غدد

ارتباط دیابت با سرطان رحم چیست؟

ارتباط دیابت با سرطان رحم چیست؟

ارتباط دیابت با سرطان رحم

دیابت شرایطی است که در آن گلوکز بیش از حد در خون وجود دارد (گلوکز نوعی قند است). بدن ما از قند برای انرژی استفاده می کند. میزان قند خون معمولاً توسط هورمون انسولین کنترل می شود. انسولین در غده ای به نام پانکراس ساخته می شود. 2 نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1، که در آن لوزالمعده هیچ انسولینی تولید نمی کند. دیابت نوع 2، که در آن لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولین به درستی کار نمی کند. دیابت نوع 2 بسیار شایع تر از نوع 1 است. حدود 9 نفر از هر 10 نفر مبتلا به دیابت (90٪) دارای نوع 2 هستند.

سرطان زمانی ایجاد می شود که عملکرد طبیعی یک سلول به اشتباه انجام شود و سلول ها غیر طبیعی شوند. سلول غیرطبیعی به تقسیم شدن ادامه می دهد و سلول های غیرطبیعی بیشتر و بیشتر می کند. اینها در نهایت یک تومور را تشکیل می دهند. همه تومورها سرطانی نیستند. توموری که سرطانی نیست (خوش خیم) ممکن است رشد کند اما نمی تواند به جای دیگری در بدن گسترش یابد. تومور سرطانی (بدخیم) می تواند به بافت مجاور رشد کند. گاهی اوقات، سلول های سرطانی از جایی که سرطان برای اولین بار شروع شده به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

در این مقاله سعی شده است به ارتباط دیابت با سرطان رحم و همچنین اثراتی که برهم میگذارند پرداخته شود.

 

علت بالا رفتن قند خون در بیماران سرطانی

بعضی ا‌وقات، درمان سرطان، به ویژه استروئیدها با دوز بالا، می تواند باعث ایجاد دیابت در فرد شود. مدیریت و کنترل قند خون بسته به عوامل بسیاری مانند سن، وزن و غیره متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد هر دو بیماری را دارند که منجر به عوارض درمانی برای هر دو می شود. به عنوان مثال، مصرف دوره ای استروئید در طول درمان سرطان ممکن است کنترل سطح گلوکز خون را دشوار کند. افزایش سطح قند ممکن است منجر به نتایج ضعیف‌تر درمان سرطان، تاخیر در بهبود زخم و افزایش خطر عفونت شود. قند خون بالا که هیپرگلیسمی نامیده می شود، ممکن است خستگی ناشی از سرطان را نیز تشدید کند.

کاهش اشتها ناشی از برخی درمان‌های سرطان باعث می‌شود برخی از دیابتی‌ها نتوانند خوب غذا بخورند و سطح قند خون مناسب خود را حفظ کنند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

ارتباط دیابت با سرطان رحم

رابطه قند و سرطان رحم به گونه ای است که دیابت به عنوان ریسک فاکتور (عامل خطر) برای سرطان رحم محسوب میشود. عامل خطر چیزی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بیشتر سرطان ها نتیجه عوامل خطر زیادی هستند. اما گاهی اوقات سرطان رحم در زنانی که هیچ یک از عوامل خطر شرح داده شده در زیر را ندارند ایجاد می شود. در کانادا، بروز نرخ سرطان رحم در 30 سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. زنانی که به سرطان رحم مبتلا می شوند معمولا بالای 50 سال سن دارند.

 

دیابت و افزایش خطر سرطان

دیابت و افزایش خطر سرطان

 

این بیماری در زنان قفقازی نسبت به سایر جمعیت ها شایع تر است. زنانی که در آمریکای شمالی یا اروپا زندگی می کنند بیشتر از زنانی که در سایر نقاط جهان زندگی می کنند به سرطان رحم مبتلا می شوند. هیپرپلازی آتیپیک آندومتر یک وضعیت پیش سرطانی رحم است. این سرطان نیست، اما اگر درمان نشود گاهی اوقات می تواند به سرطان رحم تبدیل شود. برخی از عوامل خطر سرطان رحم نیز ممکن است باعث هیپرپلازی آتیپیک آندومتر شوند. عوامل خطر عموماً به ترتیب از مهم ترین تا کم اهمیت ترین فهرست شده اند. اما در بیشتر موارد، رتبه بندی آنها با قطعیت مطلق غیرممکن است.

عوامل خطر عبارت است از:

  • درمان جایگزینی هورمونی فقط با استروژن (HRT)
  • تعداد دوره های قاعدگی
  • کسی که بچه دار نشده باشد.
  • اضافه وزن یا چاقی
  • تاموکسیفن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • دیابت
  • پرتودرمانی لگن
  • تومورهای تخمدان تولید کننده استروژن
  • سطوح پایین فعالیت بدنی
  • سندرم لینچ
  • سندرم کاودن

شواهد قانع کننده ای وجود دارد که عوامل بالا خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

 

پیشنهاد مقاله: ارتباط چاقی با سرطان رحم

 

افت قند خون و سرطان رحم

نوع نادری از سرطان وجود دارد که باعث تولید فاکتوری شبیه به انسولین باعث افت قند خون میشود. این تومور میتواند در رحم نیز وجود داشته باشد و باعث افت قند خون شود. هیپوگلیسمی تومور سلول غیر جزیره ای (NICTH) یک پدیده نادر است که در آن هیپوگلیسمی شدید با تولید بیش از حد تومور فاکتور رشد شبه انسولین-2 (IGF-2) واسطه می شود. این سندرم پارانئوپلاستیک به طور کلاسیک در بیماران مبتلا به تومورهای مزانشیمی یا اپیتلیال مشاهده شده است . برداشتن کامل تومور با روش جراحی اغلب درمانی است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص غدد و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

با این حال، بسته به وسعت بیماری، برداشتن کامل ممکن است امکان پذیر نباشد. در این موارد، برداشتن جزئی تومور در مقابل مدیریت پزشکی قابل ارائه است. کارسینوسارکوم رحم یک تومور تهاجمی است که هم منشا اپیتلیال و هم مزانشیمی دارد. تا آنجا که ما می دانیم، تنها سه گزارش موردی منتشر شده است که به ترتیب تشخیص و مدیریت NICTH در بیماران مبتلا به سرطان رحم و تخمدان را شرح می دهد (هونما و همکاران، 2015، مارتینز-مونتورو و همکاران، 2021، کوجیما و همکاران. ، 2013). در این موارد، بیماران در درجه اول مدیریت پزشکی برای هیپوگلیسمی دریافت کردند.

در این گزارش، ما موردی را شرح می‌دهیم که بیمار مبتلا به NICTH در شرایط سرطان عودکننده رحم بود که در چندین روش مدیریت پزشکی ناموفق بود و در نهایت با برداشتن نسبی تومور با رفع هیپوگلیسمی‌اش تحت عمل جراحی توده‌زدایی قرار گرفت.

 

دیابت و افزایش خطر سرطان

دیابت و افزایش خطر سرطان

 

انسولین و سرطان رحم

فرآیندهای متابولیکی که به بدن شما کمک می کند از غذا برای انرژی و تغذیه استفاده کند بسیار پیچیده است. هورمون انسولین نقش کلیدی را در این فرایند ایفا می کند. هنگامی که غذا می خورید، قندهای موجود در غذا وارد جریان خون شما می شود که باعث می شود پانکراس انسولین ترشح کند. این انسولین به قند کمک می کند تا وارد سلول های شما شود تا برای انرژی استفاده شود. سپس انسولین هر قند اضافی را به کبد شما منتقل می کند تا بعداً ذخیره شود. انسولین همچنین به بدن شما کمک می کند تا از لیپیدها یا چربی ها استفاده کند.

مقدار انسولین در بدن شما بر اساس میزان قند موجود در جریان خون بالا و پایین می شود. اما چندین عامل می توانند سلول های شما را در برابر انسولین مقاوم کنند. در نتیجه، سطح قند خون و انسولین شما به طور مزمن افزایش می یابد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که مقاومت به انسولین یک عامل خطر بالقوه مهم سرطان آندومتر است و چندین مطالعه تحقیقاتی برای تعیین مکانیسم ارتباط آن با این بیماری بدخیم انجام شده است.

عوامل خطر مقاومت به انسولین، مانند واسطه های التهابی، آدیپوکین های آدیپونکتین، لپتین و مهارکننده فعال کننده پلاسمینوژن-1 و آندروژن بیش از حد نیز از عوامل خطر سرطان آندومتر هستند. مشخص شده است که سطوح بالای انسولین ناشی از مقاومت به انسولین اثرات مستقیم و غیرمستقیمی دارد که به گسترش سرطان آندومتر کمک می کند. انسولین مستقیماً تکثیر و بقای سلولی را از طریق مسیرهای PI3K/Akt و Ras/MAPK ترویج می‌کند. علاوه بر این، شبکه بین انسولین، استروژن و فاکتور رشد شبه انسولین-1 نیز در ایجاد سرطان آندومتر نقش دارد.

انسولین به طور غیرمستقیم منجر به تغییراتی در سطح هورمون های جنسی از جمله افزایش سطح استروژن می شود. علاوه بر این، تعداد کمی از مطالعات نشان دادند که متفورمین، یک عامل حساس کننده به انسولین، دارای پتانسیل درمانی برای سرطان آندومتر است.

 

پیشنهاد ویژه: روش های تشخیص سرطان رحم و درمان آن

خلاصه

در مقاله بالا به طور مفصل به دیابت و افزایش خطر سرطان پرداختیم. دیابت به علت شرایطی که در بدن به وجود می آورد به عنوان عامل خطری برای سرطان رحم محسوب میشود. بعضی از درمان های سرطان ها ممکن است باعث افزایش قند خون شود و شرایطی را ایجاد کند که مدیریت قند خون‌ دشوار شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.diabetes.org.uk/diabetes-the-basics/related-conditions/diabetes-and-cancer
  2. https://www.cancercenter.com/community/blog/2021/05/diabetes-cancer
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8718578/
  4. https://www.mdanderson.org/cancerwise/sugar–insulin-resistance-and-cancer–what-is-the-link.h00-159461634.html
  5. https://www.gynecologiconcology-online.net/article/S0090-8258(12)00226-0/abstract
  6. https://cancer.ca/en/cancer-information/cancer-types/uterine/risks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.