عمومی

آزمایش FBS چیست و چگونه آن را تفسیر کنیم؟

آزمایش FBS چیست و چگونه آن را تفسیر کنیم؟

آزمایش FBS چیست

دیابت بیماری است که با توجه به سبک زندگی‌ امروزه انسان ها خطر ابتلا به آن افزایش چشمگیری داشته است. خیلی از افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.با توجه به اهمیت این بیماری و همچنین عوارض و خطراتی که میتواند زندگی افراد را درگیر کند در این مقاله میخواهیم راجع به FBS  یا همان تست قند خون ناشتا صحبت کنیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با اینکه آزمایش FBS چیست ونحوه تفسیر آن به طور کامل آشنا شوید.

 

آزمایش FBS چیست؟

آزمایش قند خون ناشتا، قند (گلوکز) در خون شما را اندازه گیری می کند. این یک راه ساده، ایمن و رایج برای تشخیص پیش دیابت، دیابت یا دیابت بارداری است. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی انگشت شما را با سوزنی ظریف سوراخ  می کند یا از یک سوزن برای گرفتن خون از رگ بازوی شما استفاده می کند. 8 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی (به جز آب) نخورید و ننوشید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

شرایط آزمایش FBS

برای آزمایش قند خون ناشتا، ۸ ساعت قبل از آزمایش نمی‌توانید چیزی بجز آب بخورید یا بنوشید. ممکن است بخواهید اول صبح آزمایش گلوکز ناشتا را برنامه ریزی کنید تا مجبور نباشید در طول روز ناشتا باشید. ناشتا بودن قبل از آزمایش قند خون مهم است زیرا نتایج دقیق تری را در پی دارد که  تفسیر آن برای پزشک آسان تر و قابل اطمینان تر است.

 

آزمایش FBS چیست

آزمایش FBS چیست

 

آزمایش FBS در بارداری

در طول اولین قرار ملاقات قبل از زایمان (که به آن نوبت رزرو نیز می‌گویند) در حدود هفته 8 تا 12 بارداری، ماما یا پزشک از شما سؤالاتی می‌پرسد تا این موضوع مشخص شود که آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید یا خیر. اگر 1 یا چند عامل خطر برای دیابت بارداری دارید، باید آزمایش غربالگری به شما پیشنهاد شود. آزمایش غربالگری، تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) نامیده می شود که حدود 2 ساعت طول می کشد.

این شامل انجام آزمایش خون در صبح است، زمانی که به مدت 8 تا 10 ساعت هیچ غذا یا نوشیدنی نخورده اید (اگرچه معمولاً می توانید آب بنوشید، اما اگر مطمئن نیستید با بیمارستان مشورت کنید). سپس به شما یک نوشیدنی حاوی قند(گلوکز) داده می شود. پس از 2 ساعت استراحت، نمونه خون دیگری گرفته می شود تا نحوه پاسخ و برخورد بدن شما با گلوکز مشخص شود. OGTT زمانی انجام می شود که بین 24 تا 28 هفته بارداری هستید.

اگر قبلاً دیابت بارداری داشته‌اید، در اوایل بارداری و در همان ویزیت اول به شما یک OGTT پیشنهاد می‌شود، سپس اگر اولین آزمایش طبیعی باشد، یک OGTT دیگر در هفته‌های 24 تا 28 به شما پیشنهاد می‌شود.

 

پیشنهاد مقاله: ارتباط دیابت با سرطان رحم چیست؟

آزمایش قند خون ناشتا باید چند باشد؟

سطح قند خون ناشتا بین 99 میلی گرم در دسی لیتر و ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر طبیعی است، 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده پیش دیابت و 126 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر نشان دهنده دیابت است.

 

میزان نرمال FBS

مقادیر نرمال ثبت شده برای این آزمایش بین رنج ۷۰ تا ۱۰۰ میلیگرم بر دسی لیتر است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عمومی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بالا بودن FBS

قند خون بالا اغلب به دلیل مکانیسم کمبود انسولین یا مقاومت به انسولین اتفاق می افتد. این منجر به دیابت می شود. افرادی که دیابت دارند باید از داروها، مانند داروهای خوراکی دیابت یا انسولین مصنوعی، و/یا تغییر شیوه زندگی برای کمک به حفظ سطح قند خونشان در محدوده استفاده کنند.

 

ازمایش قند خون ناشتا

ازمایش قند خون ناشتا

 

جواب آزمایش قند خون نرمال

جواب نرمال قند خون در برگه آزمایش شما باید عددی بین۷۰ تا۱۰۰ میلیگرم بر دسی لیتر باشد.

 

آزمایش قند خون در برگه آزمایش

در برگه آزمایش خون شما تحت عنوان FBS از این آزمایش نامبرده میشود. رنج نرمال آن بین ۷۰تا۱۰۰ میلیگرم بر دسی لیتر است و مقادیر بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ آن بیانگر پیش دیابت و بالاتر از آن نشان دهنده مبتلا بودن به دیابت است.

 

پیشنهاد  ویژه: آشنایی با انواع میوه های بدون قند برای افراد دیابتی

عوارض آزمایش FBS

احتمال اینکه در طول یا بعد از آزمایش خون مشکلی را تجربه کنید بسیار کم است. خطرات احتمالی همان خطرات مرتبط با تمام آزمایشات خون است. این خطرات عبارتند از:

  • اگر پیدا کردن رگ دشوار باشد، زخم های ناشی از رگ گیری
  • خون ریزی بیش از حد
  • سبکی سر یا غش
  • هماتوم یا خون در زیر پوست شما در محل رگ گیری جمع می شود.
  • عفونت

 

آیا می توان آزمایش قند خون ناشتا را در خانه انجام داد؟

کیت هایی وجود دارد که به شما امکان می دهد قند خون خود را در خانه آزمایش کنید. اما نباید برای تشخیص دیابت از آنها استفاده کرد. نتایج اغلب به اندازه آزمایش های یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دقیق نیستند. عوامل متعددی می توانند بر دقت تأثیر بگذارند، مانند:

  • شرایط محیطی.
  • پوست کثیف روی انگشت در حال سوراخ شدن.
  • نوارهای تست منقضی شده یا آسیب دیده
  • خون کافی در نمونه آزمایش وجود ندارد.

کیت های آزمایش خون در خانه برای کمک به افرادی که قبلاً تشخیص داده شده اند در نظر گرفته شده است. آنها به افراد مبتلا به دیابت کمک می کنند تا این وضعیت را مدیریت کنند و بفهمند چه عواملی بر قند خون آنها تأثیر می گذارد.

 

خلاصه

آزمایش FBS چیست؟ آزمایش مفیدی است که برای تشخیص دیابت به کار برده میشود. این آزمایش نیازبه حداقل ۸ ساعت ناشتایی دارد و نتیجه از طریق نمونه گیری از خون انجام میشود. رنج نرمال بین ۷۰تا۱۰۰ میلیگرم بر دسی لیتراست.

 

تصویر دکتر صبا صادقی

صبا صادقی

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر روشان بیرگانی

روشان بیرگانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر مهدی جهاندار

مهدی جهاندار

عمومی

تصویر دکتر قائد یوسفی

قائد یوسفی

عمومی

تصویر دکتر گلاره رضایی

گلاره رضایی

عمومی

تصویر دکتر شقایق محمدی

شقایق محمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر هاله شادروان

هاله شادروان

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر مهدی بختیاری

مهدی بختیاری

عمومی

تصویر دکتر نوشین خادم حقیقی

نوشین خادم حقیقی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر سلیمان نیک زاد

سلیمان نیک زاد

عمومی

تصویر دکتر سمیه جراحی

سمیه جراحی

عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/glucose-test-blood
  2. https://www.nhs.uk/conditions/gestational-diabetes/
  3. https://www.cdc.gov/diabetes/basics/getting-tested.html
  4. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9815-hyperglycemia-high-blood-sugar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.