتلا به مشکلات فشار خون و اختلالات قلبی باید نسبت به مصرف شیرین بیان مراقب باشند. به همین دلیل مصرف خودسرانه آلتادین که حاوی شیرین بیان می باشد در این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

سوالات متداول

نحوه مصرف قرص آلتادین چگونه است؟

بهتر است در فواصل یک تا دو ساعت یک عدد قرص مکیدنی استفاده کنید. قرص را نباید بجوید.

عوارض قرص آلتادین چیست؟

تا به حال عارضه جانبی خاصی برای این دارو ذکر نشده است.

قرص آلتادین برای چی خوبه؟

این دارو در درمان سرفه و سرماخوردگی و بهبود علائم آن موثر است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://firedrug.com/altadine/
  2. https://marsoclinic.com/althadin/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید