گوارش

معجزه درمان یبوست با خاکشیر

معجزه درمان یبوست با خاکشیر

درمان یبوست

یبوست می تواند تأثیر منفی جدی بر کیفیت زندگی، و همچنین بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد. اکثر موارد خشکی مزاج خفیف تا متوسط را می توان در خانه مدیریت کرد. درمان یبوست با بررسی آنچه می خورید و می نوشید و سپس ایجاد تغییرات آغاز می شود. ویژگی های کلیدی یبوست عبارتند از: مدفوع خشک و سفت-اجابت مزاج دردناک و دفع مدفوع دشوار-احساس عدم تخلیه کامل روده ها. از نظر پزشکی، تعریف یبوست اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته است. با این حال، تعداد دفعات دفع از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت می باشد. راه های طبیعی زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد. در این میان دانه خاکشیر سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و استفاده از آن در طب سنتی ایران برای این بیماری و سایر مشکلات گوارشی سابقه طولانی دارد.

 

درمان خانگی یبوست

یافتن داروهای گیاهی برای خشکی مزاج بسیار آسان است. در واقع، بسیاری از ملین های بدون نسخه حاوی ترکیبات گیاهی هستند. بیشتر گیاهان ملین حاوی موادی هستند که اثر محرک بر روده ها دارند. این ملین ها با کشیدن مایع به روده بزرگ و افزایش انقباضات روده عمل می کنند. انقباض روده موجب حرکت مواد از طریق کولون به راست روده می شود. افزودن فیبر و مایعات به رژیم غذایی برای بهبود این بیماری ضروری است.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر ماساژ شکم بر درمان یبوست

  • سنا

سنا یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین مواد ملین است. چای این گیاه حاوی ترکیباتی است که دستگاه گوارش را تحریک کرده و می تواند اثرات ملین داشته باشد. بسیاری از قرص های ملین بدون نسخه حاوی غلظت بیشتری از سنا نسبت به چای هستند. این قرص ها می توانند در رفع این بیماری بسیار موثر باشند.

 

درمان یبوست با خاکشیر

درمان یبوست با خاکشیر

 

  • چای نعنا فلفلی

چای نعنا یک درمان طبیعی محبوب برای مشکلات گوارشی است و بسیاری از داروهای گوارشی حاوی عصاره نعنا هستند. اثر تسکین دهنده منتول موجود در نعنا به آرام کردن معده در حین حرکت مدفوع در روده کمک کند. نوشیدن یک فنجان چای نعنا بعد از هر وعده غذایی برای افرادی که خشکی مزاج و ناراحتی معده دارند مفید است.

  • زنجبیل

هنگامی که یبوست ناشی از هضم ضعیف باشد، ریشه زنجبیل می تواند نقش درمانی داشته باشد. بسیاری از افراد از چای زنجبیل برای آرام کردن دستگاه گوارش و بهبود هضم استفاده می نمایند. مصرف 1 یا 2 فنجان چای زنجبیل در روز یا بعد از غذا، می تواند در هضم غذا بعد از یک وعده غذایی سنگین و بهبود حرکات روده کمک کند.

 

درمان یبوست با خاکشیر

خاکشیر در ایران با آب به عنوان نوشیدنی استفاده می شود و در هوای گرم برای رفع تشنگی گزینه بسیار مناسبی است. خاکشیر یک نوع درمان خانگی یبوست است. با این حال، خاکشیر از نظر طب سنتی ایران، داروی بسیاری از بیماری‌های دیگر محسوب می‌شود. طبیعت خاکشیر گرم و تر است و بدین جهت یکى از داروهاى مفید ضد سودا محسوب می شود و در بهبود بیماریهایى که مسبب آنها وجود سودا باشد از جمله یبوست، بسیار کاربرد دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

خاکشیر به عنوان یک ملین طبیعی شناخته شده که باعث افزایش حرکات روده می‌شود و در هبود این بیماری موثر است. وقتی سیستم گوارش شما خوب کار نمی‌کند و دچار این یبوست می‌شوید، نوشیدن شربت خاکشیر یبوست را بهبود می یابد، به‌شرط اینکه شربت را با آب گرم درست کنید. اگر خاکشیر را زیاد بجوشانید یا با آب سرد درست کنید، خاصیت خاکشیر برای درمان یبوست از بین می‌رود و ممکن است نوشیدن این شربت بیماری شما را تشدید کند. استفاده از عسل هم در این شربت برای درمان یبوست با خاکشیر مرسوم است.

 

بیشتر بخوانید: قرص نالدمدین (Symproic) برای درمان یبوست

 

  • یبوست در کودکان

این بیماری در کودکان موجب دل درد می‌شود. برای درمان یبوست کودکان روزی یک قاشق چای‌خوری خاکشیر را بکوبید و با آب ولرم در لیوان بریزید و به کودک بدهید.

  • یبوست در افراد مسن

در این افراد معمولا به علت کمبود آب که باعث خشک و کم آب شدن روده‌ها می‌گردد، ایجاد می‌شود. بهترین راه درمان طبیعی این مشکل در افراد مسن استفاده از ترکیب خاکشیر کوبیده شده به همراه آب داغ و عسل است. لعاب خاکشیر روده را تر و نرم و سطح درونى آن را لیز نموده و سبب سهولت حرکت مدفوع و رفع تدریجى یبوست مى‏ گردد.

 

درمان خانگی یبوست

درمان خانگی یبوست

 

  • یبوست در دوران بارداری

خانم‌ها در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان دچار این مشکل می‌شوند. در دوران بارداری خانم‌ها نمی‌توانند هر دارویی را مصرف کنند. خاکشیر با داشتن طبع ملایم و معتدل بهترین گزینه در این دوران است.

برای تهیه خاکشیر برای درمان یبوست کودکان می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

 

پیشنهاد ویژه: بهترین داروها برای درمان یبوست شدید

مواد لازم برای تهیه خاکشیر:

  • ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر
  • ۱ پیمانه آب جوش
  • ۱ قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه خاکشیر:

  • در یک ظرف کوچک، خاکشیر را با مقدار آب معین بجوشانید.
  • به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید.
  • حالا می‌توانید خاکشیر را به کودک خود بدهید.

توجه: با مصرف خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه مى‏ شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318694#water
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4059-constipation
  3. https://www.herbalgram.org/resources/herbalgram/issues/122/table-of-contents/hg122-resrvw-figflixweed/
  4. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2156587217703018
  5. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322624#nine-herbal-teas-for-constipation
  6. https://www.healthline.com/health/digestive-health/herbal-remedies-for-constipation#Using-herbal-remedies

1 دیدگاه در “معجزه درمان یبوست با خاکشیر

  1. محمد گفت:

    متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.