دارویی

قرص نالدمدین (Symproic) برای درمان یبوست

قرص نالدمدین (Symproic) برای درمان یبوست

درمان یبوست

نالدمدین دارویی است که برای درمان یبوست ناشی از داروهای مخدر در بزرگسالان مبتلا به درد طولانی مدت (که ناشی از سرطان نباشد)، استفاده می شود. این دارو تاثیر مخدرها بر روده را بدون اثر روی خاصیت ضد درد آنها مسدود می کند. قرص نالدمدین فقط با تجویز پزشک در دسترس است. داروهای مخدر اغلب برای درمان دردهای حاد و مزمن استفاده می شوند. یبوست شایع‌ترین عارضه جانبی مصرف مزمن این داروهاست که خود، می‌تواند عوارضی شامل اتساع کولون، ایلئوس، سوراخ شدن و سایر عوارض روده جدی به دنبال داشته باشد. این عوارض می تواند منجر به بستری در بیمارستان و حوادث کشنده شود. در بیشتر موارد، ملین‌ها و سایر روش‌های درمان فوری یبوست اغلب ناکارآمد هستند.

 

یبوست ناشی از داروهای مخدر (OIC)

داروهای مخدر، می‌توانند باعث ایجاد نوع خاصی از یبوست شوند که به عنوان یبوست ناشی از مخدرها (OIC) شناخته می‌شود. داروهای مخدر شامل داروهای ضد درد مانند اکسی کدون، هیدروکودون، کدئین، متادون، فنتانیل، مورفین و … می‌باشند. این داروها سیگنال های درد را با اتصال به پروتئین های خاصی به نام گیرنده های اوپیوئیدی مسدود می کنند. مغز، نخاع و دستگاه گوارش ازجمله روده همگی حاوی این گیرنده ها هستند. مخدرها با اتصال به گیرنده های روده، مدت زمان عبور مدفوع از سیستم گوارشی را طولانی می کنند. یبوست به معنای داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته است. بین 41 تا 81 درصد افرادی که برای دردهای مزمن و غیرسرطانی از داروهای مخدر استفاده می کنند یبوست را تجربه می‌نمایند.

 

درمان فوری یبوست

درمان فوری یبوست

 

علائم یبوست ناشی از داروهای مخدر

علائم شایع گوارشی OIC عبارتند از:

  • حساسیت دردناک شکم
  • نفخ، اتساع یا برآمدگی در شکم
  • احساس مداوم نیاز به استفاده از توالت
  • دوره های متناوب یبوست و اسهال
  • مشکل در اجابت مزاج، که می تواند منجر به زور زدن، فشار و درد شود.
  • مدفوع خشک و سفت
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی و بی حالی
  • کاهش وزن
  • احساس تخلیه ناقص، یا انسداد مسیر مدفوع
  • نیاز به مانورهای دستی برای تسهیل تخلیه مدفوع
  • کمتر از سه بار اجابت مزاج نرمال در هفته

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر ماساژ شکم بر درمان یبوست

درمان یبوست ناشی از مخدر

رویکردهای پیشگیرانه

دستورالعمل‌های بالینی، استفاده از رویکردهای غیردارویی و دارویی پیشگیرانه را برای درمان یبوست ناشی از داروهای مخدر توصیه می‌کنند. رویکردهای غیردارویی شامل افزایش فیبر غذایی، مصرف مایعات و فعالیت بدنی است. رویکردهای دارویی شامل استفاده از داروهای ملین بدون نسخه مانند نرم‌کننده‌های مدفوع، محرک‌ها، اسموتیک‌ها و حجیم کننده‌های مدفوع می‌باشد. در حالی که این ملین‌ها مشکل زمینه‌ای را ازبین نمی‌برند، هزینه کم و ایمنی مطلوبشان، آنها را به عنوان انتخاب‌های خط اول برای پیشگیری و درمان یبوست ناشی از مخدر‌ها تبدیل می‌کند. اما نظرسنجی از بیمارانی که داروهای ضد درد اپیوئیدی مصرف کرده بودند، تا حد زیادی ناکارآمدی ملین‌های بدون نسخه را برای درمان OIC نشان داد. همچنین عوارض جانبی نامطلوب از جمله نفخ، سنگینی شکم و احساس ناگهانی نیازبه دفع نیز گزارش گردید.

 

قرص نالدمدین

نالدمدین (SYMPROIC) جدیدترین داروی مورد تایید FDA برای درمان یبوست ناشی از داروهای اوپیوئیدی در بیماران بزرگسال مبتلا به یبوست است که در قرص های 0.2 میلی گرمی با دوز یک بار در روز موجود می‌باشد. عوارض جانبی جدی این دارو شامل سوراخ شدن دستگاه گوارش و علایم ترک مواد مخدر است. قرص نالدمدین برای درمان یبوست بیماران مبتلا به انسداد دستگاه گوارش منع مصرف دارد. علاوه بر این، بیماران با اختلال در سد خونی مغزی ممکن است علایم ترک مواد مخدر یا کاهش اثر ضددرد آنها را به دنبال مصرف این قرص داشته باشند، بنابراین مجموعه علائم منطبق با ترک مخدرها باید تحت نظر باشند. عوارض جانبی کمتر جدی شامل درد شکمی، اسهال و حالت تهوع می‌باشند.

 

نحوه مصرف نالدمدین

این دارو به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف می‌شود. در حین استفاده از این دارو باید از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن خودداری کرد زیرا گریپ فروت می‌تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. این دارو فقط برای درمان فوری یبوست ناشی از داروهای مخدر استفاده می شود. با قطع مصرف داروهای ضد درد اپیوئیدی، مصرف قرص نالدمدین را متوقف کنید، مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

عوارض جانبی

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • درد معده/شکم
  • اسهال
  • علائم ترک مخدرها ممکن است در برخی افراد رخ دهد. در صورت بروز هر یک از این علائم ترک فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات روانی/خلقی (مانند اضطراب، گیجی، خواب آلودگی شدید، توهمات بینایی)، خمیازه غیرمعمول، تعریق زیاد، لرز، افزایش اشک ریزش، برافروختگی، تب، عطسه، احساس سرما، تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال
  • پارگی جدی در دیواره معده یا روده ( سوراخ شدن ) شود.
  • در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بسیار جدی، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً از پزشک کمک بگیرید: درد شدید معده/شکم که از بین نمی رود، اسهالی که متوقف نمی شود، تب، سرگیجه شدید، غش، تهوع/استفراغ شدید.

 

قرص نالدمدین

قرص نالدمدین

 

احتیاطات

قبل از مصرف نالدمدین برای درمان فوری یبوست، اگر به آن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی موادی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را ، به ویژه در مورد مشکلات معده/روده (مانند انسداد، زخم، تومور، بیماری کرون، دیورتیکولیت) و بیماری کبد به پزشک خود اطلاع دهید قبل از انجام عمل جراحی یا اقدامات دندانپزشکی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. همچنین مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. بنابراین درمورد خطرات و فواید آن با پزشک خود مشورت نمایید.

 

پیشنهاد ویژه: معجزه درمان یبوست با خاکشیر

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی)  را به پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع یا متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی داروها می توانند بر متابولیسم قرص نالدمدین در بدن تأثیر بگذارند، به طوری که ممکن است نحوه عملکرد نالدمدین در درمان یبوست را تغییر دهند. مثال‌ها عبارتند از انزالوتامید، میتوتان، ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین)، داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج (مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون) و غیره.

 

جمع بندی

اگرچه داروهای مخدر می توانند درد شما را کاهش دهند، اما احتمال یبوست در هنگام مصرف این داروها وجود دارد. اگر تغییرات سبک زندگی، درمان‌های خانگی و داروهای OTC نتایج مطلوب را برای درمان یبوست به دنبال نداشته باشند، داروی نالدمدین با تجویز پزشک می‌تواند به تنظیم فعالیت روده‌ و در نتیجه درمان یبوست کمک نماید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323430
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/naldemedine-oral-route/side-effects/drg-20406188?p=1
  3. https://www.healthline.com/health/opioid-induced-constipation#natural-remedies
  4. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-174185/symproic-oral/details
  5. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-173453/naldemedine-oral/details
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6152697/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7377540/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.