علت و درمان سریع آفت دهان

درمان سریع آفت دهان

فهرست مطالب

زخم های آفتی در دهان کوچک و کم عمق هستند که در مخاط دهان ایجاد می شوند. آفت دهان به صورت یک ضایعه دهانی سفید یا زرد با حاشیه قرمز آغاز می شود. معمولاً بسیار کوچک هستند (کمتر از 1 سانتی متر) اما ممکن است رشد کنند. محلهای آفت دهان در  زبان، لثه، سقف دهان، داخل لب یا زیر زبان است. آنها اغلب دردناک میباشند و در غذا خوردن و صحبت کردن احساس ناراحتی ایجاد می کنند. در این مقاله به بررسی علت و درمان سریع آفت دهان می پردازیم.

 

دلایل و علت آفت دهان

آفت دهان ضایعات دهانی هستند که مسری نیستند، اما می توانند اذیت کننده و دردناک باشند. آفت دهان علل مختلفی دارد که عبارتند از استرس، غذاهایی با پ اچ پایین (اسیدی) و تروما های جزئی در داخل مخاط دهان. درمان‌ها شامل ژل‌ها، پمادها و محلولهای بدون نسخه یا نسخه‌ای هستند. حتی اگر درمانی صورت نگیرد، آفت‌ها معمولاً در عرض دو هفته از بین می‌روند. علت اینکه چرا بعضی افراد بیشتر مستعد آفت دهانی هستند دقیق مشخص نیست. عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد آفت شوند، از جمله:

  • فشار.
  • آسیب به داخل دهان .
  • غذاهای اسیدی مانند مرکبات.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن.
  • وسایل دندانپزشکی واقدامات دندانپزشکی، مانند پروتزهای نامناسب و طولانی باز ماندن دهان.
  • آفت دهانی ممکن است با کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B-12، روی، اسید فولیک یا آهن ارتباط داشته باشد.

اگر زخم‌ها بیش از 2 هفته باقی مانده‌اند، به دندانپزشک یا متخصص دهان و دندان مراجعه کنید. درصورت مشکوک بودن به کمبود زمینه ای (مانند کمبود آهن، فولات یا ویتامین B) یا یک وضعیت زمینه ای التهابی، ممکن است نیاز به آزمایش خون باشد. در مواردی ممکن است نیاز به بیوپسی بخشی از زخم و برخی از بافت های اطراف داشته باشیم. بیوپسی روشی است که در آن نمونه بافتی برای معاینه و تشخیص دقیق گرفته می شود.

 

علائم آفت دهان

  • یک یا چند ضایعه دهانی دردناک (روی زبان، داخل لب،مخاط داخلی گونه ها یا سقف دهان)
  • احساس سوزش یا گزگز
  • زخم های کوچک و گرد وسفید، خاکستری یا زرد با حاشیه قرمز
  • تورم غدد لنفاوی.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علت آفت مکرر دهان در بزرگسالان

آفت‌های مکرر امکان دارد در افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی ایجاد شوند، از جمله:

  • لوپوس
  • بیماری بهجت
  • بیماری سلیاک
  • کولیت زخمی
  • بیماری کرون
  • ایدز.

در ارزیابی آفتهای مکرر باید چندین تشخیص افتراقی در نظر گرفته شود. آفت های خوش خیم کوچکتر هستند و در مقایسه با شرایط جدی تر خود محدود می شوند. آفت های زیاد می تواند با عفونت HIV) مرتبط باشند. وقتی آفت ها بزرگ هستند و دیر بهبود می یابند، پزشک آزمایش HIV را در نظر میگیرد.

 

زخم دهانی
زخم دهانی

 

درمان سریع آفت دهان

  • تا زمان بهبودی زخم غذاهای تند، شور و ترش مصرف نشود.
  • نوشیدن مقدار زیاد مایعات.
  • رعایت بهداشت دهان و دندانها.
  • ژل ضد عفونی کننده روی زخم ها.
  • شستن مکرر دهان با آب گرم و کمی نمک و هر بار تا 4 دقیقه در دهان نگه داشته شود.

 

پیشنهاد مقاله: شایع ترین علت زرد شدن سقف دهان

 

درمان خانگی آفت دهان

  • غرغره آب نمک و رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه میشود و معمولا ضایعه خود به خود بهتر میشود.
  • استفاده از مسواک نرم انجام معاینه منظم دندانپزشکی یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشتن  عدم استفاده از خمیر دندان حاوی سدیم لوریل سولفات

 

درمان آفت دهان با عسل

عسل دارای خواص مفید از جمله برای زخم های دهان می باشد. عسل را روی زخم ها بمالید و بگذارید بماند. از آنجایی که زخم ها در داخل دهان هستند، می توان عسل استفاده شده را به طور تصادفی همراه با بزاق خود بخورید. البته در صورتی که دیابت ندارید.البته  بعد از هر چند ساعت، عسل را مجدد تکرار کنید بهتر است محصولات بر پایه عسل برای آفت استفاده شود تا خود عسل به صورت مستقیم. عسل دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند به ترمیم سریع هر زخم باز کمک کند. عسل علاوه بر کاهش زخم، از این ناحیه در برابر عفونت نیز محافظت می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان سریع آفت دهان با دارو

آفت‌های خفیف که خود به خود در طی یک یا دو هفته بهبود می یابند، معمولا درمان لازم نیست. اما زخم های بزرگ، مکرر یا در صورت دردناکی غیرعادی اغلب به مراقبت های پزشکی است. تعدادی روش درمان وجود دارد:

  • دهانشویه
  • محصولات موضعی

محصولات مثل خمیرها، کرم‌ها، ژل‌ها یا مایعات ممکن است به تسکین درد و تسریع بهبودی کمک کنند، اگر روی زخم‌ها به‌محض ظاهر شدن استفاده شوند. برخی از محصولات دارای:

  • بنزوکائین
  • فلوسینونید
  • پراکسید هیدروژن
  • بسیاری از محصولات موضعی

از پزشک یا دندانپزشک خود سوال کنید که در مورد اینکه کدام یک برای شما بهترین کار را انجام می دهد، راهنمایی کند.

 

آفت دهانی
آفت دهانی

 

درمان سریع آفت دهان با رب انار

تحقیقات نشان داده که از گل های انار (Punica granatum) به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود که به دلیل اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد درد و التیام بخشی آن در درمان آفت دهان مفید بوده است و رب انار در صورت مرغوبیت میتواند کمک کننده باشد هرچند توصیه میشود غذای ترش و اسیدی استفاده نشود.

 

برای آفت دهان چه بخوریم؟

مصرف نوشیدنی های خنک و غذاهای نرم عدم مصرف غذاهای خشن و ترد و نوشیدنی های بسیار داغ یا اسیدی مانند آب میوه. همچنین غذاهای اسیدی و ترش و تند و ادویه ای مصرف نشود بهتر است.

 

سرطان آفت دهان:

در صورت عدم بهبودی آفت ها بیشتر از دو هفته و یا درصورت مکرر بودن آفت های دهانی حتما جهت بررسی بیشتر آنها به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد ویژه: علت لکه های قرمز روی زبان

درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

غرغره این شربت داخل دهان و نگهداشتن آن در دهان میتواند علائم التهابی و درد و قرمزی را کمتر کند. فقط حواستان باشد که آن را قورت ندهید زیرا ممکن است منجر به خواب آلودگی شود.

 

آفت دهان در بارداری:

تغییرات هورمونی در دوره بارداری می تواند باعث ایجاد زخم هایی در دهان شوند که توصیه میشود حتما بررسی شوند. در زمان بروز بهتر است از غذاهای نرم و خنک استفاده شود. و با آب نمک ملایم غرغره انجام دهید.

 

جمع بندی

ضایعات دهانی مثل آفت که غالبا دردناک هم هست و سفید با حاشیه قرمز است. معمولا طی دو هفته خود بخود بهبود می یابند و علت های مختلفی برای ایجاد آنها وجود دارد مثل استرس – کمبود های تغذیه ای – آسیب های دهانی و اقدامات دندانپزشکی و … .در صورت طول کشیدن بیشتر از دو هفته باید بررسی انجام شود و به پزشک یا دندانپزشک مراجعه شود.

 

سوالات متداول

برای آفت دهان چه بخوریم؟

غذاهای نرم وخنک و از غذاهای ترش و تند و ادویه ای اجتناب شود.

آیا آفت دهان واگیر دارد؟

خیر مگر در مواردی که ضایعه مشکوک است و برای تشخیص بهتر است به پزشک مراجعه شود.

درمان آفت دهان با عسل چگونه است؟

ممکن است به علت خاصیت ضدمیکروبی و ترمیم کننده موثر باشد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/10945-canker-sores
  2. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/mouth-ulcershttps://www.healthline.com/health/drugs/betamethasone-injectable-suspension#side-effects
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/canker-sore/diagnosis-treatment/drc-20370620
  4. https://www.vinmec.com/en/news/doctor-qa/pregnant-women-with-aphthous-stomatitis-how-to-treat/
  5. https://pharmeasy.in/blog/12-natural-remedies-to-cure-mouth-ulcers/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید