عمومی

برای چکاپ کامل بدن چه آزمایش هایی باید انجام دهیم؟

برای چکاپ کامل بدن چه آزمایش هایی باید انجام دهیم؟

چکاپ کامل

برخی از افراد هر سال برای معاینه فیزیکی و چکاپ کامل به پزشک خود مراجعه می کنند تا مطمئن شوند که همه چیز خوب است.

بحث بر سر این است که این کار باید هر چند وقت یکبار باشد؟

به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • سن
  • سلامت عمومی
  • عوامل خطر برای مشکلات خاص

پزشک از شما در مورد سلامتی و سبک زندگی شما سوال خواهد کرد. آنها به قلب و ریه های شما گوش می دهند و احتمالاً وزن و علائم حیاتی شما را دریافت می کنند.

 

قد و وزن

چه به طور منظم برای معاینه فیزیکی یا برخی معاینات دیگر بروید، احتمالاً پزشک قد و وزن شما را اندازه خواهد گرفت. آنها برای اندازه گیری BMI (شاخص توده بدنی) به آن نیاز دارند. حفظ شاخص توده بدنی در محدوده سالم به محافظت از شما در برابر مواردی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان کمک می کند. BMI شما بر اساس فرمول قد و وزن است. اگر در محدوده سالم قرار ندارید، پزشک راه‌هایی را برای کمک به شما پیشنهاد می‌کند.

 

فشار خون

اگر خیلی زیاد باشد، احتمال بیماری قلبی و سکته در شما بالا می رود. فشار خون طبیعی کمتر از 120 روی 80 است. پزشکان  فشار خون بالا را 130 روی 80 یا بالاتر تعریف می کنند. شما باید حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون خود را از سن 18 سالگی چک کنید.

 

کلسترول

یک نوع چربی در خون شماست. کلسترول بالا می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. اگر سن شما بالای 20 سال است، باید هر 4 تا 6 سال یکبار کلسترول خود را چک کنید. اگر فرد بالغ، مرد، دارای اضافه وزن یا دارای موارد زیر هستید، احتمالاً پزشک به شما توصیه می کند که آن را بیشتر چک کنید:

  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا کلسترول بالا
  • دیابت
  • سابقه شخصی کلسترول بالا

 

آزمایش چکاپ

آزمایش چکاپ

 

غربالگری سرطان کولورکتال

آزمایش‌ها با وجود خون در مدفوع یا رشد بافتی به نام پولیپ، سرطان روده بزرگ یا رکتوم را بررسی می‌کنند. اگر خطر بالایی برای سرطان ندارید، از زمانی که 45 ساله شدید شروع به انجام این آزمایشات کنید.

آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) باید سالانه انجام شود. سیگموئیدوسکوپی، که در آن پزشک شما بخشی از روده بزرگ را بررسی می کند، باید هر 5 سال یکبار انجام شود. شما باید کولونوسکوپی انجام دهید که در آن پزشک کل روده بزرگ شما را هر 3 تا 10 سال یکبار بسته به آنچه در طول معاینه شما پیدا می شود، بررسی می کند.

 

آزمایش قند خون

این روشی برای بررسی دیابت یا پره دیابت است. این یک آزمایش ساده است که سطح قند (که گلوکز نیز نامیده می شود) در خون شما را اندازه گیری می کند. پس از رسیدن به سن 45 سالگی باید آزمایشات روتین را شروع کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که این آزمایش را زودتر انجام دهید اگر:

 

بررسی پوست

بهتر است هرگونه تغییر در خال، کک و مک و سایر علائم روی پوست خود را بررسی کنید. متخصصان می گویند که باید ماهی یک بار خودآزمایی پوست انجام دهید. زمانی که سرطان های پوست زود تشخیص داده شوند و درمان شوند، تقریباً همیشه قابل درمان هستند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان سرطان پوست داشته اید، بهتر است پوست خود را به طور منظم توسط پزشک بررسی کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تراکم استخوان

با افزایش سن، استخوان های شما نازک تر و ضعیف تر می شوند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به بیماری به نام پوکی استخوان شود که می تواند استخوان های شما را بسیار ضعیف و به راحتی شکننده کند. اگر زنی 65 ساله یا بیشتر یا مردی 70 ساله یا بیشتر هستید، باید تراکم استخوان خود را آزمایش کنید.

 

ماموگرافی

کارشناسان در مورد اینکه چند وقت یکبار به این آزمایش و چکاپ کامل نیاز دارید و چه زمانی باید شروع کنید، اختلاف نظر دارند. پس از 40 سالگی با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. ممکن است به شما بگویند که تا 50 سالگی صبر کنید، یا ممکن است از شما بخواهند که فورا انجام دهید.

 

غربالگری سرطان دهانه رحم

چند تست برای این وجود دارد. تست پاپ تغییرات دهانه رحم را بررسی می کند. پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم برای گشاد کردن واژن و گرفتن سلول‌ها برای ازمایش استفاده می‌کند.

همانطور که غربالگری HPV با نمونه انجام می شود.این تست به دنبال ویروسی است که می تواند باعث تغییرات سلولی و سرطان دهانه رحم شود. در مطب پزشک نیز قابل انجام است. با پزشک خود از حدود 21 سالگی در مورد اینکه کدام آزمایش چکاپ برای شما بهتر است صحبت کنید. ممکن است هر دو تست یا فقط یکی کافی باشد.

 

معاینه پروستات

اکثر مردان باید در حدود سن 50 سالگی با پزشک خود در مورد پروستات صحبت کنند. مردان با سابقه خانوادگی سرطان پروستات باید بین 40 تا 45 سالگی ویزیت شوند.این آزمایش چکاپ یک آزمایش خون است که به آن آزمایش PSA می گویند. ممکن است به جای آن یک معاینه رکتال انجام دهند. پزشک به شما اطلاع خواهد داد که چه چیزی برای شما بهتر است.

 

چکاپ دندان

امیدوارم هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اما این هوشمندانه است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها بتوانند به دنبال حفره ها، بیماری های لثه و سایر مشکلات در دهان شما باشند. ممکن است لازم باشد یک یا دو بار در سال بروید. این بستگی به سلامت دهان و دندان شما دارد و اینکه چه کاری باید انجام دهید تا دهان و لبخندتان ظاهر خوبی داشته باشد.

 

آزمایش چکاپ دندان

آزمایش چکاپ دندان

 

اهمیت معاینه پزشکی عمومی و چکاپ کامل

برای بهبود و تضمین کیفیت زندگی شما. گاهی اوقات ما احساس ناراحتی یا درد مزمن می کنیم بدون اینکه به آن اهمیتی بدهیم زیرا آن را بخشی از زندگی روزمره خود می دانیم.ولی این اشتباه است.

با آن می توان بیماری هایی به نام “قاتل خاموش” مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول، اسید اوریک، مشکلات قلبی، سرطان را تشخیص داد و در نتیجه قادر به اقدام به موقع بود.

 

آزمایش چکاپ چیست؟

چکاپ شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالینی است که توسط آن پزشک و شما می‌توانید از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید

رایج ترین آزمایش چکاپ عبارتند از:

  • شمارش کامل خون: از عناصری مانند گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها
  • به تشخیص بیماری هایی مانند لوسمی و کم خونی کمک می کند.
  • انالیز ادرار: می تواند یک مشکل سلامتی مرتبط با سیستم ادراری مانند عفونت، دیابت، عملکرد ضعیف کلیه، سنگ یا علائم سرطان را تشخیص دهد.
  • آزمایش مدفوع خون پنهان/انگل: تعیین می کند که آیا علت اسهال ناشی از انگل ها، آمیب ها یا عوامل بیماری زا مانند سالمونلا است یا خیر.
  • ازمایش کلیه/نیتروژن اوره، کراتینین، اسید اوریک، پروتئین کل، آلبومین کلسیم/گلوبولین، گلوکز: تشخیص بیماری کلیوی.
  • پروفایل لیپیدی/کلسترول، تری گلیسیرید: کلسترول بالا عامل خطر اصلی در بیماری های قلبی عروقی است، بنابراین این آزمایش می تواند مشکل احتمالی را تشخیص داده و از آن پیشگیری کند.
  • تست های عملکرد کبد/بیلی روبین، توتال و مستقیم: سطوح بالای بیلی روبین و رنگ زرد پوست ممکن است نشان دهنده انسداد در مجاری کبد یا مشکل کبد باشد.
  • تست های عملکرد تیروئید: تشخیص کم کاری تیروئید یا سرطان احتمالی تیروئید.
  • پانل متابولیک پایه/الکترولیت ها، گلوکز، نیتروژن اوره، کراتینین: رایج ترین آزمایشی که به ما کمک می کند دیابت احتمالی را تشخیص دهیم.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره MCHCدر آزمایش خون بدانیم

 

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر امیرحسین آژ

امیرحسین آژ

عمومی

تصویر دکتر نوشین خادم حقیقی

نوشین خادم حقیقی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر سمیه جراحی

سمیه جراحی

عمومی

تصویر دکتر مهدی محمدپور

مهدی محمدپور

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر سید میلاد سیدپور

سید میلاد سیدپور

عمومی

تصویر دکتر زهرا سادات نیک سرشت

زهرا سادات نیک سرشت

عمومی

تصویر دکتر شیوا طهماسبی

شیوا طهماسبی

عمومی

تصویر دکتر آرزو حیاتی مقدم

آرزو حیاتی مقدم

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا غفوریان آقاحسن پور

علیرضا غفوریان آقاحسن پور

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر حدیثه شعبانپور

حدیثه شعبانپور

عمومی

تصویر دکتر مهدی تقوایی نکو

مهدی تقوایی نکو

عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. What are the basic medical tests for a general Check-Up?
  2. Checkups and Tests You Shouldn’t Miss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.