عمومی

شایع ترین علت زرد شدن سقف دهان

شایع ترین علت زرد شدن سقف دهان

زرد شدن سقف دهان

بسیاری از چیزها می تواند باعث شود سقف دهان شما رنگ پریده یا زرد به نظر برسد. اگر تغییر رنگ با درد یا خونریزی در دهان همراه است، به دنبال ویزیت پزشکی باشید. دلایل مختلفی باعث زرد شدن سقف دهان می شود. شامل بهداشت نامناسب دهان، عفونت های درمان نشده یا سایر بیماری های زمینه ای. بیشتر علل زرد شدن سقف دهان جدی نیستند. با این حال، چند علت نیاز به مراقبت پزشکی دارند، مانند زردی، عفونت های خاص و سرطان دهان.

 

علل زرد شدن سقف دهان

بهداشت ضعیف دهان و دندان

بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به تجمع باکتری در دهان شود. وقتی این باکتری ها تکثیر می شوند، می توانند رنگ داخل دهان را تغییر دهند. که ممکن است باعث زرد شدن سقف دهان و زبان شما شود. علائم رایج عدم رعایت بهداشت دهان و دندان عبارتند از بوی بد دهان، تورم یا خونریزی لثه و درد هنگام جویدن.

 

خشکی دهان یا تنفس دهانی

خشکی دهان زمانی ایجاد می شود که غدد بزاقی بزاق کافی تولید نکنند. ممکن است یک دلیل پزشکی برای این وجود داشته باشد، از جمله تنفس بیش از حد دهان. یکی از نقش های بزاق محافظت از دهان در برابر تجمع باکتری ها است. بدون بزاق کافی، باکتری ها می توانند رشد کنند و سقف دهان شما را زرد کنند. از دیگر علائم خشکی دهان می توان به بوی بد دهان، بزاق چسبناک و خشکی گلو و زبان اشاره کرد.

 

برفک دهان

برفک دهان رشد بیش از حد مخمر در دهان است. می تواند باعث ایجاد لکه های زرد و برآمدگی در سقف دهان شود. از دیگر علائم برفک دهان می توان به سوزش دهان، ترک خوردگی گوشه لب ها و کمبود حس چشایی اشاره کرد. در حالی که برفک دهان به طور کلی یک بیماری خطرناک نیست، اگر به سایر قسمت های بدن سرایت کند، می تواند عوارضی ایجاد کند.

 

زردی سقف دهان

زردی سقف دهان

 

زخم سقف دهان

آفت‌ها زخم‌های کوچک و دردناکی هستند که در داخل دهان از جمله روی سقف دهان ظاهر می‌شوند. آفت ممکن است به رنگ قرمز یا زرد ظاهر شود. اگر آفت روی سقف دهان شما ظاهر شود، ممکن است باعث زرد به نظر رسیدن این ناحیه شود. علائم آفت به طور کلی خفیف است و زخم ها در عرض چند هفته بهبود می یابند. آفت‌هایی که در عرض چند هفته بهبود نمی‌یابند باید توسط دندانپزشک یا پزشک معاینه شوند.

 

تبخال دهان

تبخال دهان یک شیوع تبخالی است که توسط ویروس HSV-1 ایجاد می شود. این زخم های تبخال می توانند در داخل یا خارج دهان ظاهر شوند. زخم های تبخال روی سقف دهان ممکن است زرد همراه با چرک ظاهر شوند. طبق آکادمی پوست آمریکا، شایع ترین علامت قبل از شیوع، احساس گزگز و خارش در محل شیوع است.

 

پیشنهاد مقاله: دهان شویه برای بوی بد دهان

زردی

زردی یک بیماری جدی است که در اثر تجمع رنگدانه زرد رنگی به نام بیلی روبین ایجاد می شود. این تجمع بیشتر در اثر اختلال عملکرد کبد یا کیسه صفرا ایجاد می شود. وقتی بیلی روبین در خون جمع می شود، ممکن است باعث زرد شدن سقف دهان یا التهاب سقف دهان شود. شایع ترین علائم زردی پوست زرد، سفیدی زرد چشم و علائم شبیه آنفولانزا است. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فورا به پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید.

 

داروهای حاوی بیسموت

بیسموت ساب سالیسیلات دارویی است که برای درمان ناراحتی معده استفاده می شود. پپتو بیسمول یک داروی رایج حاوی بیسموت است. طبق تحقیقات ، استفاده از داروهای حاوی بیسموت می تواند رنگ زبان شما را از زرد به سیاه تبدیل کند. همچنین ممکن است باعث شود سقف دهان شما زرد به نظر برسد.

 

دهانشویه با عوامل اکسید کننده

دهانشویه های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از فرمول های دهانشویه حاوی مواد اکسید کننده مانند پراکسید هیدروژن هستند. استفاده از این نوع دهانشویه ها ممکن است باعث زرد شدن زبان و زردی سقف دهان شما شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عمومی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

دود تنباکو

دود تنباکو از جمله عوامل خطر برای بهداشت نامناسب دهان و دندان است. سیگار کشیدن یکی از دلایل بالقوه زبان مودار سیاه است که باعث می شود سقف دهان شما زرد به نظر برسد. سیگار کشیدن نیز یک عامل خطر برای برفک دهان است. لکه های برفک دهان می توانند باعث شوند سقف دهان شما زرد به نظر برسد.التهاب سقف دهان می تواند از دیگر علائم باشد

 

علت درد سقف دهان

اگر زمانی که سقف دهانتان زرد است علائم اضافی ظاهر شود مثل درد، ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

 

سقف دهان زرد و سفید است

برفک دهان می تواند باعث ایجاد لکه های زرد و سفید در سقف دهان شود. لکوپلاکیا وضعیتی است که ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید در دهان شود. این وضعیت جدی تر است زیرا می تواند به سرطان دهان تبدیل شود.حتی میتواند درد ایجاد کند

 

لکه های قرمز در سقف دهان

تبخال دهان می توانند به صورت تاول های قرمز رنگ روی سقف دهان ظاهر شوند. بسته به مرحله شیوع، این تاول ها ممکن است حاوی چرک زرد رنگ باشند. بیماری دست، پا و دهان یک بیماری ویروسی است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز روی سقف دهان شود. سرخک سرخجه نیز گاها میتوانند لکه قرمز ایجاد کنند.

 

التهاب سقف دهان

التهاب سقف دهان

 

سقف دهان زرد با گلودرد

برفک دهان گاهی اوقات می تواند به مری گسترش یابد و منجر به برفک مری شود که باعث گلودرد می شود. فارنژیت یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است که با گلو درد وحس خراش مشخص می شود. گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث گلودرد می شود. خوردن یا نوشیدن با این عفونت های گلو ممکن است دشوار باشد. این ممکن است باعث تجمع باکتری ها و زرد شدن سقف دهان شود.

 

درمان خانگی زخم سقف دهان

درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. برخی از علل زمینه ای را می توان در خانه درمان کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به مراجعه به پزشک دارند. بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن و استفاده از دهانشویه های خاص همگی می توانند باعث زرد شدن سقف دهان شوند. با بهبود بهداشت دهان و دندان، می توانید دهان خود را تمیز و عاری از تجمع باکتری های ناخواسته نگه دارید. شما می توانید بهداشت دهان خود را با موارد زیر بهبود بخشید:

  • مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک
  • اجتناب از تنباکو
  • اجتناب از محصولات دهانشویه با عوامل اکسید کننده

 

درمان مواردی با علت زمینه ای

زردی یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر متوجه علائم دیگری از زردی شدید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. لکوپلاکیا یکی دیگر از بیماری های جدی است که باید توسط یک پزشک برای تشخیص کامل و گزینه های درمانی مورد توجه قرار گیرد.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر ماسک دندان در بوی بد دهان

درمان عفونت با دارو

عفونت های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. عفونت های قارچی مانند برفک دهان نیاز به داروهای ضد قارچی دارند. دارو نمی تواند عفونت های ویروسی مانند تبخال و انواع خاصی از فارنژیت را درمان کند، اما برخی از داروهای بدون نسخه می توانند به کاهش علائم کمک کنند. اگر از پپتو بیسمول یا سایر داروهای حاوی بیسموت استفاده می کنید، به جای آن تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید که می تواند به بهبود سلامت روده شما کمک کند.

 

سایر گزینه های درمانی

اکثر آفت‌ها بدون درمان خود به خود برطرف می‌شوند، اما تسکین درد موضعی و شستشوی خانگی می‌تواند به تسکین درد کمک کند. از آنجایی که خشکی دهان عموماً موقتی است، می توان آن را در خانه با افزایش طبیعی تولید بزاق درمان کرد. این شامل نوشیدن آب یا جویدن آب نبات های بدون قند و اجتناب از چیزهایی مانند سیگار کشیدن، الکل، قهوه و نمک زیاد است.

 

برجستگی سقف دهان

در صورت مشاهده رنگ زرد سقف دهان همراه با سایر علائم زردی یا دیدن برجستگی سقف دهان باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سقف دهانتان دردناک است یا خونریزی می کند، یا در قورت دادن غذا و نوشیدنی مشکل دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر مهدی جهاندار

مهدی جهاندار

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر قائد یوسفی

قائد یوسفی

عمومی

تصویر دکتر سید رضا سجادی

سید رضا سجادی

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر مهدی محمدپور

مهدی محمدپور

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر فاطمه فرامرزی

فاطمه فرامرزی

عمومی

تصویر دکتر روشان بیرگانی

روشان بیرگانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر سینا سلامی

سینا سلامی

عمومی

تصویر دکتر صبا صادقی

صبا صادقی

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر گلاره رضایی

گلاره رضایی

عمومی

تصویر دکتر شقایق محمدی

شقایق محمدی

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

منابع علمی این مطلب

https://www.healthline.com/health/roof-of-mouth-yellow#causes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.